Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yanssen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09-2019
Hallo,
Ik ben voor het eerst in jaren weer een computer aan het bouwen. Ik heb een ASRock z68 Extreme3 gen3 moederbord icm een Seasonic m12ii 620w voeding. Deze voeding heeft 3 non-modulaire connectoren.

Af te lezen van de doos:
1. "ATX 24P / 20P"
2. "EPS 12V 8P / 4P"
3. "ATX 12V 4P"

De kabels in werkelijkheid:
1x 24 pins kabel (lijkt mij nummer 1)
1x 8 pins kabel (lijkt mij nummer 2?)
1x 4+4 pins kabel (lijkt mij nummer 3?)

Ik vroeg me af welke kabel ik het beste kan gebruiken om mijn PSU met mijn moederbords "ATX 12V Power Connector" te verbinden? De 8 pins kabel (is dit EPS?) of de 4+4 kabel (is dit ATX?)?

Daarnaast zag ik dat de ATX 24p kabel maar 23 pins heeft (ook maar 23 kabeltjes), ik las ergens dat deze pin tegenwoordig soms weg wordt gelaten? Kan iemand dit bevestigen/toelichten?

Wellicht een newbie-vraag, maar better safe than sorry.

/edit: Voor het geval men zich afvraagt, ik heb de PMG FAQ gelezen maar daaruit kan ik alleen opmaken dat een EPS voeding een 8 pins EPS 12v stekker heeft bestaande uit een "dubbele" 4 pins ATX 12v stekker. Mijn voeding heeft echter een EPS 8 pins 12v stekker en ATX 12v 4+4 stekker (wat volgens bovenstaande zin eveneens een EPS 8 pins 12v stekker is?).

[ Voor 16% gewijzigd door yanssen op 02-03-2012 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:18

Liveshort

Certified Crazy Person

Dit soort dingen zijn meestal zo gefabriceerd dat ze maar op 1 manier passen en dan ook gewoon werken. Passen ze allebei? Probeer dan degene met de twee blokjes, die zit namelijk in het algemeen op voedingen. Mocht je dan later problemen krijgen met stabiliteit dan kun je altijd de laatste nog aansluiten.

Over je 23-pins, moet gewoon werken.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05-2024
Als ik deze afbeelding bekijk, zie ik dat er een ATX 12v 4+4 pins aansluiting op zit als stroomtoevoer voor de CPU. Origineel gezien was alleen de 4 pins ATX aansluiting aanwezig op ATX borden, maar naarmate CPU's meer dorst kregen was er een extra 4 pins blokje toegevoegd om ook nieuwere of overgeklokte CPU's van prik te kunnen voorzien. Aansluiten dus!
Daarnaast zag ik dat de ATX 24p kabel maar 23 pins heeft (ook maar 23 kabeltjes), ik las ergens dat deze pin tegenwoordig soms weg wordt gelaten? Kan iemand dit bevestigen/toelichten?
Waar heb je dit gezien/gelezen? In principe zijn de aansluitingen voor het moederbord 20+4 pins, waarbij het splitsbare blokje van 4 pinnen slechts voor borden met een oudere ATX standaard kan worden weggelaten (je moet hem tegenwoordig dus altijd gewoon aansluiten). Misschien dat ze een ground-kabeltje hebben weggelaten, maar het lijkt me wel een beetje vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-06 03:30

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Ik heb ook 23 kabels, werkt gewoon. De 8-pins cpu kabel is gewoon twee blokjes van 4 kabels, die zijn los van elkaar. Die moet je allebei aansluiten. Past ook maar op één manier. Verder kan je misschien even een plaatje zoeken van die 8-pins EPS kabel, misschien is dat een pci-connector? (hebben meestal 6+2 losse)

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI