VPN Clients kunnen netwerk niet browsen

Pagina: 1
Acties:

• nephilimcrt
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-01 20:06

nephilimcrt

Mad Scientist

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik ben een beetje ten einde raad en ik hoop dat één van jullie uitkomst kan bieden.

Het gaat om een VPN server die op zich prima werkt, maar waarbij VPN clients elkaar of de server niet kunnen 'zien' in de netwerkomgeving.

Pingen (zowel op IP als NetBIOS naam) onderling gaat prima en de computernaam handmatig in de verkennerbalk invoeren werkt ook (\\computernaam). Ik heb het hele internet al afgestruind en vanalles geprobeerd. Hieronder wat info:

- Windows Server 2008 R2
- VPN dmv RRAS
- WINS server draait en werkt
- Clients krijgen IP en WINS serveradres netjes toegekend
- De VPN Server is ook Master Browser (dmv Computer Browser service)
- Alle machines bevinden zich in dezelfde workgroup

Dit alles zou er, volgens mij, voor moeten zorgen dat de machines elkaar kunnen ontdekken. Maar toch werkt het niet. Zoals gezegd; ik weet het niet meer. Wie heeft er suggesties? Mijn dank is groot!

Tapping progress on the shoulder and saying: "More forwards, please!".

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:42
nephilimcrt schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 21:35:
Beste tweakers,

Ik ben een beetje ten einde raad en ik hoop dat één van jullie uitkomst kan bieden.

Het gaat om een VPN server die op zich prima werkt, maar waarbij VPN clients elkaar of de server niet kunnen 'zien' in de netwerkomgeving.

Pingen (zowel op IP als NetBIOS naam) onderling gaat prima en de computernaam handmatig in de verkennerbalk invoeren werkt ook (\\computernaam). Ik heb het hele internet al afgestruind en vanalles geprobeerd. Hieronder wat info:

- Windows Server 2008 R2
- VPN dmv RRAS
- WINS server draait en werkt
- Clients krijgen IP en WINS serveradres netjes toegekend
- De VPN Server is ook Master Browser (dmv Computer Browser service)
- Alle machines bevinden zich in dezelfde workgroup

Dit alles zou er, volgens mij, voor moeten zorgen dat de machines elkaar kunnen ontdekken. Maar toch werkt het niet. Zoals gezegd; ik weet het niet meer. Wie heeft er suggesties? Mijn dank is groot!
Ze kunnen elkaar vindenen pingen, maar ze zien elkaar niet?

Hoe dan niet? Misschien een bril kopen? Want ikke niet snappen....

• nephilimcrt

nephilimcrt

Mad Scientist

Topicstarter
Pingen op IP is geen probleem, pingen op naam is geen probleem.
Het adres (computernaam) handmatig in de adresbalk typen, werkt ook prima.
Dit toont aan dat de WINS server z'n werk doet.

Het enige dat niet werkt, is het 'bladeren' in de Netwerkomgeving. Dit heeft, voor zover ik kan bepalen, te maken met de Computer Browser Service, die door middel van election de Master Browser bepaalt. De juiste machine is nu de Master Browser, maar het bladeren werkt nog steeds niet.

Daar loop ik dus op vast. Ik moest ook goed zoeken voordat ik erachter kwam dat dit election systeem überhaupt bestaat en hoe het werkt. Het lijkt zo voor de hand liggend dat als ze mekaar kunnen pingen, elkaar ook kunnen bladeren. Maar dat blijkt dus van niet...

Any help is appreciated

Edit: De Computer Browser Service is op Windows Server 2008 standaard 'Disabled'. Deze heb ik uiteraard handmatig op 'Automatic' gezet.

[ Voor 8% gewijzigd door nephilimcrt op 03-03-2012 00:10 ]

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Is file & printer sharing enabled op de server? Wat gebeurt er als je de firewall op de server tijdelijk disabled?

• nephilimcrt

nephilimcrt

Mad Scientist

Topicstarter
File en printer sharing staat aan en heeft een exception in de firewall. De firewall uitzetten (zowel op de server als op de clients) maakt geen verschil.

Het is wellicht interessant om te weten dat de server wél kan browsen op het lokale netwerk, met subnetmasker 255.255.255.0.
De VPN Clients verbinden met een subnetmasker van 255.255.255.255 (dat schijnt zo te horen). Ik kan hier, voor zover ik weet, geen verandering in brengen. Dit zou kunnen verklaren waarom ze niet in de netwerkomgeving naar voren komen, maar ik durf niet te zeggen waarom en waar ik moet zoeken om het wel te laten werken.