zekeringkast:1 fase automaat, fase aansluiting altijd links?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-05 13:59
Ik heb echt een heel stomme vraag, vind ik zelf. Mijn zekeringkast zit vol met automaten van GE. Op de voorkant staat "Serie ΔM B 16A". Daaruit leid ik af dat het een B-karakteristiek 16Ampere automaat is.

Verder nog wat nummertjes: "v/305-116031" en onder KEMA staat "617467"

Kan iemand mij vertellen aan welke kant de fasedraad en aan welke kant de nuldraad behoort te zitten? De reden van de vraag: aan de voorkant, waar de fase zit aangesloten, staat "N", maar ik kan nou niet goed beoordelen of dat er nou opgeschreven is of dat dat er in de fabriek is opgezet.

Of is het vanuit NEN-1010 verplicht om de fase aansluitin altijd links te hebben?

edit: en wat zou het gevaar zijn als de draden onverhoopt tóch verkeerd om zitten?

[ Voor 6% gewijzigd door hansdegit op 02-03-2012 21:06 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-05 17:38

painkill

Pain(k)(ill)

De kleinere kant is meestal de NUL.
En deze zit bijna altijd rechts, fase LINKS

Het gevaar is dat sommige automaten alleen de FASE afsluiten, zit dit verkeerd om dan staat er alsnog 230V op de draad. Maar als er een FASE en een NUL in kunnen dan kun je ze meestal wel verwisselen zonder gevaar.

Wat ik even snel op internet vindt is dat beide kanten even groot zijn, dan is het gewoon een kwestie van bij de N
de NUL aansluiten. Staat er niks op dan van het ergste uit gaan en testen of hij ook echt goed de spanning er af haalt.

[ Voor 28% gewijzigd door painkill op 02-03-2012 21:16 ]

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ah, dank. Ik zal 'em er morgen weer eens uithalen om te kijken welke zijde het 'kleinst' is.

Vanuit NEN dus geen voorschriften dienaangaand?

Edit:
Oké, even de badkamergroep getest. Automaat staat uit.

mogelijke uitkomsten:
1) de fase is onderbroken. Spanningszoeker geef geen licht.
2) de nul is onderbroken. Spanningszoeker moet gaan branden.

De uitkomst was 1).

[ Voor 45% gewijzigd door hansdegit op 02-03-2012 21:41 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:07

SA007

Moderator Tweaking
@painkill: In nederland mag je egen automaten plaatsen die maar 1 kant afsluiten, ze moeten beide kanten afsluiten.
Dit geld niet voor ouderwetse zekeringen en in bijv belgie.

Edit: Het is natuurlijk geen garantie dat ze er nooit zitten, maar het mag niet,

[ Voor 19% gewijzigd door SA007 op 02-03-2012 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Dus het maakt eigenlijk geen donder uit? Links of rechts bedoel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Maakt wel uit, maar niet merkbaar in het eindresultaat.

De meting van de stroom waar hij op uitschakelt zit eigenlijk altijd alleen op de fase.
Nu is het wel zo dat de stroom door de fase en de nul identiek moet zijn, als die afwijken klapt de aardlek eruit.

Je moet een vreemde (sowieso niet volgens NEN) meterkast opstelling hebben wil je het verschil merken.

Het blijft onafhankelijk hiervan belangrijk altijd de voorschiften van fabrikanten te volgen, bij bijv 3 fasen ligt het weer anders en ook bij RCCB's (automaten met ingebouwde aardlek) kan het verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
SA007 schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 22:36:

De meting van de stroom waar hij op uitschakelt zit eigenlijk altijd alleen op de fase.
Nu is het wel zo dat de stroom door de fase en de nul identiek moet zijn, als die afwijken klapt de aardlek eruit.

Je moet een vreemde (sowieso niet volgens NEN) meterkast opstelling hebben wil je het verschil merken.

Het blijft onafhankelijk hiervan belangrijk altijd de voorschiften van fabrikanten te volgen, bij bijv 3 fasen ligt het weer anders en ook bij RCCB's (automaten met ingebouwde aardlek) kan het verschil maken.
Oeps, vergeten te vertellen. Het is een aardlekautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Met aardlek is makkelijk te testen of het een probleem is.
Werkt de testknop? dan is het prima.

Bij losse 1-fase automaten zal het sowieso niet echt een probleem zijn, maar bij doorgeluste setjes (kookgroepen en 3 fasen etc) kan je wel rare effecten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
yep. Testknop werkt. En daarna scenario 1 (zie boven).

Ik ben gerustgesteld. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
hansdegit schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 21:35:
.........
mogelijke uitkomsten:
1) de fase is onderbroken. Spanningszoeker geef geen licht.
2) de nul is onderbroken. Spanningszoeker moet gaan branden.

De uitkomst was 1).
Even een waarschuwing, deze uitkomst bewijst helemaal niets!
Zowel fase als nul kunnen worden onderboken, terwijl de beveiliging alleen maar in de fasekant zit. De nul schakelt dan passief mee uit. Maar in dat geval staat er wel een heel herkenbaar symbool op de voorkant waaruit blijkt dat de beveiliginginderdaad alleen maar in de fasekant zit. Als deze beveiliging wel in beide zit, dan is dit ook duidelijk herkenbaar aan het dan tweepolige symbool. Bij mijn weten zijn de meeste automaten echter van het eerst genoemde type.
Echt tweepolige worden volgens mij alleen gebruikt in gelijkspanningsinstallaties, hebben een afwijkende karakteristiek en zijn hier dus niet relevant.
Uiteraard is gissen uit den boze en voetstoots aannemen dat de linkerzijde dan wel de fase is zou veel te riskant zijn. Daarom zijn deze automaten doorgaans zoals reeds is genoemd ook nog voorzien van een P en een N. Het mag duidelijk zijn wat die letters dan voorstellen. In elk geval zijn ze minimaal aan één van de aanduidingen herkenbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
De reden waarom ik denk dat het wél iets bewijst is de volgende: ik heb een keer een lampje oid aangesloten, ging niet branden. Toen dacht ik: even kijken of er wel stroom op staat. Spanningszoeker erin, ging keurig branden. Toen bleek dus dat de nul niet was aangesloten.

edit: des te meer reden om nog eens goed naar die automaat te kijken, qua P en N. Ik zie wel een N, maar die lijkt erop geschreven te zijn. Bovendien staat -ie links. En de testknop werkt....

[ Voor 25% gewijzigd door hansdegit op 02-03-2012 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
@hansdegit,
Het lijkt je te ontgaan wat ik bedoelde en wat het verband met de vraagstelling is. Wat jij hier aanhaalt is een totaal ander fenomeen. Dat kan in beide gevallen optreden bij zowel enkel een beveiliging in de fase als in zowel fase als nul. In beide gevallen vindt bij uitschakelen de onderbreking in beide polen plaats. M.a.w. de beschreven proef geeft je geen antwoord op de vraag. Dat bedoelde ik met "het zegt niets".

Verder, wat jij beschrijft met de testknop, dat is een aardlekschakelaar, op een gewone installatieautomaat zit nooit een testknop. En nogmaals, als op een installatieautomaat geen P en N staat, dan staat er wel een symbooltje op (klein schemaatje). Hoe dan ook, op de een of andere manier is het herkenbaar, men laat de installateur nooit in het ongewisse.

Tenslotte, ik liet in de laatste zin met opzet het woord installateur vallen. Ik geef hier mee aan dat bij werkzaamheden aan de meterkast nog meer dan bij andere zaken gedegen verstand moet hebben van datgene waar je mee bezig bent. Dus adviseer ik heel dringend om als je iets niet zeker weet een installateur te raadplegen of iemand anders die er echt verstand van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:01

Reptile209

- gers -

Misschien te makkelijk, maar toch... Als je 'm nou loskoppelt en met een multimetertje kijkt of beide aansluitingen onderbroken worden bij uitschakelen? Verder met Techneut: laat er even een vakman/-vrouw naar kijken in geval van twijfel.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Bij een automaat hoort de fase ALTIJD links te zitten en de nul ALTIJD rechts. Mits de automaat gemonteerd zit zoals het hoort: rechtop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
@Reptile209,
Voor de derde maal, dat multimetertje bewijst alleen dat beide aansluitingen worden onderbroken en doorgaans zal dit ook gebeuren, maar het geeft geen antwoord op de vraag of in beide een beveiligingscircuit zit. En even ten overvloede, er kan ook alleen maar een N op staan. Dat is dan overduidelijk de nul-kant, die wel wordt onderbroken maar geen beveiliging bevat. Sluit hem dus NOOIT andersom aan.
In catalogie worden deze automaten doorgaans aangegeven met "1p+N" wat betekent dat hij maar aan één kant beveiligd is.

@sypie.
Wat jij hier zegt is natuurlijk ook waar, maar om alleen dat domweg maar te onthouden is te riskant. Daarom staat er altijd wat dan ook iets op aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Techneut schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 11:27:
@hansdegit,
Het lijkt je te ontgaan wat ik bedoelde en wat het verband met de vraagstelling is. Wat jij hier aanhaalt is een totaal ander fenomeen. Dat kan in beide gevallen optreden bij zowel enkel een beveiliging in de fase als in zowel fase als nul. In beide gevallen vindt bij uitschakelen de onderbreking in beide polen plaats. M.a.w. de beschreven proef geeft je geen antwoord op de vraag. Dat bedoelde ik met "het zegt niets".

Verder, wat jij beschrijft met de testknop, dat is een aardlekschakelaar, op een gewone installatieautomaat zit nooit een testknop. En nogmaals, als op een installatieautomaat geen P en N staat, dan staat er wel een symbooltje op (klein schemaatje). Hoe dan ook, op de een of andere manier is het herkenbaar, men laat de installateur nooit in het ongewisse.

Tenslotte, ik liet in de laatste zin met opzet het woord installateur vallen. Ik geef hier mee aan dat bij werkzaamheden aan de meterkast nog meer dan bij andere zaken gedegen verstand moet hebben van datgene waar je mee bezig bent. Dus adviseer ik heel dringend om als je iets niet zeker weet een installateur te raadplegen of iemand anders die er echt verstand van heeft.
Ik begrijp je punt nu. De test zegt niets.

Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden:

Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/miekegrootes/tweakers/ge_automaat.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Is dit een bedrijfspand? Anders zou ik maar heel snel die C16 er uit halen.. Of je moet een enorme elektromotor hebben staan :P

Kort gezegd, C16 automaten zijn gemaakt voor elektromotoren etc en NIET voor huisinstallaties..

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ach, kan je nog eens wat zwaars aanzetten zonder dat de automaat meteen uitschakelt.
In mijn vorige huis had ik ook alleen maar C-automaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Ik denk dat je er toch eens over na moet denken, als namelijk B automaten gelijk uitschakelen dan gebruik je rond de 25/30A bij het opstarten.. Dat is gewoon teveel..

En daar komt nog bij dat het gewoonweg niet mag.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Van wie niet? NEN-1010?

Doe dan even paragraaf aub. Ga ik meteen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Ik heb NEN-1010 even nagekeken, de enige eis is dat de automaat bij 30 mA verlies afsluit..
Verdere eisen staan daar niet, maar ik kan mij herinneren dat C16 niet toegestaan was in woningen, misschien staat het in een ander NEN boek oid..

Of de andere optie, het mag gewoon :P

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
En da's precies mijn gedachte.

Stel je nou voor dat ik slecht ter been ben en een traplift in mijn huis nodig heb. Dat zou dan niet mogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Een traplift gebruikt echt niet verschrikkelijk veel hoor..
In het ergste geval heb je een nieuwe groep nodig.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-05 18:34

auto660

1991 240 GL Brick

Dan zal ik wel een voorbeeld geven:
stel, je wilt je huis electrisch willen laten draaien zodat je op het plafond kan lopen, zou dit dan niet mogen?

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Die symbooltjes rechtsboven op de B16 automaat, wat betekenen die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-05 15:08
Boven die zwarte "knop" ? staat een technisch schema hoe deze automaat moet worden aangesloten.
Zoals al aangegeven hebben veel automaten een aansluit scheme dat de installateur weet waar hij mee heeft te maken.
Daarnaast staan wat schema van keurings instanties die hun akkoord heeft geven dat de schakelaar voldoet aan hun eisen

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Dat is van boven naar onder:

Wisselspanning
Karakteristiek van de automaat (zie het als een x,y as), bv. 30A kan hij 1 s hebben, 20 A 5 s, etc etc..

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:56

rapture

Zelfs daar netwerken?

Voor alle zekerheid kan je naar het schema op de automaat kijken. Meestal schakelen ze dubbelpolig af en het zou voor de werking niet uitmaken.
Afbeeldingslocatie: http://img.2dehands.be/f/normal/110633043-zekering-vynckier-c20-2p.jpg

Bij 4-polige automaten moet de nulgeleider volledig rechts.
Afbeeldingslocatie: http://www.eurobrico.nl/ph/vynck_disj_4p.jpg

Uit gewoonte steek je de fasen links en nulgeleider uiterst rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
SA007 schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 22:36:
...
Ik zag deze reactie nog even over het hoofd.
Als de beveiliging alleen in de fasekant zit, en je verwisselt fase en nul, dan werkt hij alleen op overbelastig en kortsluiting tussen fase en nul, maar niet bij een aardsluiting. Althans niet op de maximaal-beveiliging, wel op de aardlek. Dus het maakt voor de correcte werking wel terdege uit.

Edit:
En daarnaast nog de talloze installaties die helemaal nog geen aardlekschakelaar hebben. Daar zal bij andersom aansluiten bij een aardsluiting de hoofdzekering er uitknallen.

[ Voor 15% gewijzigd door Techneut op 03-03-2012 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2tom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-05 15:05
En die test knop zegt ook niet alles, er is een serie geweest van ik meen ABB die wel uitschakelde via de testknop maar niet bij een echte aardlek. Met huis tuin en keuken testen kun je een heel eind komen maar er is niet voor niets speciaal gereedschap voor dit soort testen.

Het is al wat ouder nieuws (2007) en ik kan de originele bron zo snel niet vinden maar hier het verhaal.
http://www.veit.nl/140782...aardlekschakelaars-werken
Pagina: 1