Ik heb een computer met daarop Windows 2000 Professional draaien, en iedere huisgenoot heeft zijn eigen inlognaam+wachtwoord. Nu gebruiken de twee andere gebruikers (lees: mijn moeder en mijn zusje) de computer ook, vooral om mee te internetten. Alleen hebben ze geen fluit verstand ervan en met name mijn zusje opent iedere willekeurige website (haar browser cache was iets van 550MB en ik vond allemaal vaaage cookies e.d.), opent alle attachments die ze maar wil en installeert idiote programma’s waarna het me een week kost om ze weer te uninstallen. Dat laatste heb ik nou maar min of meer opgelost door haar geen installatie-rechten meer te geven, maar dat is ook zo’n gedoe want iedere keer dat er iets veranderd moet worden kan ik komen opdraven.
Ik heb geprobeerd ze allebei te ‘onderwijzen’ in de gevaren van internet en dat ze toch niet zo ontzettend onverantwoord en idioot moeten doen, zeker omdat we binnenkort i.v.m adsl een statisch ip krijgen, en mijn moeder heeft haar gedrag nu helemaal aangepast. Helaas heeft mijn zusje zoiets van ‘laat die zeikerd maar kletsen’ en die gaat rustig door met het openen van allerlei obscure mp3-sites en het gebruiken van vage e-mail accounts, waar ze natuulijk direct alle willekeurige attachments opent
. Ik kan er totaal geen controle over uitoefenen en ik vrees dus gewoon een beetje voor de veiligheid van m’n computer. Ze heeft al een keer iets gedaan waardoor de computer geheel plat lag (windows of niks bootte meer) en wat ze allemaal doet ermee weet ik niet, maar het is weinig goeds. Met name haar internetgedrag baart me erge zorgen, als zij dan zonodig onverantwoord moet doen moet ze zelf weten maar dan liever niet met deze computer 
Ik heb een firewall (ZoneAlarm) en NAV draaien, maar als zij een vraag van bijvoorbeeld ZoneAlarm of backorifice.exe ‘is allowed to acces the internet’ beantwoordt met ‘Ja’ dan kan ik er ook niks aan doen.
Is er iemand, die enig idee heeft hoe ik dit een beetje slim kan aanpakken en de zaak enigszins beveiligen. En dan geen tips als: ‘blijf erbij zitten’ of ‘geef haar een eigen pc’ etc etc, daar heb ik al aan gedacht
Ik heb geprobeerd ze allebei te ‘onderwijzen’ in de gevaren van internet en dat ze toch niet zo ontzettend onverantwoord en idioot moeten doen, zeker omdat we binnenkort i.v.m adsl een statisch ip krijgen, en mijn moeder heeft haar gedrag nu helemaal aangepast. Helaas heeft mijn zusje zoiets van ‘laat die zeikerd maar kletsen’ en die gaat rustig door met het openen van allerlei obscure mp3-sites en het gebruiken van vage e-mail accounts, waar ze natuulijk direct alle willekeurige attachments opent
Ik heb een firewall (ZoneAlarm) en NAV draaien, maar als zij een vraag van bijvoorbeeld ZoneAlarm of backorifice.exe ‘is allowed to acces the internet’ beantwoordt met ‘Ja’ dan kan ik er ook niks aan doen.
Is er iemand, die enig idee heeft hoe ik dit een beetje slim kan aanpakken en de zaak enigszins beveiligen. En dan geen tips als: ‘blijf erbij zitten’ of ‘geef haar een eigen pc’ etc etc, daar heb ik al aan gedacht
Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy