Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50
Mijn huidige HD2 is inmiddels eindelijke aan vervanging toe, en ik ben er inmiddels wel achter gekomen dat ik beter een telefoon kan zoeken die wat meer bij mijn levensstijl cq. lompheid past. Hij heeft namelijk gewoon moederbord- of batterijproblemen, maar omdat het stomme stickertje roze is geworden fixen ze hem niet meer :(

Nu ben ik aan het kijken naar een telefoon die iig stof- en waterdicht is, Android (of Windows 7) draait, en wellicht ook nog tegen een stootje kan. Ik ben tegen de volgende kandidaten aangelopen:

- Sony Xperia Active
- Motorola Defy(+)
- Samsung Galaxy XCover
- Panasonic ELUGA

Voor de ELUGA moet ik langer wachten, en waarschijnlijk diep in de buidel tasten. Ook is die niet zo stevig als die anderen lijkt het. Wel heeft die heeeeeele dikke specs. De andere drie lijken niet zo heel veel te verschillen.

Ik wil er mee gaan hardlopen, als GPS gebruiken, snowboarden, op stap kunnen gaan (moet een modderige Awakenings aankunnen) en het liefst de zelfde specs als mijn HD2 (maar dan met een fatsoenlijk OS pre-installed). Vooral qua resolutie doen ze allemaal een beetje onder lijkt het...

Wie heeft ervaringen met deze dingen? Werkt het ook echt goed? Wat doe je er mee (sporten, stappen, etc)?

iOS developer

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:58

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Dit topic past denk ik beter in ons nieuwe forum, Mobile Aankoopadviesforum. Ik verplaats hem voor je :)

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

• BikkelZ
De Sony en de Samsung vallen af door toch wat verouderde specs, de Defy Plus en de ELUGA blijven over.

Aangezien de ELUGA nog niet uit is, iemand ervaringen met de Defy+? Hij ziet er iets robuuster uit dan de Panasonic en qua batterijduur doet hij het ook wat beter, maar de ELUGA heeft wel meer RAM en een dualcore.

iOS developer

• Fotogravinnetje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-08 16:50
Als je het niet erg vindt om vast te zitten op gingerbread, kun je rustig de defy+ nemen. Hij wordt alleen niet meer geupdatet, en vanwege de gelockte bootloader is het ook lastig om er custom roms op te zetten. Verder is het een heerlijk toestel: goede specs, snel en robuust

Ik heb zelf de gewone Defy. Heerlijk toestel, maar ik loop dus wel echt tegen de beperkingen aan door de gelockte bootloader. Dankzij de Defy+ kan ik er nog een gingerbread-kernel op hebben, maar ICS lukt dus niet volledig. Moet gebaseerd zijn op de froyo- of gingerbread-kernel van motorola. Een echte ICS incl kernel zal (voorlopig?) niet lukken

[ Voor 38% gewijzigd door Fotogravinnetje op 05-03-2012 09:39 ]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:37

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Mijn buurman heeft de Defy. Hij is het type die nooit langer dan een paar maanden met zijn telefoon deed (gevelreiniger. Veel water en veel hoogtes :) ). Ik heb 'm de Defy aangeraden en dit is de telefoon die hij tot nu toe het langst werkend gehad heeft. Daarnaast vind hij het ook erg leuk om, wanneer mensen hem niet geloven, de telefoon even in een glas water te donderen.

Ik heb geen ervaring met de anderen, maar met de Devy doe je zeker geen miskoop.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• BikkelZ
Ik kwam een review tegen waarin hij met de grond gelijk werd gemaakt ivm random crashes, dat vind ik wel heel erg want mijn HD2 daar kan ik dus ook totaal niet op bouwen: http://www.pocket-lint.co...la-defy-plus-phone-review

Of Gingerbread een probleem is weet ik niet, er worden nog massa's telefoons verkocht die echt niet geupgrade gaan worden, ik kan me niet zo goed voorstellen dat er echt heel veel app developers zijn die 2.4 niet meer gaan ondersteunen. Aan de andere kant werd er de afgelopen twee jaar niet bijster veel meer ontwikkeld voor Windows Mobile 6.5 van de HD2, maar goed, dat was sowieso een afgeschreven platform....

Mooi om te horen dat hij glazenwasser-proof is, dat is inderdaad wel een aardige test. Maar jullie hebben het allebei over de originele versie en dus niet de +-versie?

iOS developer

• Fotogravinnetje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-08 16:50
De gewone defy wordt zelfs niet naar gingerbread geupdatet. Die blijft dus op froyo zitten. Op dit moment draai ik CM7 (gingerbread-versie van CyanogenMod) met een froyo-kernel. Met een extra aanpassing zou ik de gingerbread-kernel die voor de defy+ gemaakt is er ook voor kunnen gebruiken (vrijwel zelfde hardware, defy+ heeft grotere batterij, waar ik dus een aanpassing voor moet doen). En ik sta op het punt om ICS met froyo-kernel erop te zetten. CM7 draaide in ieder geval heerlijk soepel en stabiel op mijn telefoon, en de batterij ging ook lang genoeg mee. Het blijft natuurlijk een smartphone, dus je moet er wel van uit gaan dat hij bij normaal gebruik elke nacht aan de oplader moet. Bij intensief gebruik zul je wel vaker moeten opladen. Bij heel weinig gebruik zou je een paar dagen moeten kunnen halen.
Zoals gezegd: de defy+ heeft een grotere batterij, dus daar zou ik voor kiezen als ik nu een nieuwe ruggedized telefoon zou willen hebben.
Ik ben zelf alleen dus onaangenaam verrast door de gelockte bootloader en de onduidelijkheid van motorola over wanneer ze dat nu eens gaan veranderen. Tenzij ze hun bootloaders open gooien, wordt mijn volgende telefoon geen motorola meer. Hardwarematig een fantastisch toestel voor z'n prijs. Softwarematig te beperkt voor het open Android.
En de stock-roms van motorola blinken ook bepaald niet uit qua stabiliteit. Met een custom rom gaat het wel uitstekend

[ Voor 4% gewijzigd door Fotogravinnetje op 05-03-2012 11:25 ]

• BikkelZ
Eigenlijk vreemd dat als Motorola en Google samen gaan dat dan juist Motorola devices geen upgrades krijgen. Ik denk eigenlijk dat ik als geek toch wel gewoon een unlockable telefoon wil. Mijn gedachten gaan toch meer uit naar de ELUGA. Aangezien ze je bij je abonnement toch flink laten bloeden als je veel data gebruikt (en amper belt of SMS't) zal hij waarschijnlijk redelijk "goedkoop" zijn in aanschaf.

iOS developer

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:37

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

BikkelZ schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 13:07:
Eigenlijk vreemd dat als Motorola en Google samen gaan dat dan juist Motorola devices geen upgrades krijgen. Ik denk eigenlijk dat ik als geek toch wel gewoon een unlockable telefoon wil. Mijn gedachten gaan toch meer uit naar de ELUGA. Aangezien ze je bij je abonnement toch flink laten bloeden als je veel data gebruikt (en amper belt of SMS't) zal hij waarschijnlijk redelijk "goedkoop" zijn in aanschaf.
Oud toestel van voor de mogelijk aanschaf van Motorola door Google. Dus ja dat kan prima.

Misschien een raar iets maar waarom niet een Sonim oid en een leuk klein tabletje erbij voor het echt "smartphone" werk het is dan dus geen smartphone :+

[ Voor 12% gewijzigd door Touchdomex op 07-03-2012 13:09 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Bierkameel heeft een Sonim telefoon, misschien dat je hem om wat ervaringen kunt vragen?

Laat maar, heb over je Android / Windows Phone eis heengelezen O-)

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 07-03-2012 13:34 ]

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

ThinkPadd schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 13:33:
Bierkameel heeft een Sonim telefoon, misschien dat je hem om wat ervaringen kunt vragen?

Laat maar, heb over je Android / Windows Phone eis heengelezen O-)
Vandaar dat ik ook een tablet voor erbij heb gezegd :> :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• BikkelZ
Ik ga toch niet hardlopen met een tablet? ;)

Gisteren nog 6km door de regen hard gelopen, dat is niet echt prettig voor iets wat niet waterdicht is.

iOS developer

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

BikkelZ schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 14:02:
Ik ga toch niet hardlopen met een tablet? ;)

Gisteren nog 6km door de regen hard gelopen, dat is niet echt prettig voor iets wat niet waterdicht is.
Ga jij dan hardlopen met je smartphone? :? Vooral zo'n grote als een HD2? Ik heb voor sporten gewoon een klein mp3spelertje wat perfect werkt voor juist dat doeleinde. Simpel klein en als die kapot gaat om water oid is dat goedkoop vervangen want ze kosten maar 40 euro :D

• BikkelZ
Touchdomex schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 14:04:
[...]

Ga jij dan hardlopen met je smartphone? :? Vooral zo'n grote als een HD2? Ik heb voor sporten gewoon een klein mp3spelertje wat perfect werkt voor juist dat doeleinde. Simpel klein en als die kapot gaat om water oid is dat goedkoop vervangen want ze kosten maar 40 euro :D
Nee ik gebruik juist hardloopapps en het is soms ook wel makkelijk om te kunnen bellen als er iets gebeurt. Ik loop met goed weer in het weekend wel eens 20km door het bos, wat moet je dan doen als je ineens je voet verzwikt of zo? Ik heb de neiging om ritme te volgen als ik naar muziek luister, dus ik luister nooit naar muziek.

iOS developer

• zeef
  • Laatst online: 16-11 00:52
Janoz schreef op maandag 05 maart 2012 @ 10:10:
Mijn buurman heeft de Defy. Hij is het type die nooit langer dan een paar maanden met zijn telefoon deed (gevelreiniger. Veel water en veel hoogtes :) ). Ik heb 'm de Defy aangeraden en dit is de telefoon die hij tot nu toe het langst werkend gehad heeft. Daarnaast vind hij het ook erg leuk om, wanneer mensen hem niet geloven, de telefoon even in een glas water te donderen.

Ik heb geen ervaring met de anderen, maar met de Devy doe je zeker geen miskoop.
Wij hebben de Defy ook getest... :P reviews: Motorola Defy: bouwvakkerstelefoon met Android

• BikkelZ
Lijkt me een leuke review geweest om te maken hehehe ;)

Hoe kom ik er achter wanneer ik de Eluga kan bestellen in Nederland? Wie of welke partij kan mij echt een betrouwbare datum geven?

iOS developer

• dd1
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-11 19:21

dd1

Ik zat een paar maanden terug in exact dezelfde situatie. Mijn HD2 was defect (in mijn geval het scherm door hem te laten vallen). Vervolgens ook rond gaan kijken voor een rugged smartphone en ik ben uiteindelijk voor een (normale) Motorola Defy gegaan.
Voordat ik begin wil ik duidelijk maken dat iedereen uiteraard andere ervaringen kan hebben. In mijn geval ben ik zéér ontevreden over de (normale) Defy. De 800MhZ processor is ontiegelijk langzaam als je op de standaard bloated blur rom van Motorola blijft, die bovendien slechts Android 2.2 draait. Vervolgens ben ik gaan experimenteren met custom ROMs en ben ik er achter gekomen dat er veel mensen zijn die consequent, bij elke custom rom, Wifi problemen hebben. Ik was er helaas één van; internetconnectie via Wifi viel om de 5 minuten weg en moest aan- en uitgezet worden voordat het weer werkte. Nadat ik besloot terug te gaan naar de standaard ROM bleek dit ook nog eens een zeer ingewikkeld proces (in vergelijking met de HD2). Bovendien heb ik het gevoel dat deze stock rom waarnaar ik teruggerold had ook nog eens een stuk langzamer was dan de oorspronkelijke stock rom.
Als klap op de vuurpijl heb ik mijn Defy afgelopen maand (voor het eerst) laten vallen van een hoogte van zo'n 60 centimeter. Er zat direct een barst in het glas. Mijn HD2 heeft grotere vallen dat dat overleefd en ik ben dus zeker niet te spreken geweest over de ''life-proof''-heid van de Defy. Daar is ook een heel drama over geweest in Engeland waarna Motorola zijn ''life-proof'' TV reclame van de buis heeft gehaald:

http://www.coolsmartphone...y-not-quite-so-lifeproof/

[ Voor 3% gewijzigd door dd1 op 25-03-2012 19:17 ]

• bartheijt
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-11 07:47
Erg balen dat je Defy direct een barst in het glas heeft gekregen. Ik heb mijn defy nu inmiddels iets langer dan een jaar. Ben er erg over te spreken. Ik de Defy standaard uit de doos met android 2.1 eclair. Dit werkte niet bepaald soepel mede door de toevoeging van Motorola Blur (de "skin" van Motorola). Android 2.2 froyo was al een hele opluchting, alles liep veel soepeler. De rom die ik het langs heb gehouden is CM7 android 2.3.? Dit was een heerlijke stabiele rom. Ik ben vorige week overgegaan naar android 4.0.3 met een froyo of gingerbread kernel meen ik. Het valt me enigszins mee hoe veel er voor een toestel als de Defy door de gebruikers wordt ontwikkeld. (Ik heb ook nog een tijd de MIUI rom android 2.3.? gedraaid deze is heerlijk stabiel, menu's zien er mooi uit. Ik vond alleen de homescreens zoals bij een iPhone niet echt fijn. Dit is natuurlijk op te lossen door er een andere launcher overheen te draaien). Daarnast als de telefoon geroot is kan er bijvoorbeeld "set CPU" of een ander processor programmatje opgezet worden die de processor reguleert. Als je niet aan de telefoon zit draait hij op 300mhz en voor taken die meer rekenkracht nodig hebben zoals het openen van apps kan je de Defy op 1ghz laten draaien. Ik merk bij mezelf ook een aanzienlijke reducering in het aanspreken van de accu. Mijn Defy draait hierdoor toch zeker een uurtje per dag langer. Zeker als er niet aan wordt gezeten. Daarnaast draait alles een stuk soepeler.

Mijn Motorola Defy is al vaker gevallen, ook van hoogtes rond de meter. Alles werkt nog perfect! Wel moet ik eerlijk opbiechten dat de speaker die je aan het oor houd tijdens het bellen een keer is gerepareerd. Na het zoeken online ben ik er achter gekomen dat bij de vroege Defy's die speaker niet erg goed tegen water kon, wat wel een beetje kwalijk is voor een waterdichte telefoon.

Het scherm van de defy is aardig tot goed. De resolutie is op zijn minst acceptabel 480 x 854. Omdat het scherm dieper zit geplaatst dan bij de meeste telefoons zullen de kleuren vanuit een hoek niet zo helder lijken. Naast andere telefoons die een 3.7" schermformaat hebben lijkt de defy klein maar relatief dik (13mm. meen ik) Dit komt waarschijnlijk door de relatief dunne randen (bezels) rondom de telefoon. Hij is bijvoorbeeld meer dan een centimeter minder lang dan een HTC Desire. Dit terwijl de HTC een even groot scherm heeft. Een ding wat wel genoemd mag worden is dat de unlock knop, aan de bovenkant, en de volume knop aan de zijkant iets tactieler hadden mogen zijn. Hiermee bedoel ik dat ze zeker in het begin moeilijk te vinden zijn en relatief zwaar zijn om in te drukken.

Ik zou zeggen, ben je niet bang om er een andere rom op te zetten, want dat is zeker nodig, en vind je de plastic feel ook niet storend dan heb je toch een redelijk goede en stevige telefoon voor het geld.

[ Voor 17% gewijzigd door bartheijt op 04-04-2012 10:54 . Reden: Toevoeging ]

• gabn88
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:20
Die ELUGA is zeker vet, maar hij heeft maar een talk time van 4 uur... Vergelijk dit met de defy+ (7 uur) en de keuze is bij mij snel gemaakt... TENZIJ: het mogelijk is om in de ELUGA een hogere capaciteit batterij te doen, want 1150mAh is natuurlijk ook niks (vergelijk met de SGS, die standaard 1500mAh heeft... nieuwere telefoons vaak meer, tot wel 1800mAh...)

EDIT: Xperia active is ook nog een oplossing, tevens 1Ghz processor (toch wel het minste voor smooth android 2.3 imo), en een stuk kleiner!

[ Voor 16% gewijzigd door gabn88 op 26-03-2012 11:32 ]

• Marxje1981
  • Laatst online: 13:43
Hier nog een defy gebruiker, speaker nog geen probleem gehad, draait op froyo 2.2 en gaat regelmatig de spoelbak in of onder de kraan...

Scherm is groot genoeg, accu gaat naar behoren mee.
Minpunt is de motoblur software, die is verschrikkelijk....

En is irritant dat je geen icoontjes kunt weghalen verstoppen etc. Menu staat vol met shit die je nooit gebruikt.

I have the body of a god, shame it's a buddha......

• BikkelZ
Ik zit maar te wachten en te wachten op een release date van de Eluga (april zeiden ze....wat is het nu?) en ik hoor nog steeds niets. Hoe kom ik er achter wanneer dat ding leverbaar is?

De situatie wordt nu toch wel redelijk nijpend aangezien mijn oude SIM van Hi naar de kloten is gegaan, moet nu echt wat gaan kopen :(

iOS developer

• Sigis
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-04 21:07
De Defy (+) is mijns inziens duidelijk het beste ruggidized toestel op de markt, Of je het gebrek aan updates een probleem vindt is aan jou. Wat ik me wel af vraag is of je het scherm niet klein zal vinden na de HD2?

Kan je overigens niet gewoon een nieuwe SIM aanvragen? Of anders SIM only nemen en een nieuw toestel kopen als de Eluga uit is?

• BikkelZ
Tja ik zal het hyperscherp weergeven van het HTC logo in een vastgelopen boot na de zoveelste overhittingscrash wel enorm missen. Ik had graag gewacht tot de Eluga, maar ik ben er nu echt helemaal klaar mee.

iOS developer

• Sigis
En wat wordt het?

• BikkelZ
Nou ik had er gisteren bijna een gekocht. Alleen die knul van de telefoonwinkel wist het dusdanig te verprutsen met allerlei bijkomende kosten en nog steeds niet kunnen bellen dat de meerwaarde ten op zichte van op het web bestellen mij totaal niet meer duidelijk was.

Hier krijg ik de telefoon "gratis" bij een 1-jarig contract van 26,- p/m:
http://www.belsimpel.nl/g...-Defy-Plus-Black/Vodafone

-- edit: ahh nice & sneaky ze hebben 26p/m voor het gemak maar op de regel van 1 jaar gezet, maar het is eigenlijk 42,50 euro! ---
Bij Optie 1 moest ik bij een duurder abonnement ook nog bijbetalen.

En dan niet bellend de winkel uit en geen telefoon, dus net zo lang wachten en wordt het niet eens thuisbezorgd. Heb een SIM-kaart gekregen voor de helft van de prijs, dus ik zing het nog even uit....maar ik denk dat ik op dit moment wel geneigd ben naar een "gratis" telefoon bij een contract van 1 jaar, en dat gaat bij de ELUGA zeker niet gebeuren.

In Duitsland hebben ze het over "nach Osteren" (oftewel: JETZT):
http://www.areamobile.de/...nach-ostern-in-den-handel
http://www.connect.de/new...he-im-handel-1269482.html
...maar Franse sites hebben het weer over 'Mai'.

[ Voor 6% gewijzigd door BikkelZ op 11-04-2012 15:46 ]

iOS developer

• BikkelZ
Hij is inmiddels leverbaar op één website:

http://www.redcoon.nl/B36...Smartphones-(Simlockvrij)

Nog niet met abonnement maar ik vermoed dat er snel meer websites komen. Dan ga ik maar even wachten.... :z

iOS developer

• Sigis
Die Eluga lijkt me echt een heel mooi toestel. Het strakke design spreekt me aan en door de afgeronde achterkant denk ik dat hij prettig in de hand zal liggen. Daarnaast is hij bijna belachelijk compact en licht. Daarnaast ook nog waterbestendig. Cool.

• gabn88
  • Laatst online: 20:20
BikkelZ schreef op donderdag 12 april 2012 @ 11:06:
Hij is inmiddels leverbaar op één website:

http://www.redcoon.nl/B36...Smartphones-(Simlockvrij)

Nog niet met abonnement maar ik vermoed dat er snel meer websites komen. Dan ga ik maar even wachten.... :z
Jammer van de accu en het afwezig zijn van led-flits... Verder leuk dingetje, en kost ook nog niet eens teveel geld! (399 euro)

• BikkelZ
Ja hij is echt vrijwel perfect wat betreft mijn wensen :)

Die flitser: vaak kreeg ik met flitser alsnog slechte foto's. Wel vaak gebruikt als zaklamp! Dat er geen verwisselbare accu in zit is vervelend, het enige echte minput. Maar vermoedelijk is hij ook niet zo makkelijk waterdicht te krijgen als die er helemaal uit moet kunnen. Ondanks dat ze al lang niks meer uitgebracht hebben heb ik wel vertrouwen in Panasonic. Heb nog nooit wat slechts van ze gehad, zeker als je je bedenkt dat Technics draaitafels ook gewoon van Panasonic zijn :)

En dat ze zéker naar 4.0 updaten maakt de deal wel rond voor me.

iOS developer

• BikkelZ
De Eluga is inmiddels binnen en bevalt prima. Toch zit ik met een schuin oog naar de Motorola RAZR XT910 te kijken, wellicht een betere telefoon maar ik kan nergens een waterproof-specificatie vinden.

iOS developer

Pagina: 1