Hoster verlengt domein stilzwijgend

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02:28

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Topicstarter
Laat ik bij het begin beginnen

1 jaar geleden heb ik twee domeinen voor mijn verjaardag gekregen en deze toen in beheer genomen bij (hoster X) eigen account aangemaakt en domeinen vallen onder mijn beheer.

Nu 1 jaar later heb ik de domeinen niet actief gebruikt en niet meer nodig dus, nu vandaag krijg ik dus een factuur van (hoster X) of ik even 18,- euro wil betalen want ze hebben voor mij alles even 1 jaar verlengt geen geen waarschuwing gehad dus stil zwijgend verlengt.

Ik heb meerderen domeinen in mijn bezig bij verschillende hoster die gewoon domein opzeggen als je niks zelf verlengt.

Ik heb nu (hoster X) gebeld en met de mededeling ik niet gewenst ben van stil zwijgend verlengen en per direct de domeinen wil opzeggen en geen facturen meer wil ontvangen, deze kwamen ook als
Geachte Dennis,

Onlangs heeft u bijgaande bestelling bij ons gedaan. Conform onze voorwaarden is geprobeerd het bedrag automatisch te incasseren. Echter, onze pogingen om te incasseren van uw rekening zijn mislukt.

Dit kan meerdere oorzaken hebben. Bijvoorbeeld: verkeerd ingevoerde gegevens of onvoldoende banksaldo. Het meest voorkomend probleem is een verkeerde naam/rekeningnummer-combinatie, bijvoorbeeld omdat de bank niet bekend is met de (bedrijfs)naam die u heeft ingevuld.

Uw bank gaf ons de volgende reden:
Ongeldig bankrekeningnummer.
Ik heb nooit zelf wat besteld dus ze hebben ook geen enkele bank/paypal/CC gegevens van mij.

Ik heb ook inmiddels een ticket aangemaakt bij HosterX en deze antwoord gewoon met:
Het is jammer om te horen dat u een dienst bij ons op wilt zeggen.

Bij het bestellen of bij een Interne Push gaat u ermee akkoord dat de domeinnaam automatisch verlengd wordt tenzij u deze opzegt. Helaas kunnen wij de verlenging ook niet meer ongedaan maken.

Uit uw gegevens blijkt dat u de domeinnamen gehad heeft via een Interne Push. Dit wordt pas gedaan als beide partijen expliciet akkoord geven voor de overdracht. Op dat moment heeft u de verantwoordelijkheid opgenomen voor deze 2 domeinnamen.

U kunt de domeinnamen opzeggen via het controlepaneel, zodat deze verder niet meer verlengd worden.

Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben, en ik wens u verder een prettige dag.
Met andere woorden eerste betalen dan kan je pas opzeggen.

Ik dacht dat stilzwijgend verlengen niet meer toegestaan was?

http://www.consuwijzer.nl..._stilzwijgende_verlenging

Consuwijzer zegt dit
Andere abonnementen, zoals; sportabonnement, abonnement op telecom- of sms-dienst, energiecontracten, onderhoudscontract op cv-ketel, abonnement op domeinnaam: Stilzwijgende verlenging is toegestaan. Maar alleen als het abonnement daarbij wordt omgezet in een abonnement voor onbepaalde tijd. En u iedere maand kunt opzeggen. Een abonnement voor onbepaalde tijd heeft geen einddatum. En loopt door totdat u het zelf opzegt.
HosterX is niet de naam van de hoster in kwestie!

[ Voor 10% gewijzigd door 42dpi op 05-03-2012 11:48 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
De ANWB doet het nog steeds, dus het zal wel mogen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

RedHat schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 15:51:
De ANWB doet het nog steeds, dus het zal wel mogen :?
Is iets anders; ANWB is een vereniging en valt buiten de nieuwe regels.

De Wet van Dam zou echter wel voor hostingbedrijven moeten gelden: http://ictrecht.nl/internet-service-providers/hostingbedrijven-en-de-wet-van-dam/

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-09 15:54
Als je geabonneerd bent op een tijdschrift moet je dat toch ook niet elk jaar zelf verlengen?

Volgens mij had je gewoon op tijd op moeten zeggen.
Lijkt mij logisch dat ze dan verlengen anders ben je je domeinnaam kwijt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:35
Yohost! schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 16:05:
Als je geabonneerd bent op een tijdschrift moet je dat toch ook niet elk jaar zelf verlengen?

Echter kun je hierna wel maandelijks het abonnement opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:48
TerreurBV schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 15:50:
Ik heb meerderen domeinen in mijn bezig bij verschillende hoster die gewoon domein opzeggen als je niks zelf verlengt.
:o Opzeggen die handel! Weg bij die verschrikkelijke toko... Let je even niet op, kan iemand anders jouw tweakers.net of nu.nl claimein 8)7

Bij dit soort (extreem) schaarse goederen (iedere domeinnaam is uniek, en er zijn er een hele boel flink gewild...) wil je toch _juist_ dat het stilzwijgend verlengd wordt?

Niet iedereen is even juridisch onderlegd, het zou zomaar kunnen dat hoster X nog niet van die wet heeft gehoord of de implicaties ervan door heeft; zeker bij wat kleinere bedrijfjes is dat goed denkbaar, en in de hostingwereld zitten nogal wat kleine bedrijven :P

Ik zou gewoon netjes blijven, niet te hoog van de toren blazen en ze constructief wijzen op de nieuwe wet (bijvoorbeeld met behulp van de link van naitsoezn) :)

Eerst betalen is niet zo vreemd; je hebt nu eenmaal een (mijns inziens geldige!) verlenging waaruit een vordering volgt. Zodra je opzegt dienen ze wel het restant terug te storten :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Verlengen mag ook, alleen de nieuwe regels stellen dat je na het eerste contract-jaar alleen automatisch mag verlengen telkens voor een periode van maximaal een maand. Met andere woorden, na het eerste jaar heb je een opzegtermijn van een maand. Deze regels gelden niet voor verenigingen (bv. ANWB), maar volgens die link wel voor webhosting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Topicstarter

Dat is mijn risico als ik niet oplet ben ik mijn domein kwijt jammer dan had ik maar een langdurig contract moeten aanvragen bij de hoster.

Maar goed zoals ik het lees is de wet van Dam hier zeer op toepasbaar en zegt ook dit,

http://www.ispam.nl/archi...erlenging-bij-hosters-14/
De Wet Van Dam geldt voor alle contracten die met consumenten worden gesloten. De Wet Van Dam geldt dus ook voor hosting van websites en voor registratie van domeinnamen. Natuurlijk moet de klant wel een consument zijn. Een consument is een particuliere persoon die niet beroeps- of bedrijfsmatig contracten sluit. Bedrijven vallen hier niet onder en zijn dus gebonden aan de gewone regels uit de algemene voorwaarden van de leverancier. Wie aan consumenten én bedrijven levert, moet dus twee regels hebben: één conform de Wet Van Dam voor consumenten, en een naar eigen keus voor bedrijven.

Internetbedrijf Netvlies schreef in haar blog van mei dit jaar dat de Wet Van Dam niet geldt ‘voor abonnementen waarbij de leverancier al dermate gebonden is aan inkoop, dat het onredelijk is om deze regeling te hanteren’. Wij hebben geen idee waar dit vandaan komt, maar dit staat niet in de wet en is ook niet gebaseerd op enige rechtspraak (jurisprudentie). Volgens ons is deze mededeling echt onjuist.

Opzegtermijn
Een hostingbedrijf moet op twee punten rekening houden met de Wet Van Dam:

- Na de eerste stilzwijgende verlenging moet de consument op elk moment kunnen opzeggen, met maximaal een maand opzegtermijn. En een maand wil hier zeggen de dag met hetzelfde nummer in de volgende maand. Zegt de consument op op 15 januari, dan heeft dat effect op 15 februari. Niet op 1 maart, wat een kalendermaand na 15 januari is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Wat nog wel belangrijk in het geheel is, is of je een consument bent of een zakelijke klant. Ik kan me voorstellen dat als je meerdere domeinnamen hebt en sommige daarvan in beheer hebt voor iemand anders, dat dit al snel gezien wordt als zakelijk gebruik.... Just sayin'. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Topicstarter
naitsoezn schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 16:12:
Wat nog wel belangrijk in het geheel is, is of je een consument bent of een zakelijke klant. Ik kan me voorstellen dat als je meerdere domeinnamen hebt en sommige daarvan in beheer hebt voor iemand anders, dat dit al snel gezien wordt als zakelijk gebruik.... Just sayin'. :)
Nee ik werk niet zakelijk met de domeinen.
Paul schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 16:07:
[...]
:o Opzeggen die handel! Weg bij die verschrikkelijke toko... Let je even niet op, kan iemand anders jouw tweakers.net of nu.nl claimein 8)7

Bij dit soort (extreem) schaarse goederen (iedere domeinnaam is uniek, en er zijn er een hele boel flink gewild...) wil je toch _juist_ dat het stilzwijgend verlengd wordt?

Niet iedereen is even juridisch onderlegd, het zou zomaar kunnen dat hoster X nog niet van die wet heeft gehoord of de implicaties ervan door heeft; zeker bij wat kleinere bedrijfjes is dat goed denkbaar, en in de hostingwereld zitten nogal wat kleine bedrijven :P

Ik zou gewoon netjes blijven, niet te hoog van de toren blazen en ze constructief wijzen op de nieuwe wet (bijvoorbeeld met behulp van de link van naitsoezn) :)

Eerst betalen is niet zo vreemd; je hebt nu eenmaal een (mijns inziens geldige!) verlenging waaruit een vordering volgt. Zodra je opzegt dienen ze wel het restant terug te storten :)
Niet elke domein is voor altijd bruikbaar of gewild.

HosterX is niet klein en moet dit zeker wel weet hebben van de Wet van Dam, HosterX zit bij opzeggen nog in periodes van 2013 dus een 1 jaar, wat dus niet mag ik heb al een mail opgesteld met het verzoek tot het opzeggen voor 3 april 2012 en restanten bedrag dien terug te ontvangen.

[ Voor 13% gewijzigd door 42dpi op 02-03-2012 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

"De nieuwe regels gelden niet voor bestaande abonnementen en energiecontracten. Met bestaande bedoelen wij de abonnementen en contracten die vóór 1 december 2011 zijn afgesloten.

Voor bestaande abonnementen en contracten geldt nu een overgangsregeling. Deze overgangsregeling duurt 1 jaar. Hebt u een bestaand abonnement of contract? Dan kunt u nu nog geen gebruik maken van de nieuwe regels. In ieder geval op 1 december 2012 gelden de nieuwe regels ook voor bestaande abonnementen en contracten."

Betekent dit niet dat je nog een jaar moet wachten tot je maandelijks mag opzeggen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:10
Even opletten: de wet van dam is pas afgelopen december ingegaan. Voor zover ik weet is deze enkel van toepassing op nieuwe contracten en niet met terugwerkende kracht op oude contracten. Dit betekend dat de hoster gewoon mag gewoon verlengen.

Edit: wat Tsurany zegt dus.

[ Voor 5% gewijzigd door EDIT op 02-03-2012 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Topicstarter
Bestaande contracten
De wet treedt ook voor bestaande contracten in werking per 1 december 2011. Er is geen overgangsregeling voor bestaande contracten. De invoering was in 2010 en bevatte een wachttijd van 13 maanden zodat bedrijven deze periode hadden om hun voorwaarden aan te passen. Na deze periode is de wet meteen van kracht. Wie dus als consument nu al in een stilzwijgend verlengd contract zit, mag per 1 december een opzegging mededelen en die treedt dan per 1 januari 2012 in werking.
http://www.ispam.nl/archi...erlenging-bij-hosters-14/

[ Voor 9% gewijzigd door 42dpi op 02-03-2012 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
TerreurBV schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 16:13:
Niet elke domein is voor altijd bruikbaar of gewild.
...maar dat kan de hoster niet ruiken ;)

Ik verwacht (en heb de ervaring) dat je als hoster meer gezeik krijgt wanneer je _niet_ verlengt dan wanneer je _wel_ verlengt. Je moest de klant eens horen wanneer ze een domeinnaam kwijt zijn (zelfs als dat hun eigen fout was)...

Het is in dat opzicht echt beter om pas op te zeggen wanneer je klant dat aangeeft.

[ Voor 9% gewijzigd door Paul op 02-03-2012 16:17 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Topicstarter
Paul schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 16:16:
[...]
...maar dat kan de hoster niet ruiken ;)

Ik verwacht (en heb de ervaring) dat je als hoster meer gezeik krijgt wanneer je _niet_ verlengt dan wanneer je _wel_ verlengt. Je moest de klant eens horen wanneer ze een domeinnaam kwijt zijn (zelfs als dat hun eigen fout was)...
Hebben die klanten dan even pech niet betalen is geen dienst/product als bedrijf kan je echt niet voor iedereen op de pof werken, ik heb ze genoeg gezien die diensten afnemen (server/producten) die niet betalen aan het eind van de maand ja jammer dan sluiten we gewoon de boel af, (we kijken natuurlijk niet op 1 dag of 2) maar na 1 week ben je er als bedrijf wel klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Maar dan heeft die hoster nog steeds een vordering op je ;)

Beter probeer je er gewoon uit te komen met ze. En zelfs als dat niet lukt is het maar 18 euro, wil je daarvoor het gevecht aan gaan, aangetekende brieven, stress, mogelijk deurwaarders etc?

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Topicstarter
Paul schreef op maandag 05 maart 2012 @ 08:43:
Maar dan heeft die hoster nog steeds een vordering op je ;)

Beter probeer je er gewoon uit te komen met ze. En zelfs als dat niet lukt is het maar 18 euro, wil je daarvoor het gevecht aan gaan, aangetekende brieven, stress, mogelijk deurwaarders etc?
Ik heb je gewoon laten weten dat ik per direct mij beroep op de wet van Dam en de domeinen betaal voor de komende maand.

En ik ben student met stuffie 18.- is best wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

TerreurBV schreef op maandag 05 maart 2012 @ 10:00:
[...]

Ik heb je gewoon laten weten dat ik per direct mij beroep op de wet van Dam en de domeinen betaal voor de komende maand.

En ik ben student met stuffie 18.- is best wel wat.
En een avond niet uitgaan is geen optie, omdat?

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

De wet is een vastlegging van de gangbare en gewenste gang van zaken. De wetgever gqat/ging er dus van uit dat ieder fatsoenlijk bedrijf al de mogelijkheid bood om, na de eerste verlenging, met 1 maand op te zeggen.
Daarom heeft een rechter dus ook al eens geoordeeld dat de wet Van Dam ook van towpssing was op een sportschool-abonnement dat op 3 juli 2011 opgezegd was, en per 1 augustus voor een jaar verlengd werd. Dw sportschool beriep zich er op dat a) de wer van dam nogniet was ingegaan, en b) er 3 dagen te laat was opgezegd. De rechter heeft die argumenten van tafel geveegd en het abonnement laten beëindigen per 3 augustus 2011.

Dus je staat naar deze hoaster gewoon in je recht. Ik zou niet die€ 18 betalen, want dat restant zie je nooit meer terug. Ik zou zelf uitreken welk deel van het jaar je abbo zou mogen lopen en dat betalen, laat ze de rest maar komen halen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:24

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

TerreurBV schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 15:50:
Ik zit ook bij diverse hostingbedrijven, valt me op dat met name Nederlandse hostingbedrijven doodleuk blijven verlengen, maar dat de US/UK-based hosting je gewoon 3 maanden voor afloop helemaal kapot spammen dat je moet verlengen (1 jaar is 1 jaar, niet meer). Een enkele hoster zegt simpel dat je moet betalen, zo niet, loopt het af.

Nederlandse hosting gaat doodleuk elk jaar opnieuw factureren, niet betalen is niet beeindiging, maar incasso op je dak.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Topicstarter
SinergyX schreef op maandag 05 maart 2012 @ 10:48:
[...]

Ik zit ook bij diverse hostingbedrijven, valt me op dat met name Nederlandse hostingbedrijven doodleuk blijven verlengen, maar dat de US/UK-based hosting je gewoon 3 maanden voor afloop helemaal kapot spammen dat je moet verlengen (1 jaar is 1 jaar, niet meer). Een enkele hoster zegt simpel dat je moet betalen, zo niet, loopt het af.

Nederlandse hosting gaat doodleuk elk jaar opnieuw factureren, niet betalen is niet beeindiging, maar incasso op je dak.
Bij bijvoorbeeld een andere hoster die zegt je domein gewoon op naar 1 jaar als je niet meer betaald maar die sturen je echt genoeg waarschuwingen van te voren eerst 3 maand dan 2 dan 1 en dan per week 1 dat vindt ik op zich prettiger dan dood leuk verlengen en dan 1 week later een rekening sturen.

Als je het over de duivel hebt :P
Wat ik dus krijg van een andere hoster
Geachte heer Uw domeinnamen op klantnummer xxxxxxxxxxxxxx verlopen binnen een week! Wanneer u de domeinnamen niet tijdig verlengd en heeft betaald worden uw domeinnamen opgezegd. U kunt uw domeinnamen ook automatisch verlengen, lees hierover meer verderop in deze mail.
Dit soort waarschuwingen zijn netjes en terecht.

De mail die ik gestuurd naar HosterX
Geachte lezer,

Ik wil mij beroepen op de wet van Dam en per 05-04-2012 de domein beëindigen en een factuur ontvangen van de gemaakt kosten van 18-02-2012 tot 05-04-2012.

Meer informatie wet van Dam:
http://ictrecht.nl/intern...rijven-en-de-wet-van-dam/

http://www.iusmentis.com/...jgend-opzeggen-verlengen/

Met vriendelijke groet,

Dennis

[ Voor 34% gewijzigd door 42dpi op 05-03-2012 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Topicstarter
Toch netjes een reactie gehad
Het is vervelend om te horen dat u problemen heeft met de automatische verlenging.

Het is het nog onduidelijk hoe deze wet geïmplementeerd gaat worden. Wij hebben al wel pro-actief besloten dat klanten een domeinnaamregistratie kunnen opzeggen met inachtneming van 1 maand opzegtermijn .

U kunt de domeinna(a)m(en) opzeggen in uw controlepaneel met de optie "Per Direct". Als u ons hierna een bericht stuurt via het conrolepaneel, dan zullen wij voor u de resterende maanden crediteren.

Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben, en ik wens u verder een prettige dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Topicstarter
Ik was helemaal vergeten hier nog neer te zetten dat het opgelost is met de domein hoster ze hebben mij twee maand in rekening gebracht en netjes het resterende bedrag terug gestort.

Pagina: 1