Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Berekenen benodigde resources voor RDS

Pagina: 1
Acties:

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-11 21:53
Onder het motto, meten is weten wil ik nagaan wat voor hardware ik nodig heb om een RDS omgeving te bieden voor een tiental gebruikers. Dit is natuurlijk geheel afhankelijk van hetgeen de gebruikers gaan doen en wat voor applicaties ze gaan draaien, maar ik ben heel erg benieuwd naar ervaringen van andere mensen. Hoe hebben jullie dit inzichtelijk proberen te maken, zijn er gemiddelden waarmee je rekening kunt houden als het gaat om processor, RAM en I/O gebruik per gebruiker.

Ik zal proberen een situatieschets te geven. Het gaat om een omgeving waarin er een aantal boekhouders op een MSSQL database werken van ca 1GB groot. Verder wordt er wat calculatie op gedaan, maar allemaal twee dimensionaal en niet uitgebreid. Daarnaast de reguliere office riedel.

Mijn idee was om dit te plaatsen op een DL380G7 met een E5645 processor dr in. Deze beschikt over 6 kernen incl HT, en kan dus in principe 12 parallele taken aan. Verder wil ik dit uitrusten met een gigje of 30 aan RAM en 8 146GB disks op 15K in RAID6. Bedoeling is om hier gevirtualiseerd (ESXi) een Domaincontroller op te draaien met een gigje of 4 aan ram en bijvoorbeeld 2 cores. Verder dient deze VM dan ook het file sharing te gaan. Op de RDS VM wil ik de rest van de resources verdelen, dus de cores en het RAM. Hierop moeten dus de applicaties komen. Dit houdt in Office; het boekhoudprogramma én de SQL server en het calculatieprogramma. Momenteel hangen er 2 oude DL380G4 bakken. Eentje fungeert als PDC en fileserver, de andere als SQL server. Deze machines staan nu uit hun neus te eten, maar serveren nu geen RDS, er wordt nog gewerkt met fat clients. Voorkeur van de overstap naar RDS heeft voornamelijk te maken met het feit dat er ook extern wordt gewerkt en daar is RDS natuurlijk ideaal voor. Qua internetpijp is er geen probleem, er ligt 50/50 mbit glas met een garantie tot 10/10 mbit.

Ik ben me ervan bewust dat dit natte vinger werk is, maar ik ben op zoek naar een beetje houvast. Daarom dat ik hier om een beetje ruggenspraak vraag, voornamelijk op het gebied van I/O vraag ik me af wat wijs is. Een andere gedachte was om bijvoorbeeld 2 LUNs te maken. 1 LUN met 4 300GB 10K schijven in RAID5 voor de database, waar 3 gebruikers op werken, AD en file sharing, en 1 LUN van 4x 72GB 15K schijven in RAID10 waar dan de RDS VM op moet komen. Ik weet alleen niet of de gratis versie ESXi het toestaat om VM's te verdelen over meerdere LUNs. Het gaat hier dus niet om HA dmv vmotion.

Ik zie jullie reacties graag tegemoet!

P.S.: Ik kan wel een heel verhaal geven over mijn zoektochten op het internet, enig voorwerk is immers vereist, maar ik hoop dat dat voldoende naar voren komt in mijn verhaal hierboven

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-11 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

RDS en SQL rollen zou ik niet gaan combineren. Een RDS server moet immers optimized worden for foreground applications, terwijl SQL voor een goede performance optimized moet worden voor background applications.

Voor real world benchmarks moet je even kijken op de site: http://www.projectvrc.com/

Op deze site zijn benchmarks te vinden van RDS-servers die gevirtualiseerd worden op Hyper-V, Xenapp of Vshpere. Er worden dan verschillende vm configuraties (cpu's / memory) op de verschillende hypervisors getest om zo te bepalen hoeveel users op het systeem gehost kunnen worden. Dit kan je een aardig idee geven.

Bijvoorbeeld:
Virtual Reality Check - Phase II version 2.0
This whitepaper contains new tests, comparing TS workloads on VMware vSphere 4.0, Citrix XenServer 5.5 and Microsoft Hyper-V R2

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-11 21:53
Dank voor de zeer nuttige link, daar ga ik zeker rondsnuffelen!