Beeldscherm geeft getrokken scherm weer

Pagina: 1
Acties:

• donker11
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-04-2021
Heb een beetje een probleem met 2 monitoren op het werk.
Wat is het geval, afgelopen week een nieuwe computer in elkaar gebouwd en besloten om de huidige beeldschermen te behouden: 2x Iiyama 26" scherm (dual-screen).

Voorheen op de oude computer waren de beeldschermen ook aangesloten en werkte prima.
Nu is het zo dat dit vrij oude monitoren zijn met enkel een vga aansluiting. Wel heb ik de vga-dvi adapter gebruikt. Gaat deze soms niet goed om met het analoog signaal?

Met getrokken beeld bedoel ik het volgende, met als voorbeeld in Autocad: De bebouwing die in de tekeningen staan zien we niet haaks op het scherm, terwijl als we de hoeken opmeten deze wel netjes 90 graden zijn alleen voor het zicht lijkt het bijv 98 graden.

Weet iemand hier meer van want het is een lastige search, weet het anders niet te verwoorden.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:59
Wat is de resolutie van de schermen en op welke resolutie draai je ze?
Heb je al geprobeerd om de schermen auto-adjust te laten doen?

Als je een andere resolutie-verhouding naar het scherm stuurt dan de beeldverhouding van het scherm, wordt het beeld uitgerekt of gecomprimeerd.

Dus als je bijvoorbeeld 1600x1200 (= 4:3) uitstuurt, dan zal dat er op een 1920*1200 scherm (16:10) uitgerekt uitzien (als het scherm alles full-screen laat zien). Hij gaat dan de 1600 pixels verdelen over 1920 horizontaal, dus 20% uitrekken en de horizontale resolutie blijft gelijk, dus heb je een vertekend beeld.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik gok ook op een foute resolutie zoals White Feather al schrijft en je in plaats van een ronde vorm een soort ei-vorm gaat krijgen bij een foute resolutie.

• donker11
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-04-2021
White Feather schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 11:43:
Wat is de resolutie van de schermen en op welke resolutie draai je ze?
Heb je al geprobeerd om de schermen auto-adjust te laten doen?

Als je een andere resolutie-verhouding naar het scherm stuurt dan de beeldverhouding van het scherm, wordt het beeld uitgerekt of gecomprimeerd.

Dus als je bijvoorbeeld 1600x1200 (= 4:3) uitstuurt, dan zal dat er op een 1920*1200 scherm (16:10) uitgerekt uitzien (als het scherm alles full-screen laat zien). Hij gaat dan de 1600 pixels verdelen over 1920 horizontaal, dus 20% uitrekken en de horizontale resolutie blijft gelijk, dus heb je een vertekend beeld.
Resolutie is dus inderdaad 1600x1200, de auto-adjust heb ik al uitgeprobeerd..
Maar ik ga even kijken of het hiermee is opgelost!

Bedankt

• Preau
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Bij een uitrekking, horizontaal of verticaal, zouden hoeken van 90 graden nog steeds 90 graden zijn.
Als dit niet zo is moet het boven meer uitgerekt zijn dan onder of iets dergelijks.

Edit: My bad, dit geldt natuurlijk alleen als de hoek ook daadwerkelijk recht op het beeldscherm staat |:(

[ Voor 22% gewijzigd door Preau op 06-03-2012 10:44 ]