Dynalogic; kopie maken van paspoort en bankpas

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-09 12:08
Morgen krijg ik een telefoon geleverd van Vodafone via Dynalogic. Zojuist kreeg ik net een mailtje van ze met de bevestiging dat ze tussen 8 en 13 bij mij zullen zijn. In dat mailtje staan ook de volgende instructies:
Wij verzoeken je op het moment van levering de volgende documenten bij de hand te hebben en rekening te houden met enkele handelingen, zodat wij het pakket aan je kunnen overhandigen.

1. Je dient een geldig legitimatiebewijs te overleggen, zoals vermeld op het contract: (paspoort NL, ID kaart NL/BE/D, rijbewijs NL, buitenlandse paspoorten binnen de EU, verblijfsdocumenten type 1, 2 en 4 en EU/EER en geprivilegieerde documenten, NATO paspoort);
2. In het geval er kosten zijn verbonden aan de zending dien je deze bij aflevering te voldoen via pinbetaling (van rekeningnummer zoals vermeld op het contract) of het gepaste bedrag in contanten;
3. Je ondertekent het contract.
4. Het getekende contract, je legitimatiebewijs, je bankpas en de pinslip van je betaling worden gefotografeerd;
5. Vervolgens dien je te tekenen voor ontvangst van de goederen.
:? Dat dikgedrukte lijkt mij erg vreemd. Waar is dat voor nodig? Waarom moeten ze mijn bankpas, legitimatiebewijs en pinslip fotograferen? Iemand ervaring met die leveringen? Ik vertrouw dit namelijk voor geen cent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Kopieën van paspoort of identiteitskaart zijn niet toegestaan, behalve bij banken en financiële instellingen.

edit:
Blijkbaar mogen ze het wel:
Ben ik verplicht om een kopie van mijn identiteitsbewijs te geven aan een bedrijf?
Gaat wel tegen mijn juridische intuïtie in, die het meestal bij het rechte eind heeft.

[ Voor 90% gewijzigd door Henk007 op 01-03-2012 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:22
Kopie van ID wordt wel altijd gemaakt als je een abbo afsluit (in een winkel).

Vodafone heeft al die gegevens toch al van je. Ik denk dat Dynalogic dit gewoon doet zodat ze kunnen aantonen dat ze het pakketje aan de juiste hebben overhandigd?
Ken Dynalogic niet, maar zolang ze rechtstreeks via Vodafone handelen dan kan er toch niks gebeuren lijkt mij?

[ Voor 64% gewijzigd door NeutraleTeun op 01-03-2012 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zorg dat dingen als je burgerservice nummer verborgen zijn door bv een stift of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• navlim
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02-2024
Ik heb laatst van kpn een simkaart voor mijn ipad ontvangen, stond ook zo'n zelfde verhaal bij, ik heb alleen mijn paspoort hoeven laten zien en mijn pinpas. Hiervan werd het nummer opgeschreven meer niet.

Zal ook beetje aan de vervoerder liggen.

Canon 550D | 24-105 IS USM | 70-300 IS USM | 12-24 AT-X | 50 1.8 | YN565 | Cullman Magnesit 525M | Manfrotto 804RC2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Toen ik in een telecomwinkel werkte moesten wij ook altijd de id-kaart en bankpas kopiëren.

Waar het precies voor was wist ik niet, maar dit moest wel samen met het contract opgestuurd worden naar de provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-09 12:08
Met dat overleggen heb ik totaal geen probleem. Logisch, dan kunnen ze zien dat ik Misha ben. Een kopietje van mn ID-kaart zodat zij kunnen aantonen dat ze het bij mij hebben afgeleverd, vooruit. Maar ook mn bankpas? Pinslip? Daar kan ik niet bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• navlim
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02-2024
ter controle van het rekeningnummer misschien?

Canon 550D | 24-105 IS USM | 70-300 IS USM | 12-24 AT-X | 50 1.8 | YN565 | Cullman Magnesit 525M | Manfrotto 804RC2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-09 16:23

T-8one

take it easy, take a sisi

navlim schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 20:54:
ter controle van het rekeningnummer misschien?
Dat dus, ze willen er zeker van zijn dat het rekeningnummer op jouw naam staat. Zorg dus ook dat jouw naam op je paspoort/id kaart overeen komen met de naam bij het rekeningnummer. Bij een vriend van mij verschilde de voorletter op z'n bankrekening ivm z'n paspoort. De bezorger is toen weer vertrokken met telefoon.

Om deze reden moet je soms ook 1 cent betalen bij aflevering van je telefoon. Zodoende kan de telefoonmaatschappij verifiëren of jij de daadwerkelijke eigenaar bent van dat rekeningnummer.

Naar mijn weten is het een hele normale procedure bij het thuis afleveren van telefoons met abonnementen.

[ Voor 7% gewijzigd door T-8one op 01-03-2012 21:08 ]

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-09 08:42
Gewoon zelf kopietjes maken van een geldig ID, en bijv. bankafschrift om mee te geven en anders weigeren.
Alle niet relevante informatie mag je onleesbaar maken.

Laat ze anders maar met een alternatief komen van in een Phonehouse of Vodafone winkel ophalen om maar is iets te noemen.

[ Voor 15% gewijzigd door Yippie op 01-03-2012 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramSd
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-08 19:55
Ik had dat toen ik een abbo bij een fitness zaak wilde sluiten: ze moesten een kopie van mijn paspoort hebben. Ik gaf er eentje met mijn burgerservicenummer doorgekrast en die wilden ze niet accepteren.
Lange tijd in discussie geweest met de manager, die per sé wilde dat ik mijn BSN zou achterlaten. Toen ik ook nog zag dat in de (heren)kleedkamer een camera was opgehangen met zicht op de deuren naar de douches, heb ik besloten dat ik daar geen lid wil zijn.

Toch jammer, want het was lekker goedkoop en lekker dichtbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-08 19:32

Bezulba

Formerly known as Eendje

Yippie schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 21:12:
Gewoon zelf kopietjes maken van een geldig ID, en bijv. bankafschrift om mee te geven en anders weigeren.
Alle niet relevante informatie mag je onleesbaar maken.

Laat ze anders maar met een alternatief komen van in een Phonehouse of Vodafone winkel ophalen om maar is iets te noemen.
ophalen bij de winkel krijg je hetzelfde.

Vroeger kon je gewoon een krabbel zetten en kreeg je alles mee. Alleen dankzij bepaalde figuren die het nodig vinden om fraude te plegen en vooral niet te betalen voor hun abonnementen doen ze nu. Nu weten ze dat ze het afgeven aan de juiste persoon (die ook het abonnement heeft) en geld kunnen afschrijven van een bankrekeningen die bestaat.

En waarom moeten ze met met een alternatief komen? Als jij niet wil voldoen aan hun voorwaarden word je toch geen klant? Dat zal vodafone echt vrij weinig intereseren.

[ Voor 9% gewijzigd door Bezulba op 15-03-2012 12:44 ]

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Toevallig had ik het hierover met Vodafone maandje terug, het lijkt een soort van 'bewijs' dat jij die persoon bent, met dat bankrekeningnummer. Ik ben al paar jaar klant dus hoefde dit niet meer te overhandigen en dit zouden ze doorgeven aan het bedrijf die mijn telefoon zou leveren.

Dynalogic moet per saldo iets hebben ter controle dat jij het ook bent, plus bewijs dat het ook aan jou is afgegeven, maar andersom ook bewijs naar Vodafone dat ze ook die telefoon daadwerkelijk aan jou hebben geleverd. Bij levering van mijn HD2 werd er een foto gemaakt van mijn paspoort, telefoon en pinpas bij elkaar, dit puur ter bevestiging dat ik de HD2 in ontvangst heb genomen.

[ Voor 8% gewijzigd door SinergyX op 15-03-2012 12:48 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 20:05
Een paar jaar geleden was het inderdaad een 'hot topic' dat er massaal fraude werd gepleegd met telefoonabonnementen. Het ging niet om het abonnement, maar om de (gratis) telefoon. Bji het incasseren bleek dat de rekeninggegevens van andere mensen waren dan de persoon die de telefoon aannam. De telefoon was de provider dan kwijt.
AFAIK hebben providers daarna besloten voortaan altijd een kopie van het legitimatiebewijs en de bankpas te vragen en in het geval je geen kosten maakt (leveringskosten/telefoonkosten) een betaling van 1 cent.

[ Voor 26% gewijzigd door Makkelijk op 15-03-2012 13:06 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het wordt inderdaad gevraagd omdat de bedrijven schijnbaar hun medewerkers niet (kunnen?) vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

v0.86b5

Ik heb veel gezeik hiermee gehad omdat de handtekening op mijn rijbewijs (en passport) niet precies overeen kwam met die op de pinpas (andere krul aan het eind..). Meneer wilde niet de SIM afleveren ondanks dat inprincipe alle gegevens correct waren.

Dynalogic hele zwikkie weer richting Vodafone gestuurd. Paar dagen later weer een nieuwe afspraak met Dynalogic, andere kerel. En die accepteerde het zonder problemen. Rare gang van zaken.

Ik was ook wel benieuwd hoe veilig die gegevens bij de koerier zijn?

Hyundai SX2 N-Line (2024)

Pagina: 1