Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-11 14:34
Hallo,

Allereerst even een inleiding om een en ander duidelijk te maken. Ik heb tot 1 augustus 2010 gewerkt voor een detacheerder. Deze partij heeft mij destijds aangeboden om de MCDST modules te halen. Hiermee was 450 euro gemoeid afhankelijk hoe snel ik uit dienst zou gaan. (na 3 jaar zou dit bedrag verdwenen zijn, zulke constructies kennen jullie wel.)
Echter, ben ik hier nooit mee akkoord gegaan en heb de formulieren dan ook niet ondertekend. (heb ze nu dubbel en niet ondertekend voor me liggen) Toch heeft het bedrijf destijds een e-learning account voor mij gemaakt, wat ik nooit heb gebruikt overigens aangezien ik niet van plan was de opleiding te doen.

Ik ben dus per 1 augustus 2010 daar uit dienst gegaan en heb toen al een brief gehad met dat de 450 euro met mijn eindafrekening verrekend zou worden maar dat ik ook nog 175 euro bij moest betalen aangezien de eindafrekening niet toereikend was. Hierop heb ik meteen bezwaar gemaakt daar ik hier nooit akkoord mee ben gegaan.
Hier heb ik nooit meer wat van gehoord en heb er verder dus (helaas) geen aandacht meer aan besteed omdat ik dacht dat het afgehandeld was.

Nu is het vandaag 1 maart 2012 en ontvang ik een brief van de detacheerder.
"uit onze administratie blijkt dat~"
kortom: of ik nog even snel die 175 euro over wil maken.

Ik ben dit niet van plan om te doen, want volgens mij ben ik hier niet tot verplicht aangezien ik nooit gebruik heb gemaakt en nooit akkoord heb gegeven. Klopt dit?

Nu blijkt dus dat ze destijds 275 euro, in mijn ogen, onterecht hebben ingehouden. Kan ik deze ook terugvragen? Of ben ik dan 'te brutaal'?

Alvast bedankt voor jullie berichten!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-11 12:18
* Jwlb is geen expert op dit gebied, dus neem het het met een korreltje zout totdat een expert dit bevestigd

Als je inderdaad nooit ergens voor getekend hebt en dus nooit akkoord bent gegaan zou ik zeggen dat je recht hebt op die 275E die ze hebben ingehouden. Echter zoals zo vaak gezegd zit er een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Echter zeg je wel dat in je contract deze regeling is opgenomen en tijdens de besprekingen over deze cursus is gesproken en kan het bedrijf dus moeilijk gaan doen onder het mom van een mondelinge overeenkosmt. Dan moet je jezelf afvragen of deze 275 je het waard is om er een zaak van te maken. Mocht het bedrijf deze weg namelijk inslaan verwacht ik dat je veel tijd kwijt bent en misschien ook nog aan proceskosten moet denken. Echter speel ik in deze situatie wel de advocaat van de duivel...

[ Voor 7% gewijzigd door Jwlb op 01-03-2012 20:34 ]

• MisterEagle
Ja over die 275 kan ik vrij makkelijk zijn, deze hoef ik niet terug. Maar die 175 euro ben ik zeker niet van plan te gaan betalen.
Overigens kom ik net toevallig mijn beoordeling die ik net een maand voordat ik uit dienst ging had. Alle punten Goed tot Zeer goed behalve "Bereid tot en volgen van opleiding" daar scoorde ik de M van matig.

Het liefst laat ik het natuurlijk uitkomen op dat ik die 275 euro krijg maar als het erop uit komt dat ik niets hoef te betalen en dat ik niets krijg ben ik ook tevreden. Ik denk alleen dat als ik dit zelf voorstel dat ik mijn eigen positie niet bepaald versterk.

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Heb je ze al een kopie gestuurd van het contract dat je nooit hebt ondertekend?

• MisterEagle
Nee, nog niet. Ik ben van plan ze morgen te mailen. Hierin wil ik aangeven dat ik nooit getekend heb. Ik weet niet of het meteen al slim is de kaart te spelen dat ik alle formulieren hier heb liggen zonder handtekening.

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
msdl schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 20:36:
Nee, nog niet. Ik ben van plan ze morgen te mailen. Hierin wil ik aangeven dat ik nooit getekend heb. Ik weet niet of het meteen al slim is de kaart te spelen dat ik alle formulieren hier heb liggen zonder handtekening.
Wellicht wel de snelste weg :P Je kunt ook vragen of zij een kopie van het ondertekende contract kunnen doorsturen, aangezien ze dat toch niet hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door stin op 01-03-2012 20:37 ]

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:00

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Heb je een rechtsbijstand? Ik zie een paar punten:

1) Onrechtmatige inhouding (€275) op je loon. Er is nergens een getekende overeenkomst als ik je goed begrijp. Is die inhouding gespecificeerd als een terugbetaling van onderwijskosten volgens overeenkomst of iets in die richting? Dan moet er een overeenkomst op tafel komen, wat overigens ook je contract kan zijn.
2) Hoe is die €275 gespecificeerd? Dit is interessant om te zien: Hoe is het bedrag opgebouwd? Zijn er rekeningen voor al die zaken? Worden er onzinnige zaken op tafel gelegd (bv. vergoeding voor jouw uren)? Met name interessant voor het volgende:
3) Waarom is er een naheffing van €175? Hoe is die gespecificeerd? Waarom is dit niet bij de eindafrekening betrokken? Zie ook de vragen van 2). Waarom zo laat? Iedere cursus die je doet werkt met een PO, dus er is met een druk op de knop, bij wijze van spreken, bekend wat er uitstaat op het moment dat je vertrekt.

Mij klinkt het als een pesterijtje in de oren, maar speel het handig en ga niet zelf met ze bakkeleien. Als je een rechtsbijstand hebt, schakel die in. Praat anders eens met een juridisch loket of leg het voor aan een arbeidsrechtdeskundige of -advocaat. Ja, dat kan wat kosten, maar meestal kun je dit in een orienterend gesprekje afbakenen. Zorg dat je papiermolen in orde is!

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• MisterEagle
De 175 is wat er over blijft van de verrekening van eindafrekening en die 450. Oftewel: als de studiekosten er niet waren geweest had ik 275 euro nog van ze gekregen bij de eindafrekening. Ik heb hier dus echter nooit wat gehad. Maar ook geen strookje.

En ik heb inderdaad rechtsbijstand. Zal deze dan ook raadplegen voordat ik zelf ga mailen aangezien ik mijzelf niet tegen wil werken.

Overigens vermoed ik ook dat het om 'pesterij' gaat...

Bedankt voor jullie reacties! Ik zal het vervolg, zodra ik meer weet, plaatsen

• Hillie

Hillie

msdl schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 20:50:
De 175 is wat er over blijft van de verrekening van eindafrekening en die 450.
Ik begrijp dat 450-275 gelijk is aan 175, maar ik vraag me af waar dat nu vandaan komt. Mocht je overeengekomen zijn om binnen x tijd 450 euro terug te betalen, dan lijkt het me dat dat in 1 keer gefactureerd wordt.

edit: NIET(!!!!!!!) zelf mailen, maar eerst contact zoeken met de rechtsbijstand en met hun meewerken.

[ Voor 11% gewijzigd door Hillie op 02-03-2012 02:18 ]

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-11 12:36
Ook geen juridische achtergrond hier, maar houd er rekening mee dat het geen bezwaar hebben tegen het inhouden van die 275 euro kan leiden tot de conclusie dat je dat terecht hebt gevonden, c.q. de studie bent aangegaan, en derhalve ontbrekende 175 euro ook nog dient te betalen.

^ Wat hij zegt.

• Hillie

Hillie

Z-Dragon schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 02:42:
Ook geen juridische achtergrond hier, maar houd er rekening mee dat het geen bezwaar hebben tegen het inhouden van die 275 euro kan leiden tot de conclusie dat je dat terecht hebt gevonden, c.q. de studie bent aangegaan, en derhalve ontbrekende 175 euro ook nog dient te betalen.
Jep, dat lijkt me ook. Daarom geen eigen glazen in gaan gooien door zelf te reageren met dingen die je wel of niet OK vindt.

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:06
Gewoon even aangeven dat je die cursus/opleiding nooit hebt willen doen, dit duidelijk aangegeven hebt, daar nooit voor getekend hebt en je je daarmee aanvraagt waarom zij menen deze kosten op jou te moeten verhalen.

• MisterEagle
Heb inmiddels DAS gesproken. Het advies: een brief opstellen waarin ik duidelijk aangeef de studie niet akkoord te hebben gegeven en niet voor heb getekend.
Tevens aangeven dat ik mijn eindafrekening tot op heden nog niet heb mogen ontvangen
Vervolgens aankaarten dat ik nog 275 euro van hun krijg (netto) en dat als ze binnen 14 dagen geen schriftelijk gehoor geven ik de zaak doorzet naar mijn juridisch adviseur.
Als bijlage moet ik een kopie van mijn bezwaarbrief van destijds meesturen. (welke ik gelukkig nog heb)

Deze brief zal ik aangetekend versturen.

To be continued ;-)

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
Weet je zeker dat ze die 275 hebben ingehouden en niet afgeschreven?

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:28

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Bedank ze voor het je attent maken van een fout in de boekhouding. Uit jouw administratie blijkt dat je niet akkoord bent gegaan met de studie en er onterecht salaris is ingehouden. Je hebt dus met de wettelijke verhoging en rente over het niet-uitbetaalde salaris nog ongeveer €440 van ze tegoed.
Of ze die even snel willen overmaken.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Toen zij voor jou die account gemaakt hebben, heb jij ze er toen op geattendeerd dat je hier geen behoefte aan had? Indien dit niet het geval is zullen zij natuurlijk naar voren brengen dat zij toentertijd met jou afgesproken hadden dat je die training zou doen en dat er van jouw kant geenszins tegenspraak was.

Zoals ik het nu lees vind ik het overigens zowel van de detacheerder als de gedetacheerde slecht gehandeld. Dat ze niet even achter dat contract aan gaan begrijp ik niet, maar over jouw laksheid valt ook zeker wat te zeggen.

Verwijderd

sorry hoor maar zijn laksheid?

als meneer netjes heeft aangegeven hier geen intresse in te hebben, moeten ze ook niet op eiegen houtje een account gaan aanvragen.

gevalletje goed vertrouwen hij doet het toch wel verhaal.

jammer voor hun , weten ze ook meteen dat ze geen account moeten aanvragen voor de papieren in orde zijn.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:27
Lees ik het goed dat je die opleiding ook daadwerkelijk niet hebt gevolgd? Dus: Je hebt de opleiding niet gedaan en toch willen ze er geld voor zien? Ze willen dus niet alleen onkosten vergoed zien voor iets waar je nooit voor hebt getekend maar onkosten die ze zelfs nooit hebben gemaakt?

Of kost het 'aanmaken van een accountje' € 450,- ?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-11 14:39
StephaN900 schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 10:13:
Toen zij voor jou die account gemaakt hebben, heb jij ze er toen op geattendeerd dat je hier geen behoefte aan had? Indien dit niet het geval is zullen zij natuurlijk naar voren brengen dat zij toentertijd met jou afgesproken hadden dat je die training zou doen en dat er van jouw kant geenszins tegenspraak was.

Zoals ik het nu lees vind ik het overigens zowel van de detacheerder als de gedetacheerde slecht gehandeld. Dat ze niet even achter dat contract aan gaan begrijp ik niet, maar over jouw laksheid valt ook zeker wat te zeggen.
Bwa, dan moet het bedrijf al kunnen hardmaken dat TS wist dat dat account was aangemaakt.
(en per ongeluk een mailtje deleten wil soms wel eens gebeuren)

En zelfs dan nog ... als men voor mij een account ergens gaat aanmaken ga ik dat niet aanzien als: "er komt een betaalde opleiding".
Ik zou die gevolgtrekking pas doen als ik überhaubt een opleiding zou krijgen.

Dus ik zie niet direct nalatigheid van de kant van de TS.

Komt erbij dat de TS altijd kan stellen dat em mondeling commentaar heeft gegeven aan zijn leidinggevende - dat daar vervolgens niks mee gedaan is is een andere zaak.

• MisterEagle
Paul schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 11:34:
Lees ik het goed dat je die opleiding ook daadwerkelijk niet hebt gevolgd? Dus: Je hebt de opleiding niet gedaan en toch willen ze er geld voor zien? Ze willen dus niet alleen onkosten vergoed zien voor iets waar je nooit voor hebt getekend maar onkosten die ze zelfs nooit hebben gemaakt?

Of kost het 'aanmaken van een accountje' € 450,- ?
Dat klopt.

@ de rest, ik heb bezwaar aangemaakt toen en nu dus weer. Brief aangetekend verzonden en nog in afwachting van reactie. (brief is ontvangen vorige week dinsdag)

Ben benieuwd.

• MisterEagle
Gisteren een reactie mogen ontvangen van de oudwerkgever.
Hierin zaten verscheidene papieren zoals de eindafrekening en facturen die zij hebben ontvangen voor het aanmaken van een account op een E-learningomgeving. + begeleidende brief dat dit alle stukken zijn en of ik snel wil betalen.

Echter zit er 1 document niet bij en dat is een document met mijn handtekening onder de kosten om daar akkoord op te geven. Hierop gaat dus een brief retour met het verhaal dat die mogelijk perongeluk is vergeten en dat ik die graag wil ontvangen omdat ik mij niet kan heugen hier ooit voor getekend te hebben.

Nu zit ik alleen te twijfelen of ik meteen het geld wat ze teveel hebben ingehouden terug zal vragen of dat ik hun reactie nog even af wacht.
Tips?

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Misschien moet je eerst weer even contact hebben met je rechtsbijstand over wat nu de handigste actie is, maar uit mezelf zou ik zeggen:
Poot stijf houden lijkt me. Ze hebben geen rechtsgeldig document waarop jouw krabbel staat. Ik zou echter niet doen of je het je niet herinnert en dat gebeuren over dat ze het zijn vergeten, maar duidelijk zijn en zeggen dat je die papieren bewust nooit hebt getekend omdat je niet met de voorwaarden akkoord bent gegaan en dat ze dus nooit kunnen verwachten dat je gaat betalen voor iets waar je 1. niet mee hebt ingestemd en 2. om die reden ook nooit gebruik van hebt gemaakt. Dat ze alsnog een account voor je hebben aangemaakt is hun probleem imho.
En ze daarbij herinneren aan het feit dat je dus nog geld van ze krijgt lijkt me een logisch gevolg uit het voorgaande. Doen dus.

Permanent wintericon!

• MisterEagle
Ik ga morgen DAS weer bellen. Dankjewel voor je reactie
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.