edit:
Ok, het nieuwsbericht op de site van de TU Delft geeft antwoord op mijn vraag en maakt dit topic waarschijnlijk nog weinig interessant. Ik kan het zelf niet verwijderen lijkt het? Het zal vanzelf naar de vergetelheid verdwijnen.
Link: http://tnw.tudelft.nl/index.php?id=36359&L=1, conclusie:
"Recently, Majorana fermions have been proposed theoretically as quasiparticles in solid state systems with a topologically protected phase."
Oftewel: zo'n Majorana-fermion hoeft helemaal geen neutrino of nieuw elementair deeltje te zijn, in vaste stoffen kunnen zich quasi-deeltjes voordoen, en nu lijken er quasi-deeltjes gevonden te zijn die precies de eigenschappen van Majorana-fermionen hebben.
Good news everyone!
Ok, het nieuwsbericht op de site van de TU Delft geeft antwoord op mijn vraag en maakt dit topic waarschijnlijk nog weinig interessant. Ik kan het zelf niet verwijderen lijkt het? Het zal vanzelf naar de vergetelheid verdwijnen.
Link: http://tnw.tudelft.nl/index.php?id=36359&L=1, conclusie:
"Recently, Majorana fermions have been proposed theoretically as quasiparticles in solid state systems with a topologically protected phase."
Oftewel: zo'n Majorana-fermion hoeft helemaal geen neutrino of nieuw elementair deeltje te zijn, in vaste stoffen kunnen zich quasi-deeltjes voordoen, en nu lijken er quasi-deeltjes gevonden te zijn die precies de eigenschappen van Majorana-fermionen hebben.
Good news everyone!
Interessant fysica nieuws met mogelijke implicaties voor kwantum-bit geheugen:
http://www.volkskrant.nl/...aculaire-ontdekking.dhtml
In het kort (voor zover ik begrijp):
Ettore Majorana voorspelde in 1937 theoretisch het bestaan van (later?) naar hem vernoemde Majorana fermionen. (Wikipedia: Majorana equation)
(Onbekend met fermionen? dit gaat over sub-atomaire deeltjes, begin b.v. hier Wikipedia: Subatomair deeltje).
Deze waren tot nu toe nooit gevonden, maar de theorie klopt zo goed dat men er sterk van overtuigd was dat ze er zouden moeten zijn.
Nu lijken de wetenschappers in Delft ze dus op het spoor te zijn.
Een van de redenen waarom ze (naast puur voor de wetenschap) interessant zouden kunnen zijn is in het toepassen van deze deeltjes als basis van kwantum-bits (ja ik vind quantum-bits ook mooier
(Lees iets over kwantum-computers als het je niets zegt: Wikipedia: Kwantumcomputer)
Tot nu toe schijnen er namelijk geen goede deeltjes gevonden te zijn die stabiel 'superposities' tussen één en nul kunnen innemen.
Vandaar dat b.v. Microsoft 1 miljoen euro in dit onderzoek stopte.
Nu zijn mij een aantal dingen niet duidelijk waar ik in de nieuwsberichten niet zo snel een antwoord op vindt, misschien lezen er toevallig wat fysici of andere mensen met kennis mee?
Er wordt in b.v. het wikipedia-artikel over de Majorana equation gezegd dat het neutrino tot nu toe de enige Majorana-fermion kandidaat is.
Aangezien we al langere tijd aan neutrino's kunnen meten, waarom weten we dit dan nog niet?
En waar zou het in Delft 'gevonden'/geproduceerde Majorana-fermion uit kunnen bestaan als het niet om een neutrino gaat?
En tot slot, heel speculatief en waarschijnlijk fout omdat er in de nieuwsberichten niets over gezegd wordt, zou het ook nog om een nieuw ontdekt elementair-deeltje kunnen gaan buiten het nu bekende standaard model om?
Of zie ik hier nu veel zaken over het hoofd?
Goed, ik ben benieuwd!
PS, mocht dit onderwerp totaal ongepast zijn op deze plek in het forum, laat het vooral weten, ik dacht het goed te hebben uitgezocht
[ Voor 13% gewijzigd door mengskii op 01-03-2012 19:11 ]