[PW] stroomverbruik videokaarten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sickyb
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 22:18
Ik mis in de PW een beetje het verbuik van de videokaarten.
dit zou imo een nuttige toevoeging zij voor mensen die hun ysteem willen upgraden met een nieuwere videokaart om te kijken of hun voeding aan de eisen voldoet.

Ik wil zelf mijn AMD HD4850 vervangen door een nieuwer model HD6850 of beter maar ik wil natuurlijk niet kiezen voor een kaart die een te hoge TDP heeft in verband met het maximale vermogen wat mijn voeding kan leveren, en dan maakt het gewoon wel uit of je een kaart met TDP 170W (HD48xx serie) of 250W (HD69xx serie) koopt.

De genoemde kaarten zijn hier natuurlijk ter illustratie dit geld voor elke willekeurige kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3cker
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-09 00:40

Ch3cker

Testlab Teamlead
Je hebt helemaal gelijk, dit zou een mooi toevoeging aan de specs zijn. Echter, het verbruik van videokaarten wordt naar mijn weten nauwelijks gespecificeerd door fabrikanten.

Wel zouden we kunnen gaan specificeren wat voor stroomaansluiting er op een videokaart zit. Zo kan je makkelijk een onderscheid maken tussen de videokaarten die veel stroom verbruiken (2x6pins aansluitingen of meer) of videokaarten die weinig stroom verbruiken (1x6 pins, of helemaal geen extra voedingsaansluiting).

In het specifieke geval van de HD6850 kan ik je doorverwijzen naar de volgende review : reviews: AMD HD 6000-serie: bang for the buck . Hierin kan je zien dat het verschil tussen de idle en load energie opname van het systeem tijdens furmark zo'n 130 watt bedraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silasje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 23:22

Silasje

www.Entjes.eu

Zeker een goed idee, alleen het verbruik vermelden is inderdaad niet te doen, mede omdat dit afhankelijk is van de rest van het systeem. Ik mis ook vaak de specs over de stroom aansluitingen. Ik google nu altijd eerst een duidelijke foto van de desbetreffende kaart!

Canon 7D MII, 550D, Tokina 11-16mm F2.8, Sigma 17-70mm F2.8/4, Sigma 30MM F1.4, Canon 50mm 1.8 STM, Sigma 70-200 F2.8, En de bende eromheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:19

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Kom dat zien, kom dat zien! Per vandaag zijn er 2 nieuwe filters, waarmee je kan zoeken op videokaarten met 6 en/of 8 pins connectoren, alsmede de hoeveelheid. Deze filters halen hun informatie uit een specificatie genaamd "Aantal pins (videokaarten)".

Deze specificatie is ingevuld bij bijna 100 videokaarten, waaronder de top 50 populairste. Mocht je zelf wat tegenkomen die nog niet ingevuld is/zijn, kan je dit melden via "Verbeter productgegevens" onderaan het Specificatietabblad bij een uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Bij CPU's wordt de TDP vermeld. Is er voor videokaarten niet zoiets? Die hebben immers ook een processor en wat geheugen. Vooral voor de GPU kun je dan gewoon de specs van de fabrikant dáárvan overnemen.

[ Voor 25% gewijzigd door _Thanatos_ op 24-02-2013 22:18 ]

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-09 01:13

pino85

Im just a Bird in the Sky

Glaanie schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 16:59:
Kom dat zien, kom dat zien! Per vandaag zijn er 2 nieuwe filters, waarmee je kan zoeken op videokaarten met 6 en/of 8 pins connectoren, alsmede de hoeveelheid. Deze filters halen hun informatie uit een specificatie genaamd "Aantal pins (videokaarten)".

Deze specificatie is ingevuld bij bijna 100 videokaarten, waaronder de top 50 populairste. Mocht je zelf wat tegenkomen die nog niet ingevuld is/zijn, kan je dit melden via "Verbeter productgegevens" onderaan het Specificatietabblad bij een uitvoering.
Dank voor deze in mijn ogen waardevolle toevoeging, goed werk!

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Glaanie schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 16:59:

Zou de filter verwijderd kunnen worden of op de juiste manier worden geïmplementeerd? Op dit moment staat namelijk bij elke videokaart een totaal onzin verbruik wat soms wel dubbel zo hoog is als de werkelijkheid, zorgt voor erg veel verwarring en voegt zo totaal niks toe.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

-The_Mask- schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 15:35:
[...]

Zou de filter verwijderd kunnen worden of op de juiste manier worden geïmplementeerd? Op dit moment staat namelijk bij elke videokaart een totaal onzin verbruik wat soms wel dubbel zo hoog is als de werkelijkheid, zorgt voor erg veel verwarring en voegt zo totaal niks toe.
In principe zou daar het werkelijke (maximale) verbruik van de kaart moeten staan, opgegeven door de fabrikant. Zaken zoals aanbevolen voeding (zoals sommige fabrikanten vermelden) hoort daar niet te staan. Ik ben even wat videokaarten nagelopen en bij een behoorlijk aantal staat het fout. Mijn collega die zich wat meer bezighoudt met de videokaarten, zal in de loop van de week de extreemste gevallen nalopen en waar nodig aanpassen of verwijderen. In de tussentijd zal ik het filter (tijdelijk) uitschakelen, aangezien deze nu toch een beetje nutteloos is. Ook de koppeling met Icecat zal ik verwijderen, zij vermelden het ook heel vaak fout zie ik nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
d:)b

Ben alleen bang dat er geen simpele juiste oplossing is. TDP is dan nog het gemakkelijkst en dan voor elke GPU gelijk trekken. Alleen gebruikt nVidia bij die waarde het gemiddelde verbruik en AMD het maximale verbruik, dan zou je bij AMD TBP (Typical Board Power) moeten gebruiken, dat is vergelijkbaar met wat nVidia als TDP waarde gebruikt.

Helaas geld wel voor beide dat het dan niet de maximale waarde is en dat sommige OC modellen van sommige videokaarten er een stuk overheen gaan.

Dus dan zou je het gemiddeld verbruik bij belasting van een stockkaart zonder overklok of zoiets moeten noemen. :9

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

-The_Mask- schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 11:10:
d:)b

Ben alleen bang dat er geen simpele juiste oplossing is. TDP is dan nog het gemakkelijkst en dan voor elke GPU gelijk trekken. Alleen gebruikt nVidia bij die waarde het gemiddelde verbruik en AMD het maximale verbruik, dan zou je bij AMD TBP (Typical Board Power) moeten gebruiken, dat is vergelijkbaar met wat nVidia als TDP waarde gebruikt.

Helaas geld wel voor beide dat het dan niet de maximale waarde is en dat sommige OC modellen van sommige videokaarten er een stuk overheen gaan.

Dus dan zou je het gemiddeld verbruik bij belasting van een stockkaart zonder overklok of zoiets moeten noemen. :9
In principe willen we hierbij het verbruik tonen wat de fabrikant opgeeft. Als ze net andere truukjes gebruiken of een klein beetje hebben overgeklokt, of een andere fan gebruiken, kan de waarde van TDP van de gehele videokaart net anders zijn dan stock. Maar dan moet de fabrikant het wel gaan vermelden, mocht blijken dat het gewoonweg niet (goed) te vinden is, halen we deze spec weg vanwege de nutteloosheid. Maar dat mag mijn collega van de week uitzoeken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Euphanasia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-12-2023
In principe wordt er nu vermeld wat er bij de fabrikant wordt opgegeven. Om dit voor elke kaart verder te gaan uitzoeken of dit gemiddeld, maximaal en/of zonder overclock is gaat te veel werk opleveren voor deze specificatie. Mochten mensen er op deze manier geen behoeft aan hebben zullen we de specificatie verwijderen.

Welcome to the League of Draven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Euphanasia schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 10:06:
In principe wordt er nu vermeld wat er bij de fabrikant wordt opgegeven. Om dit voor elke kaart verder te gaan uitzoeken of dit gemiddeld, maximaal en/of zonder overclock is gaat te veel werk opleveren voor deze specificatie. Mochten mensen er op deze manier geen behoeft aan hebben zullen we de specificatie verwijderen.
Het lijkt nu idd bij sommige kaarten beter, maar er zijn er nog steeds kaarten waarbij gekeken wordt naar de specificatie van de stroomaansluiting.

pricewatch: Asus R9NANO-4G
pricewatch: Asus GTX970-DCMOC-4GD5
pricewatch: Sapphire Radeon NITRO R9 390 8G with back plate
pricewatch: Sapphire NITRO R9 380X 4G D5
pricewatch: Sapphire Nitro R9 380 4G D5 met backplate

AMD Nieuwsdiscussie

• -The_Mask-
  • Niet online
De waardes kloppen dus nog niet zoals je hierboven kunt zien en op het forum zie ik mensen wel deze waardes overnemen als zijnde waar.

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1