Filetransfer problemen

Pagina: 1
Acties:

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb hier een server staan waar ik een raar probleem mee heb.

Als ik bestanden via Samba download haal ik minimaal 80MB/s.
Maar download ik precies hetzelfde via FTP dan kom ik niet hoger dan 17MB/s.

Ik heb verschillende FTP cliënts geprobeerd, maar het resultaat blijft hetzelfde. Ook heb ik verschillende buffer sizes geprobeerd die je in de FTP cliënt kan instellen, maar ook dit maakt niks uit.
Als ftp server maak ik gebruik van glftpd.

Dit zijn de specs van de server:
Gigabyte GA-H67M-UD2H-B3
Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G
Intel Core i3 2100T
Intel RAID Controller SASUC8I
8x Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB

Ik maak geen gebruik van RAID.

Aan mijn netwerk kan het niet liggen lijkt mij aangezien ik via Samba gewoon 80MB/s haal, iemand een idee?

[ Voor 7% gewijzigd door FabiandJ op 01-03-2012 16:26 ]

Verwijderd

Verbind je wel het hetzelfde (interne) ip-adres?

Als je via je externe ip-adres verbind kan het zijn dat al het verkeer via je router gaat en dus trager is.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:46

heuveltje

KoelkastFilosoof

Heb je dit ook getest met verschillende client pc's of maar met 1tje ?
En dit test je met wat in samba ?
En je hebt niet gewoon een speed limit ingesteld op je ftp client of server ?

Maar dit lijkt mij meer iets voor het linux forum dan het Opslag forum, aangezien het blijkbaar geen hardware matig probleem is gezien de samba uitslag

[ Voor 54% gewijzigd door heuveltje op 01-03-2012 16:26 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• FabiandJ
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 16:22:
Verbind je wel het hetzelfde (interne) ip-adres?

Als je via je externe ip-adres verbind kan het zijn dat al het verkeer via je router gaat en dus trager is.
Ik verbind gewoon via het interne ip-adres.
heuveltje schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 16:23:
En dit test je met wat tussen wat ?
En je hebt niet gewoon een speed limit ingesteld op je ftp client of server ?

Maar dit lijkt mij meer iets voor het linux forum dan het Opslag forum, aangezien het blijkbaar geen hardware matig probleem is gezien de samba uitslag
Er zijn geen speed limits ingesteld op de server of client.

En wat bedoel je precies met de vraag: En dit test je met wat tussen wat ?

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:46

heuveltje

KoelkastFilosoof

Dutch3men schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 16:26:
[...]
En wat bedoel je precies met de vraag: En dit test je met wat tussen wat ?
Samba geeft afaik zelf geen snelheids weergave, en de kopieersnelheid die windows zelf geeft bij iets kopieren is imho nogal zeer vaag/foutief.
dus waarmee test je de snelheid van samba ?
Want een constante schrijfsnelheid van 80MB/s is nogal hoog voor een single disk in je client, tenzij windows het in zijn geheugen cached en ftp dat niet doet :)

En test je alles tussen 1 pc en 1 server, of heb je op meerdere clienten hetzelfde resultaat ?

[ Voor 25% gewijzigd door heuveltje op 01-03-2012 16:33 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En als je gewoon command line FTP gebruikt? Wel alle poorten voor een FTP server open staan btw? Kan zijn dat ook al heb je een interne router, je alsnog je poorten open moet zetten. Wellicht dat de boel in PASV mode draait omdat niet alles open staat :)

Heb je ook de lage snelheid als je een crosslink kabel gebruikt ipv via een switch oid?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• FabiandJ
  • Niet online
heuveltje schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 16:29:
[...]

Samba geeft afaik zelf geen snelheids weergave, en de kopieersnelheid die windows zelf geeft bij iets kopieren is imho nogal zeer vaag/foutief.
dus waarmee test je de snelheid van samba ?

En test je alles tussen 1 pc en 1 server, of heb je op meerdere clienten hetzelfde resultaat ?
Ik pak de snelheid die Windows zelf geeft, en misschien geeft deze het niet 100% correct aan.
Dan nog gaat deze transfer een factor 20 sneller dan als ik precies hetzelfde via FTP transfer.

Op meerdere pc's heb ik dit probleem.

[ Voor 12% gewijzigd door FabiandJ op 01-03-2012 16:36 ]

Verwijderd

Wat gebeurd er met de cpu-load op beide pc's?

Als je toevallig SSL (transfer) aan hebt staan kan het natuurlijk zijn dat dit enige cpukracht kost, alhoewel het me sterk lijkt dat het hier aan ligt.

Probeer ook eens een andere ftpserver (bijvoorbeeld pure-ftpd).

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2012 16:40 ]

• FabiandJ
  • Niet online
The Eagle schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 16:29:
En als je gewoon command line FTP gebruikt? Wel alle poorten voor een FTP server open staan btw? Kan zijn dat ook al heb je een interne router, je alsnog je poorten open moet zetten. Wellicht dat de boel in PASV mode draait omdat niet alles open staat :)

Heb je ook de lage snelheid als je een crosslink kabel gebruikt ipv via een switch oid?
Ja alle poorten staan open.
Ik je laatste vraag snap ik niet helemaal waarom ik het met een crosslink kabel het zou moeten proberen, aangezien het via samba wel snel gaat. plus dat ik geen crosslink kabel hier heb liggen.
Verwijderd schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 16:34:
Wat gebeurd er met de cpu-load op beide pc's?

Als je toevallig SSL (transfer) aan hebt staan kan het natuurlijk zijn dat dit enige cpukracht kost, alhoewel het me sterk lijkt dat het hier aan ligt.
Dit is de cpu load op de server tijdens een transfer via FTP:
code:
1
2
3
4
5
16:40:11 up 17 days,  1:20,  1 user,  load average: 0.00, 0.01, 0.05
Tasks: 139 total,   3 running, 136 sleeping,   0 stopped,   0 zombie
Cpu(s):  0.0%us,  0.6%sy,  0.0%ni, 95.0%id,  3.9%wa,  0.1%hi,  0.4%si,  0.0%st
Mem:   3965588k total,  3843380k used,   122208k free,   170772k buffers
Swap:  2103292k total,        0k used,  2103292k free,  3568004k cached

En dit is de cpu load via samba:
code:
1
2
3
4
5
16:41:41 up 17 days,  1:22,  1 user,  load average: 0.00, 0.01, 0.05
Tasks: 139 total,   2 running, 137 sleeping,   0 stopped,   0 zombie
Cpu(s):  1.0%us,  3.2%sy,  0.0%ni, 88.9%id,  2.2%wa,  0.1%hi,  4.7%si,  0.0%st
Mem:   3965588k total,  3843628k used,   121960k free,   170868k buffers
Swap:  2103292k total,        0k used,  2103292k free,  3567996k cached

Ik heb het geprobeerd met SSL aan en uit, maar de download snelheid is precies hetzelfde.

• The Eagle

The Eagle

Zit net ineens te denken: hoe zit je met je DNS en routing settings? Ik neig namelijk naar een probleem waarbij je samba connectie op naam gaat (SMB - SMB), terwijl je als je op IP gaat je router een DNS opvraging moet doen oid.

Doe eens een traceroute van client naar het ipadres van je server. Ik ken je netwerk niet, maar als je er een router tussen hebt zitten zou je max 1 hop moeten hebben. Vandaar ook het verhaal van die crosscable; zo sluit je iig uit dat je router of andere netwerkapparatuur er iets mee te maken heeft :)

Ik heb met een NETbios protocol ook ooit het ander gezien namelijk: die was onwijs traag omdat ie een intern IP eerst op een externe DNS wilde resolven :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• FabiandJ
  • Niet online
The Eagle schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 18:17:
Zit net ineens te denken: hoe zit je met je DNS en routing settings? Ik neig namelijk naar een probleem waarbij je samba connectie op naam gaat (SMB - SMB), terwijl je als je op IP gaat je router een DNS opvraging moet doen oid.

Doe eens een traceroute van client naar het ipadres van je server. Ik ken je netwerk niet, maar als je er een router tussen hebt zitten zou je max 1 hop moeten hebben. Vandaar ook het verhaal van die crosscable; zo sluit je iig uit dat je router of andere netwerkapparatuur er iets mee te maken heeft :)

Ik heb met een NETbios protocol ook ooit het ander gezien namelijk: die was onwijs traag omdat ie een intern IP eerst op een externe DNS wilde resolven :+
Ik heb maar 1 hop.

• The Eagle

The Eagle

Is die hop een intern of extern IP adres?

• FabiandJ
  • Niet online
The Eagle schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 19:04:
Is die hop een intern of extern IP adres?
Intern

• The Eagle

The Eagle

Misschien heel voor de hand liggend, maar accepteert je windows firewall op je client zomaar FTP verkeer? Of gaat ie dat lopen controleren? Worth a check :)

• FabiandJ
  • Niet online
The Eagle schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 22:05:
Misschien heel voor de hand liggend, maar accepteert je windows firewall op je client zomaar FTP verkeer? Of gaat ie dat lopen controleren? Worth a check :)
Ik heb daar niks over ingesteld, maar het is opgelost :)

In de configfile van glftpd kan je een pasive addres opgeven, hier stond mijn externe ip. Nu ik deze veranderd heb naar mijn interne ip gaat het weer vol gas :)

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Hou er rekening mee dat je FTP server nu van buitenaf niet meer zal werken.

Verwijderd

Waarschijnlijk kan je dat oplossen door zoiets in de glftpd.conf te mikken (geen idee of dit onderstaande goed werkt):

code:
1
2
3
4
5
ifip 192.168.*
    pasv_addr <intern ip> 1
elseip
    pasv_addr <extern ip> 1
endifip
Pagina: 1