Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorde
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-04 22:38
Ik heb een nieuwe USB headset gekocht om tijdens het gamen ook te kunnen praten zonder daar andere mensen dermate bij te storen. Echter hoor ik van mijn moederbord steeds statisch geluid over deze headset. (Het probleem zit hem niet in de headset, gebeurd bij andere spullen ook. (3,5mm))

Daarbij hoor ik het scrollen van de muis terug komen, maar ook gewone bewegingen die ik met mijn muis maak hoor ik terug. (USB muis).

De vermoedelijke boosdoener was voor mij de aarde, deze heb ik van mijn pc afgehaald. Starte hem weer op en hoorde geen statisch geluid, tot dat ik bij het windows 7 bootscherm kwam en de audio drivers inlade (realtek HD audio chipset op mijn asrock 870)

Dus de drivers, na flink wat zoekwerk op google en fora kwam ik erachter dat:
- Ik niet de enige ben
- Andere het opgelost hebben doormiddel van updates
- Of opgelost door in de driver andere audio uitgangen uit te schakelen
- etc

Niets van dit alles werkt echter bij mij.

Waar mijn PC uit bestaat:

Asrock 970 extreme4
USB Muis, toetsenbord en headset (g110, g500 en roccat kave)
2x HDD, 1x SSD
AMD Phenom X4 II
AMD 6850HD

Geprobeerde oplossingen:
Driver update.
Aarde weghalen.
andere audio uitgangen uitgeschakeld.
Muis/toetsenbord verwijderen.

Mogelijke veroorzakers:
Moederbord (al heb ik die recent vervangen, was 870 extreme3)
PSU (Corsair aan 600 watt)

weet niet wat ik verder nog zou kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-07 18:59

Nox

Noxiuz

Heb je een TV aangesloten via HDMI?

Ik heb niks geaard en de 50hz die op de kabel staat hier (kan je voelen, pak maar eens de kabel beet en je radiatorkoppeling oid) voelde ik laatst toen ik de HDMI-kabel op de PC wilde aansluiten.

Werkt allemaal nog goed hier, maar heb dan ook een kwaliteitsvoeding van Corsair. Dus dat je geen aarde meer hebt zou weinig moeten uitmaken.

Probeer eens zonder randapparatuur die zo'n storing kan opleveren.

EDIT:

Ik kan me herinneren dat totdat windows geladen was ik ook wel eens op een goedkope headset zo'n 50hz bromtoontje hoorde.

Windows geladen, audiodrivers geladen en weg (was tijdens het booten van windows nog toentertijd).

[ Voor 20% gewijzigd door Nox op 01-03-2012 15:30 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik neem aan dat je de laatste driver rechtstreeks gedownload hebt van Realtek en dan versie 2.67 genomen hebt want via de sites van de fabrikanten van bv moederboarden staan vaak niet de laatste drivers. Een ander probleem wat nog wel eens voor komt is dat de onboard audiochip niet goed afgeschermd is en je daardoor dan interferentie krijgt. Hieraan kan je dan weinig doen en de enigste optie zou dan een los audiokaartje zijn wat normaal gesproken dan je probleem zou kunnen oplossen.

http://www.realtek.com/do...ownTypeID=3&GetDown=false

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het vreemde is dat een USB headset het probleem ook heeft. Die heeft in principe een eigen geluidskaart die via USB aangesloten wordt. Het geluid komt dus digitaal naar jouw USB geluidskaart, en zou geen last mogen hebben van storing.

Dus ofwel heeft jouw 5V lijn ook last van storing, waardoor de geluidskaart zijn werk niet goed kan doen. Ofwel is de headset toch analoog aangesloten, en dient die USB poort alleen voor stroom.

Je headset is dus inderdaad analoog aangesloten. Als je storing hoort bij het scrollen is je videokaart wellicht de veroorzaker van de storing. Het scrollen wordt hardwarematig versneld, waardoor je videokaart (een beetje) moet werken. Op veel moederborden zit de onboard geluidskaart zijn analoge verbinding dicht bij het PCI-E 16x slot, waardoor je makkelijk storing krijgt. Een analoog geluidssignaal is hier immers gevoelig voor.

Probeer maar eens de drivers van je videokaart uit te schakelen of in veilige modus op te starten. Je videokaart zal dan niet echt belast worden, aangezien alle hardwarematige versnelling uitgeschakeld worden. 90% kans dat je storing dan weg is.

Oplossing?
• Andere videokaart (maar eigenlijk ligt het aan het design van het moederbord, en niet de videokaart. Het kan wel dat een andere videokaart het probleem niet veroorzaakt)
• Ander moederbord (met het risico dat die het probleem ook heeft)
• Andere geluidskaart
• Je videokaart in een ander PCI-E 16x slot steken (als je die hebt)
• Een échte USB headset gebruiken (dus één met een eigen geluidskaart)

[ Voor 56% gewijzigd door Admiral Freebee op 02-03-2012 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorde
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-04 22:38
@admiral freebie
Admiral Freebee schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 08:58:
Het vreemde is dat een USB headset het probleem ook heeft. Die heeft in principe een eigen geluidskaart die via USB aangesloten wordt. Het geluid komt dus digitaal naar jouw USB geluidskaart, en zou geen last mogen hebben van storing.

Dus ofwel heeft jouw 5V lijn ook last van storing, waardoor de geluidskaart zijn werk niet goed kan doen. Ofwel is de headset toch analoog aangesloten, en dient die USB poort alleen voor stroom.

Je headset is dus inderdaad analoog aangesloten. Als je storing hoort bij het scrollen is je videokaart wellicht de veroorzaker van de storing. Het scrollen wordt hardwarematig versneld, waardoor je videokaart (een beetje) moet werken. Op veel moederborden zit de onboard geluidskaart zijn analoge verbinding dicht bij het PCI-E 16x slot, waardoor je makkelijk storing krijgt. Een analoog geluidssignaal is hier immers gevoelig voor.

Probeer maar eens de drivers van je videokaart uit te schakelen of in veilige modus op te starten. Je videokaart zal dan niet echt belast worden, aangezien alle hardwarematige versnelling uitgeschakeld worden. 90% kans dat je storing dan weg is.

Oplossing?
• Andere videokaart (maar eigenlijk ligt het aan het design van het moederbord, en niet de videokaart. Het kan wel dat een andere videokaart het probleem niet veroorzaakt)
• Ander moederbord (met het risico dat die het probleem ook heeft)
• Andere geluidskaart
• Je videokaart in een ander PCI-E 16x slot steken (als je die hebt)
• Een échte USB headset gebruiken (dus één met een eigen geluidskaart)
Andere videokaart al geprobeerd, zelfde probleem
Ander moederbord ook al geprobeerd. (870 van asrock, zelfde probleem. Maar volgens mij vrijwel identiek design dus mogelijk zelfde oorzaak)
Videokaart in het secundaire pci-e slot hielp ook niet
Andere geluidskaart kan ik nog proberen.
Kan proberen de usb headset te poweren met een externe lader.
Roel1966 schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 18:21:
Ik neem aan dat je de laatste driver rechtstreeks gedownload hebt van Realtek en dan versie 2.67 genomen hebt want via de sites van de fabrikanten van bv moederboarden staan vaak niet de laatste drivers. Een ander probleem wat nog wel eens voor komt is dat de onboard audiochip niet goed afgeschermd is en je daardoor dan interferentie krijgt. Hieraan kan je dan weinig doen en de enigste optie zou dan een los audiokaartje zijn wat normaal gesproken dan je probleem zou kunnen oplossen.

http://www.realtek.com/do...ownTypeID=3&GetDown=false
Uiteraard heb ik de laatste drivers gedownload van realtek zelf.
NoxiuZ schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 15:29:
Heb je een TV aangesloten via HDMI?

Ik heb niks geaard en de 50hz die op de kabel staat hier (kan je voelen, pak maar eens de kabel beet en je radiatorkoppeling oid) voelde ik laatst toen ik de HDMI-kabel op de PC wilde aansluiten.

Werkt allemaal nog goed hier, maar heb dan ook een kwaliteitsvoeding van Corsair. Dus dat je geen aarde meer hebt zou weinig moeten uitmaken.

Probeer eens zonder randapparatuur die zo'n storing kan opleveren.

EDIT:

Ik kan me herinneren dat totdat windows geladen was ik ook wel eens op een goedkope headset zo'n 50hz bromtoontje hoorde.

Windows geladen, audiodrivers geladen en weg (was tijdens het booten van windows nog toentertijd).
Dat is bij mij dus precies andersom.