Voeding voor een actief subje in auto gezocht....

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-10 15:15

MrDry

Desperados!

Topicstarter
Ik wil een beschaafd subje in mijn auto plaatsen om het geluid een beetje op te vullen. Na wat zoekwerk is mijn oog gevallen op een pioneer actieve sub met een RMS van 50 watt. Voor mijn wensen meer dan voldoende.

Het subje past keurig onder de bijrijdersstoel. In de middenconsole van mijn auto zit een 12V aansluiting. Vlak bij de plaats van mn subje dus. Ik wil deze aansluiting gebruiken om de sub te voeden.

Op alle ICE fora lees je dat dit niet kan. Dat je 16 mm2 bekabeling vanaf je accu moet leggen en condensators moet plaatsen en weet al niet wat.

Dit snap ik voor een sub met 700W rms maar voor een subje dat maar 50 watt rms doet en zelf afgezekerd is met een 10A zekering is het toch niet nodig om een kabel vanuit de accu te trekken? De 12 aansluiting in mijn auto is 20A gezekerd. In de manual staat dat je er maximaal 120 watt op mag aansluiten (10A dus).

Zie ik iets over het hoofd als ik stel dat je dit subje prima via de 12v aansluiting kan voeden?

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:48
Er moet een versterker tussen, deze is niet efficient gok ik .. dus je kant het proberen .. maar wel ff moeten wat de spannning doet.

Als deze te ver ( 11v) inzakt kan je je versterker slopen..

Ik zou een kabel trekken. uurtje werk en kost 20 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:29

Rmg

MaChOmIdGeT schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 12:56:
Er moet een versterker tussen, deze is niet efficient gok ik .. dus je kant het proberen .. maar wel ff moeten wat de spannning doet.

Als deze te ver ( 11v) inzakt kan je je versterker slopen..

Ik zou een kabel trekken. uurtje werk en kost 20 euro
Wat? waarom zou je bij een kleine active sub een extra versterker stoppen? En het is een beschaafd subje voor onder een bijrijdersstoel geen dual 500 watt rms sub oid. 8)7

En hoezo niet efficiënt? Een mosfet versterker is vaak class-D, efficient zat. :? En weer, als je een kleine sub voor onder de stoel overweegt ben je niet op zoek naar een complete hifi audofiele ervaring maar gewoon wat extra 'oempfh' in je auto.

En je sub slopen met een te laag voltage ? whut? sowieso heb je andere problemen als je accu onder de 11v komt, maar de meeste auto versterkers / active subs hebben sowieso vrij grote toleranties. De pioneer hieronder van 10.8 tot 15.6 en lager werkt hij gewoon niet.

Je hebt het over 50watt rms, active sub, pioneer. dan kom ik op deze uit: Pioneer TS-WX11A

Die heeft dus een mosfet versterker van 150 watt 150 / 12 = 12.5A ampere wat hij maximaal kan verstoken. RMS wattage is 'hoeveel watt geluid' eruit komt en niet wat je versterker verstookt.

Dat is dus eigenlijk teveel om op je sigaretten aansteker aan te sluiten. een kabel trekken is het beste en niet eens heel lastig, sowieso hoef je maar 1 kabel te trekken zolang je de ground kabel maar ergens aan je chassis kan vastmaken

[ Voor 9% gewijzigd door Rmg op 01-03-2012 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry

MrDry

Desperados!

Topicstarter
Het is de opvolger, de Pioneer TS-WX110A. Is 10A afgezekerd. Dat kan hij toch nooit 12,5 verstoken zonder dat de zekering er uit klapt?...of is dat te simpel gedacht?

Mijn 12v outlet is 20A afgezekerd. Waarom zo hoog dat als er geen 10A uit gehaald kan worden. Of is die 20A alleen bedacht als kiep in de stroomvraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die 20A is voor de piek. Een aansteker moet van nature flink warm worden, en dat bereik je door een flinke stroom. Dat die aansluiting ook voor minder vretende bronnen gebruikt kan worden, is alleen maar logisch.

Maar aangezien het circuit 20A mag trekken en je sub zelf ook op 10A is afgezekerd, zul je zelf nooit meer dan 10A van je circuit trekken. Dus het kan wel degelijk prima. Enige wat ik dan niet meer zou doen is je aansteker nog gebruiken. Maar ik kan van hier af niet zien of je zelf uberhaupt rookt of niet ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Moet prima kunnen denk ik.

Ik zou dan wel aftakken bij de draden, en niet zelf een sigarettenplug eraanmaken, dat gaat niet goedkomen namelijk. Zo'n sigaretten aansteker is een beroerd ontwerp, alle stroom moet dan door 1 klein puntje, en dan wordt die stekker bloedheet.

Netjes aftakken en het moet prima gaan. Wel even opletten of hij met je contact meeschakelt. Anders trekt je sub je accu leeg als je auto geparkeerd staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry

MrDry

Desperados!

Topicstarter
The Eagle schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 16:08:
Enige wat ik dan niet meer zou doen is je aansteker nog gebruiken. Maar ik kan van hier af niet zien of je zelf uberhaupt rookt of niet ;)
:*)

Het heet ook geen aansteker meer maar outlet of socket. Heb een 'rookvrije' auto. Zit niet eens een asbak in. Ik kieper al die meuk nu gewoon in de deur....
ThinkPadd schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 16:15:
Moet prima kunnen denk ik.

Ik zou dan wel aftakken bij de draden, en niet zelf een sigarettenplug eraanmaken, dat gaat niet goedkomen namelijk. Zo'n sigaretten aansteker is een beroerd ontwerp, alle stroom moet dan door 1 klein puntje, en dan wordt die stekker bloedheet.

Netjes aftakken en het moet prima gaan. Wel even opletten of hij met je contact meeschakelt. Anders trekt je sub je accu leeg als je auto geparkeerd staat.
Was inderdaad van plan om de outlet los te halen en de dragen te verbinden dmv een soldeerverbinding. De outlet is inderdaad geschakeld. Blijft maximaal 10 minuten aan nadat het contact uitgaat of direct nadat je de sleutel uit het contact haalt.....

[ Voor 48% gewijzigd door MrDry op 01-03-2012 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ideaal dus :)
Weet je wat: anders probeer je het toch gewoon? Desnoods klus je tijdelijk een aanstekerplug aan die sub. Gewoon een weekje mee rond blijven rijden, en dan pas wegwerken. Mocht het niet willen weet je het ook snel genoeg :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aangezien de woofer onder de stoel zit heb je niet zo bijster veel nodig om 'bass' te horen of te voelen, lijkt mij. Een dikke plus kabel is voldoende om naar de versterker of sub door te trekken, heb je geen condensator voor nodig. Die heb je pas nodig als je echt serieus geluid in je auto wilt. Een massa kabel monteer je direct aan de chassis van je auto, het kan zijn dat je deze aan je accu een extra draad moet trekken naar bijv je blok.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/WDpviwz6WiqqnkqOJRXjcPBv/full.jpg

Voor deze setup heb ik ook geen extra condensator en wat nog meer voor nodig. Een dik draad vanaf de accu afgezekerd op 15A en een massakabel op de auto zelf is voor deze setup al meer dan voldoende. En de momenten dat je 'm echt hard zet ben je doof. :
Pagina: 1