Toon posts:

Advies voor Routeraankoop gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik wil een router kopen en heb een aantal vragen. Wellicht dat jullie kunnen helpen. Het wordt mijn 1e router dus NOOB-factor is zeker aanwezig.
  1. Ik wil hem gebruiken voor mn laptop, pc, Wii en PS3. Nu heb ik begrepen dat de meeste routers een korte bekabelde lijn naar ps3 kunnen faciliteren (die ws de meeste bandbreedte gaat trekken). Klopt dit? De Ps3 staat nu vlakbij de modem dus een wirwar wordt het niet?
  2. Stel dat ik dat doe, hoe snel moet de modem dan zijn zodat ik er qua internetsnelheid met de pc niet op achteruitga (heb een normaal upc abbo qua snelheid) en ik wel fatsoenlijk op de Wii kan online gamen kan?
  3. Als ik ook de ps3 draadloos wil hebben moet ik dan een snellere modem dan in de voorgaande situatie hebben?
  4. Wat zijn de betere en juist de slechtere merken op dit gebied?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:58
Alle routers kunnen een 'korte' (100 meter wil ik niet direct kort noemen, maar wil je verder dan moet je aan glasvezel) bekabelde verbinding leggen; sterker nog, ze kunnen er honderden leggen :) Over het algemeen maar 4 direct op het apparaat; om er meer aan te sluiten moet je op één van die 4 een switch aansluiten.

Of dat een wirwar wordt hangt helemaal af van jouw kunsten met het wegwerken, opruimen en kiezen van de juiste lengte kabel.

Voor draadloos heb je niet een 'snellere' router nodig, je hebt een access point nodig. Veel routers hebben dat tegenwoordig ingebouwd.

Eén ding snap ik echter niet; je hebt een UPC-abonnement? Het UPC-modem (als je er tenminste één hebt die jonger is dan heel erg oud) is zelf al een router, en sommigen hebben zelfs een draadloos toegangspunt (wireless access point) in zich. Waarschijnlijk heb je dus helemaal geen router nodig :)

Als je op je computer kijkt naar de netwerkinstellingen, wat is dan je ip-adres? Begint dat met 10, 192.168 of 172? In dat geval heb je al een router en kun je meerdere apparaten aansluiten. Kom je daarvoor fysiek aansluitingen te kort op je modem/router dan moet je een switch kopen :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Paul schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 11:37:
Alle routers kunnen een 'korte' (100 meter wil ik niet direct kort noemen, maar wil je verder dan moet je aan glasvezel) bekabelde verbinding leggen; sterker nog, ze kunnen er honderden leggen :) Over het algemeen maar 4 direct op het apparaat; om er meer aan te sluiten moet je op één van die 4 een switch aansluiten.

Of dat een wirwar wordt hangt helemaal af van jouw kunsten met het wegwerken, opruimen en kiezen van de juiste lengte kabel.

Voor draadloos heb je niet een 'snellere' router nodig, je hebt een access point nodig. Veel routers hebben dat tegenwoordig ingebouwd.

Eén ding snap ik echter niet; je hebt een UPC-abonnement? Het UPC-modem (als je er tenminste één hebt die jonger is dan heel erg oud) is zelf al een router, en sommigen hebben zelfs een draadloos toegangspunt (wireless access point) in zich. Waarschijnlijk heb je dus helemaal geen router nodig :)

Als je op je computer kijkt naar de netwerkinstellingen, wat is dan je ip-adres? Begint dat met 10, 192.168 of 172? In dat geval heb je al een router en kun je meerdere apparaten aansluiten. Kom je daarvoor fysiek aansluitingen te kort op je modem/router dan moet je een switch kopen :)
Hmm dat klinkt als solide advies betreffende die UPC-modem. Ik heb momenteel een Arris-UPC modem en dat ziet er niet echt uit als een router maargoed, als die ip-check klopt met wat je zegt dan zou dat mooi zijn.

Als je echter bijvoorbeeld ps3't, wii't en downloadt, betekent dat dan dat de snelheid/bandbreedte door die drie gedeeld moet worden (en dus langzamer gaat?)

Verwijderd

Bandbreedte word automatisch verdeeld tussen de aangesloten apparaten. Als je PS3 niets te doen heeft dan krijgt je Wii de beschikking over de volle lijn (afhankelijk van wat andere technische dingen zoals QoS) en andersom is dit precies zo.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2012 11:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als de UPC modem tevens router is waarom staat dit dan op de suite van upc zelf?
Als u al een internet en/of telefonie modem van UPC heeft, dan heett u voor draadloos internet een router nodig. Uw huidige modem kunt u dus gewoon behouden. UPC biedt twee N-routers aan. Met de Sitecom WL-582 heeft u een N-router die tot maximaal 60Mb draadloos Internet doorvoert. Deze kost slechts € 60,00 inclusief USB adapter (WL-344) en is dan uw eigendom. De Sitecom WL351 Is onze krachtpatser en kan draadloos tot maximaal 90Mb doorvoeren. Deze router is met name geschikt voor de hogere Fiber Power abonnementen en wordt ook wel de gaming router genoemd. De Sitecom WL351 kost slechts € 99,00 inclusief USB adapter (WL345) en is dan uw eigendom. Bedraad zijn de doorvoersnelheden respectievelijk maximaal 100 en 120Mb.
Nogmaals, het zou mooi zijn als het zou kunnen maar ik vind het vreemd dat ik verder niks over kan vinden.

Verwijderd

Wat is het type nummer van je modem?

UPC heeft meer dan 1 type in gebruik dus wij kunnen het alleen controleren als we weten welk model je hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm volgens mij, afgaande op de plaatjes bij Google een Arris 602G

• DrFlash
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-12-2025
Verwijderd schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 12:13:
Hmm volgens mij, afgaande op de plaatjes bij Google een Arris 602G
Ik zou heel even op het modem kijken (achterkant) naar wat er op de stickers staat. Ook is het handig hier te vermelden hoeveel netwerkt poorten dit apparaat heeft en of er een antenne te zien is.

Wowhead profiel

Verwijderd

Topicstarter
Zit nu op mn werk maar een antenne heeft hij sowieso niet. Volgens mij ook maar 1 netwerkpoort maar dat zal ik straks even nakijken.

Verwijderd

De 602 heeft geen wireless en maar 1 LAN poort, dus je moet wel een router halen of deze modem laten vervangen door een nieuw model.

Verwijderd

Topicstarter
Dan ga ik ws toch een routertje halen.

Welke snelheid is vereist voor een lagvrije game ervaring (ps3?)
Wat zijn de goede merken op routergebied?

• Paul
Als ik de handleiding zo zie heeft dat apparaat inderdaad geen router, switch of accesspoint aan boord en is het dus puur een modem.

Je kunt met bijna alles hier: pricewatch: WLAN Routers wel vooruit.

Low cost: Linksys is meestal niet verkeerd ( pricewatch: Linksys WRT120N ) en staat beter aangeschreven als dingen als Sweex of Icidu.

Mag het iets meer kosten, de pricewatch: D-Link DIR-655 Draadloze N Gigabit-router heeft gigabit en gooit hele hoge ogen in diverse reviews; WAN-to-LAN (downloaden) is vooral bij oudere routers op moderne verbindingen een zorgenkindje en deze router haalt 2x zoveel dan UPC momenteel maximaal aanbiedt (http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/view).

Je moet je internetlijn wel delen tussen de PC en de Wii etc, maar dat wil niet zeggen dat ze elkaar in de weg zitten; je UPC-lijn is over het algemeen (ik weet niet welk abonnement je hebt) zo snel dat je daar alleen last van krijgt als je maximaal gaat zitten uploaden (bijvoorbeeld torrentsverkeer; daarvoor kun je in de client vaak een limiet stellen op je upload).

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Zorg wel dat alle "vaste" apparaten die niet dagelijks verplaatst worden, met een KABEL aan de router gehangen worden.

WiFi telefoons, laptops etc... mogen draadloos.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 12:43:
Zorg wel dat alle "vaste" apparaten die niet dagelijks verplaatst worden, met een KABEL aan de router gehangen worden.

WiFi telefoons, laptops etc... mogen draadloos.
Waarom dat perse?

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Ik kan deze aanraden:

pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND

Voor de rest heb ik alles in huis ook draadloos: 2 laptops (waarvan een nooit van zijn plek komt en waarmee ik moeiteloos kan gamen zonder lag), een printer, een internetradio en mijn telefoon.

• Paul
Het is geen 'moet', maar de meeste van die vaste apparaten hebben al een LAN-aansluiting (waardoor je dus een goedkoper kabel kunt kopen in plaats van een dure WiFi-ontvanger), het is (N-varianten uitgezonderd, en dan nog onder laboratoriumomstandigheden) sneller, het is betrouwbaarder en hoe meer apparaten er op je WiFi zitten hoe meer last ze van elkaar hebben.

Je kunt alles draadloos aansluiten, zeker, maar stelregel is toch: Als het bekabeld kan, doe het dan bekabeld :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

De nieuwe Linksys E4200 is ook zeker aan te raden! Vorige routers van Linksys vond ik niet overtuigend maar deze versie is er weer spot on! Al enkele geïnstalleerd bij klanten, installatie met de CD gaat zéér vlot, automatische update gedaan met nieuwe firmware en bereik is uitmuntend.

Verwijderd

Topicstarter
Paul schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 13:41:
Mag het iets meer kosten, de pricewatch: D-Link DIR-655 Draadloze N Gigabit-router heeft gigabit en gooit hele hoge ogen in diverse reviews; WAN-to-LAN (downloaden) is vooral bij oudere routers op moderne verbindingen een zorgenkindje en deze router haalt 2x zoveel dan UPC momenteel maximaal aanbiedt
Deze heb ik inmiddels aangeschaft en moet zeggen dat ik er blij mee ben. Daarnaast was het installeren ed enorm gebruikersvriendelijk, wat ik niet zo verwacht had. Was wel goed dat er een grote sticker met 'first use installation cd' op het ding zelf zat, mij kennende :P

Bedankt iedereen voor het advies.

Verwijderd

Topicstarter
Toch nog een vraagje: is het mogelijk om te zien wie/wat er op je netwerk zit binnen Windows of moet je daarvoor op de router inloggen?

Daarnaast heb ik het via die installatie WEP2 laten beveiligen, is dat genoeg of moet ik nog meer doen om ongenode gasten te weren?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2012 10:11 ]

• Paul
Ik zou WPA2 nemen ipv WEP, WEP is zo lek als een mandje :)

Om te zien wie er een IP-adres heeft gekregen van de router moet je op de route zijn, en welke verbindingen er zijn met je draadloze netwerk moet je ook op de router zijn.

Als iemand handmatig een IP-adres heeft ingesteld en bekabeld zit dan moet je met 3rd party programma's aan de slag (zoals Angry IP Scanner, Look@lan of nmap) :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1