Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainman902
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-11-2024
Goedenacht mede tweakers.

Ik zit hier met een probleem zoals de titel al luid heb ik 4 latjes van 4 gig elk geïnstalleerd, maar ik heb maar 7,86 gig beschikbaar?!

Nu heb ik al verscheidene forums en internet pagina's hierover gelezen en al veel gegoogled maar kwam uiteindelijk niet op een duidelijk antwoord.
Dus is mijn vraag aan jullie; weten jullie het antwoord hierop? Hoe kan ik dit oplossen?

Specs zijn:
Mobo: formula v
Proc: 1100T
Ram: Corsair Vengeance 16Gig (CMZ16GX3M4A1600C9)

Ik hoop snel een goede (werkende) reactie te krijgen!

Gr Brian.

[ Voor 3% gewijzigd door brainman902 op 01-03-2012 02:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:06

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Gok: twee reepjes zitten er of niet goed in, of je hebt in de bios van je moederbord lopen klooien met settings. Overigens lijkt het me vrij sterk dat je een Formula V hebt (neem aan dat je de ASUS Rampage IV Formula bedoelt :?)

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Ook: welk OS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:14
MueR schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 01:53:
Gok: twee reepjes zitten er of niet goed in, of je hebt in de bios van je moederbord lopen klooien met settings. Overigens lijkt het me vrij sterk dat je een Formula V hebt (neem aan dat je de ASUS Rampage IV Formula bedoelt :?)
ik gok deze:
pricewatch: Asus Crosshair V Formula
Daar zou 4x4GB gewoon op moeten werken.

32bit OS zou geen 8 maar 3,2GB geven als ik me niet vergis.

Dan blijft Bios instelling en kapot/los ram reepje over.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainman902
Ik draai Windows 7 ulti 64bit dus moet goed zijn, en nee reepjes zitten goed want hij herkent 16 Gig.

Er staat toch boven aan de pagina de onderdelen van mn pc?! Moet duidelijk zijn dacht ik.

Gr

[ Voor 32% gewijzigd door brainman902 op 01-03-2012 02:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

RocketKoen schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 02:00:
Echter ondersteunen windows vista en 7 home basic tot 8GB. Vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainman902
MueR schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 01:53:
Als er 2 latjes er niet goed in zouden zitten zou hij ze ook niet herkennen (lijkt me).
Ik zit hier naast mn pc en zie duidelijk een Asus Crosshair V Formula zitten dus vertrouw me maar dat die erin zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-06 15:48

hostler

Yeahhh dude!

16gb herkent in je bios, maar niet in windows?

Heb je toevallig zitten spelen met dingen als memory remap? Zoek daar eens naar in de BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainman902
RocketKoen schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 02:00:
[...]

ik gok deze:
pricewatch: Asus Crosshair V Formula
Daar zou 4x4GB gewoon op moeten werken.

Dan blijft Bios instelling en kapot/los ram reepje over.
Ja want dit type ram staat zelfs in de QVL van het manual, dus moet goed zijn dacht ik!
Hoe kun je nou die latjes testen? Memtest is niet failproof heb ik gelezen :S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainman902
hostler schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 02:10:
16gb herkent in je bios, maar niet in windows?

Heb je toevallig zitten spelen met dingen als memory remap? Zoek daar eens naar in de BIOS.
Het is zo de ene keer start hij op en pakt hij 8 Gig op bij startup en de andere keer 16 Gig bij startup, maar herkent die 16 Gig wel altijd met Windows/cpu-z

Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-06 15:48

hostler

Yeahhh dude!

Vaag, geheugen goed ingesteld? 9-9-9-24 @ 1,5v moet je hebben voor jouw geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 385882

Probeerr dit eens als je het al niet gedaan hebt.

D4NG3R in "6GB installed en maar 5,5 GB te gebruiken"

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 385882 op 01-03-2012 02:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainman902
Heb ik ook al nagekeken, stond gewoon uitgevinkt dus geen limiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainman902
hostler schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 02:17:
Vaag, geheugen goed ingesteld? 9-9-9-24 @ 1,5v moet je hebben voor jouw geheugen.
Ja alles goed ingesteld, pakte mobo al automatisch goed over die instellingen.
Later zelf nog is een keer alles met de hand ingesteld maar zoals dus blijkt geen verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainman902
Nu heb ik gelezen op het Asus ROG forum dat de CPU-NB Voltage verhogen naar 1.25 ook nog wel eens wil helpen maar ze hebben het nooit over dit type geheugen gehad.

Maar kan het zijn dat die latjes of enkele niet goed zijn? Dan zou hij ze toch in eerste instantie niet herkennen?

Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

brainman902 schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 02:32:
Nu heb ik gelezen op het Asus ROG forum dat de CPU-NB Voltage verhogen naar 1.25 ook nog wel eens wil helpen maar ze hebben het nooit over dit type geheugen gehad.

Maar kan het zijn dat die latjes of enkele niet goed zijn? Dan zou hij ze toch in eerste instantie niet herkennen?

Gr
NB moet je verhogen als je PC instabiel is, maar je kan het proberen, waar herkent je PC de 16GB? BIOS neem ik aan? Als het daar herkent wordt dan zijn de latjes ook goed denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Wat zegt Speccy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Probeer een BIOS reset/update of CMOS clear of:

Reported Memory Does Not Match Amount of Installed Memory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

CMOS clear helpt vaak niet.
Ik denk eerder dat de latjes niet goed geschakeld staan. Zijn de latjes van 1 productie (dus direct 16 gb gekocht) of heb je toevallig niet eerst 8 GB gekocht en toen weer 8 GB kocht, want anders heb je misschien een wijziging in je latjes zitten.
Dan moet je eerste 8 GB serie in channel 1 zitten en de 2e 8GB serie in Channel 2

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainman902
Nivida_intel schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 09:25:
CMOS clear helpt vaak niet.
Ik denk eerder dat de latjes niet goed geschakeld staan. Zijn de latjes van 1 productie (dus direct 16 gb gekocht) of heb je toevallig niet eerst 8 GB gekocht en toen weer 8 GB kocht, want anders heb je misschien een wijziging in je latjes zitten.
Dan moet je eerste 8 GB serie in channel 1 zitten en de 2e 8GB serie in Channel 2
I know, maar nee het is een 16 GB kit van de vengeance serie dus is ook uit dezelfde productie lijn, die 4 reepjes zijn praktisch identiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainman902
Anoniem: 385882 schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 02:40:
[...]

NB moet je verhogen als je PC instabiel is, maar je kan het proberen, waar herkent je PC de 16GB? BIOS neem ik aan? Als het daar herkent wordt dan zijn de latjes ook goed denk ik.
Ze worden zowieso al in windows herkent en ook soms zie ik bij het boot scherm dat hij dan wel die 16 GB herkent maar dus niet gebruikt/activeert.

Ik zal vanmiddag die PCU-NB voltage wel omhoog gooien misschien dat hij daardoor meer stabiel wordt. heb namelijk soms ook best wel instabiele pc, soms wilt hij niet doorstarten naar windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainman902
Is er geen hard reset voor de bios? Ik heb hem namelijk wel geflached naar de laatste bios versie omdat die update er bekent om stond dat dat meer stabiliteit zou geven.

Maar zit er nooit een limiet aan een processor? misschien kan die 1100t die 16 GB wel niet draaien op 1600Mhz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xheroxkefx
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 30-03 15:56
doe even windowstoets + r dan typ je in msconfig en ga je naar de tab computer opstarten.
Daar klik je aan "geavanceerde opties" en daar vink je aan maximaal geheugen: en als het goed is staat er dan 16348.

klik op OK twee maal en reboot

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyy138
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-07 12:44

psyy138

blackbulls.nl

mijn vader had ongeveer precies het zelfde , hij heeft ook 16 gb in zijn pc zitten en soms herkende hij er 12 soms 16 soms 8 enz enz . Met memtest faalde sommige geheugen bankjes. Toen gewoon een nieuwe installatie gedaan en hij deed het weer. heeel vaag maar het werkt uiteindelijk nog steeds. misschien een oplossing voor jouw.

O.R.C. Black Bulls Rugby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:31

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Heeel veel asus boarden hebben dit probleem, check het VIP asus forum maar eens, vaak wat reepjes omwisselen blijkt vaak te helpen, ook zou het kunnen komen doordat niet alle pinnen contact maken binnen het socket (intel cpus, mss ook AMDs) en een 'reseat' van de cpu het fixen kan, maar ook wel eens gelezen dat de schoeven waarmee het mobo in de kast zit gedraait te strak zitten waardoor het mobo krom komt te staan in de kast waardoor de dimms niet goed contact zouden maken..

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainman902
Goede reacties ik zal het vanmiddag gelijk ff proberen!
Ik laat nog wel even weten of de oplossing gevonden is.

Gr
Pagina: 1