Toon posts:

Powerline adapters vs 3-fasen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers

Vandaag is mijn setje powerline adapters toegekomen. (Belkin Powerline HD)
Eentje steekt in naast de router beneden, de andere op de bovenverdiep.
Ze maakten echter geen connectie. Dit was wel het geval indien ze in dezelfde kamer zaten.
Het probleem bleek dat ons huis via 3-fasen werkt. We hadden dus vlug even de fasen verwisseld en het werktte.
Het was echter voor korte duur, want plots stop het met werken. Weer konden de adapters geen connectie maken met elkaar.

Iemand die een dergelijk probleem heeft gehad en weet hoe hij dit moet oplossen?

Greetz
Koruda

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-11 17:27
Heb je ze al eens gereset.
Tegenwoordig moet het niet meer uitmaken als die op andere groepen zitten zeggen ze maar ik heb er een hard hoof in.

Ik blijf nog altijd bij de kabel of goed wireless.
Maar probeer hem eens te recette wellicht dat dat werkt.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Verwijderd

Topicstarter
Resetten heb ik reeds geprobeerd. Ook de firmware van beide is geupdated.
Ik ben aan het overschakelen van wireless naar powerline omdat het wireless bereik ook niet zo fantastisch is.

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Zitten ze rechtstreeks in de muur of in een stekkerdoos?

• Kavaa
Heb je ook N verbindingen dan? Maar goed dat is je vraag natuurlijk niet.

Kun je in de beschrijving ook niks vinden over als je met groepen werkt?
Heb je hem trouwens in een stekker doos of rechtstreeks in de muur?
Dit wil volgens mij ook nog wel eens verschil uitmaken.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het zowel in een stekkerdoos als rechtstreeks geprobeerd.

Qua wifi werk ik momenteel met volgende opstelling:
Beneden ASUS RT-N16
Boven Linksys E3000 (Via Tomato als Client ingesteld met groter vermogen)
Het probleem is dat ik via wifi veel speeddrops en lag heb tijdens het gamen.
Daarom dacht ik aan powerline adapters als alternatief

• Kavaa
Ja dat klopt inderdaad maar helaas is dat dus zoals je ziet ook niet altijd een eenvoudige en snelle oplossing.

probeer het eens in een andere kamer. eventjes als try-out want het kan zo maar eens zijn dat het alleen die kamer is waarop hij niet helemaal lekker werkt je weet maar nooit.

Verwijderd

Topicstarter
Wel, in de kamer er naast werkt het wel, dus volgens mij heeft het puur met het fase verschil te maken. Ik vind het enkel zo vreemd dat het toch wel even gewerkt heeft...

• Kavaa
Wat je kunt doen is, leg de router die je nu als versterker gebruikt daar neer. En begin daar met het uitzenden van een nieuw wireless signaal.
Of heb je voor te gamen een kabel nodig?

Verwijderd

Topicstarter
dat is inderdaad een oplossing, ik zou het enkel dan daar nog netjes gefixed moeten krijgen. Daar gewoon op de vloer neerleggen is geen optie.

Toevallig ervaring met tomato?

• Kavaa
Nee helaas niet, maar zou toch wel gewoon moeten lukken om daar een netwerk in aan te maken zeg maar.
Maak beide netwerken het zelfde SSID en dan op een ander kanaal en anders beiden apart en dan netjes wegweken natuurlijk.
als het al ergens op of achter zit dan is het al goed, zorg wel dat hij vrij staat van bijvoorbeeld draadloze telefoon sets thuis deze nemen het signaal ook weer weg.

Ook kun je onder proberen om iets van metaal achter je router te leggen in een kom vorm om zo het signaal te beamen naar boven toe.
Hier kun je op internet wel leuken dingetjes over vinden en het werkt ook nog eens.

Verwijderd

Topicstarter
OK, thx voor de hulp. Ik ga mijn opstelling aanpassen daar aan tot ik iets beter heb.

Moest er iemand toch nog een ander idee hebben zou dit ook wel handig zijn :p

• Kavaa
Ja want ik ben niet zo heel bekend met de nieuwere powerline adapter wel de oude maar er zal wel weer veel veranderd zijn in de tussen tijd.
Succes in elk geval.

Verwijderd

Topicstarter
heel erg bedankt

Verwijderd

Het "probleem" dat het niet via verschillende groepen wil gaan, is omdat de huidige installatie automaten (automatische zekeringen) geen hoogfrequent signaal doorlaten. Dit komt omdat er een spoel in de automaten zit, om kortsluiting te detecteren. En een spoel is een blokkade voor hoogfrequent signalen, zoals die van de homeplug adapters.

Heb je nog "oude" draaizekeringen (keramisch), dan heb je geen probleem, en moet dat werken.

Echter, als je huis verdeeld is over 3 FASEN, dan gaat het helemaal niet werken.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Het laatste bericht snijdt wel hout. Ik heb geen ervaring met die dingen, maar het is in elk geval zeker niet onmogelijk dat die spoel in de installatieautomaten een belangrijke rol speelt, gewoon omdat de impedantie ervan bij de hoge frequenties die hier aan de orde zijn miljoenen keer zo hoog is als bij de gewone 50 Hz-stromen. Maar waar nog wel eens onbegrip over heerst is het wezenlijke verschil tussen alleen maar verschillende groepen of bovendien verschillende fasen. Bij het laatste is de te overbruggen afstand (kan wel een kilometer zijn) en demping aanmerkelijk groter.

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:38

mjl

Ugh

Je zou kunnen overwegen de blauwe (nul) fase in je meterkast tussen de groepen aan elkaar te knopen (aan de gebruikerskant...). Voor je powerline adapter is het dan een kwestie van de plug 180 graden draaien als je geen verbinding krijgt.

-------

Verwijderd

Ik denk dat de TS ondertussen (een jaar later) de Powerlines al uit het raam heeft gegooid..

En groepen in de meterkast aan elkaar knutselen... :/

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:59
Misschien even googelen op "fasen koppelaar".

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-11 14:23
Gekende problemen natuurlijk, 3 verschillende fases moet je ook echt als 3 aparte circuits zien.
Voor m'n X10 spullen in huis heb ik ook een "fase koppelaar/repeater" staan zodat X10 signalen van de ene fase naar de ander kunnen...

• Techneut
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 10:08:
............
En groepen in de meterkast aan elkaar knutselen... :/
Inderdaad, ongelooflijk zo'n knoeivoorstel ingeval van een installatie met dubbelpolige installatieautomaten, anders zitten de nulleiders al aan elkaar (de wat gebrekkige woordkeus vind ik voor een leek nog wel vergeeflijk).
Bovendien te bedenken dat hij er ook nog niets mee bereikt, nou ja een chaotische rotzooi, maar niet het beoogde doel. Ik stel voor dat hij het waarom zelf mag uitzoeken.

Edit:
Wel een aardig idee zo'n fasenkoppelaar, ik dacht bij discussies hierover wel meer dan eens aan zoiets, maar wist niet dat die dingen er gewoon zijn. Maar zo'n ding moet wel professioneel worden aangesloten en dat kan alleen op een driefasengroep.

[ Voor 27% gewijzigd door Techneut op 02-02-2013 19:29 ]

• AtRi
Of gewoon op de hoofdschakelaar, alleen hou je dan het probleem van de eventuele automaten die daar achter zitten en het signaal alsnog niet doorlaten. Kortom: weg met die Powerline adapters.

• Techneut
  • Niet online
Eens met de eindconclusie. Maar heel soms kan je bijna niet anders en dan kan het een uitkomst zijn.
Maar direct op de hoofdschakelaar heeft nog een bezwaar, nl. dat je dan alleen maar beveiligd bent door de hoofdzekeringen. Beetje riskant en het mag bovendien niet.

• AtRi
Ik bedoelde: de fasen-koppelaar op de hoofdschakelaar. Natuurlijk niet de groep(en).

• Techneut
  • Niet online
Dat begreep ik echt wel. Maar het bezwaar daarvan is dat hij dan alleen maar gezekerd is door de hoofdpatronen. Mag bovendien niet om daar tierelantijnen op te prutsen.
Pagina: 1