Macbook Air 2008) 1,8inch HHD kapot - gegevens terug halen?

Pagina: 1
Acties:

• paulverhulst
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-10-2020
Ha mede tweakers,

Mijn zusje heeft een Macbook Air, de eerste generatie.
Hierin zit een 80gb harde schijf welke onlangs kapot is gegaan. Het gaat om een 1,8 inch hard disk.

Ik vroeg me af of er een manier is om de gegevens terug te kunnen halen? en natuurlijk hoe.. ;)
Iemand vertelde me dat hij ooit eens heeft gehoord dat je je Macbook op een iMac kan aansluiten en dan een eventuele recovery kan doen.

Iemand hier bekend mee?

Alvast bedankt!

Groetjes, Paul

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-01 19:54
Wat is er precies stuk? De harde schijf?

Het direct benaderen van de harde schijf van een andere computer noemt Apple Target Disk Mode. Dit werkt met alle machines die een FireWire poort hebben (dus helaas niet met de Macbook Air).

Heb je de harde schijf al uit de laptop gehaald en hem aan een andere pc gehangen? Een Ubuntu live cd kan het HFS+ bestandssysteem lezen waardoor je alle data van de schijf af kan plukken (let op: aangenomen dat de schijf het nog doet!).

while (! ( succeed = try ()));

Verwijderd

En anders haar backup terugzetten :9

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 05:27

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Als de harde schijf nog werkt dan is er kans dat gegevens nog terug te halen zijn conform de instrucies van het data recovery topic en hans_lenze.

Beter is om het systeem schoon te installeren en gewoon een backup terug te zetten die ze met het ingebouwde Time Machine natuurlijk regelmatig heeft gemaakt.

• paulverhulst
Mja, Back up heeft ze niet gemaakt.
Wat er precies stuk is weet ik niet. Wanneer ik de laptop opstart geeft hij wit beeld en na een tijdje een mapje met een vraagteken erin (knipperend).

Ik heb de hardschijf eruit gehaald, alleen kan ik deze nergens aan koppelen omdat de draden uit de hardeschijf komen, en niet met een tussenkabel vast zitten.

De hardeschijf is een
HS082HB/A
NEON
8M/Pata
Rev.A
Er staat Samsung en Apple op.

Ik denk dat ik de hardeschijf niet meer ergens aan kan hangen, denken jullie wel?

Nou was ik aan het zoeken naar een 1.8" hardeschijf die wel in de macbook air past.
Weten jullie waar ik op moet letten? (ik weet namelijk niet echt iets van de hardeschijf mount af, ik neem aan dat niet elke schijf in elke laptop kan?)

Dank voor de reacties.

Gr. Paul

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:38

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Het is een zif-schijfje. Om te kunnen benaderen voor de back-up in een andere pc heb je een verloop je nodig.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

• BadpunK

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

paulverhulst schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 13:18:
Wat er precies stuk is weet ik niet. Wanneer ik de laptop opstart geeft hij wit beeld en na een tijdje een mapje met een vraagteken erin (knipperend).
Dit is een standaard melding van Apple. Zit overigens de kabel wel goed aangedrukt op de hardeschijf?

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

• BadpunK

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

paulverhulst schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 15:30:
Ik vroeg me af of er een manier is om de gegevens terug te kunnen halen? en natuurlijk hoe.. ;)
Iemand vertelde me dat hij ooit eens heeft gehoord dat je je Macbook op een iMac kan aansluiten en dan een eventuele recovery kan doen.

Iemand hier bekend mee?
Dat kan middels een firewire kabel. Alleen als je schijf rot is, schiet dat niet op ;)

• paulverhulst
Nou heb ik de volgende hardeschijf gevonden:
Supertalent 64GB 1.8" ZIF
https://maxict.nl/product...talent-64gb-18-zif?ics=ls

Als het goed is kan ik deze gewoon in mijn air plaatsen toch?

Dan het volgende. Hoe krijg ik Lion hier weer op? ;)

• BadpunK

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

paulverhulst schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 13:40:

Let goed op de maten van de hardeschijf, als deze overeen komen zal het waarschijnlijk wel gaan werken. (Ik geef geen garanties). Opnieuw installeren is opstarten met een installatiecd erin en druk op de letter 'C' tijdens opstarten.

Off-topic
Gezien jouw registratiedatum en al jouw vragen, is het misschien handiger om naar een apple reseller o.i.d. te gaan. Voorkomt problemen en gedoe... overigens niet kwalijk niet bedoeld

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-01 13:46
paulverhulst schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 13:40:

offtopic:
Je weet dat dit een SSD is?

Verwijderd

Geen SuperTalent JMicron zooi kopen! DUH

• paulverhulst
Ha,
Ik heb een nieuwe harde schijf binnen gekregen en deze in de air geplaatst.
Nu geeft hij alleen nog steeds een mapje met een vraagteken aan.
Weet iemand hoe dit komt?

gr. P

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 13:08
Moet je geen besturingssysteem installeren dan?

• BadpunK

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

paulverhulst schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 10:13:
Ha,

gr. P
BadpunK schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 13:43:
[...]
Opnieuw installeren is opstarten met een installatiecd erin en druk op de letter 'C' tijdens opstarten.
Altijd leuk om jezelf te quoten... :o

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 31-01 17:09

Pixeltje

Woo-woohoo!

paulverhulst schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 10:13:
Ha,

gr. P
Kom kerel, als je zinnige reacties wilt die je helpen met je probleem zul je toch wat meer informatie moeten geven.

Heb je een besturingssysteem geïnstalleerd op je MBA? Lion? Snow leopard? Zoja, hoe heb je dat gedaan? met Cd of USB stick?

Als je een besturingssysteem hebt geinstalleerd, ging dat goed? (neem aan van wel, want daar zeg je niks over) en als je geen besturingssysteem hebt geinstalleerd weet je bij deze wat je te doen staat. Het vraagteken wat je in beeld krijgt is het resultaat van de EFI (zeg maar de BIOS van deze laptop) die zoekt naar een harde schijf of naar gegevens op een harde schijf die hij niet kan vinden, maar zolang wij niet weten of je OSX hebt geïnstalleerd is het lastig om te zeggen waar je probleem vandaan komt.

[ Voor 32% gewijzigd door Pixeltje op 08-03-2012 10:32 ]

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

Pagina: 1