Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Artikel over vernederlandsing

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat hierover: Artikel vernederlandsing.

In dit artikel staat een foute redenatie; Er wordt gesteld dat de Nederlandse vertaling van het woord 'directory', gids zou zijn. Op zich leuk bedacht, daar ga ik niet op in. Maar in het artikel wordt ervan uitgegaan dat 'map' de vertaling van 'directory'. Dit is echter onjuist. Het woord 'map' is de vertaling van 'folder'.

Dit is juist een zeer juiste vertaling en het geeft precies aan waar het om gaat in Windows: Windows haalt de gebruiker weg bij de techniek en toont hem een grafische schil in zijn belevingswereld.

Het zou leuk zijn om weer eens een artikel hierover te schrijven, maar dan met een wat minder gekleurde insteek. Een meer technische kijk op het al dan niet nuttig zijn van Nederlandse vertalingen, is veel interessanter dan "mooi" of "lelijk".

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:40

crisp

Devver

Pixelated

2001(!)

Intentionally left blank

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-11 11:52

SeatRider

Hips don't lie

Hij heeft zich ook nog speciaal hiervoor geregistreerd :S

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-11 16:01

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Moeten we [Verwijderde gebruiker] maar even om uitleg vragen. Is zijn huidige woon- of verblijfplaats nog bekend?

Signatures zijn voor boomers.

• DarkShadow16
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-08 20:57
Maasluip schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 15:01:
Moeten we [Verwijderde gebruiker] maar even om uitleg vragen. Is zijn huidige woon- of verblijfplaats nog bekend?
We kunnen hem gewoon mailen op mark @ tweakers.net volgens zijn profiel :P

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:43
Laatst gereageerd: 2004....Nice!

Wie haalt de beste man even onder zijn steen vandaan? :D

K to the KillaZ

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-11 16:54

AlexanderB

7800 rpm

en folder en directory zijn niet gewoon de US/UK termen voor hetzelfde ding?

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-10 07:34
Ik zie het probleem niet, gewoon even aanpassen. Go go Rataplan :+

[ Voor 9% gewijzigd door Loev op 29-02-2012 15:47 ]

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Ik ga niks aanpassen, maar wel lezen en d'r eens serieus over nadenken :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Wordt het niet een beetje geschiedvervalsing als je nu nog artikelen van toen gaat aanpassen. Zeker als het om inhoudelijke punten gaat?

Tweakers.net is de Wikipedia toch niet, met de bedoeling om geen fouten in (archief)artikelen te hebben?

Op deze manier zie je ook een beetje de tijdsgeest en de veranderingen van Tweakers.net. In 2001 was het allemaal wat losser (en de nostalgische oude man in me zegt 'en leuker') dan tegenwoordig.

[ Voor 28% gewijzigd door Keypunchie op 02-03-2012 10:28 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik denk ook niet dat iemand van de redactie dat serieus overweegt ;)

Verwijderd

Ik zou zeggen: TS, kaart het aan in de reacties bij het artikel!
Oh, maar dat gaat niet meer zie ik net.

Zo, weer genoeg gereageerd op de vrijdagmorgentroll.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:36

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

TS heeft klein puntje:
Het zou leuk zijn om weer eens een artikel hierover te schrijven
Een beetje wat de huidige stand is van Vernederlandisering van woorden, zoals de gedeletetededtede bestanden en geneerlaadde golf-bestanden. :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Vergeet niet de geüpdateded vastwaren van je zwarte bes of je frambozenvlaai (die in heel mijn Limburgse overtuiging niet bestaat). Maar dat is meer iets waar je de makers van het groene boekje op moet aanspreken.
Anders wil ik nog wel even gaan quoten uit mijn leerboek software operating systems en de voordelen van een WEKEM-wachtrij uitleggen. 8)

Verwijderd

Maasluip schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 10:40:
[...]frambozenvlaai (die in heel mijn Limburgse overtuiging niet bestaat).
Wat? Maar... maar... wie houdt er nou niet van frambozen. Ik vind dat echt niet kunnen, daar moet wat aan gedaan. Kan T.net daar gen scherp artikel aan wijden, zodat we tenminste Frambozenvlaai kunnen kopen? Frambozen zijn echt veel te lekker om geen vlaai te hebben.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Folks, de suggestie van de ts om nog 'ns een artikel over de wisselwerking tussen Nederlands en Engels in de ict te schrijven is de moeite waard. Hou het serieus.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Pagina: 1