• lennaertP
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-09-2023
goedendag,

ik heb een computer in elkaar gezet om vervolgens een foutmelding te krijgen vanaf mijn moederbord. Het MemOk! lampje blijft continu aan zelfs na de herstel knop te hebben ingedrukt die er naast zit. Ik heb 2 verschillende sets van geheugen geprobeerd welke beschreven stonden in het boekje die ondersteund worden.

Alle fans gaan aan ook die van de videokaart.

helaas kan ik dus niets met mijn computer doen gezien er geen bios o.d op mijn beeld verschijnt en hij blijft haken op het memok lampje.

ik heb al geprobeerd om 1 slot te gebruiken dit leverde niets op.
alle slots leeg kreeg ik 1 lange 2 korte beeps dus geen ram gevonden < met 1 of meerdere slots gevuld geen beeps.

ik heb geprobeerd om hem te starten zonder hdd,ssd en dvd lezer.
ook geen succes na meermaals het reset knopje te gebruiken.

specs rijtje even ingevuld bij asus:

*Producttype : Motherboard
*Productmodel : P9X79
*Serienummer Product : BCM0AC084751
Plaats van Aanschaf : alternate
*Aankoopdatum : 2012/2/20

[Specificatie Moederbord]
*Revisie Moederbord : nee
*BIOS-revisie Moederbord : nee

[Specificatie VGA-kaart]
*Leverancier VGA-kaart : comcom.nl
*VGA-kaart Model : zotac GeForce GTX 560 Ti 2GB
*VGA-kaart Chipset : GeForce GTX 560 Ti 2GB
*VGA-kaart Driver : Nvidea

[Specificatie CPU]
*Leverancier CPU : intel
*CPU Type : socket 2011
*CPU Snelheid : -

[Specificatie Geheugen]
*Leverancier Geheugen : alternate,mycom
*Geheugen Model : ddram corsair: CMZ8GX3M4X1600C9G en CMZ8GX3M2A1600C9
*Geheugen Capaciteit : 8 gb

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Begin eens met Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door te nemen. Waarschijnlijk is er toch iets defect.

• lennaertP
dingen die daar beschreven worden zoals het kaal starten zonder vidkaart e.d geeft mij nog steeds het Memok! lampje. Ik heb al 2 maal een verschillende ddr3 set geprobeerd elk apart in verschillende slots.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-02 09:17
Press and hold the MemOK! switch until the DRAM_LED starts blinking to begin automatic memory compatibility tuning for successful boot.
Heb je dat knopje alleen een keer ingedrukt of heb je hem ook vastgehouden tot de led begon te knipperen?

Heb je de manual er bij gehad? Daar staan een aantal zaken in over hoe het mobo met die MemOk! om gaat. Rebooten tussen verschillende settings en dergelijke. Heb je dat al een keer zien gebeuren? Verder staat er ook:
During the tuning process, the system loads and tests failsafe memory settings. It takes about 30 seconds for the system to test one set of failsafe settings.

[ Voor 43% gewijzigd door Rupie op 29-02-2012 13:27 ]

Desktop | Server | Laptop

• lennaertP
natuurlijk heb ik deze net zolang ingehouden tot hij ging knipperen, vervolgens reboote het systeem 2 maal en bleef het lampje branden zoals voorheen.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:34
Je geheugen staat niet in de QVL lijst van Asus. Als het moederbord kieskeurig is, kan het daar aan liggen maar lijkt me sterk dat dat het geval is.

http://www.asus.nl/Motherboards/Intel_Socket_2011/P9X79/#MSL

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• lennaertP
de 1e type geheugen staat er inderdaad niet in. het 2e type wat ik erbij gezet heb staat er duidelijk wel in deze heb ik opgezocht in het boekje.

• Rupie
Dan heb ik toch ook het idee dat er iets defect is. Gezien je test met andere geheugen zou je denken het mobo zelf.

Je CPU wordt trouwens wel standaard ondersteunt of is er een BIOS te vinden die de support toevoegt? Als je eerst een BIOS flash zou moeten doen voordat je huidige CPU werkt zou ik mij nog voor kunnen stellen dat het daar in zit. Ik snap dat je niet kunt zien wat de huidige versie is, maar wellicht dat dat wel af te lijden is uit de lijst met de ondersteunde CPU's op de site van de fabrikant van het mobo.

• NitroX infinity
@Rupie; Sluit de processor niet uit aangezien daar de geheugencontroller in zit, daar kan ook wat mis mee zijn.

Overigens kan hij niet echt de bios flashen aangezien hij geen beeld krijgt.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• lennaertP
bios kan ik helaas niets mee doen omdat ik inderdaad niet in het beginscherm kan komen en totaal geen beeld krijg op me scherm, ja het scherm werkt getest op andere computer.

mijn cpu is een gloednieuwe 2011 I7 van intel een 3820 versie.
deze zit correct gemonteerd * vanuit handleiding gezien* met het hoekje gericht naar het draaipunt van het hendeltje met de hoek erin.

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-02 15:41
Was het niet zo dat dat mem=ok lampje hoort te branden? Daarmee wil ik zeggend dat je het moet gaan zoeken in je videokaart oid. Kijk voor de zekerheid ook je socket nog even na. Wellicht ben je met je nagel achter een pinnetje blijven hangen en kan je processor zijn werk niet doen door kromme connectors.

• NitroX infinity
Bios is het probleem dus niet, De 8320 wordt al vanaf de eerste bios ondersteunt. Heb je al een bios reset geprobeerd?

Intel processoren hebben vanaf Core2 toch al geen pootjes meer? Die zitten in het socket tegenwoordig, als ik me niet vergis.

Moeten er in die videokaart ook stroomstekkers? Heb je die wel aangesloten?

• Rupie
NitroX infinity schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 13:44:
Overigens kan hij niet echt de bios flashen aangezien hij geen beeld krijgt.
Dat snap ik, maar als zijn cpu supported zou zijn vanaf BIOS 0906 en er staan ook CPU's op die gesupport zijn vanaf BIOS 0802 dan zou het in theorie door een verouderde BIOS kunnen komen. En dan zou je kunnen gaan kijken of het de moeite is om daar een oplossing voro te zoeken (anders CPU, BIOS laten flashen door winkel of verzin wat leuks). En welke CPU hij heeft stond dan weer niet in zijn TS volgens mij ;)

• lennaertP
@nitrox

vidkaart kan het niet zijn gezien ik ook zonder heb geprobeerd te starten met hetzelfde resultaat.
tevens zitten er wel 2 6plugs stekkers op die beide aangesloten zijn de fin van de vid-kaart doet het ook verder maar dit is voor latere zorg.
het zit hem puur in het geheugen stukje gezien hij anders hoort te piepen als er iets anders fout is.

pinnetjes zitten inderdaad in de socket en de processor is correct gemonteerd hierna heb ik de koeler eropgezet van intel en aangesloten ( ook correct )

[ Voor 18% gewijzigd door lennaertP op 29-02-2012 13:55 ]

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:30
Heb je al geprobeerd ze om en om te zetten? dus bv zo :

Bank 1 : Merk A
Bank 2 : Merk B
Bank 3 : Merk A
Bank 4 : Merk B

Of, wellicht zo :

Bank 1 : Merk A
Bank 2 : Merk A
Bank 3 : Merk B
Bank 4 : Merk B

Met deze opstelling is nog wat te spelen.

Wat je ook kunt doen , zorg even dat de PC post , ga het bios in en geef het geheugen eens wat extra stroom. niet teveel, hooguit 0.2 volt erbij (normaal draait het op 1.5 , geloof ik , dan dus 1.7) . en zet dan het andere geheugen er eens bij . wellicht heeft dat andere setje gewoon wat meer juice nodig.

• NitroX infinity
@Visgek; hij kan het bios niet in, dus dat gaat niet werken.

[ Voor 64% gewijzigd door NitroX infinity op 29-02-2012 14:00 ]

• lennaertP
heb ik al geprobeerd nitrox met geen gevolgen helaas.
ik stuur deze week 1 setje geheugen terug naar alternate die blijkbaar niet in het boekje stond.
dus het setje dat er wel in staat bewaar ik.

tevens denk ik toch echt dat het Mb defect zal zijn gezien alle andere hardware al losgeweest is en het probleem zich nog steeds voordeed.

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 18:12

LnC

The offending line...

Ik heb ook al een keer gestoeid met een soort gelijk probleem. Wat bij mij het geval was is dat ik vergeten was om een 6-pins voeding aan te sluiten op het moederboard. Daarna bootte de pc vrolijk op. O-)
Bij jouw moederboard meen ik dat die aansluiting boven je cpu zit.

• lennaertP
dit is in mijn geval een 8-punts aansluiting ( gevuld door 2 tal 4pluggen )

het Mobo bouw ik vanavond uit en stuur ik naar alternate ding is nog geen week oud dus zal hoogstwaarschijnlijk DOA wezen.

• lennaertP
ik heb alles zorgvuldig terug in de verpakking gedaan en tussendoor foto´s geschoten.
gezien de vele klachten rondom alternate zijn/haar aftersale ben ik extra zorgvuldig en documenteer ik zoveel mogelijk. tevens zal ik het pakket aangetekend versturen :)

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-02 15:41
Goede foto van de pinnetjes van de socket genomen? Naar mijn ervaring erg belangrijk

Verwijderd

Mensen,

Ik heb precies hetzelfde.
Zelfde mobo de p9x79,
zelfde processor. de 3820
Precies dezelfde fouten. Alles geprobeerd. loshalen van onderdelen, andere geheugensticks etc.
GEEN BEELD
De nieuwste bios erop gezet via speciale bios flashback achter op het moederbord.
GEEN RESULTAAT.

Ik denk dat het moederbord kapot is. Morgen maar eens bellen met de winkel

Verwijderd

Zojuist, de oplossing gevonden voor het probleem wat verschillende mensen online ervaren.

De nieuwste bios van Asus, versie 0906 heet: P9X79-ASUS-0906.ROM
Deze moet je hernoemen naar: P9X79.ROM

Als je deze via de bios flashback erop zet dan krijg je beeld.
Dan gaat verder alles weer goed zoals normaal.

Lennaert, ik hoop dat je hier iets mee kan

• lennaertP
Zo,

het heeft even geduurt voor ik hier een reactie op kon plaatsen door alle hektiek die ik na het bouwen van de pc gehad heb en totaal vergeten was te reageren!

Het bleek inderdaad zo iets simpels als die bios te flashen zijn.
Dit verwacht je niet van een splinternieuw moederbord uit de winkel en/of uit het magazijn.

Bedankt voor alle reacties in iedergeval en ik hoop dat jullie oplossingen gebruikt kunnen worden voor anderen die met hetzelfde probleem kampen. _/-\o_
Pagina: 1