Condensators beeldscherm vervangen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:48
Mede-auteur:
  • Chris_NL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-07-2024

Chris_NL

Ik heb een oud TFT beeldscherm, die ik eigenlijk wel wil repareren. Nu heb ik eigenlijk altijd al gedacht dat het condensators ware. Gisteren heb ik hem geopend, en het resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/5VZ72l.jpg
Duidelijk lek dus. De rest overigens totaal niet.

Nu hebben we al wel eens wat gesoldeerd met condensators op een pcb, en dat lukte toch behoorlijk goed. Maar ik heb nu een vraagje. Het zijn 10V 1000μF condensators.

Als ik die moet vervangen, kan het natuurlijk met 10V 1000μF condensators. Maar, zijn ze ook vervangbaar door bijvoorbeeld 16V 1000μF condensators, of 10V 1200μF condensators? Wel zolang ze fysiek passen natuurlijk, maar is het mogelijk?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:19

StarWing

Huh ?!?

spanning is geen probleem, mag hoger zijn. Capaciteit zou ik redelijk gelijk houden. Ook niet vergeten naar de temperatuur te kijken: gelijk of hoger is OK.
En ook even de polariteit in de gaten houden.

Moesten de condensatoren niet passen, kan je de beentjes altijd nog wat verlengen met een stukje draad, op voorwaarde dat deze draad niet te lang is.

Page intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou de temperatuur iets hoger nemen, anders gaan ze namelijk weer kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 19:04
StarWing schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 12:07:

Moesten de condensatoren niet passen, kan je de beentjes altijd nog wat verlengen met een stukje draad, op voorwaarde dat deze draad niet te lang is.
vergeet niet hoe langer de pootjes hoe slechter de condensator gaat functioneren

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:22

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik sluit me aan bij bovenstaande adviezen. Veel succes met repareren, het is altijd leuker om te repareren dan iets weg te gooien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke-san
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-08 22:28
Het zijn er niet zoveel op die pcb dus voor dat extra zou ik ze bijna allemaal vervangen. Toch zeker die met een grote behuizing.
Neem zoals de rest zei ook condensators met liefst een hogere temp. Meest gangbare is 105C.

Ook een gekende fout is het snel snel monteren. Neem de tijd en schrijf duidelijk de polariteit op voor je de nieuwe plaatst en check daarna of ze er wel goed (+ en -) inzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_NL
Hallo ik ben een vriend van TS,
Als het voltage hoger is betekent dat dan nog wat voor de temperatuur? Of heeft het enig ander invloed waar we rekening mee moeten houden? Ik kan namelijk wel veel 16v 1000uF 105C vinden maar amper 10v. De orginele waren overigens ook 105C alleen dan 10v.

[ Voor 10% gewijzigd door Chris_NL op 29-02-2012 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:48

Rmg

Chris_NL schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 13:29:
Hallo ik ben een vriend van TS,
Als het voltage hoger is betekent dat dan nog wat voor de temperatuur? Of heeft het enig ander invloed waar we rekening mee moeten houden? Ik kan namelijk wel veel 16v 1000uF 105C vinden maar amper 10v. De orginele waren overigens ook 105C alleen dan 10v.
Voltage mag gewoon hoger, dat is het maximale rating van voltage dat de cap aankan. Niet het voltage waarmee hij opgeladen word.

105c is nog steeds 105c dus daarboven wordt niets gegarandeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 23:59
Voltage mag hoger zijn, capaciteit liever niet. Temperatuur zou ik gewoon 105 graden elco's nemen. zelf repareer ik bijna dagelijks lcd schermen en moderborden met dit probleem, en neem zelf meestal een stapje hoger in voltage (just to be sure) let wel op de hoogte van de caps anders kan het scherm niet meer in elkaar ;) suc6 met repareren :)

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Let op dat je low esr condesatoren neemt. Verder is een hoger voltage geen enkel probleem en 1200u i.p.v. 1000u zal ook geen probleem zijn voor een elco. Die zijn meestal al 20% of erger nog +50%/-30% ofzo.

Over dat temperatuur verhaal, meestal zijn low esr al wat bestand tegen hogere temps, maar idd ook minimaal hetzelfde temperatuurbereik.

Let dus op de volgende dingen:
dezelfde steek
niet te hoog
lage esr
minimaal zelfde voltage
ongeveer zelfde capaciteit
temperatuurbereik

[ Voor 19% gewijzigd door 3xhaas op 29-02-2012 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:16
Ik repareer wel vaker TFT schermen met defecte elco's. Ik koop m'n elco's zelf altijd bij https://www.elko-verkauf.de/

Duitse webshop, maar levert erg snel! Voor monitoren die bekend zijn vanwege elco problemen hebben ze zelfs kits waar alle benodigde elco's in zitten. Erg handig.

Ik heb geen aandelen in de site, bedoel het ook niet als spam, maar gewoon puur omdat ik er goede ervaringen mee heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_NL
Het beeldscherm is gerepareerd. Hij doet het weer perfect. Ik heb nu 2x 16v 1000uF 105C en 1x 10v 1000uF er in gezet (uit mijn hoofd). Ik heb totaal niet op de polariteit gelet. Toen Marco mij hier op wees alles bekeken en bleek dat ik "per ongeluk" alles goed had gesoldeerd.

Maar hierbij nog wat plaatjes:
De Donorhardware (kapotte voeding en een kapotte CRT)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/PlxA2l.jpg

De losgesoldeerde condensators:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/LoIX3l.jpg

De gesoldeerde condensators
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/4xccIl.jpg

En hierbij het resultaat!
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/QFY7Ul.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Chris_NL op 29-02-2012 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:54

Mavamaarten

Omdat het kan!

Er is toch iets misgelopen, tweakers is blauw! :+
Just kidding. Leuk dat het je is gelukt, voelt altijd beter dan dingen weg te gooien he!

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_NL
Haha, ik gebruik die css al zo lang ik weet niet beter.
Het voelt inderdaad een stuk beter dan wanneer je het weggooit. Ook wanneer het beeldscherm daadwerkelijk aanstaat geeft het een voldaan gevoel.
Ik heb al vaker wat gerotzooid aan kapotte apparatuur alleen toen heb ik het nooit weer goed werkend gekregen. nu dus wel dus daar ben ik best wel blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MineTurtle
Ik hoop dat dat goed blijft gaan met die groene elco's, dat zijn teapo condensators die er om bekend staan dat ze vaak een slechte samenstelling hebben (gaan vaak kapot)

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:22

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Gefeliciteerd! Tja, of het dubieuze elko's zijn gaat de tijd leren. Maar ik denk dat ze voorlopig weer vooruit kunnen met het scherm. En knallen ze: dan vervang je ze gewoon nog een keer!

Supergoed gedaan! Zeker als dit je eerste succesvolle reparatie is, en je spontaan de elko's goed zet, dan verwacht ik vaker dit soort posts van je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Teapo's zijn niet slecht, op de Japanse condensators na één van de betere merken.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MineTurtle
De condensators die ik het vaakste kapot zag vroeger (abit moederborden uit het s370 tijdperk) waren van Teapo... wil niet zeggen dat ze tegenwoordig nog dlecht zijn, laatste tijd niet veel meer van gezien...

[ Voor 29% gewijzigd door MineTurtle op 09-03-2012 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Laatst online: 08-09 22:13
Is dat een HP monitor?

Hij lijkt sprekend op een van de schermen hier (hp L1706)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:48
timberleek schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 18:28:
Is dat een HP monitor?

Hij lijkt sprekend op een van de schermen hier (hp L1706)
Het IS een FP 1706x, dus je hebt gelijk. Er staat alleen een Compaq logo op, maar Compaq is van HP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Waarom de capaciteit liever niet hoger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Laatst online: 08-09 22:13
marcop23 schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 18:33:
[...]

Het IS een FP 1706x, dus je hebt gelijk. Er staat alleen een Compaq logo op, maar Compaq is van HP.
dacht ik al. alleen geen led naast de power knop zo te zien.

Een hogere capaciteit veroorzaakt hogere piekstromen (bij bijvoorbeeld inschakelen), dit moeten de andere onderdelen wel kunnen hebben. Iets hoger is in de praktijk geen probleem, maar verder heeft het geen zin en kan het zelfs nadelig werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
De spanning van een condensator is een maximum werkspanning. Fabrikanten zullen die redelijk krap berekenen om zodoende weg te komen met goedkopere en kleinere componenten. Dit hoeft niet de grondslag te zijn van het falen, dat kan of slechte condensatoren zijn of langdurig te hoge temperaturen.
Let wel dat een condensator van hogere spanning over het algemeen groter in omvang is. Zoals al eerder gezegd, kijk wel of de diameter en hoogte passend is.

Condensatoren slijten door warmte. Vandaar ook veel wordt gekeken naar Low ESR en temperatuur. 105C caps kunnen hogere temperatuur aan voordat ze 'op' zijn dan b.v. 95C of nog slechter.
Low ESR betekent dat bij gebruik van de condensator (die functioneert als buffer die waarschijnlijk duizenden keren deels wordt opgeladen en ontladen) er minder warmteontwikkeling in de condensator zelf is. Low ESR slaat op de weerstand die een condensator intern heeft. Tijdens opladen/ontladen loopt er stroom, en die 'weerstand' zorgt voor interne warmte ontwikkeling. Koop daarom ook niet de allergoedkoopste condensatoren voor zulke voedingen.
Condensatoren kunnen ook sneller slijten als ze gemonteerd zijn dicht bij koelblokken, omdat bij koelblokken meestal componenten zitten die warmte produceren (en dus de condensator uiteindelijk laten opwarmen, wat weer slecht is ;) ). Hier is niet veel aan te doen.. je kan ze moeilijk verlengen tot de airco in je kamer :P

De reden waarom capaciteit liever niet veranderd wordt is omdat een voeding voor een bepaalde capaciteit is berekend. Een te lage capaciteit kan de voeding onstabiel maken of te veel rimpel geven. Een te hoge capaciteit kan negatieve gevolgen hebben op het schakelgedrag. Nou denk je, lekker belangrijk, lekker robuuste voeding door grotere buffer kan geen kwaad! Schakelende voedingen zijn niet zo eenvoudig, en dat kan daadwerkelijk wel een negatief effect hebben tijdens het opstarten waar de controller toch een grotere capaciteit heeft dan verwacht. Denk hier bij met name aan hogere/langere opstartstromen, maar ook trager opstartende voedingen of 'ongewenst dynamisch gedrag' B)
Het is wel waar dat aluminium condensatoren (zoals hier) ontzettend slechte toleranties hebben.. +/- 20% is gebruikelijk. Toch zou ik daar niet mijn geld op inzetten.., gewoon er in zetten wat er in zat.

Condensatoren ook liefst in PCB monteren.. pootjes beetje naar binnen/buiten buigen moet kunnen,.. ook een condensator die te hoog uitkomt plat monteren ofzo moet kunnen lijkt me. Gaan verlengen met draad zou ik niet aanraden.

Dus:
Spanning mag altijd hoger zijn, maar let op mogelijk grotere omvang..
Temperatuur mag ook altijd hoger, goed voor levensduur.
Low ESR is in principe beter voor levensduur.
Capaciteit bij sterke voorkeur gelijk houden.
Condensator kiezen die in PCB te monteren is.

[ Voor 8% gewijzigd door Hans1990 op 10-03-2012 11:42 ]

Pagina: 1