De spanning van een condensator is een maximum werkspanning. Fabrikanten zullen die redelijk krap berekenen om zodoende weg te komen met goedkopere en kleinere componenten. Dit hoeft niet de grondslag te zijn van het falen, dat kan of slechte condensatoren zijn of langdurig te hoge temperaturen.
Let wel dat een condensator van hogere spanning over het algemeen groter in omvang is. Zoals al eerder gezegd, kijk wel of de diameter en hoogte passend is.
Condensatoren slijten door warmte. Vandaar ook veel wordt gekeken naar Low ESR en temperatuur. 105C caps kunnen hogere temperatuur aan voordat ze 'op' zijn dan b.v. 95C of nog slechter.
Low ESR betekent dat bij gebruik van de condensator (die functioneert als buffer die waarschijnlijk duizenden keren deels wordt opgeladen en ontladen) er minder warmteontwikkeling in de condensator zelf is. Low ESR slaat op de weerstand die een condensator intern heeft. Tijdens opladen/ontladen loopt er stroom, en die 'weerstand' zorgt voor interne warmte ontwikkeling. Koop daarom ook niet de allergoedkoopste condensatoren voor zulke voedingen.
Condensatoren kunnen ook sneller slijten als ze gemonteerd zijn dicht bij koelblokken, omdat bij koelblokken meestal componenten zitten die warmte produceren (en dus de condensator uiteindelijk laten opwarmen, wat weer slecht is

). Hier is niet veel aan te doen.. je kan ze moeilijk verlengen tot de airco in je kamer
De reden waarom capaciteit liever niet veranderd wordt is omdat een voeding voor een bepaalde capaciteit is berekend. Een te lage capaciteit kan de voeding onstabiel maken of te veel rimpel geven. Een te hoge capaciteit kan negatieve gevolgen hebben op het schakelgedrag. Nou denk je, lekker belangrijk, lekker robuuste voeding door grotere buffer kan geen kwaad! Schakelende voedingen zijn niet zo eenvoudig, en dat kan daadwerkelijk wel een negatief effect hebben tijdens het opstarten waar de controller toch een grotere capaciteit heeft dan verwacht. Denk hier bij met name aan hogere/langere opstartstromen, maar ook trager opstartende voedingen of 'ongewenst dynamisch gedrag'
Het is wel waar dat aluminium condensatoren (zoals hier) ontzettend slechte toleranties hebben.. +/- 20% is gebruikelijk. Toch zou ik daar niet mijn geld op inzetten.., gewoon er in zetten wat er in zat.
Condensatoren ook liefst in PCB monteren.. pootjes beetje naar binnen/buiten buigen moet kunnen,.. ook een condensator die te hoog uitkomt plat monteren ofzo moet kunnen lijkt me. Gaan verlengen met draad zou ik niet aanraden.
Dus:
Spanning mag altijd hoger zijn, maar let op mogelijk grotere omvang..
Temperatuur mag ook altijd hoger, goed voor levensduur.
Low ESR is in principe beter voor levensduur.
Capaciteit bij sterke voorkeur gelijk houden.
Condensator kiezen die in PCB te monteren is.
[
Voor 8% gewijzigd door
Hans1990 op 10-03-2012 11:42
]