Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-11 17:57
In 2006 heb ik via Helica Financieel Advies een vermogensopbouw spaarplan genomen. Ik was toen 22 en wist niet echt wat het was. Maar het komt er op neer dat je spaart voor later. Je kan dan kiezen of je meer wilt beleggen (meer risico) of wat stabieler wilt sparen maar met minder rente.

Productnaam is: Vermogensopbouw Plan
Label: Helica Financieel Advies
Maatschappij: Interlloyd
Toelichting tarief: Universal life/unit-linked in combinatie met vermogensopbouw

Nja afijn ik kreeg eind vorig jaar een brief dat ASR (de verzekeraar waar het polis ondervalt) stopt met de samenwerking met Helcia Financiel advies. Ik kreeg later een brief met een overzicht wat ik gespaard heb enzo. Een simpele rekensom leert mij dat als ik 50 euro per maand spaar ik na 5,5 jaar ongeveer bedrag x moet hebben. Het bedrag wat ik gespaard heb is een stuk lager dan wat ik zelf uitgerekend heb... goh..

Nu ben ik gebeld voor een afspraak met een financieel adviseur via een klein financieel bedrijfje bij mij in de buurt. De man klonk heel rustig (en niet zo als die guerilla lui van Helica). Hij wilde ene afpsraak maken om de gehele financiele situatie eens onder de loep te nemen.

Nu ben ik niet heel erg thuis in de financiele wereld en vraag me een aantal dingen af:

- kan je dit soort spaarplannen opzeggen? Ik lees er niks over in mijn polis
- waar moet ik in dit soort gesprekken op letten en wat zijn nu kritische vragen die je kan stellen?

Ik heb natuurlijk de NOW app van Delta Loyd geinstalleerd maar helaas kan ik niks vinden met vermogensopbouw.

[ Voor 6% gewijzigd door Binnetie op 29-02-2012 10:38 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:33
Binnetie schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 10:19:
In 2006 heb ik via Helica Financieel Advies een vermogensopbouw spaarplan genomen. Ik was toen 22 en wist niet echt wat het was. Maar het komt er op neer dat je spaart voor later. Je kan dan kiezen of je meer wilt beleggen (meer risico) of wat stabieler wilt sparen maar met minder rente.

Productnaam is: Vermogensopbouw Plan
Label: Helica Financieel Advies
Maatschappij: Interlloyd
Toelichting tarief: Universal life/unit-linked in combinatie met vermogensopbouw

Nja afijn ik kreeg eind vorig jaar een brief dat ASR (de verzekeraar waar het polis ondervalt) stopt met de samenwerking met Helcia Financiel advies. Ik kreeg later een brief met een overzicht wat ik gespaard heb enzo. Een simpele rekensom leert mij dat als ik 50 euro per maand spaar ik na 5,5 jaar ongeveer bedrag x moet hebben. Het bedrag wat ik gespaard heb is een stuk lager dan wat ik zelf uitgerekend heb... goh..
Er mist essentiele informatie. Bijvoorbeeld wat er met de polis gebeurt.
Nu ben ik gebeld voor een afspraak met een financieel adviseur via een klein financieel bedrijfje bij mij in de buurt. De man klonk heel rustig (en niet zo als die guerilla lui van Helica). Hij wilde ene afpsraak maken om de gehele financiele situatie eens onder de loep te nemen.
Druk of rustig, aan het einde van de dag willen ze wat verkopen (tenzij je ze per uur betaalt en bij voorbaat aangeven alle provisie terug te geven). Aangezien je nu 28 bent is mijn gok dat hij je adviseert de polis premievrij te maken danwel uit te laten keren en via hem een begrafenispolis met vermogensopbouwcomponent af te sluiten ;)
Nu ben ik niet heel erg thuis in de financiele wereld en vraag me een aantal dingen af:

- kan je dit soort spaarplannen opzeggen? Ik lees er niks over in mijn polis
Ja, maar opzeggen gaat soms wel gepaard met kosten (ten laste van de opbrengst). Andere optie is typisch dat de polis premievrij wordt gemaakt. Gewoon van beide opties opvragen waar het op neerkomt.

In jouw geval moet je ook bezien of er niet meer uit te halen valt aangezien het de verzekeraar is die de polis op wil zeggen of in elk geval ergens anders onder gaat brengen. Zie de vraag hierboven.
- waar moet ik in dit soort gesprekken op letten en wat zijn nu kritische vragen die je kan stellen?
Waar je op moet letten is of hij werkelijk je situatie in kaart brengt inclusief zaken die kunnen veranderen. Vraagt hij bijvoorbeeld niet naar je huidige vermogenspositie (spaargeld) en probeert hij je blind een begrafenispolis te verkopen dan sta je op, schudt hem de hand en loopt weg. Hij zal heel duidelijk risico's en doelen moeten inventariseren inclusief uitleg hoe deze gepareerd kunnen worden waarbij je telkens vraagt waarom zijn voorstel het beste is en of dat flexibiliteit biedt en lage kosten kent.

M.i. ben je te jong om jezelf vol te hangen met complexe producten tenzij je zeer vermogend bent of mensen afhankelijk van je zijn (kind, partner). Sparen kan ook prima op een spaarrekening en een eenvoudige overlijdensrisicoverzekering (indien nodig) kost geen drol.

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-11 17:57
Bedankt voor je uitleg!
Ik ben niet vermogend en heb geen kinderen of een partner die van mij afgehanelijk is. Integendeel.

In de brief die ik kreeg voor de gemaakte afspraak staat dat ik de volgende moet opzoeken:
- pensioensopbouw overzicht
- hypotheek papieren (ik heb geen hypotheek)
- Inkomen (loonstrookje)
- en nog 1 wat niet op mijn situatie sloeg

In een van de brieven stond ook aangegeven dat ik de polis kon beindigen maar dit zal wel geld gaan kosten.

Hier lees ik wat meer informatie: https://compensatie.asr.n...oomeffect_tcm57-40207.pdf. Ik las in de brieven hier iets over. Dat er een hefboom-/inteeereffect kan optreden, en dingen als compensatie omdat Interloyd is samengegaan met ASR.

Hier staat weer meer uitgelegd over de compensatieregeling: https://compensatie.asr.nl/home/

[ Voor 28% gewijzigd door Binnetie op 29-02-2012 11:46 ]