[Win7] windows backup schijfruimte beheer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-03-2024
Sinds een paar maanden ben ik overgestapt op Windows 7 en laat ik de backups gemakkelijk regelen door het native programma van windows 7. Dit werkt keurig en goed. Ik heb voor deze backups een partitie vrij gemaakt van 150GB.

Ik heb aangegeven dat het programma elke keer een image bestand van het systeem moet backuppen, en verder heb ik nog extra mappen en bestanden aangegeven die die ook moet backuppen. De door mij aangewezen mappen en bestanden nemen ongeveer 40GB in beslag. Maar nu krijg ik af en toe de mededeling dat er geen backup gemaakt kan worden omdat de schijf vol of bijna vol zit. Als ik dit vervolgens controleer, klopt dat vanzelfsprekend. Maar dit komt voornamelijk omdat er 90GB wordt ingenomen door image bestanden van het systeem. Als ik vervolgens naar de instellingen ga, kan ik kiezen tussen twee opties wat betreft ruimtebeheer.
  1. Windows beheert de ruimte bedoeld voor de backup geschiedenis (maximaal 43.94GB)
  2. Bewaar alleen het laatste image bestand van het systeem en minimaliseer de gebruikte ruimte voor backups (dit zal 40.53GB vrij maken)
Vanzelfsprekend kies ik voor optie 1. Omdat ik ook had gelezen dat als het backup programma merkt dat de schijf bijna vol zit hij het oudste image bestand verwijdert. Kennelijk gebeurt dit bij mij niet of niet goed, want desondanks krijg ik zo af en toe de melding dat er geen backup gemaakt kan worden vanwege ruimte gebruik.
Is dit een bekend probleem of niet? In het eerste geval, wat kan ik eraan doen? Iemand enig idee?
Want nu moet ik steeds handmatig ruimte vrij maken en dat is niet ideaal.
Ik hoor het graag, dank!

UPDATE: via help staat er zelfs deze uitleg wat nogmaals onderstreept dat windows zelf ruimte vrij zou moeten maken, volgens mij...
Desondanks gebeurt dit niet in mijn geval!
By default, Windows automatically saves as many system images as it has space for without taking up more than 30 percent of space on the backup disk. Once the disk starts running out of room, Windows deletes older system images. You can set Windows to retain as many system images as it has space for on the backup disk or to only keep the most recent system image. You should always keep the most recent system image. If you are saving your system image on a network location, you can only keep the most recent system image.

[ Voor 17% gewijzigd door bart1074 op 28-02-2012 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-10 09:00
By default, Windows automatically saves as many system images as it has space for without taking up more than 30 percent of space on the backup disk. Once the disk starts running out of room, Windows deletes older system images. You can set Windows to retain as many system images as it has space for on the backup disk or to only keep the most recent system image. You should always keep the most recent system image. If you are saving your system image on a network location, you can only keep the most recent system image.
Van een andere bron:
As explained in http://windows.microsoft....to-maximize-my-disk-space , in Windows 7, only system image backup space is managed automatically. For the file backups, you will have to choose the manage space option and delete older backup sets in order to free up space. This is a limitation as of now and we will take your feedback for future releases. Let me know if you have further queries.
Dus de system image zou hij wel automatisch moeten managen, als ik dit lees zou het veroorzaakt worden door de file backups die je maakt.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
Rupie schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 08:14:
[...]

Van een andere bron:

[...]

Dus de system image zou hij wel automatisch moeten managen, als ik dit lees zou het veroorzaakt worden door de file backups die je maakt.
Waarom? Dat lijkt me niet per se de oorzaak. Zoals gezegd nemen mijn eigen file backups ongeveer 40GB in en dit groeit niet tot nauwelijks. De system images groeien wel aanzienlijk. Zodra de schijf vol begint te raken zou hij toch ruimte vrij moeten maken voor een nieuwe system image, en dus een oudere moeten verwijderen? Onafhankelijk van het feit dat er ook file backups gedaan worden. Misschien moet ik anders twee aparte backups instellen. Een die alleen system image backupt en een ander die alleen mijn file backups doet. Dan zou het probleem volgens jouw bron verholpen moeten zijn, tenzij mijn eigen file backup zoveel ruimte inneemt dat er niets eens meer plek is voor 1 system image. Is dit laatste mogelijk? Het instellen van twee aparte backups in dit ene native backup programma van windows 7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Het systeem maakt steeds een nieuwe back-up + nieuwe systeemkopie, geen update, vandaar dat het ook zoveel is.

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
Nivida_intel schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 15:21:
Het systeem maakt steeds een nieuwe back-up + nieuwe systeemkopie, geen update, vandaar dat het ook zoveel is.
Is het ook niet mogelijk om het programma wel een update van het reeds bestaande kopie te laten maken of is daar andere software voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicelmo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-05-2021
Ik heb een soortgelijk probleem.

Op kantoor hebben wij usershares op een het netwerk waar men een backup in maakt van hun lokale mijn documenten bijvoorbeeld. Het gaat hier om laptops. Elke gebruiker heeft 10 Gb ruimte. Via Windows backup staat ingesteld dat er elke dag een backup wordt gemaakt aan het eind van de dag.

Het probleem is alleen dat als de 10Gb bereikt is, je simpelweg de melding krijgt dat er geen ruimte meer is. Volgens mij heb je dit probleem niet als je een volledig image van je hele harddisk laat maken maar in ons geval gaat dat niet. Erg irritant en ik krijg dit niet verholpen tenzij je dus via Windows Backup wat oude backups verwijderd, maar dit moet je dan zelf doen anders loopt je backup gewoon niet. Ik was er vanuit gegaan dat als er te weinig ruimte is dat hij dan zelf de oudste backups verwijderd totdat er weer ruimte is.
Iemand enig idee? Of kan dit alleen met een fysieke disk i.p.v. netwerkmap?

Op de Technet site dit gevonden: "Note that these options are available only if you’re creating scheduled system image to a hard disk. If you’re backing up to a network share, these options are not available since network share does not support storing older system images. Older system image of the same computer will always be deleted when a new one is created. "
Er wordt dus niet gepraat over backuppen van files en folders, maar alleen over volledige image files van je werkstation....

[ Voor 21% gewijzigd door metallicelmo op 21-06-2012 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:22
Je moet ook weten dat Windows Backup stopt met werken als de bronschijf minder dan 40% vrije ruimte heeft.
Dan wil hij de shadow copy service niet meer laten draaien.
Daarom gebruik ik Acronis, welke automagisch x aantal images bewaard als er in 200 GB passen.

[ Voor 22% gewijzigd door jeroen3 op 21-06-2012 17:36 ]

Pagina: 1