HD6950 HDMI -> 5.1 Surround

Pagina: 1
Acties:

• NLAnaconda
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-07-2025
Hallo allemaal,

Sinds een tijdje heb ik mijn PC aangesloten op mijn Reciever en die weer op de TV.
Echter miste ik 5.1 surround geluid en omdat mijn verouderde videokaart dit niet ondersteunde heb ik een nieuwe videokaart gekocht: Radeon HD 6950.

Er staat groot op de doos: 7.1 Surround sound! Dus ik dacht: Ik zit gebakken. Aansluiten die troep.

Ik alles aangesloten, drivers geinstalleerd. Maar ik krijg nog stééds 2.0 geluid doorgegeven.

De HDMI kabel loopt vanaf de HDMI poort van de HD 6950 rechtstreeks naar de HDMI ingang van de reciever.
Toch kan ik in Windows niet instellen dat ik 5.1 geluid wil. Ik heb wel beeld etc, maar het geluid blijft 2.0.

Wie weet waar het probleem kan liggen?

Afbeeldingslocatie: http://img854.imageshack.us/img854/821/naamloospy.png

• H.Boss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-02 22:50

H.Boss

Hugo Boss

Heb je je realtek onboard soudcard gedeactiveerd in de bios?

zo te zien is die nog actief. Want ik heb een HD5450 en ik zie alleen AMD HDMI output. Kan dat dat het conflict veroorzaakt, waardoor je geen 5.1/7.1 kan kiezen.

[ Voor 64% gewijzigd door H.Boss op 28-02-2012 23:10 ]

"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-

• NLAnaconda
Oh dus het is óf óf? Ik wil ze allebei graag gebruiken.
Mijn TV staat beneden en mijn PC staat boven.
Ik ga het eens proberen.

• H.Boss

H.Boss

Hugo Boss

Zo ver ik weet is het of/of inderdaad. Maar het kan anders zijn, maar daar houdt mijn kennis op. Maar ik zou zeggen probeer zoiezo even om je realtek uit te schakelen. Dan kan je dat uitsluiten.

• NLAnaconda
Ik heb de onboard audio uitgeschakeld. Heb nu alleen geluid over HDMI.
Helaas nog steeds 2.0

Afbeeldingslocatie: http://img846.imageshack.us/img846/6880/naamloosxt.png

Snap er geen snars meer van. Koop je een kaart van 200+ euro ben je nog geen stap verder :'( :'( :+

• rdvl
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-10-2025
Heb je de allerlaatste drivers geïnstalleerd?

En eventueel oude drivers verwijderd?

• H.Boss

H.Boss

Hugo Boss

Weird inderdaad. Daarnaast zie ik ook dat je intel HD graphics nog in apparaatbeheer staan. Dat hoort niet actief te zijn, omdat je HD6950 de primaire videoadapter is.

Kan je is kijken of dat je die ook kunt uitschakelen en de drivers daarvan verwijderen? Want dat kan ook eventuele conflicten veroorzaken.

• NLAnaconda
Ja die heb ik ook tegelijk uitgezet met de onboard audio. Ik heb via de AMD site de laatste drivers gedownload.

Ben nu bezig om van deze site de "ATI HDMI Audio Device" drivers te downloaden. Ik dacht dat dit gewoon plug and play was maar het valt me vies tegen.

[ Voor 42% gewijzigd door NLAnaconda op 28-02-2012 23:27 ]

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-02 13:37
ondersteund je versterker wel audio through put op de hdmi ?

• H.Boss

H.Boss

Hugo Boss

Oh nee je moet wel de meest recente drivers installeren. Dat is altijd aan te raden.

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:23

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Raar, het zou moeten werken. Ik heb namelijk een MSI HD6950 Twin Frozr3 ook naar Receiver aangesloten via HDMI en dan naar TV, en dat werkt zoals het hoort:
plaatje

Systeem specs

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:20
staat je receiver wel goed ingesteld? meestal kan je dat op je receiver selecteren (5.1 7.1 stereo dolby surround settings etc.)

• H.Boss

H.Boss

Hugo Boss

Nee, maar hij moet wel eerst in windows 5.1/7.1 kunnen kiezen zoals op het plaatje van Blisterin_Bull voordat je het op de receiver kan instellen. Hij kan alleen maar 2.0 stereo selecteren.

[ Voor 15% gewijzigd door H.Boss op 28-02-2012 23:34 ]

• NLAnaconda
Ik kan alleen maar 2.0 selecteren inderdaad.

@Blisterin_bull, dat plaatje wat jij hebt kan ik alleen 2.0 selecteren.

Ik weet niet of dit heel dom gezwets is maar ik had eerst een PS3 aangesloten op mijn reciever via HDMI. Die gaf netjes 5.1 door en dat werkte prima.
Mijn PS3 is gesneuveld en nu heb ik de HDMI kabel op precies dezelfde poort aangesloten. Dus ik neem aan dat mijn reciever het gewoon aan kan.
Op de reciever branden ook gewoon de lampjes van "front left" en "front right".

Is het niet op een of andere manier in windows te "forcen" dat hij 5.1 doorgeeft? Of de device dat nou ondersteund of niet?

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:20
Bij ons op de receiver (H&K) kan je gewoon instellen wat je wilt, en als hij dan een stereosignaal doorkrijgt blijft hij wel op die stand staan, misschien kan hij hem dus ook alleen vinden als 7.1 als je hem op je receiver eerst op die modus zet :)

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:23

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zie op jouw plaatje dat HDCP niet ondersteund wordt door je receiver? Dat is bij mij namelijk wel zo (Onkyo TX-NR509):
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-Z6lHaKAfGKk/T01WruwvauI/AAAAAAAAALE/3c0p3CGLJUA/s1152/hdcp.png

Systeem specs

• NLAnaconda
@Blisterin_bull, Ik heb de "ATI HDMI Audio Device" geinstalleerd en krijg nu wel HDCP supported. Maar nog steeds die 2 sound channels

Afbeeldingslocatie: http://img585.imageshack.us/img585/2707/naamloosio.png

Ik heb trouwens de Sony HT-DDWG800.

Zie hier de specs

• NLAnaconda
Kan het zijn dat mijn HDMI kabel het niet ondersteund? En hoe kom ik daar achter?

• NLAnaconda
Nou breekt me de klomp aan alle kanten af.

Ik denk, hoe check ik of het aan mijn HDMI kabel ligt.
Hele PC naar beneden gesleept en aangesloten met een korte HDMI kabel waarvan ik zeker weet dat die 5.1 wil trekken.
PC opstarten... Nee hoor, nog steeds 2.0. Ik heb nu toch alles geprobeerd dacht ik.

Met flink de balen erin versleep ik mijn pc weer naar boven.
Sluit hem aan... Start hem op:

Afbeeldingslocatie: http://img404.imageshack.us/img404/4729/naamloosry.png

Echt, ik snap der geen éne drol van. Er is geen snars veranderd.

Dus mochten mensen die met een zelfde probleem later dit topic tegenkomen.
Ik heb géén idee wat je moet doen.

Misschien helpt het een keer om álles af te koppelen (inclusief stroom en dergelijke) en de boel weer aan te sluiten.

Echt het meest bizarre wat ik heb meegemaakt :9
Nu hopen dat de instellingen zo blijven staan.

-----------------

En met een reboot is de troep weer op stereo 8)7

----------------

Oke, probleem is boven water.

Komt ie:

Aansluitingen: HD6950 HDMI --> Reciever --> TV

Zo doet ie het wel: Zet ik de TV UIT en de reciever AAN bij het opstarten van mijn pc dan heb ik 5.1 geluid. (Ook als ik daarna de tv aanzet.)

Zo doet ie het niet: Heb ik de TV AAN en de reciever AAN bij het opstarten van mijn pc dan heb ik 2.0 geluid.

Conclusie (denk ik). Mijn reciever geeft op een of andere manier door dat mijn TV 2.0 heeft.

Iemand die hier een oplossing voor weet zodat mijn reciever zegt: Die TV kan wel 2.0 hebben, maar ik ga geluid afspelen in 5.1.

----
Nog een kleine sidenote: Ik kan mijn onboard audio én mijn intel hd graphics erbij aan hebben. Zolang de TV uit is bij het opstarten heb ik 5.1

----

EN DE OPLOSSING:

Mijn reciever stond bij de setting "AUDIO" op "AMP + TV". Dat wil zeggen dat hij zelf het geluid afspeelt maar daarna het geluid ook nog doorgeeft naar de tv zodat die het ook nog een keer af kan spelen.
Blijkbaar gebruikt deze functie de ondersteuning voor het minst aantal kanalen.
De tv heeft 2 kanalen en de reciever geeft dat netjes door aan de bron.

Oplossing in deze was dus: Instelling op de reciever -> "AUDIO" op "AMP" en niet op "AMP + TV".

Wat een toeval dat ik bij het verslepen van mijn pc de tv wel had uitgezet en de reciever per ongeluk aan had laten staan. Als God bestaat. Dank u dank u dank u _/-\o_ !

Voor andere mensen die met een dergelijk probleem zitten: Kijk dus of je reciever het geluid niet doorgeeft aan je tv.

Wat een avond. Allen bedankt voor uw steun en uw hulp. Zonder jullie hulp was ik niet zo lang door gaan zoeken _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ . Voor nu: Welterusten :z

[ Voor 54% gewijzigd door NLAnaconda op 29-02-2012 01:33 ]

• Vanderwoude
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-03-2021
_/-\o_ Bedankt voor al het onderzoek!

Ik zit me al langer suf te piekeren op dit probleem. Ik heb een HD6870 en een Sony HT-AS5 receiver op eenzelfde manier verbonden: PC --(HDMI)--> Receiver --(HDMI)--> TV.

En ik heb 2.0 geluid als ik mijn receiver niet aan heb staan voordat ik mijn PC opstart en 5.1 als de receiver al eerder is aangezet.

Ik kan alleen niet ontdekken hoe ik de instellingen aan moet passen op mijn receiver. In het (AMP-)menu onder 'Audio' heb ik niet een dergelijke instelling en ook niet onder 'Set HDMI'. Iemand ervaring met dit systeem?

• NLAnaconda
Ik heb even voor je gekeken (aangezien ik ook een Sony heb).

Bij mij is het [6] VIDEO -> AUDIO -> AMP (of dus AMP + TV)

Edit, volgens mij heb je die instelling niet.
Misschien is dat samengevoegd onder een HDMI setting bij jou.

Iets van HDMI -> PASS THR of HDMI -> CTRL HDM

[ Voor 40% gewijzigd door NLAnaconda op 01-03-2012 01:33 ]

• Vanderwoude
De functie HDMI --> PASS THRU houdt volgens mij in dat het systeem HDMI signalen doorvoert naar de TV ongeacht de receiver aan staat of niet. Deze functie kan op AUTO (voor Sony-componenten met 'Bravia') of op ON.

De SET HDMI --> CTRL HDMI heeft betrekking op het inschakelen van het systeem. Eveneens zo'n Bravia optie. Werkt tot nog toe niet met mijn PC.

• Vanderwoude
Vandaag de nieuwe AMD Catalyst 12.3 gedownload met bijbehorende driver-update van de HDMI geluidsondersteuning en het probleem lijkt verholpen!

Tot nog toe heb ik iedere keer bij het opstarten PC, receiver en TV aangezet en krijg ik gelijk netjes 5.1 geluid. *O*

• Vanderwoude
Vanderwoude schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 22:44:
Vandaag de nieuwe AMD Catalyst 12.3 gedownload met bijbehorende driver-update van de HDMI geluidsondersteuning en het probleem lijkt verholpen!

Tot nog toe heb ik iedere keer bij het opstarten PC, receiver en TV aangezet en krijg ik gelijk netjes 5.1 geluid. *O*
Helaas is het probleem weer terug. Nu blijkt dat bij het opstarten er toch nog een conflict is en ik alleen stereo geluid krijg. :-(
Pagina: 1