Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe HTPC wil niet booten/posten

Pagina: 1
Acties:

• tim_heijt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-11 12:27
Een nieuw gebouwde HTPC wil niet booten/posten. Hij gaat enkel kortstondig aan (lampje), maar geeft geen beeld via DVI/HDMI en blijft in een BOOT Loop. Daarnaast post hij niet, geeft wel foutcodes wanneer er bijv. geen MEM module is geïnstalleerd. Zie onderstaand de onderdelen van dit systeem.

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB€ 110,90€ 110,90
1Sony Optiarc AD-7670S Zwart€ 0,-€ 0,-
1Streacom Fanless Chassis FC8 Silver€ 134,-€ 134,-
1Intel Core i3 2100€ 99,88€ 99,88
1Streacom PicPsu 150W + 150W Adapter Power Kit€ 72,95€ 72,95
1Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 64GB€ 93,60€ 93,60
1Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G€ 21,-€ 21,-
1Intel Desktop Board DH67CF (B3)€ 95,50€ 95,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 627,83

Wat inmiddels is gebeurd en/of geprobeerd:
  • Moederbord 2x vervangen (2x defect)
  • Voeding (PicoPSU) 1x vervangen (1x defect)
  • CPU in 2 andere systemen getest (werkend)
  • HTPC met andere voeding getest (niet steeds niet werkend 1x met geluk beeld gekregen en in bios kunnen komen, hierna niet meer gelukt)
  • Geheugen/MEM in ander systeem getest + MEMTEST86 (werkend)
  • HTPC met minimaal aan onderdelen proberen te booten, werkt niet (1 bank MEM, geen HDD/SSD/DVDDrive)
  • HTPC werkt tevens niet buiten de kast met minimaal aantal onderdelen geïnstalleerd.
  • Moederbord reset uitgevoerd middels jumper (normal/recovery)
  • Moederbord CMOS reset (batterij losgekoppeld voor een tijd)
  • Geen afstandbusjes teveel onder moederbord
  • WEL rare moederbord schroefjes (te smalle)
  • WEL raakt de DC Jack van de PicPSU de kast (geen rubber ringetje ertussen bijvoorbeeld)
  • WEL foutcodes (geluid) wanneer er geen MEM module is geïnstalleerd.
Wat zou ik na al het bovenstaande nog kunnen proberen?

[ Voor 5% gewijzigd door tim_heijt op 28-02-2012 21:32 ]

Verwijderd

Al je onderdelen uit je kast halen en dan testen lijkt me verstandig. Als je al 2x een defect mobo en 1x een voeding hebt gehad dan klinkt dit als kortsluiting.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je hebt al veel gedaan zie ik, maar lees ook de andere tips uit Hangen en Opstartproblemen troubleshooter even als je wil. Ik vermoed dat je moederbord contact maakt met de kast waar het in zit, zoals XeNeRgY al aangeeft, zeker omdat je aangeeft al 2 moederborden en een voeding te hebben versleten, maar ook door het feit dat je maar 1x écht hebt kunnen booten en in het BIOS kon komen.

[ Voor 47% gewijzigd door CH4OS op 28-02-2012 20:40 ]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Misschien overbodige vraag maar heb je er wel op gelet of er niet teveel afstandsbusjes in de case zitten en die misschien sluiting veroorzaken. Sowieso zou ik eerst eens alles uit de case pakken en dan eens proberen of dan je moederboard wel wil opstarten.

Verwijderd

Zou je niet eens beginnen met je PSU en je mobo apart aan te sluiten?Haal ze uit je behuizing (ZEER belangrijk zoals ook al hierboven staat, met al die defecte onderdelen lijkt het erg op kortsluiting.
Kijk of er stroom op het mainboard komt en blijft. (voor een paar seconden ofc).
Doe dan je CPU erop, repeat. Doe je mem erop, repeat. Als hij het vanaf hier niet meer doet is de kans groot en defecte mem module, pas wel op als je het mainboard aanzet met een schroevendraaier want als je de verkeerde pinnetjes verbind kun je weer een nieuw mainboard kopen.

Als je het stap voor stap geprobeerd hebt kun je het beste beginnen met jouw onderdelen in een andere (soortgelijke) machine te duwen, kijken welk onderdeel dan de problemen geeft (alhoewel dit met defective goedkopere PSU's nog wel eens fout kan gaan )

• tim_heijt
Super bedankt voor de zeer snelle reacties. Meteen TS geüpdate.

@ XeNeRgY, ik denk dat het inderdaad iets met kortsluiting te maken heeft. Er zaten rara moederbord schroeven bij de Streacom die niet volledig met die puntjes contact maken. Daarnaast zit/zat er geen rubber ringetje tussen de kast en de DC voeding input. Oftewel de buitenzijde van de DC jack maakt contact met de kast. Zou dit het probleem kunnen zijn? Kan nu niet meer uit de kast testen (eerder al gedaan), want moederbord 3 lijkt het nu ook al weer min or meer begeven te hebben.

@ CptChaos, zie hierboven. Hier gaat het vermoeden nu dus ook naar uit. Mede door de vreemde (niet breed genoege) moederbord schroeven + de discutabele aansluiting van de DC Jack input. Ik zal de FAQ doornemen.

@ Roel1966, zie hierboven. Net nogmaals gechecked. Geen afstandsbusjes teveel onder het moederbord.

@ VoorDeRepubliek, zie hierboven. Voorheen al buiten de kast aangesloten met andere voeding. Toen 1x in BIOS kunnen komen. Echter waarschijnlijk moederbord toen al te ver gefryed toen deze nog in de kast zat. Wel blijft er zowel in de kast als uit de kast constant spanning op het moederbord staan (zie ik door LEDje op het moederbord), echter blijft het moederbord dus in een BOOT Loop. MEM is dus getest in ander systeem (Windows + MEMTEST86) en werkend bevonden. Moederbord geeft toch nog wel ERROR piepjes (als er helemaal geen MEM geïnstalleerd is).

Verwijderd

Ik denk dat het kortsluiting is ja. Puur uit nieuwsgierigheid: zijn al die mobo's vervangen onder garantie?

• tim_heijt
Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 21:28:
Ik denk dat het kortsluiting is ja. Puur uit nieuwsgierigheid: zijn al die mobo's vervangen onder garantie?
Yep, 2x netjes door de webshop onder garantie vervangen. 1e keer zaten er ook haren tussen de PCB lagen van het moederbord. 2e keer dachten we dat de voeding het moederbord had gefryed, mede omdat deze voeding ook onder garantie werd vervangen.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik had eens even in de handleiding van die kast gekeken maar weet je heel zeker dat je wel dat passief koelblokje op de goede manier gemonteerd hebt want bijna heb ik het vermoeden dat daar ergens iets sluiting maakt. Neem toch wel aan dat je die brackets die erbij zitten aan de bovenkant erop gezet hebt en niet aan de onderkant want dat kan nogal wel wat verklaren, want zoals je zelf al zegt moet er ergens een sluiting plaatsvinden.

• tim_heijt
Roel1966 schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 21:56:
Ik had eens even in de handleiding van die kast gekeken maar weet je heel zeker dat je wel dat passief koelblokje op de goede manier gemonteerd hebt want bijna heb ik het vermoeden dat daar ergens iets sluiting maakt. Neem toch wel aan dat je die brackets die erbij zitten aan de bovenkant erop gezet hebt en niet aan de onderkant want dat kan nogal wel wat verklaren, want zoals je zelf al zegt moet er ergens een sluiting plaatsvinden.
Nogmaals, moederbord + onderdelen zijn ook buiten de kast getest (wel na euvel in de kast), mocht helaas ook niet baten. Passief koelblokje kan maar op 1 manier vast worden gezet, inderdaad altijd met de bracket aan de bovenzijde. Aan de onderzijde enkel 4 schroefbusjes MET tape ertussen (tegen kortsluiting) waar van bovenaf dus schroeven in worden gedraaid om de bracket + koelblok te fixeren. Buiten de kast is het moederbord met standaard Intel boxed cooler getest. Dus het bovenstaande zal waarschijnlijk niet de kortsluiting hebben veroorzaakt gok ik.

Verwijderd

Maar had je deze setup al in je kast getest (kortsluiting gekregen) en toen buiten je kast? Als je namelijk ks hebt gehad dan is het inderdaad al stuk en zal het buiten de kast niks meer doen.

• tim_heijt
Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 22:05:
Maar had je deze setup al in je kast getest (kortsluiting gekregen) en toen buiten je kast? Als je namelijk ks hebt gehad dan is het inderdaad al stuk en zal het buiten de kast niks meer doen.
Exact (eerst in de kast, toen buiten), om deze reden had ik mijn jongere broer ook aangeraden als hij deze lading onderdelen nieuw binnen had om ze ook buiten de kast eerst werkend te krijgen met de Intel Boxed cooler en een minimum aan onderdelen (1 MEM bankje bijv.). Echter in zijn enthousiasme is hij meteen weer in de kast gaan installeren, tevergeefs.

Terug naar af dus!

Verwijderd

Niet lullig bedoeld hoor, maar eigenlijk is het heel erg netjes/onterecht dat je garantie krijgt/claimt als je zelf kortsluiting veroorzaakt. Als de webshop een beetje logisch nadenkt dan hadden ze de 2e keer toch al wel een vermoeden moeten hebben. Toen ik je TS las en zag mobo defect 2x en voeding defect 1x klonk het voor mij al als kortsluiting. Heb het zelf ook een keer gehad en het zijn vervelende en hele dure grapjes helaas.
Pagina: 1