Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Softwarereviews

Pagina: 1
Acties:

• Ossebol
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-11 07:09
Hey!

Ik wil graag een balletje opwerpen wat betreft softwarereviews. De laatste tijd verschijnen er bijvoorbeeld ontzettend veel besturingssystemen. Alle fabrikanten willen vanzelfsprekend dat hun OS goed uit de verf komt, terwijl tweakers juist willen weten wat ze ermee kunnen doen. Of beter gezegd: wat ze kunnen verwachten.

Tweakers.net is van oorsprong een belangrijk honk voor hardwareliefhebbers. Maar in een tijd dat software meer het verschil tussen fabrikanten gaat bepalen, neemt naar mijn idee de vraag naar goede, technische informatie over software toe. Uiteraard recenseert Tweakers.net Windows en Linuxdistributies als Ubuntu en Fedora. En natuurlijk komen Android en iOS in de smartphonereviews aan bod. Maar moet dat aanbod niet worden uitgebreid?

Een voorbeeld. De afgelopen dagen las ik diverse berichten over mobiele systemen als Boot2Gecko en Tizen. Op het oog beloven ze iets anders dan de concurrentie. Ik zou graag willen weten wat er nou precies anders aan is. En of het iets kan zijn voor ons, de tweakers, die graag custom roms op hun smartphone installeren. Hoewel het nog prille projecten zijn, kan bijvoorbeeld Boot2Gecko, mede dankzij de mogelijke hulp van LG, een toekomst hebben. Vooral omdat het project niet alleen zal draaien op LG-smartphones, maar ook op talloze andere apparaten.

In de meeste gevallen komt nieuwe software vanzelf aan bod in een recensie over een nieuw apparaat. Maar dat is niet altijd zo; niet elk besturingssysteem zal namelijk door fabrikanten worden geleverd. Kan de volgorde in bepaalde gevallen daarom worden omgedraaid? Dat de software centraal staat, om het samen te vatten. Ook dat spreekt tweakers aan, denk ik.

Ik ben benieuwd wat jullie vinden :)

Yoeri

"One day, someone showed me a glass of water that was half full. And he said: 'Is it half full or half empty?' So I drank the water. No more problem." - Alexander Jodorowsky

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-11 16:55

arnoudwokke

Redacteur
Als je een paar dagen geduld hebt, weet je alles over B2G ;) Tizen is niet uit te proberen hier op MWC; werkt nog niet. Ik vind je idee prima, maar ik vraag me af in hoeverre het afwijkt van wat we nu doen :)

• Ossebol
Door alleen de software centraal te stellen in een recensie. De ongezouten mening van de redacteur die antwoord geeft op de vraag of tweakers iets aan dit systeem gaan hebben - zonder het bespreken van de hardware.

Boot2Gecko-apps bestaan bijvoorbeeld voornamelijk uit html. Werkt dat? Hoe zit het met dataverbruik? Kan iedereen met een beetje verstand van webprogrammeren een applicatie maken, om een paar vragen te noemen. Met name dit is een interessant project, omdat het uiteindelijk op meerdere apparaten kan draaien. Wat denkt de redacteur: gaan tweakers daarom in de toekomst massaal Android verwijderen?

Momenteel is de software een onderdeel van een recensie. Maar ik denk dat het alleen behandelen van de software ook voordelen heeft. Ten eerste bespreek je de voor- en nadelen voordat er überhaupt een toestel met het besturingssysteem wordt geleverd. Ook heeft de redacteur meer ruimte om in te gaan op de technische eigenschappen. Dat laatste zorgt voor een goede balans tussen software en hardware, vind ik. Nu krijgt de hardware naar mijn idee meer 'ruimte', terwijl software evengoed belangrijk is.

Overigens noem ik Boot2Gecko, maar het kan natuurlijk elk willekeurig project zijn.

"One day, someone showed me a glass of water that was half full. And he said: 'Is it half full or half empty?' So I drank the water. No more problem." - Alexander Jodorowsky

• Ossebol
reviews: Concurrentie Android: Ubuntu en Mozilla op mobieltjes

Dit bedoelde ik inderdaad. Ziet er strak uit! :-)