Als start introduceer ik mijn eigen huisinstallatie.
Jaar van aanleg | 2008-2009 |
Op dit moment in gebruik? | ja |
Toegepaste domoticastandaard | KNX, bedraad |
Fabrikaat hardware | alleen Berker |
Gebruikte programmeertools/software | ETS3 |
Omvang van de installatie | gehele woning: verlichting, verwarming, ventilatie |
Achtergrond
In 2008/2009 hebben mijn vrouw en ik een woning laten bouwen, waarbij wij zelf als particulier opdrachtgever optraden. Er was dus geen projectontwikkelaar en wij konden alles naar onze eigen wens laten uitvoeren. In de woning is een elektrische installatie aangelegd die voor een woning behoorlijk uitgebreid is. Dat heeft er ongetwijfeld wat mee te maken dat ik vanuit mijn werk veel in aanraking kwam met industriële installaties. Industriële automatisering op basis van PLC’s is verregaand gestandaardiseerd, maar leek mij geen goed idee voor de automatisering van een woonhuis. Daarom heb ik gekozen voor een domotica-installatie op basis van de KNX-standaard, wat in Europa zo’n beetje de industriestandaard is voor niet-fabrikantgebonden domotica-installaties.
De aanleg
De installateur werkte als onderaannemer van onze aannemer. Over de aannemer was ik zeer tevreden, maar over de installateur een stuk minder. Niet alleen maakte hun werkvoorbereider er een potje van, ook wisten de monteurs aanvankelijk niet hoe een domotica-installatie wordt aangelegd. Ze begonnen vrolijk elektriciteitsleidingen naar de ‘lichtschakelaars’ te frezen, zonder zich ervan bewust te zijn dat die schakelaars alleen met een buskabel worden aangesloten en de elektra in de meterkast aan elkaar geknoopt wordt

. Al met al heeft het gebrek aan kennis bij de installateur een hoop ellende met zich meegebracht. Pas toen er een monteur/programmeur van een andere vestiging werd ingeschakeld die wél ervaring met domoticasystemen had, kwam alles weer een beetje op de rit. Het enige voordeel is dat de installateur ook de kosten schromelijk had onderschat, terwijl ik akkoord was gegaan met een vaste prijs. Ik ben ervan overtuigd dat de installateur voor enige duizenden euro’s het schip in is gegaan. Mijn les voor de volgende keer: schakel een installateur in die voldoende kennis van zaken heeft.
Het eindresultaat
Gelukkig is het eindresultaat naar wens en hebben wij een prachtige installatie. Ook schoonmoeders en andere onbekenden durven het licht aan te doen

. We hebben gekozen voor uitsluitend Berker materiaal, omdat we zo min mogelijk verschillende fabrikanten wilden (die naar elkaar kunnen wijzen als iets niet werkt). De reden dat het Berker is geworden is simpel: zij hebben mooi vormgegeven materiaal in hun leveringsprogramma. Als schakelmateriaal (wandcontactdozen en dergelijke) hebben wij gekozen voor Berker S1 in de kleur mat wit. De bijbehorende tastsensoren (‘lichtschakelaars’) zijn uit de serie Berker B.IQ, eveneens mat wit. In de woonkamer hebben we gekozen voor rvs materiaal. Het centrale bedienpaneel, dat bij Berker Master Control heet, is in de woonkamer aangebracht.
B.IQ met display. De verlichte knoppen zijn statusindicatoren:

Master Control en B.IQ in de woonkamer:
Verdeelinrichting in de meterkast op de begane grond:
In de linkerzijde zijn de installatiegroepen aangebracht, in het midden de hoofdschakelaar en overspanningsbeveiliging en in het rechterdeel de centrale componenten van het domoticasysteem (zoals schakelactoren en dimmers).
Tweede verdeelinrichting in de technische ruimte op de 2e verdieping:
Een deel van de functionaliteit
In alle slaapkamers, de woonkamer, werkkamer en hal kan de temperatuur individueel worden ingesteld. Er is geen centrale thermostaat, zoals je die bij een traditionele installatie in de woonkamer zou aantreffen. De bediening gebeurt via het display boven de knoppen voor de verlichting. De verwarming gebeurt op de begane grond met vloerverwarming en op de bovenverdiepingen met radiatoren.
In het hele huis is mechanische ventilatie aanwezig. In beide toiletten is een aanwezigheidssensor in het plafond aangebracht, waarmee het licht wordt ingeschakeld. Als de sensor langer dan 3 minuten aanwezigheid bespeurt, schakelt de ventilatie naar een hogere stand. In de badkamer gebeurt iets soortgelijks. Als het licht daar langer dan 5 minuten brandt, wordt waarschijnlijk de douche of het bad gebruikt en schakelt de ventilatie automatisch naar de hoogste stand.
Het programmeren/inregelen van de installatie
Met de installateur had ik afgesproken dat hij de installatie werkend zou opleveren en het centrale bedienpaneel alleen heel basaal zou inrichten. De verdere programmering van het bedienpaneel zou ik vervolgens zelf uitvoeren. Die afspraak heeft in de praktijk prima gewerkt.
Alle componenten van het systeem systeem worden geprogrammeerd via het (dure) programma ETS, dat overweg kan met de KNX-componenten van alle KNX-leveranciers. Je kunt dus in principe spul van bijvoorbeeld Berker, Hager en Busch Jaeger door elkaar gebruiken. Het idee is dat je alles eenmalig programmeert, waarna het hele systeem functioneert zonder dat je de pc nog nodig hebt. Herprogrammeren kan later wederom via de pc. De bedienhandleiding en de helpfunctie zijn helaas waardeloos, waardoor het nogal wat tijd en moeite kost om alles te doorgronden. Er bestaan professionele cursussen, maar die heb ik niet gevolgd. Ondanks alles weet ik inmiddels aardig mijn weg te vinden in de ETS-software. Ik werk met ETS 3.0f, maar inmiddels is de nieuwe versie 4 verschenen.
De ETS 3 gebruikersinterface:
De plug-in voor het programmeren van de Berker B.IQ tastsensoren:
De zeer uitgebreide plug-in voor het programmeren van de Berker Master Control:
Wat er op de Master Control te zien is, zal ik een andere keer beschrijven. Dit bericht is inmiddels lang genoeg

.
[
Voor 3% gewijzigd door
Tomatoman op 28-02-2012 21:49
]
Een goede grap mag vrienden kosten.