Serieuze domoticaprojecten: discussie en ervaringen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 13:59

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
In het themaforum kom je weliswaar allerlei informatie tegen over domoticasystemen, maar de informatie over complete installaties die ook echt werkend zijn aangelegd is beperkt. De bedoeling van dit topic is het delen van ervaringen over uitgebreidere domoticaprojecten die met enige professionaliteit zijn (of worden) aangelegd. Onder ‘project’ valt niet alleen wat er benodigd is aan spullen, maar ook de voorbereiding, aanleg/installatie (al dan niet door een installateur), inbedrijfstelling en het programmeren van het systeem.

De professionaliteit van de projecten in dit topic hoeft zeker niet tot uiting te komen in de prijs van het systeem, het gaat er vooral om dat het serieuze installaties zijn die bedoeld zijn voor dagelijks gebruik. De experimenteerfase voorbij dus :). In Domotica. Ervaringen en vragen is volop ruimte om te discussiëren over de onderwerpen die hier wat minder thuishoren.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
Als start introduceer ik mijn eigen huisinstallatie.

Jaar van aanleg2008-2009
Op dit moment in gebruik?ja
Toegepaste domoticastandaardKNX, bedraad
Fabrikaat hardwarealleen Berker
Gebruikte programmeertools/softwareETS3
Omvang van de installatiegehele woning: verlichting, verwarming, ventilatie

Achtergrond
In 2008/2009 hebben mijn vrouw en ik een woning laten bouwen, waarbij wij zelf als particulier opdrachtgever optraden. Er was dus geen projectontwikkelaar en wij konden alles naar onze eigen wens laten uitvoeren. In de woning is een elektrische installatie aangelegd die voor een woning behoorlijk uitgebreid is. Dat heeft er ongetwijfeld wat mee te maken dat ik vanuit mijn werk veel in aanraking kwam met industriële installaties. Industriële automatisering op basis van PLC’s is verregaand gestandaardiseerd, maar leek mij geen goed idee voor de automatisering van een woonhuis. Daarom heb ik gekozen voor een domotica-installatie op basis van de KNX-standaard, wat in Europa zo’n beetje de industriestandaard is voor niet-fabrikantgebonden domotica-installaties.

De aanleg
De installateur werkte als onderaannemer van onze aannemer. Over de aannemer was ik zeer tevreden, maar over de installateur een stuk minder. Niet alleen maakte hun werkvoorbereider er een potje van, ook wisten de monteurs aanvankelijk niet hoe een domotica-installatie wordt aangelegd. Ze begonnen vrolijk elektriciteitsleidingen naar de ‘lichtschakelaars’ te frezen, zonder zich ervan bewust te zijn dat die schakelaars alleen met een buskabel worden aangesloten en de elektra in de meterkast aan elkaar geknoopt wordt :Z. Al met al heeft het gebrek aan kennis bij de installateur een hoop ellende met zich meegebracht. Pas toen er een monteur/programmeur van een andere vestiging werd ingeschakeld die wél ervaring met domoticasystemen had, kwam alles weer een beetje op de rit. Het enige voordeel is dat de installateur ook de kosten schromelijk had onderschat, terwijl ik akkoord was gegaan met een vaste prijs. Ik ben ervan overtuigd dat de installateur voor enige duizenden euro’s het schip in is gegaan. Mijn les voor de volgende keer: schakel een installateur in die voldoende kennis van zaken heeft.

Het eindresultaat
Gelukkig is het eindresultaat naar wens en hebben wij een prachtige installatie. Ook schoonmoeders en andere onbekenden durven het licht aan te doen ;). We hebben gekozen voor uitsluitend Berker materiaal, omdat we zo min mogelijk verschillende fabrikanten wilden (die naar elkaar kunnen wijzen als iets niet werkt). De reden dat het Berker is geworden is simpel: zij hebben mooi vormgegeven materiaal in hun leveringsprogramma. Als schakelmateriaal (wandcontactdozen en dergelijke) hebben wij gekozen voor Berker S1 in de kleur mat wit. De bijbehorende tastsensoren (‘lichtschakelaars’) zijn uit de serie Berker B.IQ, eveneens mat wit. In de woonkamer hebben we gekozen voor rvs materiaal. Het centrale bedienpaneel, dat bij Berker Master Control heet, is in de woonkamer aangebracht.

B.IQ met display. De verlichte knoppen zijn statusindicatoren:
B.IQ, 3 knoppen met display, witB.IQ, 5 knoppen met display, rvs
B.IQ, 3 knoppen, rvsB.IQ, 3 knoppen, wit

Master Control en B.IQ in de woonkamer:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/jznR1oXx7bFsTfOK8DmxDtX2/full.jpg

Verdeelinrichting in de meterkast op de begane grond:
verdeler technische ruimte
In de linkerzijde zijn de installatiegroepen aangebracht, in het midden de hoofdschakelaar en overspanningsbeveiliging en in het rechterdeel de centrale componenten van het domoticasysteem (zoals schakelactoren en dimmers).

Tweede verdeelinrichting in de technische ruimte op de 2e verdieping:
verdeler meterkast

Een deel van de functionaliteit
In alle slaapkamers, de woonkamer, werkkamer en hal kan de temperatuur individueel worden ingesteld. Er is geen centrale thermostaat, zoals je die bij een traditionele installatie in de woonkamer zou aantreffen. De bediening gebeurt via het display boven de knoppen voor de verlichting. De verwarming gebeurt op de begane grond met vloerverwarming en op de bovenverdiepingen met radiatoren.

In het hele huis is mechanische ventilatie aanwezig. In beide toiletten is een aanwezigheidssensor in het plafond aangebracht, waarmee het licht wordt ingeschakeld. Als de sensor langer dan 3 minuten aanwezigheid bespeurt, schakelt de ventilatie naar een hogere stand. In de badkamer gebeurt iets soortgelijks. Als het licht daar langer dan 5 minuten brandt, wordt waarschijnlijk de douche of het bad gebruikt en schakelt de ventilatie automatisch naar de hoogste stand.

Het programmeren/inregelen van de installatie
Met de installateur had ik afgesproken dat hij de installatie werkend zou opleveren en het centrale bedienpaneel alleen heel basaal zou inrichten. De verdere programmering van het bedienpaneel zou ik vervolgens zelf uitvoeren. Die afspraak heeft in de praktijk prima gewerkt. :)

Alle componenten van het systeem systeem worden geprogrammeerd via het (dure) programma ETS, dat overweg kan met de KNX-componenten van alle KNX-leveranciers. Je kunt dus in principe spul van bijvoorbeeld Berker, Hager en Busch Jaeger door elkaar gebruiken. Het idee is dat je alles eenmalig programmeert, waarna het hele systeem functioneert zonder dat je de pc nog nodig hebt. Herprogrammeren kan later wederom via de pc. De bedienhandleiding en de helpfunctie zijn helaas waardeloos, waardoor het nogal wat tijd en moeite kost om alles te doorgronden. Er bestaan professionele cursussen, maar die heb ik niet gevolgd. Ondanks alles weet ik inmiddels aardig mijn weg te vinden in de ETS-software. Ik werk met ETS 3.0f, maar inmiddels is de nieuwe versie 4 verschenen.

De ETS 3 gebruikersinterface:
ETS3 interface

De plug-in voor het programmeren van de Berker B.IQ tastsensoren:
B.IQ programmeren

De zeer uitgebreide plug-in voor het programmeren van de Berker Master Control:
Berker Master Control programmeren

Wat er op de Master Control te zien is, zal ik een andere keer beschrijven. Dit bericht is inmiddels lang genoeg :).

[ Voor 3% gewijzigd door Tomatoman op 28-02-2012 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-09 19:43
Ik vind het een super leuk idee en uitvoering!

wat ik me afvraag, je hebt nu alles redelijk gecentraliseerd, ben je niet bang dat wanneer 1 kast uitfikt dat je dan alles opnieuw moet gaan doen (bij grote bedrijven staan altijd wel grote plc's, maar doordat er veel plc's staan, is het de-centraliceerd). verder kan ik alleen maar jaloers zijn! ik vind het heerlijk om dit soort dingen te laten doen, ik wil het later ook in me eigen huisje toen gaan passen (ik ben 18, beedje jong voor een huisje :P). maar kan je je huis ook met je mobiel besturen? en je rolluiken doe je die ook op afstand? wat is de prijs en levensduur van dit systeem en van jouw huis toegepast in dit systeem?

super uitgewerkt! +1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
Luukje01 schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 19:37:
Ik vind het een super leuk idee en uitvoering!

wat ik me afvraag, je hebt nu alles redelijk gecentraliseerd, ben je niet bang dat wanneer 1 kast uitfikt dat je dan alles opnieuw moet gaan doen (bij grote bedrijven staan altijd wel grote plc's, maar doordat er veel plc's staan, is het de-centraliceerd). verder kan ik alleen maar jaloers zijn! ik vind het heerlijk om dit soort dingen te laten doen, ik wil het later ook in me eigen huisje toen gaan passen (ik ben 18, beedje jong voor een huisje :P). maar kan je je huis ook met je mobiel besturen? en je rolluiken doe je die ook op afstand? wat is de prijs en levensduur van dit systeem en van jouw huis toegepast in dit systeem?

super uitgewerkt! +1
Als mijn meterkast zou uitbranden, zou het huis onbewoonbaar zijn. Maar dat is in een huis met een traditionele installatie niet anders. De installatie is in principe een gedistribueerde architectuur: de functionaliteit is verdeeld over diverse componenten. De Master Control regelt de ventilatie en bevat schakelklokken voor bijvoorbeeld de dag/nachtschakeling van de verwarming, maar als die uitvalt kan het huis nog wel worden geventileerd en verlicht.

Besturing op afstand is op dit moment niet mogelijk, behalve dan via een laptop in het lokale netwerk. Eerlijk gezegd mis ik die functionaliteit ook niet. Ook als ik rolluiken had, zou ik niet de behoefte hebben om die vanaf mijn vakantieadres te bedienen.

Voor de prijs moet je denken aan € 10.000++ extra ten opzichte van een traditionele installatie. En ik heb geen idee wat de levensduur zal zijn :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:27

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Mooi systeem! Heb je dan ook kleppen in je cv zitten? Of heb je een van die thermostaat knoppen op je radiatoren zitten die electronisch worden aangestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
Mr_gadget schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 22:12:
Mooi systeem! Heb je dan ook kleppen in je cv zitten? Of heb je een van die thermostaat knoppen op je radiatoren zitten die electronisch worden aangestuurd?
Op alle radiatoren en op het verdeelblok van de vloerverwarming zitten elektrisch aangestuurde ventielen. De draad aan het ventiel verdwijnt achter iedere radiator in de muur? Je ziet er weinig van. Hier zie je de radiator op de overloop. Vanuit dit gezichtspunt zie je ook het afdekplaatje op de muur, achter de radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRKRSFTFT
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-04-2023
Heel mooi systeem, mooi om ook een keer te lezen over het process erachter. Ik doe zelf op het moment een afstudeer project op het gebied domotica, maar dan meer kijkend naar de gebruikerservaring.

Zou ik je wellicht eens mogen mailen met vragen over je ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-09 00:04
Mooi systeem, ik ben nu aan het kijken naar iets soortgelijks in Niko Home Control of KNX.

Wat ik nu veel tegenkom is dat de verwarming vaak aan óf uit kan, maar niet bijvoorbeeld 50% open. Hoe heb jij dat opgelost of was dat niet aan de orde? Ik wil voorkomen dat de temperatuur straks gaat pendelen tussen bijvoorbeeld 19 en 21 graden. Is dat te sturen?

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
2 vragen:
Als je (in je blote kont) in de badkamer staat en je vindt het wat te koud, kan je dan daarvandaan de temperatuur verhogen?
Hoe doe je een lamp aan in de gang/slaapkamer/whatever? Wat stel ik me voor bij een "tastschakelaar"? En hoe intuitief is dat t.o.v. een ouderwets knopje?

[ Voor 20% gewijzigd door RemcoDelft op 29-02-2012 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
MRKRSFTFT schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 12:30:
Heel mooi systeem, mooi om ook een keer te lezen over het process erachter. Ik doe zelf op het moment een afstudeer project op het gebied domotica, maar dan meer kijkend naar de gebruikerservaring.

Zou ik je wellicht eens mogen mailen met vragen over je ervaringen?
Ja hoor, dat mag :). Benader me maar via DM of e-mail.
Jiriki schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 12:45:
Mooi systeem, ik ben nu aan het kijken naar iets soortgelijks in Niko Home Control of KNX.

Wat ik nu veel tegenkom is dat de verwarming vaak aan óf uit kan, maar niet bijvoorbeeld 50% open. Hoe heb jij dat opgelost of was dat niet aan de orde? Ik wil voorkomen dat de temperatuur straks gaat pendelen tussen bijvoorbeeld 19 en 21 graden. Is dat te sturen?
Berker werkt met een PI-regeling om de warmtevraag te reguleren. Zo'n regeling werkt op basis van het temperatuurverschil tussen de ingestelde en werkelijke temperatuur en op basis van de snelheid waarmee de werkelijke temperatuur verandert. PI-regelingen zijn heel gebruikelijk bij verwarmingssystemen. Je kunt bij mijn systeem een standaard PI-karakteristiek kiezen op basis van het type verwarming (vloerverwarming, radiator, airconditioning) of zelf een karakteristiek instellen.

Een elektrisch aangestuurde ventielknop heeft ongeveer 3 minuten nodig om te bewegen tussen volledig open en volledig dicht. Het systeem kent als standaardfunctionaliteit dat de temperatuurregeling een cyclus van 15 minuten hanteert. Als de PI-regeling een warmtevraag van 50% geeft, resulteert dat erin dat het ventiel 7,5 minuten wordt opengestuurd en vervolgens 7,5 minuten dicht, dan weer 7,5 minuten open, enzovoort. Als vervolgens opeens een andere temperatuur wordt ingesteld, verandert niet alleen de tijd waarin de ventielen open staan, maar wordt ook de cyclustijd op een intelligente manier aangepast. Complicated stuff :o. Dit valt allemaal te finetunen om te voorkomen dat een verwarmingssysteem gaat pendelen of juist te langzaam reageert, maar over het algemeen volstaan de standaardinstellingen.

In de woonkamer hebben we vloerverwarming. Hier fluctueert de temperatuur over het algemeen tussen 20,8 en 21,2 graden bij een ingestelde temperatuur van 21,0 graden. Die regeling werkt dus prima.
RemcoDelft schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 12:52:
2 vragen:
Als je (in je blote kont) in de badkamer staat en je vindt het wat te koud, [...]
Dan stap ik in de sauna :P
kan je dan daarvandaan de temperatuur verhogen?
Ja hoor, heel simpel zelfs. Op diverse foto's zie je een display met temperatuuraanduiding boven de knoppen. Iedere keer als je rechts op de display drukt gaat de ingestelde temperatuur tijdelijk in stappen van 0,5 graden omhoog. Als je op de linkerkant van de display drukt gaat de temperatuur omlaag. Je kunt via een menu ook de dag- en nachtinstellingen permanent wijzigen, maar dat vergt meer handelingen.
Hoe doe je een lamp aan in de gang/slaapkamer/whatever? Wat stel ik me voor bij een "tastschakelaar"? En hoe intuitief is dat t.o.v. een ouderwets knopje?
Die tastsensoren zijn de B.IQ's op de plaatjes, al dan niet met display. Als je op de rechterkant van een knopvlak drukt gaat het licht aan, links is uit. Bij dimbare lampen kun je dezelfde knoppen gebruiken om te dimmen: rechts ingedrukt houden is feller, links ingedrukt houden is zwakker. Dit is allemaal configureerbaar, maar zo heb ik het bij ons laten instellen.

Overigens heb ik achter sommige knoppen bij de B.IQ's met display nog een tweede functie verstopt. In de badkamer heb ik bij de lichtknop voor de saunaverlichting ingesteld dat ingedrukt houden niet dimmen is (de saunaverlichting is immers niet dimbaar), maar daarmee kun je de mechanische ventilatie hoger of lager schakelen. Handig om deze functie beschikbaar te hebben met een beperkt aantal knoppen. Bij de B.IQ-uitvoeringen zonder display is dit trucje trouwens niet toe te passen, die zijn minder geavanceerd en kennen minder programmeermogelijkheden. Dat is iets waar ik pas na heel veel proberen en klooien achter kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
Tomatoman schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 18:05:
[...] Wat er op de Master Control te zien is, zal ik een andere keer beschrijven. Dit bericht is inmiddels lang genoeg :).
Goed, het centrale bedienscherm dus. Het gaat om het touchscreen hieronder, dat in de woonkamer hangt.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/jznR1oXx7bFsTfOK8DmxDtX2/full.jpg

Alle navolgende schermen heb ik zelf gemaakt. Ik heb geen bestaande template gebruikt, iedere knop, afbeelding en achtergrond heb ik zelf gemaakt. Wel heb ik diverse iconen gebaseerd op iconen die Berker heeft meegeleverd met een voorbeeldproject. Het zal duidelijk zijn dat het programmeren van het hele systeem alleen al vanwege het ontwerpen van alle schermelementen heeeeel veel tijd heeft gekost (en nog steeds verbeteringen kan gebruiken).

Iedere nacht springt het scherm automatisch op de screensaver. Die heb ik zelf gefabriceerd om het scherm een beetje te sparen.
screensaver

Als je op het scherm drukt, kom je bij het scherm dat het laatst actief was. Vaak is dat het startscherm. Ik ben nog niet tevreden over de vormgeving van de menuknoppen, die ga ik nog eens aanpassen.
startscherm
Rechtsboven zie je een ventilator. Dat betekent dat de mechanische ventilatie in stand 1 staat. 2 of 3 ventilators naast elkaar geven aan dat de ventilatie in stand 2 of 3 staat. Een rode, doorgestreepte ventilator geeft aan de dat de ventilatie is uitgeschakeld.

Via de knoppen Benedenverd., 1e verdieping en 2e verdieping kom je bij een plattegrond van de desbetreffende verdieping.
benedenverdieping

1e verdieping

2e verdieping

Met de 'return'-button keer je terug naar de bovenliggende pagina: in het geval van de plattegronden het startscherm. Door op een plattegrond op een kamer te drukken, wordt de pagina van de desbetreffende kamer geopend. Een voorbeeld van een slaapkamer.

Alle verlichting uitgeschakeld:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qOixaRLfuTFd2aaoUll53G8J/full.png

en op een ander moment met drie lampen ingeschakeld:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xM6eHdGvKDknW6los4HY5f8M/full.png

Ik gebruik de rode rand om aan te geven dat de desbetreffende functie actief is. Bovendien wordt het icoontje aangepast, om aan te geven dat de lamp licht geeft of niet. De lampen die op het onderste plaatje van de slaapkamer aan zijn, zijn de plafondspots, de centrale lamp en de linker bedlamp. Je kunt de lampen via het scherm ook bedienen. Niet dat dat erg nuttig is, maar het kost geen extra programmeerwerk en het is handig met testen van het systeem.

Nog een paar andere ruimtes.

De woonkamer bevat diverse dimbare verlichtingsgroepen. Naat de aan/uit-knoppen heb ik knoppen geplaatst om te dimmen. De roze/rode lijn geeft aan wat de dimstand is.
woonkamer

De badkamer:
badkamer

De vide op de 2e verdieping:
vide 2e verdieping

Via het startscherm kun je ook bij de 'bijzondere' pagina's uitkomen.

De verwarming:
verwarming

en een instellingenscherm, waar ik nog weinig aandacht aan heb besteed:
instellingen

Via de knop Tijd & meldingen kom je bij een in het systeem ingebouwde pagina, met de bijbehorende ingebouwde opmaak:
tijd & meldingen
Lekker vertaald trouwens :/

Interessanter is dat diverse wandcontactdozen via een apart scherm aan- en uitgeschakeld kunnen worden. Diverse schemerlampen zitten al in de standaardschermen, maar sommige WCD's wil ik alleen bij uitzondering in- en uitschakelen. Zoals de WCD waar de kerstboom in de woonkamer aan hangt. Die wordt al automatisch meegeschakeld met de woonkamerverlichting, maar ik wil ook alleen de kerstboom aan kunnen doen, terwijl de overige verlichting uit blijft. Daarom: een apart scherm.
wandcontactdozen

In totaal zitten er nu ongeveer 20 afzonderlijke pagina's in het systeem. Leuk om te programmeren, maar wel bewerkelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRKRSFTFT
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-04-2023
Ziet er goed uit Tomatoman! Hele moeite om zelf te programmeren lijkt me maar het is wel mooi geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haroddin
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-09 16:28
Ziet er heel interessant uit, maar heb jij dan ETS zelf aangekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:57
En werkt het ook op een tablet? (of is het heel makkelijk te implementeren?)
Pagina: 1