Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Krachtige en toch stille desktop game-htpc

Pagina: 1
Acties:
  • 342 views

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:27
Momenteel heb ik als game-HTPC de volgende configuratie.

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Fusion Remote Zwart€ 134,90€ 134,90
1Gigabyte GA-G33M-DS2R€ 0,-€ 0,-
1Scythe Ninja Mini Rev. B€ 0,-€ 0,-
2Noctua NF-S12-800, 120mm€ 17,50€ 35,-
1Corsair XMS2 TWIN2X4096-6400C5C€ 47,40€ 47,40
1Intel Core 2 Duo E8400€ 0,-€ 0,-
1Samsung SH-B123L/BSBP (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 51,88€ 51,88
1Sapphire Vapor-X HD5770 1GB GDDR5 PCIE€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 301,70

Werkt prima als htpc, maar als gamepc is deze toch wel wat beperkt, zeker met de hedendaagse games. Dat zit um voornamelijk in de videokaart. Ik ben beperkt tot een midstream videokaart in de Antec Fusion vanwege de ruimte (max 21cm). Op basis van enig zoeken kom ik tot de conclusie dat ik niet verder kan komen dan een ATi HD7770. Een HD7950 of zelfs een HD7970 passen niet.

Nu ben ik op zoek gegaan naar een desktop kast waarin wel een grote videokaart past. Als snel kwam ik uit bij de Grandia-lijn van Silverstone. Zowel de GD04 als de GD05 en GD06 kunnen een videokaart van 11 inch (= 27.9 cm) herbergen. Echter, hierbij is wellicht vooral gekeken naar de lengte en niet naar de hoogte. De powerconnectors op de HD7950 en HD7970 zitten bovenop. Past dat dan nog wel?

Ik heb de volgende configuratie samengesteld. Centrale vraag hierbij is of alles wel klopt? Met name twijfel ik over de videokaart en cpu-koeler (passief aangezien de casefans voor voldoende koeling zorgen). Past dit allemaal wel?

#ProductPrijsSubtotaal
1Silverstone Grandia GD05B€ 79,40€ 79,40
3Nexus Real Silent D12SL-12 OR, 120mm€ 3,60€ 10,80
1Intel Core i7 2600K Boxed€ 259,65€ 259,65
1Asus Radeon HD7950 DirectCU II Top€ 426,94€ 426,94
1FSP Aurum Gold 400€ 53,20€ 53,20
1Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 256GB€ 292,50€ 292,50
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 41,60€ 41,60
1MSI Z68MA-ED55 (B3)€ 134,90€ 134,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.356,89

Tot slot nog de vraag of deze componenten het ook een stille htpc maken. Tijdens het filmkijken moet de htpc zo min mogelijk geluid maken, tijdens het gamen is het niet erg als het iets lawaaiiger is, maar zeker geen stofzuiger. Het streven is in alle omstandigheden zo stil mogelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door -Moondust- op 28-02-2012 17:21 ]

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:44
Omdat je een z68 moederbord hebt met virtu iets (switchen van dedicated gpu naar igp) moet het geen probleem zijn. Voor het kijken van films heb je namelijk die HD7950 helemaal niet nodig, dus je moederbord zal hem uitzetten waardoor hij praktisch geen geluid maakt.
Het enige wat je dan kunt toevoegen is een CPU koeler met een flinke fan (120mm of meer) die mooie lage rpm maakt en je computer is prachtig stil met het bekijken van films

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06:11
Zo'n ASUS DirectCU is dan ook gelijk wel een hele grote kaart (vooral hoogte, 3 pci slots) kan je niet beter een XFX DD kopen? die is in ieder geval al weer een slot lager :)

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Kun je geen SSD van een Tweaker kopen vanuit: Dell XPS 17, 2x 512GB SSD voor weinig

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• -Moondust-
sjaakwortel schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 17:13:
Omdat je een z68 moederbord hebt met virtu iets (switchen van dedicated gpu naar igp) moet het geen probleem zijn. Voor het kijken van films heb je namelijk die HD7950 helemaal niet nodig, dus je moederbord zal hem uitzetten waardoor hij praktisch geen geluid maakt.
Het enige wat je dan kunt toevoegen is een CPU koeler met een flinke fan (120mm of meer) die mooie lage rpm maakt en je computer is prachtig stil met het bekijken van films
Ik heb ooit begrepen dat de Intel gpu geen 23.976fps kan weergeven en dat is wel nodig voor een stottervrij beeld van blurays. Maar goed, ik verwacht niet dat een videokaart die video decodeert erg lawaaiig is. Mijn Sapphire Vapor-X HD5770 hoor ik ook bijna niet als het muisstil is in een film. Wat ik wil voorkomen is dat er een stofzuiger aangaat als de gpu van de videokaart tot het maximale wordt benut. De Asus HD7950 komt qua geluidsproductie erg goed uit de bus in de zin dat deze kaart onder load erg stil blijft. Maar je hebt gelijk, ik heb altijd de mogelijkheid te switchen naar de gpu van de Intel. Qua cpu-koeler twijfel ik nogal. Ik heb geen idee wat wel en wat niet past. Mijn bluray-speler is 17 cm diep, dus die komt tot over de helft van de diepte van de kast. Dat beperkt de keuze van de koeler.
Nilsepils schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 17:14:
Zo'n ASUS DirectCU is dan ook gelijk wel een hele grote kaart (vooral hoogte, 3 pci slots) kan je niet beter een XFX DD kopen? die is in ieder geval al weer een slot lager :)
Volgens de test van tweakers is de Asus verrreweg de stilste en de XFX de meest luidruchtige. Dat laatste baart me wel zorgen bij de XFX. Daarnaast is de videokaart de enige kaart die erin komt. Er zijn vier slots vrij, dus dat de Asus er 3 in beslag neemt lijkt me wel ok. Toch?
Ik heb de SSD al aangepast. Een 512GB model is wat overdreven. Het is niet dat ik tientallen spellen heb geinstalleerd. Ik heb nu een 256GB model op het lijstje gezet. Wellicht wissel ik zelfs de Intel 320 160GB die ik in mijn server-pc heb zitten wel om met de nieuwe, want in mijn server kan ik de ruimte beter gebruiken. En 160GB moet voor OS (win7) en een aantal spellen toch ruim voldoende zijn?

edit:

Toch maar even een verkoper van die SSD's benaderd voor 2 stuks. Eentje in de gewone pc en eentje in de htpc. Wel erg luxe! Bedankt voor de tip.

• Nilsepils
-Moondust- schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 17:53:
[...]

Volgens de test van tweakers is de Asus verrreweg de stilste en de XFX de meest luidruchtige. Dat laatste baart me wel zorgen bij de XFX. Daarnaast is de videokaart de enige kaart die erin komt. Er zijn vier slots vrij, dus dat de Asus er 3 in beslag neemt lijkt me wel ok. Toch?
Ja maar wat betreft warmteafvoer binnen de kast is het misschien wel beter om een kleinere kaart in te stoppen, blijft er ook nog wat meer ruimte over voor andere componenten. Ik dacht dat dat de single fan variant was, maar dat was dus niet het geval, maar de AMD (aka reference design, een asus ref kan dus ook gewoon) komt ook in de buurt van de ASUS, en dat is een blower fan design, wat betekent dat alle lucht via de achterkant naar buiten word geblazen. Ik weet niet wat bij jou de thuissituatie is, en hoe je de HTPC neer wilt zetten, maar als er aan de achterkant voldoende ruimte is is dat misschien wat, dan heb je namelijk minder warmte in de rest van je kast :)

Verwijderd

Dit is een erg dikke game PC in een HTPC behuizing waar je ook films mee kunt kijken. Er van uitgaande dat je HTPC noemt, ga ik er van uit dat je er regelmatig films mee kijkt? Dan is het verbruik misschien ook iets om op te letten. Ik heb zo'n vermoeden dat dit systeem wel wat prik lust namelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2012 18:36 ]

• -Moondust-
Nilsepils schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 18:19:
Ja maar wat betreft warmteafvoer binnen de kast is het misschien wel beter om een kleinere kaart in te stoppen, blijft er ook nog wat meer ruimte over voor andere componenten. Ik dacht dat dat de single fan variant was, maar dat was dus niet het geval, maar de AMD (aka reference design, een asus ref kan dus ook gewoon) komt ook in de buurt van de ASUS, en dat is een blower fan design, wat betekent dat alle lucht via de achterkant naar buiten word geblazen. Ik weet niet wat bij jou de thuissituatie is, en hoe je de HTPC neer wilt zetten, maar als er aan de achterkant voldoende ruimte is is dat misschien wat, dan heb je namelijk minder warmte in de rest van je kast :)
Ok, dus als ik jou goed begrijp blaast hert ref model alle warme lucht aan de achterkant eruit en blaast de Asus met custom koeling het warme lucht grotendeels rond in de kast? De htpc komt te staan in een open rack, dus aan alle kanten voldoende ruimte om warme lucht kwijt te kunnen. Ik ben voornamelijk gericht op de kaarten met custom koeling vanwege de lagere geluidsproductie en de iets hogere prestaties vanwege de standaard overklok.

• -Moondust-
Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 18:25:
Dit is een erg dikke game PC in een (slechte, lawaaierige) HTPC behuizing waar je ook films mee kunt kijken. Er van uitgaande dat je HTPC noemt, ga ik er van uit dat je er regelmatig films mee kijkt? Dan is het verbruik misschien ook iets om op te letten. Ik heb zo'n vermoeden dat dit systeem wel wat prik lust namelijk.
Ik gebruik de htpc zeg gemiddeld 10 uur per week max. Als hij niet in gebruik is gaat hij uit. Het stroomverbruik vind ik niet zo heel interessant. Dit in tegenstelling tot mijn gewone pc die 24/7 aanstaat. Wat maakt voor jou dat de Silverstone GD05 een slechte lawaaiige kast is?

Verwijderd

-Moondust- schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 18:31:
[...]

Ik gebruik de htpc zeg gemiddeld 10 uur per week max. Als hij niet in gebruik is gaat hij uit. Het stroomverbruik vind ik niet zo heel interessant. Dit in tegenstelling tot mijn gewone pc die 24/7 aanstaat. Wat maakt voor jou dat de Silverstone GD05 een slechte lawaaiige kast is?
Ah zo, meestal staat een HTPC op standby of wat vaker dan 10 uur aan, maar in jouw geval valt het dan wel mee. Al vraag ik me wel af of je zo'n krachtig systeem goed in zo'n behuizing kwijt kunt ivm warmte en passieve koeling. Overigens heb ik er gruwelijk naast gelezen, sorry. Dacht dat je een MS-Tech MC380 ging kopen, dat is namelijk een slechte kast. Idle temperaturen van een G620 processor van 48 graden, tegenover 26 graden in een normale ATX behuizing. Voeding blaast daar namelijk lucht de kast in die nergens naartoe kan. De Silverstone ken ik niet dus beschouw mijn post maar als niet gezien :X

• Nilsepils
-Moondust- schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 18:29:
[...]

Ok, dus als ik jou goed begrijp blaast hert ref model alle warme lucht aan de achterkant eruit en blaast de Asus met custom koeling het warme lucht grotendeels rond in de kast? De htpc komt te staan in een open rack, dus aan alle kanten voldoende ruimte om warme lucht kwijt te kunnen. Ik ben voornamelijk gericht op de kaarten met custom koeling vanwege de lagere geluidsproductie en de iets hogere prestaties vanwege de standaard overklok.
Yes, niet alle reference designs doen dat btw, maar de ref designs van de 7950 wel ;) er zijn ook wel kaarten (maar nog niet van de 7950) die de lucht de kast uit blazen die wel overgeclockt zijn, je moet dus kijken of het aan de zijkanten heel open is of juist heel erg gesloten. verder word dit vrij weinig gemaakt, omdat het zoals je zelf al zei iets minder koelt voor de grafische kaart zelf, echter is het in een htpc wel een stuk handiger vanwege de gebrekkige airflow en ruimte ;)

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-11 23:31
kan aan mij liggen, maar ik denk dat die duo core meer het probleem is dan die 5770. de mijne i.c.m. amd x4 draait alles gewoon netjes.

• -Moondust-
saveljos schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 18:43:
kan aan mij liggen, maar ik denk dat die duo core meer het probleem is dan die 5770. de mijne i.c.m. amd x4 draait alles gewoon netjes.
Welke games hebben we het dan over en met welke instellingen? En wat bedoel je precies met netjes?

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-11 18:02

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat TS na 1600 posts het beleid omtrent dit soort vragen wel kent :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.