Synology mounten in osx lion

Pagina: 1
Acties:

• Flox
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:14
Hallo,

Wie kan mij uitleggen hoe ik mijn synology schijf kan mounten in osx lion.

LET OP! dit wil ik niet via onveilige (niet encrypt) verbindingen doen als smb of afp, want mijn NAS staat op een andere fysiek locatie.

Ik zit dus meer te denken aan SSH.

Ik heb e.e.a. al geprobeerd met fuse for OS X in combinatie met macfusion of transmit (van panic.com).

Helaas geen werking in te krijgen. Heeft iemand een handleiding of tips?

Hoe doen jullie dit?

Earth is nice, heaven is better...

• webbier
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-01 13:59
Ik heb zelf geen Mac en mijn Synology staat gewoon op dezelfde locatie, maar heb je niet de mogelijkheid om een vpn verbinding op te zetten naar de andere locatie en dan op die manier je Synology alsnog gewoon via smb of afp te mounten. De veilige verbinding heb je dan namelijk wel.

• Flox
Goede suggestie, daar had ik nog niet over nagedacht.
Het lukt mij echter niet om via vpn verbinding te maken.

Dit is de situatie:
Telfort router stuurt het verkeer naar mijn airport extreme. De airport extreme verdeelt de ip adressen in de vorm: 10.0.0.x

De nas heeft ip adres 10.0.0.21

Wat ik vreemd vind is dat ik bij de configuratie van de vpn verbinding nog weer een dynamisch ip adressen reeks moet opgeven. Waarom is dat? Ik wil gewoon dat de vpn hetzelfde ip adres heeft als de nas. Of werkt dat niet.?

• webbier
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-01 13:59
Daar kan ik je helaas op dit moment niet mee helpen. Heb zelf in het verleden wel eens vpn geconfigureerd op de syno, en dat werkte prima, maar weet niet meer precies hoe dat allemaal in zijn werk ging. Heb je het via de handleiding op de site van synology gedaan? Als je op de site van synology het vpn pakket voor jouw syno download kun je ook een handleiding erbij downloaden. Zo heb ik het toen ook gedaan en ik kon mijn syno toen van buitenaf gewoon benaderen en bekijken via netwerk (in de windows verkenner).

Helaas heb ik mijn syno op het moment even niet in gebruik en ben ik op het moment ook niet thuis. Misschien dat iemand anders die recent een vpn heeft geconfigureerd voor de syno je kan helpen. Succes ermee.

Verwijderd

Voor je Synology:
Ga naar je admin (driehoekje linksboven) en kies "Pakage Center"
Ga hier naar "Beschikbaar" en zoek naar de "VPN Server"

Installeer deze en start deze.

Nu staat deze in je admin en kun je hem configureren.
Werk prima met mijn Iphone 4S, dus je mac zou dit ook wel kunnen.

• Flox
Zo heb ik idd de VPN geinstalleerd. Als je daarna naar de configuratie van de VPN gaat VPN > Openvpn

Dan zie je daar een venster met openvpn server inschakelen > dynamisch ip-adres: 10.8.0.0

Mijn dhcp server verspreid adressen in de vorm van 10.0.1.x

Kortom de VPN server komt als ik het goed heb dan niet in hetzelfde netwerk te hangen en is dus niet benaderbaar.

Als ik het dynamische VPN server ip-adres wil veranderen in 10.0.1.x dan krijg ik de volgende foutmelding:
Dit ip-adres wordt al door een andere VPN-server of netwerkinterface gebruikt. Gebruik een ander adres

Verwijderd

Ok, ik gebruik daar de PPTP VPN server voor mijn Iphone.
En als IP heb ik hem een IP gegeven als in mijn Thuis netwerk zoals bij mij 192.168.2.0

Dus volgens mij als jij je IP van jou netwerk daar ingeeft (of in ieder geval in de range) zou het moeten werken.
En voor de PPTP VPN server moet je poort 1723 openzetten naar je nas in de router!
Voor Openvpn is dit 1194.

EDIT//:
Heb het net ff getest op mijn Mackook
En het werkt, ik kan PPTP kiezen voor type en dan is het alleen de gebruikersnaam en IP van de nas ingeven.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 29-02-2012 13:41 ]

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-01 19:54
Als je alleen bij je bestanden wilt is VPN nogal overkill.

WebDAV over HTTPS werkt ook prima. Zie voor meer informatie de tutorial van Synology.

while (! ( succeed = try ()));

Pagina: 1