Slaapstand externe hardeschijf uitzetten verstandig

Pagina: 1
Acties:

• sytrusze
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-12-2025
Beste leden,

mijn iTunes library staat op mijn externe hardeschijf en ik luister veel muziek door de dag heen. Telkens als ik even op pauze druk en ik druk 5 minuten later weer op play duurt het een seconde of 5 voordat er weer iets wordt afgespeeld, ik denk dat de hardeschijf in slaapstand gaat.

Is het verstandig deze slaapstand uit te zetten, ivm de langdurigheid?

• MountainFarmer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-01 17:06
Serieus?
Waarom zou je voor 5 seconden de slaapstand uit gaan zetten?
Als je na 5 minuten op play druk, is het dan zo erg om 5 sec te wachten?

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:46

heuveltje

KoelkastFilosoof

MountainFarmer schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 15:48:
Serieus?
Waarom zou je voor 5 seconden de slaapstand uit gaan zetten?
Als je na 5 minuten op play druk, is het dan zo erg om 5 sec te wachten?
omdat een disk meer slijt van veelvuldig up en down spinnen dan van continu draaien?
(hoeveel meer kan ik dan weer niet zeggen)
Maar ja ik zou die tijd wel wat hoger zetten dan die paar minuten waar het nu blijkbaar op staat

Dat gezegd hebbend, kun je het uberhaubt wel instellen op een externe disk ?
Vaak zit dat ingebouwd in de firmware van de behuizing zelf.

[ Voor 12% gewijzigd door heuveltje op 28-02-2012 15:53 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• MountainFarmer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-01 17:06
Oow, okee, ik heb niks gezegd!

• sytrusze
@Heuveltje: Precies, daar had ik al een topic over gelezen van iemand ook op dit Forum, zou goed kunnen dat jij daar ook op geantwoord had.
heuveltje schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 15:51:
[...]Dat gezegd hebbend, kun je het uberhaubt wel instellen op een externe disk ?
Vaak zit dat ingebouwd in de firmware van de behuizing zelf.
Dat was nou net mijn 2e vraag ;) op Windows kon dit volgens mij via Energiebeheer maar laat ik nou net met een Mac werken...

@markbergboer: Het is niet alleen iTunes waar ik op moet wachten, maar bepaalde software is er ook van afhankelijk maar daar ga ik nu niet te diep op in.

[ Voor 7% gewijzigd door sytrusze op 28-02-2012 16:26 ]

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Het is een vervelend probleem, waar ik ook een oplossing voor zoek/zocht. Tot nu toe heb ik niks gevonden wat werkte, wel wat programma's die beweerden dat ze wat deden, maar in de praktijk lijkt het toch ingebouwd te zitten. Ik heb een week video-editing gedaan op de Mac waarbij de externe hd zich om de zoveel minuten uitschakelde, bloedje irritant als je vlot wilt werken.. :/

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Verwijderd

Kijk of APM ingeschakeld is, of dat je host-initiated spindown gebruikt. In principe zouden beide er voor moeten zorgen dat alleen tijdens momenten van langdurige inactiviteit de schijf standby gaat. Een te agressieve APM setting zorgt er voor dat je schijf down gaat spinnen terwijl je hem snel weer nodig hebt. In dat geval kun je het beste APM uitschakelen of een hoge setting instellen.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2012 16:42 ]

• sytrusze
@TerraGuy: Helemaal mee eens

@CiPHER: Enig idee hoe ik dit op een Mac kan zien/controleren? Heb in Disk Utility leek mij het meest logisch maar heb niets kunnen vinden.

Verwijderd

Ik zou rebooten met een Linux livecd, daarin heb je ook een Disk Utility waarbij je alle SMART kan zien. En anders kun je 'smartmontools' installeren en 'smartctl -A /dev/sda' of iets dergelijke uitvoeren. Maar probeer het eerst via de grafische manier.

• sytrusze
I will give it a try, thanks!
Pagina: 1