Vervangende raid-controller voor Dell R300

Pagina: 1
Acties:

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Ik heb de raid-controller van mijn R300 nodig gehad voor een andere server, nu vraag ik mij af wat voor RAID Controller zou kunnen gebruiken? De originele controller is de Dell iDrac SAS 6/iR, maar deze is erg duur. Ik heb hierin 2x WD 320GB SATA-harde schijven gebruikt.

Ik vraag mij af hoe ik goedkoop een vervangende RAID controller kan vinden. Na het lezen van artikelen over SAS, heb ik nog niet echt begrepen wat het inhoudt en waar ik rekening mee moet houden bij het zoeken naar een vervangend onderdeel.
- Sneller dan wat je had?
Nee, dat hoeft niet.

- Meer RAID modi dan je had?
Nee, raid0 is voldoet.

- Simpeler dan je had?
Simpel is voldoende.

- Iets voor meer/minder schijven dan je had?
2 harde schijven.

- Iets in de hippe kleur rood?
Dat maakt niet uit.

- Een oplossing om je schijven zonder extra RAID controller aan te sluiten?
Dat zou ook een optie zijn! Maar de harde schijven gaan in een hotswap bay die eindigt in een SAS-kabel, dus dat wordt lastig?

- Iets duurders dan je had?
Nee, bij voorkeur rond de €40-50 een oplossing. Eventueel een oplossing om zonder hardware raid te draaien, maar software raid, zou mooi zijn, maar ik zou wel graag de hot-swap optie houden.
Het betreft een server uit 2009 en ik wil gewoon niet meer geld uitgeven dan de server nog waard is. Het liefste draai ik de server in software raid met hot-swap optie of met een voudige SAS-controller, maar diegene die ik kan vinden zijn honderden euro's, dat is de server niet meer waard.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:56
bij mij staat nog een dell 2800 uit te rusten in een hoek, zal vanavond even kijken wat er precies inzit.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Verwijderd

Wat voor OS, waarom heb je een RAID controller nodig voor een simpel 2-disk RAID0 arraytje? Soft RAID voldoet daar prima voor? Daar ga je toch geen controller voor kopen?

• evolution536
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-06-2024

evolution536

besh besh

Niet voor alle OS'sen is softraid een optie. Als je geen SAS schijven gebruikt zou je een SATA RAID controllertje kunnen kopen. Alleen weet ik even snel niet of je dan niet met de stekkers van de backplane in conflict komt.

Verwijderd

Welke OSen mogen dat zijn; windows 3.11? Aangenomen dat hij iets van Windows 2000+, Linux of UNIX draait, zijn daar toch prima basis RAID functionaliteit als RIAD0 en RAID1 bruikbaar? Enig punt is wellicht dat hij niet kan booten van een software RAID0 array. Maar als er slechts twee schijven in zitten is RAID0 wellicht niet de beste configuratie.

• chronoz
Het probleem is dat de adapter voor de harde schijven een uitgang heeft die op de SAS-controller hoorde. Ik weet niet of hier converters voor bestaan?Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/PXdY9.jpgIndien het twee losse sata kabels waren, dan was het inderdaad makkelijk om een nieuwe raid-controller te vinden of nog makkelijker, dan kon ik de harde schijven op het moederbord aansluiten voor software raid.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-01 19:54
Zoiets dus: link. Indien het een SFF-8484 connector is.

Die website heeft nog veel meer verschillende SAS/SATA kabels dus de goede staat er vast tussen.

while (! ( succeed = try ()));

• chronoz
Je kunt die kabel aansluiten op een SAS raid-controller. Maar hij heeft exact dezelfde uitgang als de bovenstaande afbeelding, dus dat gaat niet passen (mannetje-mannetje).

Is het wel mogelijk om deze SAS-kabel op een verloopkabel aan te sluiten zodat ik de harde schijven op de SATA-poorten van het moederbordn kan aansluiten?

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-01 19:54
Kijk eens naar mijn vorige linkje: Een grote stekker voor aan je backplane en een viertal SATA aansluitingen voor op je moederbord.

Controleer wel even of het inderdaad de juiste stekker is voor aan je backplane.

while (! ( succeed = try ()));

• chronoz
Het is dus niet de juiste stekker. Die stekker heb ik moeten gebruiken voor 2x SATA naar de SAS Raid controller met harde schijven.

Ik heb de Dell service desk al gebeld, maar die kunnen mij ook niet vertellen of de omgekeerde weg ook mogelijk is en dus via de backplane de harde schijven aan te sluiten op het moederbord.
Pagina: 1