Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Topicstarter
Via mijn werkgever heb ik een leaseauto ter beschikking. Hierover betaal ik zonder enig probleem de 25% bijtelling. Ook betaal ik voor deze auto een eigen bijdrage die keurig van de bijtelling wordt afgetrokken. Nu ben ik vorig jaar op vakantie geweest naar het buitenland met deze auto en heb daar getankt. Omdat mijn tankpas alleen in Nederland werkt heb ik deze brandstof zelf betaald. In mijn leasecontract staat ook keurig dat de tankpas niet in het buitenland werkt en dat brandstofkosten in het buitenland (voor privegebruik) voor rekening van de werknemer zijn, dus dit was geen verrassing en dus ook geen enkel probleem. Wel had ik alle bonnetjes bewaard omdat ik een creatieve ingeving dacht te hebben.

Wat ik me bedacht had, was dat ik kosten die ik maak voor het privegebruik van m'n leaseauto af mag trekken van de bijtelling. De accountant keek daar een beetje van op omdat tot nog toe niemand anders die vraag gesteld had en het was ook totaal niet bekend of dit überhaupt mag. We zijn intussen een paar maanden verder (ik vind het niet belangrijk genoeg om er echt haast achter te zetten) en intussen is deze vraag bij de controlerend accountant weggelegd en bij drie leasemaatschappijen. Er is alleen nog geen sluitend antwoord gekomen.

Zelf heb ik eigenlijk geen jurisprudentie kunnen vinden over dit onderwerp. Ik heb wel een boel dingen voorbij zien komen op diverse fora hoe het geregeld kan worden. Sommige werkgevers werken er wel aan mee, anderen werken er niet aan mee. Ik kan me alleen niet voorstellen dat er niet al iemand compleet heeft uitgezocht wat het wettelijk kader hiervoor is. Dat is dus een beetje de vraag die ik heb.

Mogen brandstofkosten die ik maak in het buitenland voor priveritjes afgetrokken worden van de bijtelling als zijnde kosten die ik maak voor het privegebruik van de leaseauto?

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-03 21:19

Jeroen V

yadda yadda yadda

Kort antwoord: ja, dat mag. Alleen zal je werkgever het van de bijtelling moeten aftrekken, officieel mag (en kan) je het niet zelf bij je aangifte verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:21

Wallie

Herr

Dat mag idd, gebeurt bij een grote detacheer waar ik bij werk ook (ik doe het al een aantal jaren). Procedure is zelf de brandstof declareren, en aan het eind van het jaar wordt het op je salaris ingehouden, maar tevens ook op je bijtelling. Nou ja, soms vergeten ze die inhouden op je salaris stap... :+

[ Voor 50% gewijzigd door Wallie op 28-02-2012 12:07 ]

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Topicstarter
Wallie schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 12:06:
Dat mag idd, gebeurt bij een grote detacheer waar ik bij werk ook (ik doe het al een aantal jaren). Procedure is zelf de brandstof declareren, en aan het eind van het jaar wordt het op je salaris ingehouden, maar tevens ook op je bijtelling. Nou ja, soms vergeten ze die inhouden op je salaris stap... :+
Inhouden op je salaris? Mijn idee was juist om de kosten terug te krijgen, niet om ze dubbel te betalen :? Verder heb ik inderdaad al vaker gehoord van bedrijven die het wel doen, en bedrijven die het niet doen. Beide claimen de wetgeving aan hun kant te hebben maar een concreet wetsartikel erover heb ik nog niet kunnen vinden :-(

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Je werkgever moet inderdaad wel meewerken, volgens mij is hij daartoe niet verplicht. (kost hem in principe niets alleen tijd van de boekhouding/salarisadministratie)

edit: hier staat nog wel een mooi stukje:
http://www.leaseplan.nl/l...eel/faq_eigenbijdrage.asp
Tot slot, kosten die werknemers aan anderen dan aan de werkgever betalen, zijn bijvoorbeeld brandstofkosten, tolgelden, huur of huurwaarde van de garage of onderhoudskosten tijdens vakanties. Dergelijke betalingen aan derden komen slechts op de bijtelling in mindering wanneer de betalingen zijn gedaan ten behoeve van de werkgever en bij overeenkomst is voorzien dat die betaling wordt aangemerkt als eigen bijdrage voor privégebruik.

[ Voor 63% gewijzigd door ZeRoC00L op 28-02-2012 12:36 ]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestersleutel
  • Laatst online: 16:32
JohnR schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 12:22:
[...]

Inhouden op je salaris? Mijn idee was juist om de kosten terug te krijgen, niet om ze dubbel te betalen :? Verder heb ik inderdaad al vaker gehoord van bedrijven die het wel doen, en bedrijven die het niet doen. Beide claimen de wetgeving aan hun kant te hebben maar een concreet wetsartikel erover heb ik nog niet kunnen vinden :-(
Ik denk dat wordt bedoeld dat de buitenlandse brandstofkosten op het salaris worden ingehouden. Hierbij is dan wel sprake van een werkende brandstofpas in het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iooryz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-04 09:38

Iooryz

iooryz

als je het declareert, krijg je het vergoed. Vervolgens wordt het weer van je salaris afgetrokken om op 0 uit te komen. En dan nog verrekend met de bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnor
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-02-2013
JohnR schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 12:22:
[...]

ja inhouden van de bijtelling

je bijtelling is dan minder waardoor je netto meer overhoud ;) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jozzle
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-05 17:28
Ik kan gebruik maken van deze regeling en wil mijn mede passagiers hiervan mee laten genieten.

Nu ben ik de kosten voor de diesel, tol en vignet aan het berekenen en vraag mij af; welk percentage mag ik daarvoor gebruiken? (stel Auto is 20% bijtelling, cataloguswaarde 30K, loonbelastingschijf 42%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-05 10:02
Als je geen eigen bijdrage betaalt, telt je auto 20%*30k = 6k per jaar bij. Dat is het maximum wat je belastingvriendelijk kunt declareren, de fiscale bijtelling mag immers nooit negatief zijn.

Autokosten die je zelf maakt in relatie tot privegebruik, mogen door de werkgever in mindering worden gebracht op de bijtelling (waardoor je loonbelasting met pakweg 42% van dese kosten daalt, en nog wat kleinere effecten op je heffingskortingen en inkomensafhankelijke premie ZVW, in totaal 45 a 50%).

Het moet wel via de loonbelasting worden geregeld, dus via de salarisadministratie van je werkgever. Dat gebeurt door je bonnen te declareren en vervolgens als eigen bijdrage voor privegebruik van de leaseauto in te boeken. Tank voor 100 euro, ontvang 100 euro netto terug als declaratie, betaal 100 euro netto aan eigen bijdrage, bespaar 45 a 50 euro aan loonheffing. Per saldo kost de tank benzine je 50 a 55 euro netto i.p.v. 100.

Je medepassagiers staan hier buiten. Zij hebben geen relatie met je werkgever of auto en kunnen dus geen kosten declareren. Dat moet allemaal via jou.

[ Voor 5% gewijzigd door t_captain op 21-01-2015 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:49
Bij mijn werkgever doen ze het ook, alleen brandstof overigens, vignetten, tol etc. zijn voor jezelf.
Je mag aan het einde van het jaar geen negatieve bijtelling overhouden.

Dus stel, je totale jaarlijkse bijtelling is 5000 euro, mag je maximaal 5000 euro buitenlandse brandstof verrekenen.
Bij ons mag je ook pas in december alles verrekenen, dan heb je die maand een negatieve bijtelling, als het jaartotaal maar onder de totale bijtelling blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
De loonheffing per maand is niets anders dan een voorschot op de totale loon- en uiteindelijk inkomstenbelasting. De regels gelden inderdaad per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-05 17:02
Ik blij dat ik brandstof in buitenland gewoon mag declareren ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jozzle
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-05 17:28
Dank! Dus eigenlijk is dit recht evenredig met je loonbelasting, tot het plafond van totaal aan bijtelling?

€100 Diesel, kost me netto dan 100 * (1 - 0.42) = €58?
t_captain schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 09:21:
Je medepassagiers staan hier buiten. Zij hebben geen relatie met je werkgever of auto en kunnen dus geen kosten declareren. Dat moet allemaal via jou.
Ik zal ook degene zijn die declareert, maar ik wil graag dat ze meebetalen aan het netto deel, niet het bruto deel. Ik hoef er niets aan te verdienen namelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-05 17:02
Jozzle schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 09:33:
Dank! Dus eigenlijk is dit recht evenredig met je loonbelasting, tot het plafond van totaal aan bijtelling?

[...]

Ik zal ook degene zijn die declareert, maar ik wil graag dat ze meebetalen aan het netto deel, niet het bruto deel. Ik hoef er niets aan te verdienen namelijk. :)
Ik zou ze gewoon mee laten betalen aan de benzine/diesel en bijtelling e.d. buiten beschouwing laten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Jozzle schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 09:33:

Je marginale belastingdruk is een fractie hoger dan je schijftarief. Maar in grote lijnen komt het daat wel op neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-05 21:23
Goed nieuws, bij ons zit het er aan te komen, maar ik dacht dat je bijtelling + eigen bijdrage moest gaan betalen, dan is het wel duur, hier ben ik erg blij mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik vraag mij af hoe dat in verhouding staat met http://www.belastingdiens...egeling/hogere_bijtelling.

Als je zoveel brandstofkosten maakt privé in het buitenland dat je bijtelling op nihil uitkomt, dan kan deze regel wel weer van belang zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Even een kick van dit topic. De start van dit topic was in 2012 namelijk.
Kan deze verrekening met de bijtelling nog steeds? En heeft dit iets met de WKR te maken of staat dit los van de WKR?

Is zo vlak na de vakantie best een interessant topic dacht ik >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ja. dit kan (bij ons) nog steeds.

Geen idee of het via de WKR gaat, maar ik kan zelf mijn tankbonnen inscannen bij LeasePlan, waarna dit automatisch verrekend wordt. Nederlandse bonnen krijg ik volledig vergoed, buitenlandse bonnen dien ik bij WG direct in te dienen, welke het vervolgens van mijn bijtelling wordt ingehouden.

Let wel op: Het totaal van onkosten kan/mag niet hoger zijn dan de bijtelling die betaald wordt.
Als je dus € 200 euro bijtelling betaald, kan er niet meer dan € 200 aan buitenlandse tankbeurten worden verrekend (als je een eigen bijdrage hebt, dien je die er eerst nog vanaf te halen!) voor die maand.
Een optie is om bijv. de laatste dag van de maand te tanken en de in de nieuwe maand weer te tanken. Dan kan je de bonnen over 2 maanden uitsmeren, aangezien de datum van belang is bij het verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-05 14:15

ZieMaar!

Moderator General Chat
En het kan niet alleen met tankbeurten, maar ook met tolbetalingen. En het wordt verrekend met je bruto bijtelling, niet met wat je netto betaalt (uiteindelijk wel natuurlijk).

Dus als je netto € 200,- bijtelling hebt, dan heb je bruto € 400,- bijtelling. Van die € 400,- worden die bedragen afgehaald en over de rest betaal je dan weer bijtelling.

Dit geldt voor je hele eigen bijdrage, dus de som van je eigen bijdrage voor privé gebruik, normoverschrijding en kosten in het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:25

P_Tingen

omdat het KAN

Ja, bij mijn werkgever kan het ook, voor tanken, tol en parkeren. Deze maand toevallig net de declaratie voor buitenland ingediend. Van de €436 bleef netto €215 over, dus praktisch gezien de helft. Dit komt omdat er gerekend wordt met het 'bijzonder tarief' (check je loonstrook), in mijn geval is dat 49,19%

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Laatst online: 22-11-2024

MrSleeves

You'll thank me later.

Tehh schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 12:27:
Even een kick van dit topic. De start van dit topic was in 2012 namelijk.
Kan deze verrekening met de bijtelling nog steeds? En heeft dit iets met de WKR te maken of staat dit los van de WKR?

Is zo vlak na de vakantie best een interessant topic dacht ik >:)
Voor zover ik weet heeft dit niets met WKR te maken.
In alle info sessies die ik er over gehad heb, is deze verrekening niet besproken als onderdeel van de WKR.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
BastaRhymez schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 12:44:
Ja. dit kan (bij ons) nog steeds.

Geen idee of het via de WKR gaat, maar ik kan zelf mijn tankbonnen inscannen bij LeasePlan, waarna dit automatisch verrekend wordt. Nederlandse bonnen krijg ik volledig vergoed, buitenlandse bonnen dien ik bij WG direct in te dienen, welke het vervolgens van mijn bijtelling wordt ingehouden.

Let wel op: Het totaal van onkosten kan/mag niet hoger zijn dan de bijtelling die betaald wordt.
Als je dus € 200 euro bijtelling betaald, kan er niet meer dan € 200 aan buitenlandse tankbeurten worden verrekend (als je een eigen bijdrage hebt, dien je die er eerst nog vanaf te halen!) voor die maand.
Een optie is om bijv. de laatste dag van de maand te tanken en de in de nieuwe maand weer te tanken. Dan kan je de bonnen over 2 maanden uitsmeren, aangezien de datum van belang is bij het verrekenen.
Bijtelling gaat op jaarbasis, dus het is niet per maand gemaximaliseerd.

Bij deze regeling is het wel van belang dat de administratie door de werkgever bijgehouden wordt. Je zal dus je bonnen moeten declareren bij de werkgever. Deze keert dan het bedrag uit, en houdt het tegelijkertijd weer in op je salaris, en brengt het in mindering op de bijtelling.

Het heeft inderdaad niet met de WKR van doen, want het is een vergoeding die jij aan de werkgever betaald voor het prive gebruik van de auto ( in het buitenland ). De werkgever kan binnen de leaseregeling namelijk al gewoon de brandstof voor de auto vergoeden.

[ Voor 9% gewijzigd door Woy op 22-08-2017 14:44 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Woy schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 14:42:
[...]

Bijtelling gaat op jaarbasis, dus het is niet per maand gemaximaliseerd.

Bij deze regeling is het wel van belang dat de administratie door de werkgever bijgehouden wordt. Je zal dus je bonnen moeten declareren bij de werkgever. Deze keert dan het bedrag uit, en houdt het tegelijkertijd weer in op je salaris, en brengt het in mindering op de bijtelling.

Het heeft inderdaad niet met de WKR van doen, want het is een vergoeding die jij aan de werkgever betaald voor het prive gebruik van de auto ( in het buitenland ). De werkgever kan binnen de leaseregeling namelijk al gewoon de brandstof voor de auto vergoeden.
Bij mijn werkgever kan ik geen "negatieve" bijtelling hebben.
Mijn bijtelling is 350 euro bruto per maand. Meer dan dat kan niet per maand worden gedeclareerd (of wil mijn werkgever niet declareren).

Als het klopt wat jij zegt, zou ik bijv. voor 500 euro buitenlandse tankbonnen mogen declareren in een maand en dan "negatieve" bijtelling van 150 euro (bruto) betalen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
BastaRhymez schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 15:30:
[...]

Bij mijn werkgever kan ik geen "negatieve" bijtelling hebben.
Mijn bijtelling is 350 euro bruto per maand. Meer dan dat kan niet per maand worden gedeclareerd (of wil mijn werkgever niet declareren).

Als het klopt wat jij zegt, zou ik bijv. voor 500 euro buitenlandse tankbonnen mogen declareren in een maand en dan "negatieve" bijtelling van 150 euro (bruto) betalen _/-\o_
Hoe de werkgever het exact moet verrekenen weet ik niet, maar bijtelling werkt op jaarbasis (waarbij het door de werkgever weer op maandbasis doorgerekend wordt), en op jaarbasis mag je niet negatief uitkomen. Als dat bij jouw werkgever een probleem is, dan is dat puur een administratief probleem aan hun kan.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Prosac schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 09:22:
Bij mijn werkgever doen ze het ook, alleen brandstof overigens, vignetten, tol etc. zijn voor jezelf.
Je mag aan het einde van het jaar geen negatieve bijtelling overhouden.
Ergens flauw dat alleen brandstof wordt geaccepteerd. Zal wel met de controleerbaarheid te maken hebben. Het brandstofgebruik is natuurlijk a.d.v. de km-stand nog wel te bewijzen. Kosten voor tol, wassen en parkeren zijn natuurlijk moeilijker te bewijzen. Je kunt immers bonnetjes van derden verzamelen om op je bijtelling in aftrek te brengen.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 793353

Heren,

De complete conversatie gelezen maar snap nog niet helemaal hoe het zit en hoop dat iemand hierop antwoord kan geven:

Kunnen benzine kosten in het buitenland afgetrokken worden van de bijtelling?
Het aftrekken van deze kosten heeft geen kosten voor de werkgever maar wel profeit voor de medewerker?

En is dit ergens duidelijk terug te vinden. Op de website van de belasting dienst lees ik terug dat betallingen aan derde hiervoor niet in aanmerkingen komen. Is een betaling van benzine een betaling aan derde?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:15
Eigen bijdrage voor privégebruik
Allereerst moet voor de vakantie schriftelijk zijn overeengekomen dat deze brandstofbonnen via de loonadministratie als kosten voor het privégebruik van de auto in aanmerking zullen worden genomen. Uiteraard moet de werknemer na afloop van zijn vakantie de bijbehorende betaalbewijzen overleggen. Als dit goed is geregeld, mogen de buitenlandse brandstofkosten in mindering worden gebracht op de bijtelling en heeft de werknemer een mooi fiscaal voordeel zonder dat het de werkgever iets kost.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Pagina: 1