• hke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-11-2025
Ik heb een zelfgebouwde pc uit 2008.
oa.
  • Gigabyte Motherboard GA-EP35-DS3P | GA-EP35-DS3P
  • Samsung 750GB Serial ATA II HDD | HD753LJ
  • Samsung EcoGreen F4EG. 2TB | HD204UI
Ik heb het laatste jaar regelmatig (om de 6 weken ongeveer) het volgende probleem.
Wanneer ik 's ochtends mijn pc aanzet start de pc niet direct door. De lampjes van de fan controllers gaan aan en uit en ik hoor de pc telkens willen opstarten en weer uitvallen.
Na enige tijd (1 a 2 minuten) start de pc toch door.

Wanneer ik naar computerbeheer ->opslag ->schijfbeheer ga mis ik de grote samsung.
Wanneer ik reboot en naar de bios ga dan staat de schijf er niet tussen.

Ik maak dan altijd de kast open en haal de 2 sata stekkertjes eruit en stop deze in een andere aansluiting.
Ik heb er vier.

Daarna aanzetten en controleer ik de bios en tot nu toe is dan altijd de disk weer terug.

Ik krijg het dus altijd opgelost.

Waar zou dit kunnen zitten?

hans

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:35
Ik verdenk de voeding van je probleem. Blijkbaar kan dat ding niet 2 schijven tegelijk opstarten en valt de boel steeds uit. Als dan uiteindelijk de boel draait steek je de SATA kabel in een andere poort, waarna de schijf opnieuw herkend wordt.

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-01 20:02
De vraag rest dan nog; wat voor voeding heb je precies :)

Misschien een upgrade van de firmware van je HDD?
Of zou dat niet helpen, anyone?

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07-2025
jasiccama schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 09:30:
De vraag rest dan nog; wat voor voeding heb je precies :)

Misschien een upgrade van de firmware van je HDD?
Of zou dat niet helpen, anyone?
Firmware voor je SSD heb ik wel van gehoort, maar voor je HDD ? 8)7

Dingen die ik bedenk:
- Voeding
- Haal die sata schijven er uit, en test even in andere systeem (zo kun je de hardeschijven even testen of ze geen bad sectors hebt) Ook al werkt het wel als je de sata kabels opnieuw ergens in steekt
- Is je MB up-to-date qua Firmware ?

Als je het even kan testen met een andere voeding dan weet je of het de voeding is. Zo niet ? Dan denk ik dat je sata controller (on board dus) niet goed functioneert :(

Suc6

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

• hke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-11-2025
Dank voor jullie reacties. :)

ik heb de volgende voeding.

be quiet 500W ATX V2 2 PSU Straight Power 24 20 pins active pfc 2x pci-e 8x sata 2x12V rails
is 500w voldoende?
_JGC_ schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 09:25:
Ik verdenk de voeding van je probleem. Blijkbaar kan dat ding niet 2 schijven tegelijk opstarten en valt de boel steeds uit. Als dan uiteindelijk de boel draait steek je de SATA kabel in een andere poort, waarna de schijf opnieuw herkend wordt.
Ik heb inmiddels het afgelopen jaar de 2 sata stekkertjes telkens random omgestoken. (ik heb volgens mij 4 sata aansluitingen) Soms zie ik 2 slaves in de bios staan. het varieert dus telkens.
Zou jouw analyse dan nog steeds kloppen?

Voor de rest zit het volgende erin:
Arctic Cooling Freezer 7 Pro PWM CPU koeler voor All Intel Celeron socket 775 All Intel Pentium 4 socket 775
be quiet 500W ATX V2 2 PSU Straight Power 24 20 pins active pfc 2x pci-e 8x sata 2x12V rails
Corsair 2x2GB, DDR2, 800MHZ, CL5, NON-ECC, 5-5-5-18 | TWIN2X4096-6400C5 G
Gigabyte Motherboard GA-EP35-DS3P | GA-EP35-DS3P
Intel Core 2 Quad Q6600 2.40GHz 1066MHz 8MB Boxed | BX80562Q6600
Liteon c/o Philips20x8x20xDVD+RW 12xDVDRAM Black
Sapphire RADEON HD 5450 - Grafische adapter - Radeon HD 5450 - PCI Express 2.0 x16 laag profiel - 512 MB DDR3 - DVI, HDMI - deta

Hoe doe ik een firmware upgrade van mijn hdd?

hans

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-01 20:02
Soundstorm2010 schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 09:50:
[...]

Firmware voor je SSD heb ik wel van gehoort, maar voor je HDD ? 8)7

Suc6
Dat kan wel degelijk ja.
Ik geloof zelfs dat er problemen waren met de Ecogreen 2 TB's en door een FW upgrade werd dit verholpen.

@TS: Kijk hier even: productreview: Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB review door EvertSchut

[ Voor 21% gewijzigd door jasiccama op 28-02-2012 10:47 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:35
Hangt nogal wat zooi in je PC, maar een 500W voeding zou dat moeten trekken, maar dan moet die voeding nog wel goed zijn. Ik heb in het verleden een FSP voeding van 350W gehad op een desktop die nog niet eens 100W stressed trok, maar zodra ik een externe USB-powered disk aansloot sloeg de PC gewoon uit omdat de voeding last had van bolle condensatoren.

Wat betreft de firmware: voor de F4EG is idd een firmware update, maar die fixt mogelijke datacorruptie als je tijdens een write actie de SMART uitleest. Als je schijf na december 2010 is geproduceerd heeft je schijf die fix al en is er geen firmware update nodig. Overigens heeft die firmware update niks met dit specifieke probleem te maken, als je systeem steeds uitvalt bij het inschakelen is er iets loos met de stroomvoorziening.
Pagina: 1