Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Waar op letten bij aanschaf werkstation annex server

Pagina: 1
Acties:

• akakiwi
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-08-2024

akakiwi

I believe in the ruling class.

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben gevraagd om een desktop machine aan te schaffen die zowel dienst kan doen als werkstation voor lichte administratieve zaken, maar tevens 24 uur per dag aan moet staan omdat er een sql-server op moet komen draaien die dient als database voor een reserverings website.
Volgens mij is dan het enige waar ik op moet letten de kwaliteit van de harde schijven.
Deze moeten het natuurlijk trekken om 24/7 te draaien en ze moeten snel toegankelijk zijn.
Klopt dat?

Als iemand nog tips heeft om op te letten bij zo'n selectie, dan hoor ik ze graag.

Alvast bedankt.

| Life is a game (and games are fun) | homepage |

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Stroomverbruik lijkt me ook een interssante factor voor een computer die 24/7 aanstaat. Het verbruik kan je beïnvloeden door:
- Zuinige 'green' harde schijven
- 80 plus voeding met hoge efficientie
- Moederbord waarbij fases uitschakelen als ze niet nodig zijn
- Zuinige CPU (laag TDP)
En natuurlijk het aantal losse componenten. Een losse videokaart verbruikt meer stroom dan een in de cpu meegebakken IGP of een AMD APU.

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

Verwijderd

PiweD schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 07:10:
- Zuinige 'green' harde schijven
Een SSD: pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
- Zuinige CPU (laag TDP)
TDP != verbruik...

Je staat er versteld van hoe vaak ik dat tegenkom, maar toch is het klinkklare onzin. Zeker als de computer 99% van de tijd niets doet.

Een workstation als server gebruiken lijkt mij overigens niet slim. Wat als je je computer ooit moet herstarten vanwege de installatie van een stuk software? Oeps, website plat ;)

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11 21:06
Je kan veel beter een stukje hosting huren voor je reserveringswebsite
Waarschijnlijk is het nog goedkoper dan een heel workstation 24/7 te draaien ook.

Je kan dan een simpele PC kopen voor je admin werk, en daar ook de informatie over je reserveringen mee uitlezen.

Voordeel:
waarschijnlijk goedkoper
Je website blijft in de lucht als jouw internet of stroom uitvalt
de internet en stroom voorziening in een datacentrum zijn vele malen betrouwbaarder (UPS, generator, zakelijke lijnen)
Je hoeft niet moeilijk te doen om een pc samen te stellen die 2 totaal verschillende taken aankan
Je server hoeft niet op windows te draaien

Nadeel:
als je internet down is, kun je geen nieuwe informatie over je reserveringen bekijken. Zal in de praktijk echter weinig gebeuren omdat je in geval van nood je smartphone ofzo kan gebruiken.

TheS4ndm4n#1919

• akakiwi
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-08-2024

akakiwi

I believe in the ruling class.

Topicstarter
@Darkstone.
Daar heb je inderdaad een heel goed punt maar.......
De leverancier van een stuk software wat op de machine draait heeft sommige zaken niet helemaal slim aangepakt.
Die software is namelijk geinstalleerd op het werkstation.
Er wordt connectie gemaakt met een SQL-server Express en ik kan/mag de connectiestring naar de SQL server niet aanpassen.
De database van die leverancier wordt ook meteen gebruikt om een extra service te faciliteren op het web.
M.a.w. het is dus zowel echte client- als serversoftware.

Energieverbruik is een hele goeie.

Verder, dank jullie alvast voor de suggesties.

| Life is a game (and games are fun) | homepage |