Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Computer valt uit of geeft BSOD weer bij intensief gebruik

Pagina: 1
Acties:

• Cageman
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-07 17:50
Hallo beste Tweakers,

Mijn PC valt de laatste tijd vaak uit wanneer ik meerdere dingen tegelijk open, dus wanneer ik de CPU begin te stressen. Dit zijn de specs:

AMD X4 970 BE 3,5 Ghz
AsRock Extreme3 870
Cooler Master TX3
AMD Radeon HD 6850
Chieftec Ntro 80+ bronze 450 Watt
2x Corsair XMS3 2GB

Er zitten ook nog een DVD-speler, een wifi-kaart van icidu en een 500GB Caviar Black in.

Volgens mij ligt het aan de voeding, want het komt vooral voor bij intensief gebruik, dus wanneer de CPU de meeste stroom trekt. Ook komt het soms bij het opstarten al voor. Waar kan dit aan liggen?

Alvast bedankt.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Zou de voeding kunnen zijn maar op deze manier is er niet zo heel veel over te roepen. Welke BSOD krijg je? Wat staat er in de eventviewer?

Desktop | Server | Laptop

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Cageman schreef op maandag 27 februari 2012 @ 23:53:
Volgens mij ligt het aan de voeding, want het komt vooral voor bij intensief gebruik, dus wanneer de CPU de meeste stroom trekt. Ook komt het soms bij het opstarten al voor. Waar kan dit aan liggen?
Het antwoord zit al in je vraag verwerkt ;) Ik zou ook zeggen de voeding: bij het opstarten wil het systeem ook nog wel eens flink wat stroom trekken, alles gaat dan even 'vol gas' (zowel de fans als CPU/GPU e.d.).

Voor de volledigheid kun je de guide doorlopen (Hangen en Opstartproblemen troubleshooter), maar ik zou beginnen met het uitsluiten van de voeding als veroorzaker.

• Cageman
Dankjewel voor jullie reacties. Ik heb het probleem bij de verkoper van de pc gelegd (overigens ook op tweakers) en hoop dat het goed komt.

Verwijderd

Het kan bij een dergelijk probleem net zo goed de koeling kunnen zijn, want een computer die zichzelf zomaar uitschakelt is vaak een koelingsprobleem. De CPU gaat dan bij wijze van beveiliging uit boven een bepaalde temperatuur.

• 3dfx
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 08:31:
Het kan bij een dergelijk probleem net zo goed de koeling kunnen zijn, want een computer die zichzelf zomaar uitschakelt is vaak een koelingsprobleem. De CPU gaat dan bij wijze van beveiliging uit boven een bepaalde temperatuur.
Dan moet het wel een heel abrupte temperatuurstijging zijn, veel moderne CPU's klokken zich eerst terug volgens mij.

En daarnaast: bij het opstarten duurt het wel een paar seconden voordat de CPU op z'n max. temp. zou zitten en zich dus zou uitschakelen.

Verwijderd

Iva_Bigone schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 08:35:
Dan moet het wel een heel abrupte temperatuurstijging zijn, veel moderne CPU's klokken zich eerst terug volgens mij.
We hebben het dan ook over een koelprobleem. Een verstofte koeler of eentje die niet goed meer aansluit zijn beiden genoeg om dit makkelijk voor elkaar te krijgen. Het is dan ook totaal niet ondenkbaar en in mijn persoonlijke ervaring eigenlijk altijd het geval geweest bij het soort symptomen dat TS omschrijft, allemaal met moderne CPU's. Processoren kunnen razendrap erg heet worden en al helemaal als de koeling substandaard is.

Daarnaast kan je de maximumtemperatuur vaak zelf instellen. Als het moederbord of de winkel waar het vandaan komt dat toevallig standaard heel laag instelt zit je al snel aan het maximum. Ook dat heb ik wel eens gezien.

Ik zou TS dan ook willen aanraden de temperaturen eens te monitoren, want dan weet je al snel waar je op dat vlak aan toe bent.

Voedingsproblemen zijn meestal vager, rare instabiliteit en vreemde, moeilijk te verhalen zaken, al wil ik daarmee niet zeggen dat ik de voeding uitsluit.
En daarnaast: bij het opstarten duurt het wel een paar seconden voordat de CPU op z'n max. temp. zou zitten en zich dus zou uitschakelen.
Waar lees jij dat het anders is? Hij vertelt dat het tijdens het opstarten gebeurt, wat prima in die lijn der verwachtingen ligt.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2012 08:43 ]

• 3dfx
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 08:41:
[...]

Waar lees jij dat het anders is? Hij vertelt dat het tijdens het opstarten gebeurt, wat prima in die lijn der verwachtingen ligt.
Ik las 'opstarten' meer als aanzetten, dus op de knop drukken en dat er dan niks gebeurt ;)

Verwijderd

Iva_Bigone schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 08:44:
Ik las 'opstarten' meer als aanzetten, dus op de knop drukken en dat er dan niks gebeurt ;)
Misschien zit ik er naast, maar opstarten is meestal de bootprocedure, dus van knop indrukken tot desktop. Als de computer inderdad geen sjoege geeft bij het indrukken van de knop denk je al snel aan de voeding of het moederbord.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-10 10:19
Ook kun je intern geheugen met bovenstaande info niet 100% uitsluiten. Even een nachtje memtest86+ geeft hier meer info over.

Overigens kun je temperatuur gemakkelijk meten.

[ Voor 16% gewijzigd door jaapsander op 28-02-2012 15:56 ]

• Cageman
We gaan de voeding proberen te vervangen, het is waarschijnlijk dat het hier aan ligt. Testen gaat niet. zodra ik iets probeer uit te voeren (zelfs dit bericht plaatsen) valt de pc al uit.

• Cageman
We hebben de voeding vervangen, en het probleem is nog steeds niet opgelost. Het probleem lijkt iets met de boxen te maken te hebben. Hij heeft het een tijdje goed gedaan, maar nu ik de boxen weer aangesloten heb heeft de pc hetzelfde probleem, ook nadat ik de boxen er weer uit heb gehaald. Het lijkt er op dat ik elke keer dat ik boxen aan mijn pc aan wil sluiten ik een nieuwe voeding moet kopen, wat natuurlijk niet erg handig is.

Soms krijg ik wel een bluescreen, soms start de computer gewoon opeens opnieuw op. Niet dat windows eerst gaat afsluiten, maar dat de stroom er opeens vanaf gaat en de pc gaat opstarten.

Dit zijn de bluescreens:

Afbeeldingslocatie: http://g2f.nl/ggcj9i

EDIT: tweede plaatje weggehaald, is hetzelfde bluescreen en de eerste is prima kwaliteit.

[ Voor 32% gewijzigd door Cageman op 11-03-2012 16:56 ]

Pagina: 1