Toon posts:

hoe ziet de ultimate soundpc eruit?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hier is er weer 1, ik heb 5000 piek te besteden en wil een pc die 100% gericht is op het uitbraken en maken van muziek. Ik heb de beschikking over allerlei klankkasten zoals keyboards e.d. die ik met mijn pc wil gebruiken, daarnaast gebruik ik ook een mengpaneel om de handel netjes samen te laten werken. Hoe zou jij systeem samenstellen???

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:52

Sharky

Skamn Dippy!

m'n broer die daar ook _erg_ veel mee bezig is (heeft ook bergen randapparatuur, oa gigantisch mengpaneel) heeft een gewoon een soundblaster live met zo'n uitbreidingsgval waardoor je een stuk of wat extra in- en uitgangen krijgt. hij is dik tevreden geloof ik

This too shall pass

• obme_ief
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-05-2022

obme_ief

houd niet van wannebe modjes

ik heb begrepen dat die terratec kaart 96/24 meen ik, wel erg ok is voor rond de 450 gulden, verder zou ik persoonlijk een redelijk snelle proc nemen met een snelle grote hd (0f 2 in raid (?))
en dan heb ik hier nog 2 21" zwart/wit monitors staan die met een matrox 450 dualhead prima geschikt zouden zijn...
kortom, dat was zo'n beetje mijn idee, alleen uit bezuinigings overwegingen zou ik kiezen voor een wat langzamere proc want die heb ik toch al liggen :7

tijd voor verandering.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:53
Laat je adviseren in een audio zaak. Het lijkt me duidelijk dat je gewoon een geluidskaart met veel in- en uitgangen moet nemen en dus een snelle harde schijf zoals gezegd.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:52

Sharky

Skamn Dippy!

en als je met cubase ensow bezig gaat een groooote monitor

This too shall pass

• Veen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:22
En aardig wat intern geheugen hè....

Verwijderd

Als je enkel goede opnames wilt maken en kunnen bewerken kan ik je zeker de Terratec EWX 24/96 aanraden (heb 'm zelf). Voor die 450 piek krijg je een geweldig uitgevoerde kaart. Bedenk wel, dat als je met MIDI aan de gang gaat, je een uitbreiding moet kopen die je met een soort flatcable aansluit. Er zit nl. standaard geen MIDI I/O op.
Wil je ook multitrack gaan opnemen zul je het ietsje hogerop in de EWX serie moeten zoeken.

Als je geluidsbestanden met een samplingrate van 96KHz en een 24bits-resolutie gaat opnemen is flink wat hardeschijf ruimte verre van overbodig. Ik heb zelf maar een 18 gig schijfje en die raakt aardig vol nu ik 4 uur muziek (24/96) moet bewerken. Een snelle (7200 of meer rpm) hardeschijf is ook geen overbodige luxe.

Qua geheugen hangen de eisen geheel van de toepassing af. Als je alleen opnames gaat maken heb je aan 64MB genoeg, maar als je echt gaat bewerken heb je eigenlijk aan 128MB niet genoeg. 256MB komt meer in de goede richting.

Verder kom je met bijvoorbeeld een P3-500 een heel eind als je gaat bewerken, maar bedenk wel dat er dan wel wat wachttijden zijn als je geluidsbewerkingsprogramma zware berekeningen uitvoeren. Iets meer rekenkracht is dus wel lekker.

Sux6 met je beslissing

Verwijderd

Idd een proc die heerst in floating point operations, en een gigantische, snelle schijf. Ik zou zelf voor raid gaan, of SCSII in raid desnoods. Die files zijn gewoon _zo lomp_ groot...

Wil je je pc vooral gebruiken als recording station, of echt als effectenrack?

Bedenk wel eventjes of je al die kanalen van je geluidskaart gaatr gebruiken. Wil je echt alle signalen die door je mixer gaan, los door je comp laten lopen, om effecten etc toe te voegen? Of heb je aan 5 aux-sends van je mixer al genoeg? Of misschien alleen een line-in om op te nemen?

Verwijderd

Topicstarter
Het is de bedoeling de pc voor zowel effecten als opnamen te gaan gebruiken. Ik wil zowel afmixen op de pc als opnemen van geluiden van bijvoorbeeld keyboard...

• Walkman
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Er stond laatst een interessant artikel hierover in de interface. Hierbij gingen ze stuk voor stuk elk onderdeel na. Deze heb ik zo'n beetje als guide gebruikt om een nieuwe PC aan te schaffen en ik ben wel tevreden (heb (nog) geen randapparatuur)

Verwijderd

Op zondag 25 maart 2001 21:05 schreef ^JaapvR^ het volgende:
Idd een proc die heerst in floating point operations, en een gigantische, snelle schijf. Ik zou zelf voor raid gaan, of SCSII in raid desnoods. Die files zijn gewoon _zo lomp_ groot...
Idd groot, maar het hoeft geen extreem snelle schijf te zijn (nou ook weer geen 5400 rpm schijffie) zoals je voor videobewerking nodig zou hebben. Als je echt realtime video+geluid gaat editten heb je wel een A/V harddisk nodig, maar bij enkel geluidsbewerking is dat eigenlijk overbodige luxe.

Kijk maar, simpel rekensommetje:
aantal sporenresolutie in bitaftastsnelheid in Hz gedeeld door 8, gedeeld door 1024 en nogmaals gedeeld door 1024
2x24x96000/8/1024/1024=~0,55 MB/sec

Ga je je pc echt als sampler gebruiken enzo, denk aan GigaSampler met enorme (maar ook geweldige) samples is een schijf met een zeer lage toegangssnelheid echter weer wel gewenst, omdat je zo laag mogelijke latencies wilt halen.

• Walkman
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb dat artikel trouwens nog in m'n e-mail....kan het je wel sturen....wat is je e-mail adres?

Verwijderd

Walkman: Mag ik ook een copytje? jaapvr@wxs.nl....

Voor het rtealtime- bewerken van aduoi is het idd niet zo nodig, maar als je veel tegelijk open hebt, wilt openen / opslaan, is het wel handig om een snelle schijf te hebben. Maar met een 7200 ben je ookal een eind...

Verwijderd

Topicstarter
Walkman, e-mail van mij is maurits.mulder@worldmail.nl

Thanks alvast!!
Pagina: 1