Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Mijn Pc is niet helemaal meer up to date en spelletjes zoals Modern Warfare 3 lukken wel hoor daar niet van en HD films kijken gaat ook wel maar ik merk gewoon dat het niet soepel meer draait.
Mijn vraag aan jullie is dan ook wat voorlopig het beste is om te doen met mijn iet wat lage budgetje.

Specs

Asus P5K SE
Intel Core2 Quad Q6600 2,4 Ghz
Windows 7 32 bit
2 x 1 GB ram DDR2 667 mhz
Nvidia GeForce 8800 GTS
NTFS HDD 300 GB

Is het handiger om een upgrade kitje te kopen zoals een nieuwe Mobo, CPU en geheugen?
MSI H61M-E33 (B3)
Intel Core i5 2310
1 x 4 GB
(waarschijnlijk dan ook een nieuwe 3D kaart?!?)

Of kan ik met het vervangen van RAM ook een bepaalde snelheid verbetering krijgen?
Ik zal dan mijn 2 x 1 GB vervangen door een 2 x 2 GB DDR2 667 mhz.

Kunnen jullie mij misschien adviseren wat de beste keus is?

Alvast bedankt....ik hoor graag als jullie meer info van mij willen.

*na jullie advies voorlopig gekozen voor een kleine upgrade*

2 x 2GB DDR2 800 mhz
Nvidia GTX550 Ti FPB 1GB
Windows 7 64bit (ivm de meer dan 4GB

Mijn systeem is er echt vreselijk hard op vooruit gegaan _/-\o_

en dan in de toekomst ga ik naar een SSD en i7

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2012 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Eigenlijk mogen deze topics met "wat moet ik kopen" of "wat moet ik doen" niet meer omdat er genoeg andere topics zijn waarin veel van je vragen al lang beantwoord zijn. Daarbij is het moeilijk om te zien wat voor budget je hebt en wat je er eventueel nog bij zou kunnen leggen.

Om je toch een beetje te helpen raad ik je die upgrade af want dan ga je er niet echt op voorruit aangezien de i3 2100 denkelijk trager zal zijn dan je Q6600 omdat het de budget cpu van Intel is. Zeker te weten dat je dan ook een losse videokaart erbij moet gaan pakken want je kan niet gamen met die interne gpu in de I3.

Eerlijk gezegd raad ik je aan om gewoon 2 x 2 GB DDR2 800 MHz erin te zetten als vervanging van die 2 x 1 GB en dan bv Kingston valueram, eigenijk een upgrade waarvoor je niet veel kwijt bent tegenwoordig. Ook kan je eens bekijken om er een modernere videokaart in te zetten zoals bv een Nvidia GTX550 of 560 of een AMD videkaart zoals de 6850 die ook vrij gunstig geprijst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:29
Videokaart is het eerste waar je aan moet denken om te vervangen. Mocht dat niet de gewenste resultaten geven, dan kan die nieuwe videokaart in ieder geval mee naar een upgrade van mobo+cpu+mem.

Je processor zou je kunnen overklokken, ik weet niet tot hoever de Q6600 wil, maar 400MHz extra zou toch wel moeten lukken. Misschien dat je dan wel een betere HSF voor je CPU moet kopen (als je de stockcooler gebruikt), maar als je er eentje koopt die ook compatible is met nieuwe sockets, dan kan die ook mee als de CPU niet langer toereikend is. (Bewaar je huidige koeler dan wel)

Daarnaast hoor ik veelal dat een SSD ook scheelt in performance. Pluspunt is dat je die ook weer mee kan nemen naar een upgrade.

Extra geheugen zou ook wat verbetering kunnen leveren maar dat kun je niet meenemen naar een upgrade, dus doe dit pas als je alle andere stappen hebt genomen. CPU upgrade is niet meer aan te raden, de prijzen voor beter presterende Socket 775 quadcores zijn daar niet echt gunstig genoeg voor.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniperzkillz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-02-2023
Je kan misschien beter kijken naar een RAM upgrade en een SSD toevoegen aan je systeem. Dan drait alles in een keer weer soepel.

PC Specs: Asrock B75 Pro-3 M, Intel Core i7 2600, MSI GTX680, Intel 320 40GB SSD, Corsair Builder CX500 V2, Kingston 8GB RAM, Samsung 840 120GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hartstikke bedankt voor de informatie.

Ik heb zelf dus ook een beetje zitten rekenen enzo maar jullie advies is echt fantastisch.
Morgen maar even kijken dus voor 2 x 2 GB Kingston Valueram en voor een nieuwe 3D kaart wat waarschijnlijk dan een Nvidia GTX550 wordt.

Het lijkt me ook wel slim om mijn CPU te gaan overclocken zodat ik het laatste beetje eruit kan persen wat erin zit.

De SSD zal ik zeker weten ook overwegen alleen heb ik zn vreselijke hekel om een herinstall te doen van Windows want ik moet dan eerst Windows Vista installeren....en daarna mijn Windows 7 Upgrade eroverheen gooien en daarna mijn backup met (familie accounts).

Ik heb trouwens een budget van ongeveer 350 euro.

In ieder geval erg bedankt voor de informatie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Laatst online: 10-09 23:32
RAM naar 4GB brengen.
60GB of 64GB SSD
Windows 7 X64

Herinstallatie een in de zoveel tijd doet het ook altijd goed (ik heb zelf ook nog een Intel Core 2 Duo 6600, en gaat nog verassend goed mee).

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou eigenlijk ben ik ook best wel verrast door de Intel Core 2 Duo Q6600 want hij doet het nog fantastisch al merk ik gewoon nu dat hij de games en HD films niet echt meer goed aan kan.

Helaas is zn herinstallatie voor mijn geen optie want het is echt een rompslomp wat betreft die upgrades.
Maar ik stap zeker met de volgende Windows over naar een 64bit versie want volgens mij scheelt dat erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Overigens heeft die C2Q 6600 een 266MHz FSB, voor het geheugen kun je dan het beste PC2-8500/DDR2-1066 geheugen nemen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-09 22:23

KneoK

Not in a million lightyears

Een SSD zal heel veel gaan schelen qua boottijd en laadtijden maar zal vrijwel geen impact hebben op ingame performance. Zeker een aanrader als je er ooit aan toe bent om Windows opnieuw te gaan installeren.

Een 64 bit versie van Windows is op zich niets beter dan een 32 bits versie, het grootste voordeel is dat je meer geheugen kunt gebruiken. Een 32 bits versie heeft een theoretisch maximum van 4GB waarvan effectief rond de 3,2GB overblijft. Hier moet je dus rekening mee houden als je extra geheugen gaat kopen. Ik zou sowieso toch voor 2x2GB gaan om alle voordelen van Dual Chanel te behouden, je kunt er alleen iets minder van gebruiken maar het zal sowieso een vooruitgang zijn.

Je processor schreeuwt eigenlijk ook een beetje om een overklok. Q6600´s willen vrijwel altijd wel op 3GHz of meer lopen maar je moet dan wel rekening houden met je koeling. Als je de standaardkoeler gebruikt dan zou ik er niet aan beginnen, als je een betere koeler hebt of bereid bent er eentje aan te schaffen dan zou ik me gaan verdiepen in het overklokken van je CPU, dat gaat je veel snelheid opleveren.

Daarnaast gaat een betere videokaart in combinatie met een overklok je ook een heleboel opleveren. De genoemde GTX550/GTX560 of HD6850/HD6870 zijn volgens mij prima keuzes.

Opsommend:
2x2GB geheugen
Overklok op je processor met eventueel nieuwe koeler
Videokaart vervangen

Dan kun je naar mijn mening weer een poos vooruit en kun je in de toekomst een i5/i7 systeem bouwen met een SSD, 8GB+ DDR3, je huidige videokaart en een 64 bit Windows.

@NitroX >>> PC8500 is helemaal niet nodig, de snelheidswinst als je op ongelijke multiplier gaat lopen is marginaal. Als je gaat overklokken naar bijvoorbeeld een 400MHz fsb (mijn Q6600 liep op 3,6GHz) dan kun je PC6400 gewoon 1:1 aan je fsb laten lopen.

[ Voor 7% gewijzigd door KneoK op 27-02-2012 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-09 00:09

M2M

medicijnman

en als je een euro of 30 in een aftermarket koeler stopt zou je eventueel die Q6600 nog wat sneller kunnen laten lopen. Voor 30 euro toch nog een snellere processor :D

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke dus voorlopig ga ik morgen kijken voor:

2 x 2GB DDR2 (welke Mhz???) 800? of 1066
Een nieuwe koeler om mijn Q6600 te overclocken (ga ik nog even meer info over opzoeken)
En een Nvidia GTX550 1GB

en dan in de toekomst ga ik naar i7 - SSD en 64 bit Windows.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2012 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyGJ
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-09 20:12

SpeedyGJ

Kan je me nog bijhouden?

Ik zit hier ook mee al denk ik wel dat mijn upgrade wel heel erg nodig is :+

Deze PC is al dikke 6/7 jaar oud, een dual core 2 E4400 met 1gb geheugen (2X 512mb PC5300), meer geheugen zou wonderen doen al denk ik zelf dat ik met een upgrade kit wel beter af ben :)

Nu heb ik zelf in gedachte om gelijk naar een i5 te gaan en kwam een volgende set tegen:
Moederbord Asus P8H67 (B3) + CPU Intel Core i5 2500K 3,3 GHz + PC-geheugen Kingston KVR1333D3N9K2/8G 2 x 4 GB

Gezien ik mogelijk wil overklokken twijfel ik aan het geheugen, deze schijnt nogal slecht tegen kunnen. Ik zou dus beter voor de Kingston HyperX KHX1600C9D3T1K2/8GX kunnen gaan.
Iemand op of aanmerkingen hierover?
Buget liefst rond de 300/400 euro.

Oja nog een belangrijke vraag: Zou het passen in mijn PC kast van HP Mediacenter 8000 dat zou me voor nu dan schelen qua kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Op het nieuwe platform overklok je het geheugen apart van de processor. Dus dat geheugen is prima. Eventueel zou je misschien wat losse onderdelen bij elkaar kunnen zoeken en kijken wat het prijsverschil is.

En of het past weet ik niet. Check wel even de voeding (foto van sticker op de zijkant) en meet even op hoe groot het huidige moederbord is. Check wikipedia voor de standaard ATX/mATX formaten.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-09 21:36
SpeedyGJ schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 11:28:
Ik zit hier ook mee al denk ik wel dat mijn upgrade wel heel erg nodig is :+

Deze PC is al dikke 6/7 jaar oud, een dual core 2 E4400 met 1gb geheugen (2X 512mb PC5300), meer geheugen zou wonderen doen al denk ik zelf dat ik met een upgrade kit wel beter af ben :)

Nu heb ik zelf in gedachte om gelijk naar een i5 te gaan en kwam een volgende set tegen:
Moederbord Asus P8H67 (B3) + CPU Intel Core i5 2500K 3,3 GHz + PC-geheugen Kingston KVR1333D3N9K2/8G 2 x 4 GB

Gezien ik mogelijk wil overklokken twijfel ik aan het geheugen, deze schijnt nogal slecht tegen kunnen. Ik zou dus beter voor de Kingston HyperX KHX1600C9D3T1K2/8GX kunnen gaan.
Iemand op of aanmerkingen hierover?
Buget liefst rond de 300/400 euro.

Oja nog een belangrijke vraag: Zou het passen in mijn PC kast van HP Mediacenter 8000 dat zou me voor nu dan schelen qua kast.
Ik zou voor 1600mhz geheugen gaan dat scheelt maar een paar euro en heb je toch weer een beetje extra snelheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyGJ

SpeedyGJ

Kan je me nog bijhouden?

Oke bedankt, het huidige moederbord heeft deze grote:
Micro-ATX: 24.4 cm (9.6 inches) x 24.4 cm (9.6 inches)
Het geheugen zou dan Corsair Vengeance 8gb gezien de positieve reviews hierover.
Ik probeer het wel bij 1 winkel te houden, mocht er wat zijn dat ik er dan altijd bij hun kan aankloppen :)

Dus
i5 2500K
Corsair Vengeance 8GB

Moederbord? Hopelijk kunnen jullie me hierbij helpen :)

[ Voor 14% gewijzigd door SpeedyGJ op 03-03-2012 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

in principe is dat niet zo moeilijk :)

Tweakers.net --> pricewatch --> moederborden. En dan aan de rechterkant socket 1155 aanvinken, P67 en Z68 chipset (ivm overklokmogelijkheid) en mATX als formaat.

en omdat het zaterdag is heb ik dat al voor je gedaan (link)

edit: bijvoorbeeld deze: pricewatch: Gigabyte GA-Z68MA-D2H-B3 als je 4 geheugenreepjes kwijt wil kunnen, of deze: pricewatch: Asrock Z68M/USB3 als je nog een ouderwets PCI slot wil.

[ Voor 24% gewijzigd door M2M op 03-03-2012 13:31 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyGJ

SpeedyGJ

Kan je me nog bijhouden?

Bedankt!

Asus P8P67-M PRO (3.0)
i5 - 2300
Corsair Vengeance 8GB

360,97 euro valt mooi binnen budget.
Trouwens zit er wel een cooler bij de CPU? Meestal wel toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:21
Voor een euro of 70 heb je ook een snellere cpu, is dat geen overweging?

Ik heb een Q8200 opgescharreld voor mijn mediacenter en die draait super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyGJ

SpeedyGJ

Kan je me nog bijhouden?

Ik heb het geld er nu voor en kan het nu mooi aan de PC uitbesteden :)
Natuurlijk goedkoper is altijd een optie maar gezien ik het hele zaakje moet vervangen kan ik het net zo goed gelijk goed doen ;)
Deze moederbord gaat maar tot E6700 en vind dat een te kleine stap om er weer paar jaar mee te kunnen.
Ik kan uiteraard ook voor een i7 gaan al is dat weer wat te duur, spul die ik over heb verkoop ik toch wel weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

let wel dat je een K variant processor nodig moet hebben om 'm te kunnen overklokken. Neem je een variant zonder K, dan zou je dus kunnen besparen op het moederbord (chipsetvinkjes uitzetten) omdat de P67 of Z68 chipset dan niet veel extra voordelen biedt.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyGJ

SpeedyGJ

Kan je me nog bijhouden?

Ik ga dus ook voor de K variant, ben ik vergeten bij te zetten ;) ik was hier al voor op de hoogte :)

Echter zat ik me net nog te bedenken dat ik hier een voeding van 300 watt in heb zitten, zal dat veel problemen opleveren? Ik ben bang van wel dat het net wat te krap wordt, wat denken jullie hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Zonder losse videokaart moet die 300Watt wel lukken, zelfs met overklokken. Maar op den duur zou ik toch wel een betere voeding kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyGJ

SpeedyGJ

Kan je me nog bijhouden?

De videokaart die ik er nu in heb is ook niet 1 van de beste, GeForce 7300 :P
Indd later maar even kijken voor een andere voeding :) op den duur een andere videokaart erbij en dan vind ik het wel weer prima :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

... nevermind ;)

[ Voor 88% gewijzigd door M2M op 03-03-2012 16:55 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:42
NitroX infinity schreef op maandag 27 februari 2012 @ 23:09:
Overigens heeft die C2Q 6600 een 266MHz FSB, voor het geheugen kun je dan het beste PC2-8500/DDR2-1066 geheugen nemen.
Hoe kom je aan deze wijsheid? Ik snap de beredenering van de 1op1 snelheid, maar dualchannel geheugen was al lang een optie bij de P5K hoor. Ik zou dit graag onderbouwd zien. Dit zou betekenen dat ik met mijn E8400 ddr2 1333 modules moet plaatsen. Zowel de 1066 als 1333 zijn nooit echt standaard geweest in kant en klare systemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
@PhaeTom; dat was een vergissing, ik dacht aan DDR in plaats van DDR2. DDR2-533 zou al voldoende moeten zijn. Ik vergeet steeds dat DDR2 2x zoveel doet als DDR. Ik gebruik die info dan ook nauwelijks. :X

Pagina: 1