Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:08

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Topicstarter
De titel verraad het al. Ben opzoek na ervaringen met opleiders die de SCRUM Master trainingen/examens verzorgen.

Ik twijfel op dit moment om de training in het Engels te volgen bij xebia of toch in het NL bij iSense.

Sinds 2009 moet er een online examen worden afgelegd, maar wat zijn de examen eisen en wat moet ik me hierbij eigenlijk voorstel. Heb hier zelf op dit moment nog niet veel kunnen vinden over het examen. bijvoorbeeld wat voor type vragen krijg je. Ik krijg op mijn werk wel de nodige informatie, maar helaas hebben de meeste twee of meer jaar terug de training gehad. Vandaar ook hier mijn vraag.

Mocht de vraag komen of ik reeds ervaring heb met SCRUM. Ja draai met regelmaat mee met SCRUM projecten en heb enkele trainingen SCRUM en Agile/SCRUM gehad. Het is nu de bedoeling dat ik mij meer in de rol ga begeven als SCRUM Master. (alleen mogen enkel gecertificeerde bij ons deze rol vervullen)

Hopend dat het hier wat guru's rondhangen die mij verder op weg kunnen helpen.

alvast bedankt ;)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:22
Geen guru hier ik ben maar de official uncertified scrum master. De mensen die hier de opleiding gedaan hebben hebben het bij zilverline gevolgd.

Zelf ook wel eens aan gedacht maar ik zie voor mij op het moment geen meerwaarde met het aandragen van nieuwe ideeen voor het process of de retrospective kom ik volgens mij ook wel ver genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Topicstarter
Dankje voor je reactie. Hier is het zo dat je gecertificeerd moet zijn om de rol van SCRUM Master te mogen vervullen. Men heeft mij vanochtend ingeschreven bij zilverline.

Ben nog wel geïnteresseerd wat ik kan verwachten van het examen. Wat voor soort vragen je krijgt bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:33
Superdaantje schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 08:56:
Ben nog wel geïnteresseerd wat ik kan verwachten van het examen. Wat voor soort vragen je krijgt bijvoorbeeld.
Het niveau van de vragen is meer: wanneer vind de daily standup plaats? Niet echt iets om je druk over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:22
Dankje voor je reactie. Hier is het zo dat je gecertificeerd moet zijn om de rol van SCRUM Master te mogen vervullen. Men heeft mij vanochtend ingeschreven bij zilverline.

Tja een scrum master die (langdurig) ziek is en de andere op vakantie dan ga je maar wat anders doen om het toch op gang te houden.

En wanneer vindt de standup dan plaats? (bij ons bijv van 9:50 tot 10:00) dan heb je de druk van de pauze om het snel af te ronden en we beginnen flexibel (tussen 7:00 en 9:15) dus deze tijd was voor ons het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

De scrumtraining is leuk maar een beetje een wassen neus. Hoeveel kennis kan je nou daadwerkelijk in 2 dagen op doen. De cursus is gemaakt voor iedereen, dus ook mensen zonder scrum ervaring. Als je al ervaring hebt met scrum, is de cursus niet zo spannend meer.

Ik ben zelf ook een 'certified scrum master'. Maw.. ik ben 2 dagen op cursus geweest en verder was er een jaar of wat geleden geen examen (iedereen die aanwezig was werd automatisch certified scrum master). De cursus is voornamelijk makkelijk geld verdienen voor consultancy bedrijven. De echte ervaring doe je op door mee te draaien met ervaren scrum-practitioners.

[ Voor 4% gewijzigd door Alarmnummer op 03-03-2012 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Refro schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 10:02:
En wanneer vindt de standup dan plaats? (bij ons bijv van 9:50 tot 10:00) dan heb je de druk van de pauze om het snel af te ronden en we beginnen flexibel (tussen 7:00 en 9:15) dus deze tijd was voor ons het beste.
Het tijdstip van de standup is niet zo spannend. Het meest belangrijke (denk ik) is iedereen in het team inzicht krijgt in wat andere mensen aan het doen zijn zodat er ingegrepen kan worden indien nodig.

Persoonlijk vind ik het erg prettig als de standup voor het scrumbord wordt gedaan en iedereen elkaars voortgang (of gebrek aan) kan zien. Een standup zonder een scrumbord is me vaak wat te rommelig en problemen kunnen te makkelijk verborgen blijven.

De volgende 3 vragen moet door iedereen tijdens de standup beantwoord worden:
* wat heb ik gedaan
* wat ga ik doen
* wat zit me in de weg.
Met de laatste vraag kan er hulp ingeschakeld worden (binnen of buiten het team) indien nodig. En hou standups kort.. 15 minuten is mij al vaak veel te lang.

[ Voor 23% gewijzigd door Alarmnummer op 03-03-2012 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Superdaantje schreef op maandag 27 februari 2012 @ 21:01:
De titel verraad het al. Ben opzoek na ervaringen met opleiders die de SCRUM Master trainingen/examens verzorgen.

Ik twijfel op dit moment om de training in het Engels te volgen bij xebia of toch in het NL bij iSense.
iSense ken ik niet. Maar Xebia en Zilverline (ex-xebianen voornamelijk) hebben veel ervaring met scrum projecten en met de training. Dus als je toch naar een cursus moet gaan...

Ik ben zelf ook een ex-xebiaan, dus ik ken de jongens van Xebia en Zilverline.

[ Voor 5% gewijzigd door Alarmnummer op 04-03-2012 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelsientje
  • Laatst online: 08-09 13:28

appelsientje

Het beste onder de zon

Ik vervul de rol van SCRUM master ook binnen mijn organisatie, alleen doen we het net wat anders (we zijn dan ook geen software bedrijf) maar we gebruiken hoofdzakelijk de stand-up om een vinger aan de pols te houden.
Binnenkort trouwens wel een 'officiële' cursus voor SCRUM master..
wel een leuke manier van werken en je kan je ook minder makkelijk verschuilen.

Wat ik wel in het begin irritant vond, was dat mensen zich niet voorbereiden, dus geen idee hadden we ze nu gedaan hadden of wat ze gaan doen.

LR | 4WD | Deep blue | 19" velgen | Trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:02

Rmg

Ik heb de Scrum Master Certficiation recentelijk bij Xebia gedaan (Met Jeff Sutherland)

het online examen stelt niets voor, gewoon multiple choice vragen over het scrum handbook, gezever over wanneer en hoelang meetings moeten duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG550
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:49

Hier kan je een oefentest doen: http://www.scrum.org/scrumopenassessment. Deze test kan je ook meer malen doen, je krijgt dan een paar andere vragen. Op het forum daar staan ook een aantal vragen en dan vooral de lastigere. Het examen is open boek dus je kan die vragen opslaan en ernaast houden. Bedenk wel dat je niet alles op kan zoeken, je krijgt 80 vragen in 60 minuten.

Ik heb pas geleden het online examen gedaan (en gehaald) maar ik vond wel dat je erg volgens de theorie van SCRUM moet denken wat soms intuitief lastig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-08 19:40
Rmg schreef op maandag 05 maart 2012 @ 16:02:
Ik heb de Scrum Master Certficiation recentelijk bij Xebia gedaan (Met Jeff Sutherland)
Ik ben nu een paar maand Scrum Master/ Coach voor een team en ga ook de certificering doen. Ik zit tussen 2 opleidingen te twijfelen, maarvan 1 inderdaad bij Xebia. Deze laatste is echter wel een flink stuk duurder (€ 300) dan bij de andere trainer (het bedrijf waarvoor ik werk heeft daar eerder mensen heen gestuurd en krijgen daarom korting).

Nu vraag ik mij af of het voordeel heeft door Jeff Sutherland himself getrained te worden ? Vooral het feit dat bij de Xebia training verwacht wordt dat je bekend bent met Scrum, trekt mij meer dan trainingen die voor jan en allemaal geschikt zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Topicstarter
Ik dacht in eerste instantie ook aan Xebia, maar heb uiteindelijk gekozen voor Zilverline. Reden: groepen zijn kleiner. Trainer heeft in verleden samen met Jeff de SCM trainingen gegeven in NL.

Wij hadden een groep van 14 man/vrouw. Dit wat ons de mogelijkheid gaf om wat dieper in te gaan op de vragen die er vanuit de groep kwamen.

Collega heeft de training gedaan bij Xebia en de groep was erg groot bijna veertig man/vrouw. En weinig ruimte voor wat meer diepgang.

De hele opzet van de training is mij heel goed bevallen. Veel oefeningen en weinig theorie. (die kun je immers ook uit boek halen)

Voor mij was/is de SCM certificaat ook niet zo belangrijk, maar helaas zijn er veel bedrijven die hier (te) veel waarde aanhechten. ;-)

[ Voor 14% gewijzigd door Daan_ op 01-06-2012 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 08:19
Serieus? Er zijn mensen die een training voor Scrum Master volgen?
Ik zie klaarblijkelijk iets over het hoofd. Wat doet een scrum master naast het leiden van de stand-up waarin de eerder genoemde 3 vragen aan bod komen?
Wat voegt certificering toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthDavy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 16:12

DarthDavy

Excellent!

Munchkin schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 14:34:
Serieus? Er zijn mensen die een training voor Scrum Master volgen?
Ik zie klaarblijkelijk iets over het hoofd. Wat doet een scrum master naast het leiden van de stand-up waarin de eerder genoemde 3 vragen aan bod komen?
Wat voegt certificering toe?
Euhm... Lees eens een boek over Scrum.

Ten eerste, een scrum master hoeft zelfs niet aanwezig te zijn op een stand-up (behalve als hij zelf ook deel uitmaakt van het development team). Hij mag er wel op aanwezig zijn en dat is ook aangeraden, maar niet noodzakelijk (net zoals de product owner trouwens).

Dat is dus geen kerntaak van een scrum master. De kerntaken van een scrum master zijn:
- zorgen dat het scrum proces gevolgd wordt
- werkt belemmeringen weg tijdens het ontwikkelingsproces
- beschermt het ontwikkelteam tegen externe ontwrichting/tussenkomsten

Een scrum master is een management functie en ja om te leren managen zijn er cursussen. Certificering zorgt ervoor dat je bovenstaande weet en kan toepassen. :P

Voor de duidelijkheid: ik ben niet gecertificeerd in scrum, maar misschien moet ik het wel eens doen, aangezien het eigenlijk niet zoveel voorstelt. ;)

Bier zonder alcohol is zoals een BH aan de wasdraad: het beste is eruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:45

Gast1981

room with a moose!

DarthDavy schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 15:14:
[...]
ik ben niet gecertificeerd in scrum, maar misschien moet ik het wel eens doen, aangezien het eigenlijk niet zoveel voorstelt. ;)
Same here. Heb er geen ervaring mee, maar draai al wel zo'n 7 jaar mee in IT / softwareontwikkeling projecten. Mijn werkgever gaf aan dat een Scrum certificering niet misstaat op m'n CV, alleen heb ik er persoonlijk niet zoveel mee. Begrijp ik goed dat het zelfs voor Scrum newbies relatief simpel te doen is, zonder er al teveel tijd in te steken? En Zilverline is daartoe een geschikte plek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthDavy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 16:12

DarthDavy

Excellent!

Ik denk het wel. Die website die eerder gepost is ( http://www.scrum.org/scrumopenassessment ), is ook goed om eens te doorlopen. Voor de gein eens gedaan en ik had toch een kleine 80% door er eens rap door te lopen. Dus eventjes in de theorie verdiepen en je haalt zoiets volgens mij met je vingers in de neus.

Bier zonder alcohol is zoals een BH aan de wasdraad: het beste is eruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:45

Gast1981

room with a moose!

Ja die heb ik dus zojuist ook effe doorlopen. Viel me wel mee, score van 65% zonder enige Scrum kennis. Als dat representatief is heb ik aan een paar uurtjes lezen genoeg om zo'n certificaat eruit te slepen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Topicstarter
Gast1981 schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 15:45:
Ja die heb ik dus zojuist ook effe doorlopen. Viel me wel mee, score van 65% zonder enige Scrum kennis. Als dat representatief is heb ik aan een paar uurtjes lezen genoeg om zo'n certificaat eruit te slepen :)
Helaas kun je de certificering niet halen zonder de training hebben gevolgd. :o
Alleen na het volgen van de training krijg je toegang tot het examen.... :X

[ Voor 8% gewijzigd door Daan_ op 01-06-2012 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-09 10:47
Superdaantje schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 17:57:
[...]

Helaas kun je de certificering niet halen zonder de training hebben gevolgd. :o
Alleen na het volgen van de training krijg je toegang tot het examen.... :X
Dat is dan wel weer jammer. Ik haalde zojuist 74%. Beetje leren en dan had ik examen kunnen doen zonder extra training. Jammer heb geen zin om echt te investeren in Scrum

TREQ Formula Rig || Fanatec CSL DD 8NM || MCLaren GT3 V2 || CSL Elite Pedals || 3x LG 27GL63T Ultragear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steppertje
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-10-2024
Op scrum.org staat dat je wel degelijk zonder training een certificaat kan halen. Kost alleen wel $100 en je moet een score halen van 85%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Laatst online: 23:22

orf

Ik heb de SCRUM product owner training gedaan bij Zilverline met een aantal collega's. Drie andere collega's hebben de master training gedaan. Ik was er erg tevreden over. Natuurlijk hoor je dingen die je al weet, maar ik vond het vooral fijn dat ze veel praktijkervaring hebben en dus je vragen kunnen beantwoorden die je uit boeken of websites niet hebt kunnen halen.

De training is vooral actief meedoen, weinig droge theorie.
Pagina: 1