Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossebol
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 19:57
Hoi allemaal,

Ik weet niet of ik deze topic in de goede categorie plaats. Mijn excuses als dit de verkeerde plek is.

Voor mijn afstudeeropdracht wil ik gaan filmen met de Canon 550D. De vorige keer ging dat prima. Toen maakte ik een videofragment van ongeveer vijf minuten. Ik heb zonet de camera aan laten staan voor een korte test. Al snel bleek dat de Canon maximaal twaalf minuten kan opnemen. Daarna stopt het apparaat vanzelf met filmen.

Aan de opslagcapaciteit ligt het niet. Er zit een sd-kaart van Sandisk in van 16 GB. Heeft iemand een idee hoe ik de auto-stopfunctie kan uitzetten? Ben namelijk niet echt ervaren met zulke camera's.

Alvast bedankt.

Yoeri

"One day, someone showed me a glass of water that was half full. And he said: 'Is it half full or half empty?' So I drank the water. No more problem." - Alexander Jodorowsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 23:36
Misschien raakt de camera overhit?

Google zegt oa. FAT32 ipv NTFS, Kaart is te langzaam, buffer is vol.

Maar lijkt me eerder dat je fat32 hebt.

[ Voor 63% gewijzigd door n0elite op 27-02-2012 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

12 minuten full-HD is 4GB ongeveer*, en laat dat nu net de maximale filesize zijn. ;) Je kan langer opnemen op 720P, dan loop je bij 30 minuten tegen de wettelijke limiet qua lengte aan.

*: Op de 550D, heb 'm zelf ook

[ Voor 11% gewijzigd door AtleX op 27-02-2012 19:13 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:05

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

(jarig!)
Je kaartje is Fat32, wat max 4gb bestanden aan kan :), wat je bereikt na enkele minuten fullHD

[ Voor 27% gewijzigd door Nomad op 27-02-2012 19:13 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichiel
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-08 15:22
Er is een limiet van 4GB per opname. Misschien ligt het hier aan? (Opnemen in Full HD kan snel aantikken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-03 20:21

Mr-Beamer

And what shall I improve today

jep 12min is de max voor de standaard Firmware.
Als je meer wil filmen moet je magic lantern firmware eens proberen http://magiclantern.wikia.com/wiki/Magic_Lantern_Firmware_Wiki

Daar zitten veel snufjes op die het filmen veel makkelijker en beter maken

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Als hij na minder dan 12 minuten al stopt kan het ook zijn dat je SD kaart niet snel genoeg is om het opnemen bij te houden (minstens class 6 nodig dacht ik). Je zou dan tijdens het opnemen een balkje of icontje of iets dergelijks in het scherm moeten zien dat daarvoor waarschuwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossebol
AtleX schreef op maandag 27 februari 2012 @ 19:12:
12 minuten full-HD is 4GB ongeveer*, en laat dat nu net de maximale filesize zijn. ;) Je kan langer opnemen op 720P, dan loop je bij 30 minuten tegen de wettelijke limiet qua lengte aan.

*: Op de 550D, heb 'm zelf ook
Klinkt als een oplossing. Het is voor een webvideo. Thanks voor de hulp!

[ Voor 20% gewijzigd door Ossebol op 27-02-2012 19:43 ]

"One day, someone showed me a glass of water that was half full. And he said: 'Is it half full or half empty?' So I drank the water. No more problem." - Alexander Jodorowsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossebol
Ik denk dat het inderdaad aan de kaart ligt. Met 720P krijg ik ook niet meer dan twaalf minuten vol. Zijn er wellicht andere trucjes?

Edit: ik heb de camera in bruikleen. Kan dus niets met de firmware doen.

[ Voor 22% gewijzigd door Ossebol op 27-02-2012 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heeft te maken met belastingen. Als je langer dan 12/15 (hou me ten goede) kunt filmen valt het apparaat onder een videocamera en is de Europese belasting erop hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossebol
Dus met alleen het aanpassen van de instellingen kom je er niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:55

Fiber

Beaches are for storming.

Ossebol schreef op maandag 27 februari 2012 @ 20:05:
Dus met alleen het aanpassen van de instellingen kom je er niet?
Nee, 12 minuten is de vaste limiet met standaard firmware.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossebol
Oke. Dan zit er niets anders op dan het interview in delen op te nemen. Dank voor de reacties! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Op zich kun je prima magic lantern draaien en daarna weer verwijderen. Je laat geen sporen achter.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:53
TimMer schreef op maandag 27 februari 2012 @ 19:56:
Heeft te maken met belastingen. Als je langer dan 12/15 (hou me ten goede) kunt filmen valt het apparaat onder een videocamera en is de Europese belasting erop hoger.
Dat is niet waar. Dat is bij 30minuten vandaar dat fotocamera's allemaal een limiet hebben van 29min 59sec.
De 12min limiet is zoals eerder gezegd puur vanwege de 4GB limiet met FAT32.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Mijn 7D neemt 1080p op in 25fps, 720p in 50fps.. Effectief geeft dat even grote bestanden na 12 minuten. Alleen in VGA formaat gaat hij tot 30 minuten, maarja, dat is wel om te huilen natuurlijk :P

Kan je niet gewoon korte takes maken?
edit: Ah, ging je al doen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Radiant op 27-02-2012 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:55

Fiber

Beaches are for storming.

Universal Creations schreef op maandag 27 februari 2012 @ 20:31:
[...]
Dat is niet waar. Dat is bij 30minuten vandaar dat fotocamera's allemaal een limiet hebben van 29min 59sec.
Niet omdat de sensor etc. anders te warm zou kunnen worden?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Fiber schreef op maandag 27 februari 2012 @ 20:35:
[...]

Niet omdat de sensor etc. anders te warm zou kunnen worden?
Nee, want ik denk niet dat een sensor na 5min aan staan nog warmer wordt, dus of ie nu 5 minuten of 2uur aan staat, maakt niet uit. Sterker nog: ik heb theaterdag-registraties op school gedaan van 2 uur aan een stuk met iedere keer na 12minuten ongeveer een nieuw bestand starten (dus 1-2seconde even stoppen met opnemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:12
De eerste Sony SLT's raakten nog wel eens oververhit door het filmen, maar dat had te maken met de in body stabilisatie die na een paar minuten te warm wordt. Dat is daarna geloof ik opgelost door elektronisch te stabiliseren. Bij Canon speelt dat uiteraard geen rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Oververhitting komt bij de 550D weleens voor trouwens. Ik heb weleens gehad dat 'ie bij dik 30 graden buitentemperatuur in de volle zon terwijl ik op de startbaan van een vliegveld stond (= veel hitteafgifte) een heat warning liet zien of zelfs helemaal uitging.

[ Voor 13% gewijzigd door AtleX op 27-02-2012 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:29
Kan je je geheugenkaart niet formatteren als ExFAT?

Heeft een bestandsgrootte limiet van 64 ZB wat dat ook moge zijn...

Dit: Wikipedia: exFAT
Limited or no support outside Windows and Mac OS X operating systems as of 2012—most consumer electronic devices, such as televisions and A/V receivers, could only handle FAT12/FAT16/FAT32, rendering exFAT (and flash memory formats using it) impractical as a universal exchange format. (This may change if SDXC cards and Memory Stick XC come into wide use, as they define exFAT as the file system to be used in their specifications even though this is not a technical requirement.)
in combinatie met dit: http://www.canon.nl/For_H...S_550D/index.aspx?specs=1
SD-kaart, SDHC-kaart of SDXC-kaart
Doet mij denken dat je camera het iig ondersteunt, maar misschien dan wel een SDXC kaartje kopen?

[ Voor 3% gewijzigd door Ramon op 27-02-2012 22:14 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik gok dat je camera dat standaard niet snapt. Misschien dat zoiets met een firmware aan te passen is, maar ik vrees dat ze voor dat soort zaken eerder een 650D uitbrengen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinquin87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 20:25
Zowel de 60d als de 550d net even getest met een exFAT geformateerd kaartje, ze werken er prima mee, maar de 4gb limit blijft gewoon aanwezig en zal dus wel gewoon in de fimware ingebouwd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:59
Met magic lantern pas je niet "echt" de firmware aan. Als je het verwijdert van je SD kaart nadien blijft er geen spoortje van achter op je cam. Echter start magic lantern alleen na 4gb automatisch een nieuwe opname. Je ziet als je de 2 achter elkaar zet wel dat er een fractie beeld mist. Maargoed, je filmt niet vaak langer dan 12 minuten, tenzij je een vergadering oid wilt opnemen.

[ Voor 14% gewijzigd door Snuurtje op 28-02-2012 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keejoz
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-08 15:53
Snuurtje schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 01:28:
Met magic lantern pas je niet "echt" de firmware aan. Als je het verwijdert van je SD kaart nadien blijft er geen spoortje van achter op je cam. Echter start magic lantern alleen na 4gb automatisch een nieuwe opname. Je ziet als je de 2 achter elkaar zet wel dat er een fractie beeld mist. Maargoed, je filmt niet vaak langer dan 12 minuten, tenzij je een vergadering oid wilt opnemen.
Inderdaad, Magic Lantern moet je niet zien als een nieuwe firmware maar als een uitbreiding van je huidige firmware.

Die 12 minuten is gewoon toevallig de tijd die de 550D kan volproppen voor hij aan de 4GB limiet van FAT32 zit. ML kan deze beperking niet omzeilen en zal simpelweg een nieuwe opname starten wanneer de oude automatisch gestopt is.

In geval van oververhitting kan het helpen om je camera op een statief te zetten in plaats van hem in je hand te houden. Een batterygrip kan ook helpen.

Als je toch ML overweegt kan je misschien de bitrate lager zetten in het ML menu, dan kun je waarschijnlijk langer filmen voor je de 4GB limiet raakt. Het spreekt natuurlijk voor zich dat de kwaliteit van je opnames minder zullen zijn naargelang hoe lager je die bitrate instelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Universal Creations schreef op maandag 27 februari 2012 @ 20:31:
[...]

30 minuten, ook goed; het ging mij om het principe. ;)

Even nagezocht: de 30min limiet komt door het Japanse belastingstelsel. :)

[ Voor 13% gewijzigd door TimMer op 28-02-2012 02:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:59
keejoz schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 02:20:
[...]

Inderdaad, Magic Lantern moet je niet zien als een nieuwe firmware maar als een uitbreiding van je huidige firmware.

Die 12 minuten is gewoon toevallig de tijd die de 550D kan volproppen voor hij aan de 4GB limiet van FAT32 zit. ML kan deze beperking niet omzeilen en zal simpelweg een nieuwe opname starten wanneer de oude automatisch gestopt is.

In geval van oververhitting kan het helpen om je camera op een statief te zetten in plaats van hem in je hand te houden. Een batterygrip kan ook helpen.

Als je toch ML overweegt kan je misschien de bitrate lager zetten in het ML menu, dan kun je waarschijnlijk langer filmen voor je de 4GB limiet raakt. Het spreekt natuurlijk voor zich dat de kwaliteit van je opnames minder zullen zijn naargelang hoe lager je die bitrate instelt.
Goeie tip, net even getest op mijn 600d, op de laagste bitrate setting (aanduiding wat onduidelijk 0.1x gaat tm 3.0x standaard is 1.0x.) kan ik meer dan 100 minuten opnemen. Kwaliteit is goed kijkbaar, je ziet wel duidelijk verlies daar niet van, maar voor dingen als documenteren van een vergadering oid zou ik zeggen perfect. Magic lantern geeft ook precies aan hoe lang je kan filmen met die setting dus je kan de bitrate aanpassen naar de lengte die je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paroal
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-01-2024
knip, laten we de discussie centraal houden: Paroal in "Canon EOS 550D"

[ Voor 105% gewijzigd door PowerUp op 11-11-2012 01:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoCoZ
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-09 15:23
Dit komt door het systeem waar de SD en CF kaarten en de camera mee werken. Dit kan geen grotere bestanden aan dan 4GB en dit zou overeenkomen met 12 minuten film van een DSLR.

Dan zit je nog met het problemen van oververhitting. Deze camera’s zijn nooit bedoeld met het idee dat er uren en uren achter elkaar mee gefilmd wordt. Ze worden na een tijdje dan ook erg warm en zullen op een gegeven moment oververhitten en moeten afkoelen voor ze gebruikt kunnen worden. Hitte heeft ook een negatieve invloed op de sensor, hoe warmer de sensor wordt hoe meer ruis er in beeld komt, ook in de lage ISO waardes. Wanneer de camera oververhit, is niet te voorspellen en ligt ook aan de omstandigheden.

Ik heb al een paar keer de hele dag opnames gemaakt en twee 16 GB SD kaarten volgeschoten, zonder te oververhitten. De camera wordt vooral warm door het gebruik van de LCD. Probeer deze dan ook zo veel mogelijk uit te zetten als je de camera niet gebruikt.

<insert deep quote here>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee ik had laats hetzelfde probleem maar het ligt hem aan de camera. Een gast bij de mediamarkt vertelde me dat die camera's niet gemaakt zijn om te filmen dus hij stop even en als het goed is kan je daarna gwn weer opnieuw filmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Jawel, de maximale bestandsgrootte op een FAT fs is 4GB en laat 'ie daar nou net op stoppen als je full-HD filmt. Bij 720P stopt 'ie na 29:59, en dat is een belastingtechnische maatregel, camera's die langer dan dat kunnen filmen zijn filmcamera's en daar moeten extra invoerrechten over betaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Bij 720p stopt hij ook na 12 minuten, dan schiet je camera namelijk op de dubbele framerate (25/30fps vs. 50/60fps) en worden je bestanden effectief even groot als op 1080p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Je kunt toch ook 720p op normale framerate schieten. Ik weet verder niet of de bitrate dan hetzelfde blijft en gezien het verhaal van AtleX lijkt mij dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Voor zover ik weet kan dat niet (met de normale firmware).

http://www.imaging-resource.com/PRODS/T2I/T2IVIDEO.HTM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Inderdaad. Dat is suf.

Edit: ik zie dat alle Canons dat hebben. De 5D2 niet, want die heeft geen 720p en de 1100D ook niet, want die kan in 720p alleen met normale fps draaien.

[ Voor 78% gewijzigd door Universal Creations op 17-01-2013 10:05 ]

Pagina: 1