Wat zijn Par bestanden en hoe werkt het

Pagina: 1
Acties:
  • 998 views

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-12 15:58
Ik maak veel gebruik van het downloaden van films en series via nieuwsgroepen. Deze files komen altijd in een rar bestand binnen en er wordt altijd een bepaald percentage par bestanden bijgeleverd. Het gebruik ervan gaat meestal probleemloos alleen heb totaal geen idee hoe het werkt.

Het vreemdste vind ik dat soms het aantal rar bestanden niet compleet is en dat met reparatie van par bestanden het alsnog werkt. Bij reparatie is mijn computer trouwens ook vaak minuten lang met een snelheid van >1100mb/s aan het repareren, geen idee wat er dan allemaal gebeurd.

Als ik google dan vind alleen maar sites met andere termen die ik niet begrijp. Dus ik hoop eigenlijk dat iemand me het gewoon helder kan uitleggen.

• DFKT
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-11 17:37

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-12 12:30

NeHoX

Gamer + PV

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Simpel gezegd bestaat je rar bestanden, zoals alle digitale informatie uit 0en en 1tjes. De parbestanden bevatten extra 0en en 1tjes, waaruit de missende data gereconstrueerd kan worden.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-12 00:43

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Par bestanden zijn error correction bestanden. Bedoeld inderdaad om fouten in rar bestanden (met name missende bestanden) te corrigeren.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Malt007
Stel ik heb een film die in stukjes is geknipt en ingepakt --> Rar bestand. Nou is de betreffende file niet meer compleet, hoe weet een par bestand dan hoe de 1tjes en 0en oorspronkelijk stonden? En hoe wordt dit weer in beeld omgezet?

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
En hier had TS het ook kunnen vinden :

Wikipedia: Parchive

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• Malt007
Ja sorry heren, ik heb gegoogled maar hoopte dat het hier wat duidelijker uitgelegd kon worden. Ik zal de sites zelf proberen te snappen. Daarnaast ga ik gewoon weer verder met het gebruiken van de files.

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

http://www.quickpar.org.uk/images/logo.gif

Als je dus bestanden mist of delen hiervan, kun je met foutcorrectie (par bestanden) de boel repareren.
Dit gaat via principe
0+1+1+0+0+1+0+0=1 of
0+1+1+0+0+0+0+0=0 (even of oneven)
-------------------------------
0- 0- 0- 0- 0- 1- 0- 0- 1

Iedere deel van een bestand (block) wordt zo dmv tabellen horizontaal en verticaal opgeteld met als uitkomst 0 of 1.
Als je dus een deel mist kun je dit via de uitkomst (0 of 1) terug brengen naar het origineel. Is wel ff rekenen maar daar is de PC dus erg goed in (vergelijkingen)

[ Voor 44% gewijzigd door keur0000 op 27-02-2012 16:30 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:31

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Dit topic voldoet niet aan de voorwaarden: Het algemeen beleid

Enkel droppen van een vraag doen we niet aan. Slotje daarom.

Daarbij is PAR`ren niet direct gerelateerd aan een mediaspeler, tenzij je exotisch gaat werken met andere installaties.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.