Toon posts:

Tip voorkomen kortsluiting videokaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In mijn kast (Silverstone FT03) heb ik een redelijk grote towercooler geplaatst (Thermalright HR-02).

Deze koeler past exact tussen 2 fans in de kast, dus in die zin is het gemaakt voor deze m-atx kast.
Echter, mijn mobo (Asus Maximus IV gene-z) heeft het 1e PCI-e slot redelijk dicht tegen de CPU socket aanzitten zodat er tussen de videokaart en het blok een paar milimeter ruimte over is.

Afbeeldingslocatie: https://public.bay.livefilestore.com/y1p7JP6d3iqakLCwgZwmsB173Y1NcVSOoCEDtz5iyPdiRAMI1Fe1NxE4m4goEpVetIlGhiPdLhj9aLNl8z8lIhKLA/WP_000038.jpg?psid=1

Dit gaat voorlopig goed, maar is wel een beetje link: als de videokaart het kloelblok raakt tijdens operatie dan kan kortsluiting optreden.

Heeft iemand een tip hoe een vorm van isolatie / bescherming te creëren in deze situatie?

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-02 13:47

Fid3lity

Spectre X

In jouw opstelling zie ik dat niet zo snel gebeuren hoor, tenzij de GPU-fan zo hard zou draaien dat hij de kaart als het ware tegen je koelblok aan stuwt.. :9 Iets van rubber zou voor de veiligheid wellicht een optie zijn, maar dan kan het ook gebeuren dat je de warmte op de achterkant van je videokaart gaat isoleren (indien de volledige zijkant van het koelblok beplakt).. Ik zou me er persoonlijk niet al te druk over maken, risico is vrij klein ;) En anders kun je het makkelijkst nog een beetje druk op de PEG-connectoren / kabels kunnen zetten waardoor de kaart lichtjes naar links geduwd wordt.

Verwijderd

Topicstarter
3XPER7 schreef op maandag 27 februari 2012 @ 15:24:
In jouw opstelling zie ik dat niet zo snel gebeuren hoor, tenzij de GPU-fan zo hard zou draaien dat hij de kaart als het ware tegen je koelblok aan stuwt.. :9 Iets van rubber zou voor de veiligheid wellicht een optie zijn, maar dan kan het ook gebeuren dat je de warmte op de achterkant van je videokaart gaat isoleren (indien de volledige zijkant van het koelblok beplakt).. Ik zou me er persoonlijk niet al te druk over maken, risico is vrij klein ;) En anders kun je het makkelijkst nog een beetje druk op de PEG-connectoren / kabels kunnen zetten waardoor de kaart lichtjes naar links geduwd wordt.
Bedankt voor je reactie :)
Misschien zou ik een soort "spacer" kunnen gebruiken van rubber en die op het koelblok bevestigen aan de bovenkant o.i.d.
Dit zodat als de kaart iets zou bewegen deze eerst tegen de rubber spacer aan zou komen en niet tegen het metaal van het koelblok...

ik zie trouwens dat ik een typefout heb gemaakt in de titel... kan ik dit nog aanpassen? (Tipc..moet Tips zijn)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2012 14:43 ]

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-01 07:54
klein stokje/plaatje hard plastic ertussen duwen, zodanig dat het ertussen geklemd zit.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:30
Stuk ductape lijkt mij prima voor deze situatie. Zolang je niet je hele kaart intaped moet het prima gaan ;)

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-02 13:47

Fid3lity

Spectre X

Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 14:42:
[...]

ik zie trouwens dat ik een typefout heb gemaakt in de titel... kan ik dit nog aanpassen? (Tipc..moet Tips zijn)
Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/icon_hand.gif en daar aangeven als je er echt veel belang bij hebt ;)

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor alle suggesties!
Ik zit nu te denken aan een zachtrubberen of schuimrubberen wig (niet te groot).
Die kan ik dan langs de bovenste lamellen van het koelblok schuiven.

Is wat betreft contact met de printplaat van de videokaart enkel de hitte een probleem? (en geleiding natuurlijk, maar nu niet van toepassing) Dus zo min mogelijk oppervlaktecontact met de printplaat?

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:21

Nox

Noxiuz

Bevestig een stuk hard plastic (plaatje) tegen je koeler aan. Zo isoleert het je videokaart niet te veel. Hindert je airflow ook niet.

Anders doe je er een stuk ducttape tegenaan aan de zijkant, niet van je videokaart! Maar dat is wel een budgetoplossing :P

Persoonlijk zou ik rubber nopjes er tussen monteren die goed stevig zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door Nox op 28-02-2012 15:30 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-02 14:34

KneoK

Not in a million lightyears

Je zou de koeler ook een kwartslag kunnen draaien en de fan bovenop in pull kunnen zetten. Als je dat niet wilt dan zou ik voor NoziuZ' rubberen nopjes gaan op de hoeken van je koeler, dan hoef je je ook geen zorgen te maken om eventuele isolatie door tape of een plastic/rubberen plaatje.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:21

Nox

Noxiuz

Wil je echt snel een el cheapo oplossing. Haal een paar dikke postbodeelastieken en doe die om je koelblok heen. Wel van boven/zijkant/beneden en niet bij je fan. Maar das logisch ;)

En dan dubbel voor de zekerheid. Maar je hebt geen last van zwaartekracht e.d. dus ik schat de kans nihil in.

[ Voor 23% gewijzigd door Nox op 28-02-2012 17:56 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Verwijderd

Topicstarter
NoxiuZ schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 17:55:
Wil je echt snel een el cheapo oplossing. Haal een paar dikke postbodeelastieken en doe die om je koelblok heen. Wel van boven/zijkant/beneden en niet bij je fan. Maar das logisch ;)

En dan dubbel voor de zekerheid. Maar je hebt geen last van zwaartekracht e.d. dus ik schat de kans nihil in.
Ha! das een goeie. _/-\o_
Beste oplossing tot nu toe.
Bedankt voor de suggesties allemaal.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik zou meer voor b.v. een stuk plastic gaan en die zijkant van het koelblok daarmee afschermen want dan vang je 2 vliegen in 1 klap namelijk je voorkomt kortsluiting, en ten tweede vang je de warmte van de videokaart ook nog eens op zodat die niet meegenomen word door het koelblok van de cpu.

Nu in deze situatie loop je namelijk de kans dat je cpu het warmer krijgt doordat de warmte van je videokaart naar je cpu-koeler gaat hetgeen wel een beetje onvermijdelijk is in deze kast, maar ik zou daar dus een scheiding maken zodat beiden apart hun warmte kunnen afvoeren.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb dit ook bij mij en heb tussen me vga-kaart en de koeler een ventieldopje gedaan, zodat de kaart iets aan de kant geduwd wordt

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

stukje karton tussen klemmen kan ook wel, gewoon gebruiken als spacer. valt niet echt op t.o.v. de elastieken.
als het gewoon klemt kan het geen kwaad, en omdat het karton is blijft het vast wel zitten en kun je het zo vouwen dat het precies pas.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Pagina: 1