Toon posts:

hulp bij Server aanschaf

Pagina: 1
Acties:
  • 312 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik ben van plan om een server aan te schaffej ( 19") en en hem bij zo'n bedrijf er in te hangen. Wat voor hardware samenstelling kan ik het beste doen?
wil niet meer dan 3000,- uitgeven en monitor hoeft niet.. verder wil ik dus php draaien en dus linux. Kan iemand mij zeggen wat het slimste is om te doen.. aantal bezoekers per dag zal zo'n 300-500 zijn en aantal verschillende websites in het begin 20 ofzo..
kan natuurlijk snel veranderen

Thx!
T. van Vlerken

Verwijderd

Kies een mobo wat aan je eisen voldoet en een redelijke processor maar investeer vooral in wat geheugenstrippies. Verder is een snelle schijf ook handig natuurlijk.

Voor ƒ 3000,- in 19"? Ik heb het ook gedaan een paar weken terug, alleen de kast hebben we al ƒ 2500,- aan uitgegeven ;). Wel meesterlijk spul, van de OC-shop.

Verwijderd

19inch kast
512mb pc133
p3-733 op intal 815e plank bijv
3com nic
ik weet niet of linux wat kan met van die goedkope ide raid kaartjes.
maar ik zou iets van 2x20gb 7200 rpm in raid1 gaan draaien.
dit lijkt mij een goede setup voor je budget

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07-05 09:48

McMiGHtY

- burp -

3000 piek is weinig om een complete goede server aan te schaffen. Allereerst moet je kijken naar hoe groot je 19" kast moet zijn. Voor het stallen van bv een 1u kast betaal je een stuk minder als dan wanneer je er een 4u kast neerzet.

Als je PHP wilt gebruiken wil nog niet zeggen dat je linux moet gaan gebruiken. Het draait namelijk op een aantal OS'en.

Een beetje config, ligt eraan wat je er precies mee gaat doen. Draait er een zware database op, heb je enorm veel hits. Vertel eerst meer over wat voor sites erop komen te draaien dan kan men beter zien wat voor een config je moet hebben

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

• Peerke
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Peerke

Connection reset by Peerke

Een 19" kast (2 Unit) is rond de Fl. 600,- Een 19" kast (4 Unit) is rond de Fl. 500,-, dus het is afhankelijk van wat de eisen zijn bij het bedrijf waar je wilt gaan co-locaten.

Dan houd je nog Fl. 2500,- over, daar kan je een mooie configuratie voor uitzoeken:
- 30 GB IDE schijf 7200rpm, 256 MB geheugen (1 DIMM, zodat je altijd nog goed uit kan bereiden in de toekomst). Verder een goed moederbordje, een snelle processor, PCI videokaartje van Fl. 50,- , een 3Com of Intel 10/100 netwerkkaart (afhankelijk van de partij weer), en een CD-ROM en Floppy drive, die zijn onmisbaar wanneer je server ooit eens om de een of andere vage reden stopt met functioneren ..

Peerke in action >:)
Modjes in action !!

"Met drank maak je weer lief wat kapot is"
-- © 2

Verwijderd

Wat kost dat ongeveer per maand om een server bij een bedrijf neer te zetten??

Verwijderd

Ligt aan de bandbreedte die je wil gaan opsnoepen :P

Verwijderd

Topicstarter
Zit wel wat in, 1U doe maar, is ook goedkoper met plaatsingshuur etc.
maar waar kan ik deze servers dan kopen ergens? oke dell weet ik maar verder nog iets?
bedankt trouwens voor al het advies al

Verwijderd

Topicstarter
uhh verder info trouwens:
niet al te zware website, beetje autoverkoop databases. Kunstgalerie's met databases voor kunstwerken opzoeken etc.
verder nog wat flash website's..
welke os-en kunnen ook MYSQL aan dan?
als iemand nog wat info nodig heeft vraag maar raak
ICQ # 54428562 zou fijn zijn als iemand mij hierop zou reageren :)

• Peerke
  • Niet online

Peerke

De kasten van Procase zijn zeer ok, goede koeling, en ook fijn om te bouwen. Voor meer info kijk op www.procase.nl > 19" > IPC-series. Je kan ze daar bestellen als je een KvK hebt.

Modjes in action !!

-- © 2

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb mijn server gewoon in een 4U kast van Eynstein hangen.. 400 gulden en is een mooi kassie hoor.
Verder zit er een P3-800 in, 2 30gig hd's (raid1) en 256mb ram. Meen dat dat zo'n ~3500 gulden kostte bij elkaar.

• slacksoff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:12
gewoon een moederbord met onboard video. intel 100mbit kaartje. raid is [nog] niet nodig denk ik. beter een snelle 7200rpm harddisk. 30gig is wel okeey. en een p3 lijkt me het beste. weinig warmte=kan in een kleiner kastje. of natuurlijk zon crusoe waar iedereen zom over te spreken is.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Bedenk wel dat in een 1U kastje helemaal geen grote koeler op je CPU kan en voorderest is de koeling erin redelijk slecht. Dus kan je geen snelle cpu etc hebben. Verder past er maar 1 pci-kaart in, en meestal niet meer dan 2 harddisks. Ik meende zelfs, dat DIMM er niet rechtop in kunnen staan.
Dit alles heeft gevolg dat je bijna gedwongen bent een "prebuild" 1U server te kopen (van dell ofzo). Die zijn minstens ~fl5000,-
Ikzelf zou kiezen voor een 2U server, daar kan je gewoon een zeer complete server inbouwen. Gewoon een volwaardig atx mobo met 3 pci-kaarten etc... De prijs van kasten begint dan bij fl600, voor een (echt) goeie betaal je minstens fl1000 :( en wil je "redundant voeding" dan betaal je minimaal fl2000

Voor de hardware erin. Investeer in goede spullen, opslag ruimte heb je echt niet veel nodig op je disks, dus koop liever een wat duurdere (betere) schijf met desnoods minder capaciteit.
Voor een setje (redelijk) zware php-site met mysql is een p600 al voldoende. Uiteraard geeft een 1Ghz cpu je wel wat meer ademruimte. Maar zoals al gezegd, RAM geheugen is veel belangrijker... Hoe meer hoe beter. 256MB is minimum, maar in de meeste gevallen is een p800+512MB ram voor een server sneller dan een p1000+256MB ram.

Harddisk hoeft ook niet snel te zijn als je veel ramgeheugen hebt. En een 5400rpm versie schijnt nog steeds minder te crashen dan een 7200rpm (?)

Videokaart kun je met een kleine kast het best onboard nemen. En een netwerkkaart moet je inderdaad niet op besparen.

Voor de os-en die mysql kunnen draaien moet je effe naar www.mysql.com gaan, daar zul je zien dat iig linux, freebsd/openbsd/netbsd en vele anderen ermee overweg kunnen.
PHP draait op nog veel meer verschillende os-en :)

Verwijderd

ik heb nog een 19" kast, met:
p3 733
256 MB pc 133 infineon ram
15Gb hd'tje (niet bijzonder)
Verder nog flop,cdrom etc etc

Voor fl 1500 mag je hem hebben, heb je nog 1500 over voor evt nog wat extra Ram, en een paar extra hd'tjes (raid?)

Voor de experts hier, is dit een beetje een redelijke prijs?

ps. ding is zo goed als nieuw..... (en niet gejat ofzo)

edit:

ojaa, nog een gigabyte mobo.

Verwijderd

Een emailadres of icq nummer zou handig zijn om contact met je op te nemen. Verder zou ik graag specifieke details willen ontvangen via: nelsten@hetnet.nl

• admiral866
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-05 11:59

admiral866

The King Personality Disorder

waarom moet je eigenlijk zo een speciale kast hebben?
Een "normale" big tower lijkt me toch ook kunnen?

• Wokschotel
  • Laatst online: 07-05 20:17

Wokschotel

Op 6 wielen

Op zaterdag 24 maart 2001 15:57 schreef admiral het volgende:
waarom moet je eigenlijk zo een speciale kast hebben?
Een "normale" big tower lijkt me toch ook kunnen?
Probeer jij zo'n ding maar eens in een rack te hangen...

• Peerke
  • Niet online

Peerke

Op zaterdag 24 maart 2001 16:07 schreef rdgf het volgende:

[..]

Kom eens een kijkje nemen in een datacenter, en je zal meteen snappen waarom ze alles in 19" willen .. :)

Modjes in action !!

-- © 2

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zaterdag 24 maart 2001 14:58 schreef Rats het volgende:
Een emailadres of icq nummer zou handig zijn om contact met je op te nemen.
Als je dan de thread es leest?
ICQ # 54428562 zou fijn zijn als iemand mij hierop zou reageren
Dus, daar heb je zijn icq

• twixx
  • Niet online
Maar er zijn wel places waar je je gewone kast kwijt kan hoor, Ome Tom* had ze mooi opgestapeld staan, scheeltje je de kosten van sliders enz.
Wel een beetje storings gevoeling en lastig te onderhouden, maar ja...

* use search for explaination 'bout ome Tom.

Nog even reagerend op ACM, de 2U kasten zijn verre weg het meest ideaal voor 2 disks configuraties. Ik adviseer de 5400r omdat ze minder warmte produceren en het verschil met de 7200r te klein is om er het extra geld aan uit te geven.
Voor een redelijke zware php-site is een PIII-600 ZWAAR overkill. (mits niet al te rot geprogrameerd) Mijn advies in CPU is dus: kleinste P-III available, momenteel gebruiken we vaak de P-III 733 omdattie 133FSB is en goed te verkrijgen. De coppermines' worden ook helemaal niet warm eigenlijk.
Als netwerkkaart zijn er eigenlijk maar twee... of de intel 10/100 etherexpress (heettie zo?) of als kaart de 3c905 (parallel tasking, full duplex, 100mbit, werkt 'samen' met 3com switches).
Over redundant voedingen kunnen we wel even plaaten, maar in de twee jaar dat wij met servers bezig zijn (we gebruiken alleen 'dure' (=goed?) voedingen) heb ik nog geen voeding gezien die 'geklapt' is. Wellicht ook door de 'schone' en betrouwbare voeding.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

• admiral866
  • Laatst online: 07-05 11:59

admiral866

The King Personality Disorder

Op zaterdag 24 maart 2001 16:07 schreef rdgf het volgende:

[..]

ja stom van me.
/me houdt het voorlopig nog wel bij virtuele servers

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:59

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Een server die maar 300 tot 500 bezoekers per dag krijgt, kun je desnoods op een Cyrix draaien. Een Duron 850 (in combinatie met MSI K7T Turbo) is snel zat en bespaard veel geld.

• Knakker
  • Laatst online: 03-05 11:06
Ik heb de informatie brochure van Procase nog niet binnen, maar anders zijn 1U kasten moeilijk te krijgen hier in NL. In Amerika kan je een zwarte 19" 1U van CompuCase krijgen voor $180, en die's best :9~

De Asus CUSL2-M is i815E en heeft een 3Com 100 mbit LAN on-board. Kost 500 pieken, en ik vind em behoorlijk interessant.

Voor de rest weet ik neit wat jij met een 30 Gb schijf wilt hoor, maarreh met websites krijg je die niet vol. Als je allerlei rare dingen erop wilt gooien dan trek je zoveel bandbreedtte weg dat je veel $$$$$ moet schokken. Dus een 10 Gb is meer dan zat...

Verder is de proc niet echt boeiend, net zoals als Femme zei zal een Cyrix 500 Mhz het ook wel doen. Met weinig bezoekers/dag heb je voor het webserveren echt niets aan CPU nodig (moet je wel Linux draaien uiteraard). Belangrijker is een goede hoeveelheid geheugen.

Hope this helps :)

Geef mij maar een Warsteiner.

• twixx
  • Niet online
Zeg knakker als je me je fax nummer of e-mail adres ff stuurd kan ik die brochure wel even sturen want Arno kennende (of edward) kan dat wel even duren, helemaal met Cebit om de hoek.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Voor de rest weet ik neit wat jij met een 30 Gb schijf wilt hoor, maarreh met websites krijg je die niet vol. Als je allerlei rare dingen erop wilt gooien dan trek je zoveel bandbreedtte weg dat je veel $$$$$ moet schokken. Dus een 10 Gb is meer dan zat...
Het probleem is alleen dat je tegenwoordig geen fatsoenlijke 7200rpm schijf van minder dan 20GB kunt krijgen.

In principe is een schijf met een hoog toerental (= lage toegangstijd) erg wenselijk als je een database op dat ding gaat draaien, maar bij een weinig bezochte server met neuspeuterende database daemon zal dat niet zoveel uitmaken.

• KMK
  • Laatst online: 07-05 11:16

KMK

KMK heeft ook nog een tip...
Koop lekker een mobo waar je later als het nodig is nog een PIII bij kan prikken..

ik denk dan aan de MSI-694D..
de VP6 is ook een dual bord.. maar Abit staat niet bekend om stabiliteit.. dus.
en een Tyan tiger is te duur voor je denk ik..
http://www.tyan.com/products/html/fam_tiger.html
PriceWatch voor tiger 200
PS dat zou mijn keus zijn overigens..

Tyan tiger 200
512 mb
7200 toeren IDE Raid 1 (mirroring dus)
met om te beginnen een 733EB Pentium III..
dat tyan ding heeft 2 Nic's onboard VGA onboard en een FastTrack :9~

Dat zou mijn config zijn...

Would you like to know more?!! [StarShip Troopers] - Void Station

• Knakker
  • Laatst online: 03-05 11:06
Er zijn weinig 7200 rpm schijven die ónder de 8,5ms zitten met hun seektime. De 5400 rpm schijven van bijv. Samsung zitten op 9,0ms (avg uiteraard). Dan lijkt mij de keus niet zo moeilijk eigenlijk, gezien de hitteproductie van zo'n 7200 rpm schijf en de kleine ruimte waarin het gehuist wordt.

Geef mij maar een Warsteiner.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

gemiddelde toegangstijds = avg seektime + avg rotational latency

Dat laatste is 2ms voor een 15K rpm schijf, 3ms voor 10K rpm, 4,2ms voor 7200rpm en 5,6ms voor 5400rpm.

Zo'n dual plank met PIII-733 is leuk, maar voor hetzelfde geld heb je een Tbird 1333 die 2 keer zo snel is. Tyan kickt natuurlijk wel ass en onboard video + dual onboard LAN komt erg goed van pas in een 2U rackmount.

Ik zou trouwens _nooit_ een server op een Abit plank gaan draaien want Softmenu zuigt als 't gaat om betrouwbaarheid. Het is me bij diverse Abit planken overkomen dat de plank na een reboot keihard stilvalt omdat Softmenu de FSB en multiplier instelling tijdens het booten om zeep zijn geholpen (-> CMOS reset). Zoiets wil je niet als je server ergens in een onbereikbare server ruimte staat opgesteld.

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 09:38
Op zaterdag 24 maart 2001 23:30 schreef Femme het volgende:
Een server die maar 300 tot 500 bezoekers per dag krijgt, kun je desnoods op een Cyrix draaien. Een Duron 850 (in combinatie met MSI K7T Turbo) is snel zat en bespaard veel geld.
klopt helemaal
We draaien hier een AMD K6-2- 500MHz..
Met een kleine dbase, webserver, mailserver, en kleine downloads. Voor de gehele flat met een average van 125 bezoekers per dag op de webpagina.
Van de mail wordt continue gebruikt gemaakt.

Als jij alleen een webserver draait lijkt me MSI combo met een snelle duron een heel mooi startpunt.
Hoeveel wil je uitbreiden in de toekomst en waarom wil die uitbredinfs capaciteit nu al kopen??
Stel dat je het over een jaar (misschien 1 1/2 of 2) nodig hebt, dan lijkt het me handiger dan een gehele nieuwe configuratir te kopen, dan nu al het geld uit te geven...

Aan de andere kant, er werd een paar posts terug een 2e hands set aan geboden.. Is misschien ook leuk??

Succes iig.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Verwijderd

Topicstarter
Lekker veel berichten, krijg al een goed beeld over het hoe en wat van server.
iemand vroeg nog een fax nr.:
020-8794793 ( XOIP )

trouwens dit ga ik denk ik aanschaffen:

MSI K7T MPRO-L KT133 chipset+SND + U100 Sock-A M-ATX fl 279,00
AMD Athlon™ 850 Mhz 200 FSB 256kB F 3Dnow! Sock-A fl 399,00
256 MB DIMM 168 pins 64-bits SDRAM PC 133 fl 280,00
2 * 20,4 Gbyte UDMA/100 Maxtor 5400 rpm fl 275,00
3COM 3C905-C-TX (w.o.l.) UTP 10/100 Mbit PCI fl 149,00
en the usual..

Verwijderd

Op zondag 25 maart 2001 15:43 schreef turbop het volgende:
Lekker veel berichten, krijg al een goed beeld over het hoe en wat van server.
iemand vroeg nog een fax nr.:
020-8794793 ( XOIP )

trouwens dit ga ik denk ik aanschaffen:

MSI K7T MPRO-L KT133 chipset+SND + U100 Sock-A M-ATX fl 279,00
AMD Athlon™ 850 Mhz 200 FSB 256kB F 3Dnow! Sock-A fl 399,00
256 MB DIMM 168 pins 64-bits SDRAM PC 133 fl 280,00
2 * 20,4 Gbyte UDMA/100 Maxtor 5400 rpm fl 275,00
3COM 3C905-C-TX (w.o.l.) UTP 10/100 Mbit PCI fl 149,00
en the usual..
Waar heb je die prijzen vandaan ?

Verwijderd

Topicstarter
paradigit
( www.par.. )

Ja oke zullen vast ergens goedkoper hebben maar ik vind daar de service uitstekend!

Verwijderd

www.cobalt.com?
zijn relatief goedkoop, en heel makkelijk te onderhouden. er zijn ook legio bedrijven waar je die dingen voor een klein bedragje per maand kan huren.

Verwijderd

aaaaaaah cobalts zijn lompe dingen man !

Heel leuk als je als leek een servertje wilt hebben maar als je iets anders wilt wat afwijkt van de cobalt config dan is het zwaar knudde :(

• twixx
  • Niet online
En dat zegt ome vriend Pim? Cobalts zijn lompe dingen? Haha ;)

Anyway dure business dat paradigit..
AMD Athlon™ 850 Mhz 200 FSB 256kB F 3Dnow! Sock-A fl 399,00, maar fl 303,-
256 MB DIMM 168 pins 64-bits SDRAM PC 133 fl 280,00, maar fl 218,-
2 * 20,4 Gbyte UDMA/100 Maxtor 5400 rpm geen fl 275,00, maar fl 229,- (per stuk)
3COM 3C905-C-TX (w.o.l.) UTP 10/100 Mbit PCI geen fl 149,00, maar fl 104,-

(= groothandel + kleine marge)

Verwijderd

Ja dat zeg ik !

Ik heb een maandje gebruik gemaakt van een cobalt in afwachting van een normale linux server

Verwijderd

Is dit wat?

sjek micro-square.nl de PULSE 3800 19i

plaatje werkt nie :'(

specs:

- 19inch Behuizing 200W, 1U hoog
- Asus CUSL-M Mainboard, Intel 815 chipset
- Pentium III-733, 128Mb RAM
- 20Gb/7200rpm HDD, 50x CD-Rom
- 1.44FDD, 3Com 10/100 LAN Onboard
- Sound onboard

Kost:

ƒ 2,635.85 incl BTW

Verwijderd

Op zondag 25 maart 2001 17:24 schreef nevyn het volgende:
Is dit wat?

url=http://www.micro-square.nl/msq/artimport.nsf/8e5873127c61657380256907002ba36e/aa225e8bafd57ca280256a08005fc543/Afbeelding/0.90?OpenElement&FieldElemFormat=jpg][afbeelding][/url]
Wel handig om te linken naar een secured area op micro-square.nl >:)

Verwijderd

oeps sorry!!!

ben er nog wel via het public domain op gegaan...

|:(

Verwijderd

Op zondag 25 maart 2001 17:23 schreef pimderks het volgende:
Ja dat zeg ik !

Ik heb een maandje gebruik gemaakt van een cobalt in afwachting van een normale linux server
Pimmetje als ik naar www.powerhost.nl/admin/ ga en naar www.powerhost.nl/siteadmin/ krijg ik toch ene login van een raq voor me. Hoe komt dat? Als je niet op een cobalt zit?

Verwijderd

Op zondag 25 maart 2001 18:45 schreef Rats het volgende:

[..]

Pimmetje als ik naar www.powerhost.nl/admin/ ga en naar www.powerhost.nl/siteadmin/ krijg ik toch ene login van een raq voor me. Hoe komt dat? Als je niet op een cobalt zit?
is al eerder vertel

Hij heeft 2 servers. :)

• twixx
  • Niet online
2 servers, maak me gek :) wow!
Is 2 servers niet wat veel voor 10 a 20 klanten?
Vrijdag 26 januari zal er een nieuwe webserver worden toegevoegd aan het netwerk van Powerhost. Wij zullen enkele bestaande klanten verhuizen naar de nieuwe server voor een betere verdeling tussen de servers

Hierdoor word uw website dus een stuk sneller en stabieler doordat de server-load per server lager word.
Het netwerk van Powerhost?
Load verdeling? Man je weet niet eens wat load is of wat je mee moet. (dat leer je pas in de 5e >:))

Maw... dit word een beetje off-da-topic.

Verwijderd

Op zondag 25 maart 2001 19:08 schreef HHH het volgende:

[..]

is al eerder vertel

Hij heeft 2 servers. :)
Hij heeft geen één server. De ene server is van Starhost en de ander van Rednax. Pimmetje heeft dus zelf geen 1 server.

Verwijderd

Op zondag 25 maart 2001 19:49 schreef Rats het volgende:

[..]

Hij heeft geen één server. De ene server is van Starhost en de ander van Rednax. Pimmetje heeft dus zelf geen 1 server.
OK, daar heb je idd gelijk in. :)

Nu weer ontopic?

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad graag ontopic

Verwijderd

Topicstarter
maaar ff nog een vraag
wat kan ik beste pakken
2*7200 HD
of 2* 5400 ???
rack is 2U

• McMiGHtY
  • Laatst online: 07-05 09:48

McMiGHtY

- burp -

Dat ligt eraan wat je denkt in de toekomst te gaan doen. Heb je dan tigduizendhits (bijvoorbeeld) of heb je erdan 700 ipv 500 ofzo. Wat is je prognose. Ga je meer db's draaien die groter zijn etc. dan kun je beter gaan voor de 7k2 schijvies omdat die dan iets sneller zijn

Dit is trouwens nog steeds een erg geil bordje: http://www.tyan.com/products/html/tigerle_p.html

Tyan heeft onderhand zijn stabiliteit wel bewezen en allerlij dingen onboard zijn altijd meegenomen. ;)

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

• twixx
  • Niet online
Ik zou kiezen voor 2x 5400r i.v.m. 1) warmte en 2) kosten.

Verwijderd

aaaaaaah cobalts zijn lompe dingen man !
Nou Pim, dan hebben we voor jou de RAQ XTR in de aanbieding :)

Voorzien van 733 of 933Mhz processor,
en minimaal 256MB geheugen.

http://emea.cobalt.com/products/xtr/index.html
Pagina: 1