Mailing versturen met zo laag mogelijke spamrating

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• van.der.schulting
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Voor de website van een vereniging wil ik functionaliteit inbouwen om mailings te versturen en rekening. Het is belangrijk dat de 'spamrating' van de mail laag blijft en dat dus niet slechts de helft van de vereniging de mail ontvangt. In het verleden heb ik dit soort dingen weleens gedaan, maar de kennis is weggezakt en ik weet even niet waarop ik moet zoeken in google.

De volgende vuistregels kan ik me nog herinneren:
1. Mailservers kunnen een 'spamrating' geven aan een mailtje. Deze rating moet onder de 10 blijven.
2. Voeg de text EN HTML in dezelfde mail toe. Ik weet alleen niet meer in welke volgorde het was; eerst de HTML of eerst de text.

Wie kan me helpen waar ik de vuistregels kan vinden om een mail op te stellen zonder dat het als spam gemarkeerd wordt. Anders gezegd, waar kan ik vuistregels vinden hoe ik me gedraag als een 'fatsoenlijke mailer' en niet als een argeloze spammer? Welke opbouw van de mail moet ik gebruiken etc. etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 12:44

MAZZA

Barbie is er weer!

Om hoeveel adressen gaat het? Wat je namelijk het beste kunt doen voor kleine aantallen, is gebruik maken van een gratis service als Mailchimp Zij zorgen voor de nodige delivery-afhandeling. In de gratis versie is niet alles te gebruiken, maar voor kleine aantallen mails is het meer dan voldoende.

Verder kun je je leden aanmoedigen om het afzenderadres van jouw mailinglijst aan hun adresboek toe te voegen. Dan zal je mail altijd in de inbox aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Keeper

<3 Ruby

Er zijn grofweg 2 opties: zelf doen, of een third-party service gebruiken.

1. Zelf doen
Bereid je voor op wat leeswerk.
http://www.sendblaster.com/more-hints-better-email-sending/
http://news.ycombinator.com/item?id=92022
http://blog.dogster.com/2...che-for-popular-websites/

2. Third-party
Mailchimp of CampaignMonitor zijn idd goed als je vaak bulkmails verstuurd, zoals nieuwsbrieven e.d. Als het meer om transactiemailtjes gaat (dus "wachtwoord vergeten", "aanmelding nieuwe gebruiker"), kan je beter een service als SendGrid gebruiken. Deze services zijn vaak niet heel duur en hebben voor laag volume soms gratis accounts.

Optie: Whitelisten
Aangezien het gaat om een vereniging, zou je ook nog MAZZA's tip kunnen gebruiken: laat iedereen het mailadres in zijn of haar adresboek toevoegen, dan komt het er meestal wel doorheen (maar dit is niet 100% betrouwbaar omdat mensen dit vergeten etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 10:53

ralpje

Deugpopje

MAZZA schreef op maandag 27 februari 2012 @ 16:08:

Verder kun je je leden aanmoedigen om het afzenderadres van jouw mailinglijst aan hun adresboek toe te voegen. Dan zal je mail altijd in de inbox aankomen.
Dat werkt leuk voor bijvoorbeeld hotmail- en gmailadressen, maar bij een hoop andere diensten wordt er al een SMTP-check op de mailserver gedaan en die kijkt dus niet naar jouw adresboek.
Het kan dus zeker helpen, maar lang niet in alle gevallen.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• van.der.schulting
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Thanks voor de tips.
Heb ook gevonden waar ik nou net niet kon opkomen... de X-Spam-Score en hoe ik die laag kan houden; door content_type = 'multipart/alternative' te gebruiken.

Anyhow nogmaals bedankt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Nu online

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Je vergeet echter wel dat "hoe gedraag ik me als een fatsoenlijke mailer" voornamelijk afhangt van het gedrag van je mailer. :+

Waarbij "mailer" deels de mailende software is (hoe is de mail gegenereert, wat doe je met bounces etc, hoeveel verbindinen open je tegelijk per mailserver, hoe is je retry schema etc) maar waarbij mailer ook de afzender is (wat mail je, hoe vaak, aan wie, klopt de afzender, klopt de opt-in, kan je je makkelijk afmelden) en waarbij mailer ook de mailserver kan zijn (hoe vaak mail je vanaf je IP met welke frequentie etc, komen er "veel" spammeldingen vanaf je IP, veroorzaakt jou IP relatief veel bounces etc).

En dat heeft allemaal invloed op elkaar. Dus veel bounces vanaf je IP? Grote kans dat de grote mail partijen ala hotmail en gmail je mail strenger afrekenen om content. etc. Dus je simpel aan wat standaard techniekjes houden is een leuk begin, maar daarmee ben je er nog lang niet en een X-spamscore alleen vertelt helemaal niet het hele verhaal.

Edit: ow, en een multipart mail gebruiken maar je tekst versie niet zoveel mogelijk gelijk houden met de tekst uit je HTML versie verhoogt de kans op een hogere spam score :P

[ Voor 8% gewijzigd door Creepy op 27-02-2012 20:23 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurjenK
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-11-2014
Ik heb ook een vraag m.b.t. spamrates. De spamrate is om een één of andere reden de laatste week (te) hoog.

Een maand geleden ben ik begonnen met het versturen van emails, ongeveer 100k per maand, dus ~3k per dag. Het zijn transactional emails, dus het verzenden wordt redelijk verspreidt over een dag. De spamrate was de eerste drie weken ~0.04%, wat acceptabel is. Vorige week is de spamrate omhoog geschoten naar ~0.2%, wat te hoog is. Ik kan er niet echt een verklaring voor vinden. Wel iets wat me is opgevallen, is dat alle spamreports vanaf het begin eerst van alleen hotmail accounts kwamen, toen van alleen Yahoo accounts, en sinds een week van beiden. De combinatie van beiden zou misschien wat kunnen verklaren, maar in theorie zou het dan 2*0.04% = 0.08% spamrate moeten zijn. De bounces zijn overigens niet veranderd (zelfs lichtelijk gedaald sinds vorige week).

Weet iemand hoe het kan dat grote partijen zoals Hotmail en Yahoo eerst voor geen spamreports zorgen, en later wel weer? Is dit iets wat een beginnend mail-account altijd last van heeft? En de belangrijkste vraag, hoe kan je dit verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Nu online

Creepy

Wat bedoel je precies met "spamrate" en "spamreports". Heb je het hier over de feedbackloops? Of over specifieke bounces?
In het geval van feedbackloops ben je in elk geval van hotmail verplicht om die mensen daarna nooit meer te mailen.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 12:44

MAZZA

Barbie is er weer!

Handel je spamklachten en bounces ook af? Als je alsnog mailt op adressen die je mail als spam hebben gemarkeerd dan is dat echt killing voor je reputatie.

Maak je ook gebruik van een SPF record? Klopt die?

/oh net te laat ;)

[ Voor 5% gewijzigd door MAZZA op 28-02-2012 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurjenK
Creepy schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 10:54:
Wat bedoel je precies met "spamrate" en "spamreports". Heb je het hier over de feedbackloops? Of over specifieke bounces?
In het geval van feedbackloops ben je in elk geval van hotmail verplicht om die mensen daarna nooit meer te mailen.
Ik heb het inderdaad over feedbackloops (moest even Googlen wat dat precies is). Of zoals Sendgrid (de ESP) een spamreport zelf definieert: "If a person whom has received your email has reported that received email as spam, we are notified by the ISP and we place the email that originated the spam report here.
Any email on this list will not be delivered to by SendGrid in any future mailings."

Spamrate is uiteraard gewoon het percentage van spamreports van het totaal verzonden emails.
MAZZA schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 10:55:
Als je alsnog mailt op adressen die je mail als spam hebben gemarkeerd dan is dat echt killing voor je reputatie.
Zoals hierboven inderdaad staat aangegeven, worden deze mensen niet nog een keer ge-emailt. Bovendien, het is een eenmalige email die ik verstuur (mensen maken een boeking op de website, en ontvangen een eenmalige email). Het is dus geen onderdeel van een email marketing campagne met meerdere nieuwsbrieven of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Nu online

Creepy

Als je een verschil hebt tussen "spamrate" en het aantal feedbackloop meldingen t.o.v. van het aantal verstuurd dan is de "spamrate" dus blijkbaar iets meer dan de feedbackloop meldingen alleen ;) Maar alleen sendgrid kan je hierin bijstaan want zij hoesten deze cijfers blijkbaar op. Dit soort naamgeving en berekeningen zijn helaas niet industrie standaard, dus zijn vaak subtiel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurjenK
Ik ben nu een paar maanden emails aan het versturen, en er is iets wat ik niet helemaal begrijp m.b.t. spamrates.

De spamrate is vaak rond de 0,05% (0.00% - 0.1%), wat voldoende is. Echter is er af en toe een periode van een paar dagen dat er substantieel meer spamreports binnenkomen. De spamrate komt dan tussen de 0.2% - 0.5%, wat echt te hoog is. Als ik dan kijk naar de email adressen, dan zie ik dat er alleen Yahoo of Hotmail accounts tussenstaan. Vooral in de periodes van verhoogde spamrate komen zowel Yahoo als Hotmail accounts naar voren die het hebben gemarkeerd als spam. Hoe kan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:24

samo

yo/wassup

Voor mij is het een uneducated guess, maar volgens mij zou het best ook eens aan de gebruikers kunnen liggen. Ik ken hotmailgebruikers en yahoogebruikers die dat adres voornamelijk voor mail waar ze geen interesse in hebben gebruiken. Dus mailinglijsten enz. Wellicht dat die gebruikers "markeer voor spam" gebruiken als snelle unsubscribe (zonder dus rekening te houden met de gevolgen voor andere gebruikers). Of wellicht dat deze providers rekening houden met mails die niet worden gelezen in de spamscore. Maar, zoals ik zeg, dit baseer ik op... niks eigenlijk.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurjenK
Hmm, dat zou een verklaring kunnen zijn. Echter dat zou nog niet verklaren waarom sommige periodes meer emails als spam worden gemarkeerd en sommige periodes minder.

Daarnaast is het misschien handig om te vermelden dat het om een additioneel mailtje naast een transactiemailtje, tegelijk verzonden. In Brazilië. ;-) Ik ken inderdaad veel Nederlandse gebruikers (incl. mezelf) die een Hotmail en (in mindere mate) Yahoo als secundaire mail gebruiken, echter is dit in Brazilië minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Echter dat zou nog niet verklaren waarom sommige periodes meer emails als spam worden gemarkeerd en sommige periodes minder.
Spring cleaning misschien in de inbox van die gebruikers. In de interfaces van zowel Yahoo als Hotmail zit de 'dit is spam' knop erg makkelijk bovenin. Veel mensen geloven ook dat dat de 'normale' unsubscribe link is, en willen niet de moeite nemen om in een mailing te zoeken/scrollen naar de echte unsubscribe. In dat kader heeft Chris Pirillo van LockerGnome een leuk filmpje gemaakt: Don’t hit the spam button when you actually just want to unsubscribe :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1