Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:16

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Topicstarter
Ik heb een toshiba Qosmio x500, met hierin een nvidia gts250m. Deze heeft altijd perfect gewerkt. Sinds vorige week blijft hij om de 20 seconden sterk koelen. Ik heb met Speedfan gekeken en de temp. loopt op tot 78 graden. Dan begint hij ook te koelen. De cpu cores zijn rond de 55 graden en de HD 30 graden.
Ik heb contact gehad met toshiba en het valt onder de garantie, echter mijn baas is het er niet mee eens dat het gemaakt word in een repaircenter, waar ik zelf niet bij ben. (we zijn een ggz instelling en er staat data op wat voor andere niet bestemd is). Ze wilde ook de gpu fan vervangen maar volgens mij zit daar niet het probleem omdat hij wel gewoon koelt.
Onsite doen ze niet aan. Dus ik zit een beetje in dubio.
Het rare is ook dat hij het heeft gedaan na een automatische update van win7 mbt framework.

Heeft iemand een idee hoe ik dit zou kunnen aanpakken, want de fan stoort echt enorm.

Keep it calm...en lek mig de zuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
Ten eerste in Speedfan niet de meest nauwkeurige tool om de temperaturen te bekijken. Je kunt beter Coretemp of Realtemp even pakken. Op zich vind ik 78 graden overigens niet zo heel warm. Kom je er niet mee weg door het ding eens goed schoon te blazen?

Je probleem over het repaircenter: even de HDD er zelf uitschroeven?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme

kromme

Topicstarter
Rupie schreef op maandag 27 februari 2012 @ 13:37:
Ten eerste in Speedfan niet de meest nauwkeurige tool om de temperaturen te bekijken. Je kunt beter Coretemp of Realtemp even pakken. Op zich vind ik 78 graden overigens niet zo heel warm. Kom je er niet mee weg door het ding eens goed schoon te blazen?

Je probleem over het repaircenter: even de HDD er zelf uitschroeven?
Ik heb aangegeven dat ik de hdd eruit wilde halen, dit mocht echter niet met de garantie. Ik heb er ooit zelf een ssd al ingezet dus gok dat dat ook een probleem word. De pc uitblazen heb ik al gedaan.
Ik zal meteen eens de andere programma's proberen.
78 graden is misschien niet warm, maar waarom begint hij nu irritant om de 20 sec te koelen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletrene
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-06-2022
Je kan even systeemherstel doen, als het door een update komt wil dat nog wel eens helpen.
Verder is het zo dat meestal de garantie vervalt als je er zelf aan gaat schroeven, dat je zelf een ssd hebt geplaatst zal je garantie niet veel goed doen verwacht ik.

Mocht je geen garantie meer hebben kun je de laptop open schroeven, goed schoonblazen + koelpasta vervangen en kijken of dat iets uithaalt.
En je kan altijd nog even temp. checken in de BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme

kromme

Topicstarter
bulletrene schreef op maandag 27 februari 2012 @ 13:51:
Je kan even systeemherstel doen, als het door een update komt wil dat nog wel eens helpen.
Verder is het zo dat meestal de garantie vervalt als je er zelf aan gaat schroeven, dat je zelf een ssd hebt geplaatst zal je garantie niet veel goed doen verwacht ik.

Mocht je geen garantie meer hebben kun je de laptop open schroeven, goed schoonblazen + koelpasta vervangen en kijken of dat iets uithaalt.
En je kan altijd nog even temp. checken in de BIOS.
De bios is minimaal en kan ik niks over terug vinden. Ik ga kijken of ik de orginele schijf nog ergens kan vinden en die kan terug plaatsen. Zelf een laptop openschroeven enz doe ik niet. Ben ik niet bekwaam genoeg voor en met een laptop van 1800 euro zal mijn baas ook niet blij zijn als ik dat doe.
Verder kan die update er niks mee te mken hebben lijkt mij. Het betreft Net framework 4.

@rupie Die 2 programma's laten niet de GPU zien.

[ Voor 4% gewijzigd door kromme op 27-02-2012 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Vervang de SSD dan gewoon terug door de originele HDD? Problem solved! :)

Overigens, als je data zo gevoelig is, waarom is hij dan niet versleuteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme

kromme

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op maandag 27 februari 2012 @ 14:09:
Vervang de SSD dan gewoon terug door de originele HDD? Problem solved! :)

Overigens, als je data zo gevoelig is, waarom is hij dan niet versleuteld?
Data partitie is versleuteld. Maar op os staat vanallerlei programmatuur en koppelingen naar servers waar andere niks mee te maken hebben. Ik weet alleen niet of ik de orginele HD nog heb liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme

kromme

Topicstarter
*Update*

Gisteren heb ik mijn data proberen over te hevelen, er waren wat mappen wat hij niet herkende dus dit wilde ik in veilige modus doen. Op de een of andere manier kwam ik niet in het menu van veilige modus dus heb de pc uit gezet en opnieuw opgestart. f2 geramt en in de bios gekeken of er misschien iets loos was.
Er was niks aan de hand, exit save. Start weer op en krijg een scherm *enter password*. Ik had er dus niks ingezet. Vervolgens heb ik de HD en geheugen eruit gehaald, opgestart en weer uitgezet. Geheugen erin, weer opgestart en hij deed het weer. Gisteren gewoon gewerkt en wat blijkt, de videokaart word niet meer te warm en werkt weer als vanouds. Vanmorgen de pc weer aangezet en de videokaart werd weer te heet. Ik heb de pc opnieuw opgestart ben in de bios gegaan en dacht ik zet de factory defaults terug. Start op en wat denk je, password!zucht. Wederom de actie van gisteren gedaan en weer opnieuw opgestart. In windows meteen een biosflash uitgevoerd. Ben benieuwd naar morgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 21:59

Mavamaarten

Omdat het kan!

Da's raar. Overigens, 78°C is écht niet te warm, zeker niet voor een laptop. Die GPU's kunnen wat hebben hoor...

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme

kromme

Topicstarter
Mavamaarten schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 12:34:
Da's raar. Overigens, 78°C is écht niet te warm, zeker niet voor een laptop. Die GPU's kunnen wat hebben hoor...
Maar dan blijft hij aan het koelen, en dat deed hij normaal niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme

kromme

Topicstarter
Update:

Na bios flash heeft hij het 2 dagen normaal gedaan. Vanmorgen start ik op en het ding begint gelijk weer vollop te koelen. Ik snap er echt helemaal niks meer van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme

kromme

Topicstarter
Ik heb net eens de battery eruit gehaald en de stroom eraf. Aan/uit knop ingedrukt en weer alles erin gedaan en aan gezet. En hij werkt weer normaal...(schiet mij maar lek).

Pagina: 1