Toon posts:

Help mij s.v.p. een leuk kado te verzinnen voor een vriendin

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Een goede vriendin van mij is amateur fotograaf en heeft ons ontzettend lief geholpen met geboortekaartjes. Nu wil ik als verrassing graag iets kopen voor haar hobby. Maar ik heb totaal geen verstand van fotografie. Dit is haar camera

http://arjenboesveld.file....com/2011/10/camera-m.jpg

Mijn budget is ongeveer 100 euro.

Weten jullie een leuk kado?

Alvast bedankt!

• ViolatoR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
Allereerst gefeliciteerd :)

Je kunt bij verschillende foto winkels (cameraland.nl, coolblue, cameranu.nl, en zo zijn er wss nog veel meer) cadeaubonnen voor fotografie halen, misschien is dat wat? Want het is best lastig om iets voor onder de 100euro te verzinnen voor iemand die zelf al vrij actief met fotografie bezig is :)

fotoblog

• Whizon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06:36

Whizon

<3

Uit de foto maak ik op dat ze in ieder geval een Canon EOS spiegelreflexcamera heeft. Met een zoom lens. Gebrek aan scherpte van de foto, en mijn onvermogen verder met zekerheid er iets uit op te maken anders dan "zoom lens" (en volgens mij zie ik "EF-S IS" en "18-200mm", maar goed). Dat zou nuttige informatie kunnen zijn, mocht je een andere lens willen kopen bijvoorbeeld. Het camera model (de body) is ook handig om te weten, als je een extra accu als cadeau willen kopen. Voor het genoemde budget is een bruikbare toevoeging ook zeker weten een goede cameratas, indien ze die nog niet heeft.

Maar om je tips te geven, denk ik aan de volgende opties. Op een rijtje, mogelijke geschenken die een amateur zeker kan waarderen:
- Extra accu (Canon)
- Extra/nieuwe geheugenkaart
- Zonnekap (verschilt per lens, maar Canon levert bij "goedkopere" [lang verhaal] lenzen geen Zonnekap)
- Statief voor een dSLR (let op wat het maximale gewicht is wat het statief kan dragen, voor een beginner zal 2 á 3kg maximaal ruim voldoende zijn)
- Cameratas voor dSLR (bijvoorbeeld een slingshot tas)
- Afstandsbediening om van afstand de camera te laten fotograferen (leuk in combi met statief voor zelfportretten/groepsfoto's met zichzelf erop, daarbij is het belangrijk te weten welk type de camera/body is)

En anders is een cadeaubon altijd nog een optie inderdaad. Maar bovengenoemde dacht ik aan als passend geschenk voor een amateur.

"Live and learn" | Flickr

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:23

Polariteit

Fietsende fotografeur

Als je niet weet wat ze precies voor apparatuur heeft, of wat voor accesoires ze heeft dan zou ik het persoonlijk ook bij een bon houden; of hooguit iets 'universeels' en iets wat altijd wel van pas komt zoals bijv. geheugenkaartjes.

filters/zonnekappen/lenzen etc zou ik persoonlijk nooit cadeau geven aan iemand waarvan ik niet zeker weet wat die heeft/wil etc. risico dat je het 'verkeerde (als in 'past niet') is te groot.

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-01 11:00
Weet niet hoe amateur ze is, maar als je toch iets fysieks wilt kopen (bon is altijd beter). Zoek ff uit of ze al prime lenzen heeft. En koop een 50mm 1.8II voor dr, kost 100 euro zal ze enorm veel plezier van hebben.

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-01 06:01
Hier nog een stem voor een 50mm 1.8. Da's een fantastisch lichtsterk lensje waar je op die camera hele mooie portretten mee kunt maken. Doen!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties! Het lijkt me inderdaad leuk om echt iets te geven. De lens waar jullie het over hebben is deze, als ik het goed begrijp:

pricewatch: Canon EF 50mm f/1.8 II

Die zal ik gaan bestellen. Super bedankt voor alle hulp!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-01 11:00
Dat is m inderdaad, zal ze tof vinden wanneer ze uitvind wat ermee kan!

[ Voor 16% gewijzigd door Snuurtje op 27-02-2012 14:41 ]

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:18

Fiber

Beaches are for storming.

Goed plan. (Als ze nog geen primes heeft. Ik zou dat wel even controleren.)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Whizon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06:36

Whizon

<3

Erg goede optie, de 50mm f/1.8 II.

"Live and learn" | Flickr

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-01 17:01

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

En toch zou ik gewoon een bon kiezen. Dan heeft ze zelf de volledige vrijheid wat ze er mee kan doen.
Er bestaat nml de kans dat ze zo'n lens niet wil/hoef. Wat dan? Misschien is ze zelf bezig met sparen voor een 50mm f/1.4 en hoe ga je dan met zo'n geschenk om?

Op het vlak va (photo)gear bepaal ik zelf wel wat ik wel en niet koop en een bon voldoet dan altijd.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Pagina: 1