Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:11
Ik heb sinds kort een nieuwe laptop, de MSI GE620DX-297NL (zie hier voor specs).
Kort gezegd: een beest van een laptop imho, goede processor i.c.m. videokaart.

Nadat ik hem een beetje naar wens hebt geïnstalleerd, heb ik ook trackmania voor de gein gedownload en begon dat eens te spelen om de performance te meten.

Settings: 1920x1080, medium quality.

Het draait als een zonnetje met deze instellingen, tot een moment dat het enorm hakkelt voor een 10-20 seconden en later weer goed performed.

Al snel heb ik speedfan geinstalleerd en de grafieken aangezet voor temperaturen. In de grafieken zie ik terug dat de cpu (cores) zo'n 80 graden worden en de videokaart 75 graden. Dan (op het moment dat het stottert) zakken de temperaturen tot een bepaald moment, waarna de game weer soepel draait. De temperaturen haal ik op een houten tafel. Op mijn schoot blijft de laptop zelfs koeler :P maar goed.

Is dit een throttling issue? Ik lees op internet dat de i5-2410m nogal warm wordt en dat ze adviseren om de turbo uit te zetten (dat hij de processor omhoogklokt naar 2,9 GHz tijdens belasting).

Alvast bedankt!

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yep: http://www.notebookcheck....W7P-Notebook.58843.0.html
Daarom raad ik deze laptop dus ALTIJD ten zeerste af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
Dan zit ik nu wat verder te googlen (ook met JT) en ik zie in diverse reviews dat Asus (N55SF, zie http://www.notebookjourna...-n55sf-s1093v-nkmj-1567/4) en Dell (XPS15 met i5, zie http://www.notebookcheck....410M-GT-540M.51186.0.html) dit ook hebben.

Het lijkt erop dat meer laptops hier problemen mee hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt, maar bij zowel de N53, N55 als XPS 15 heb ik bevestiging gevraagd aan gebruikers of het probleem onder reallistische load voorkwam. Dat was niet het geval. Deze 3 laptops klokken ook niet echt ver terug, de MSI gaat meteen naar 800mhz. De XPS waar jij naar links draait nog steeds in spec (toegeven, dat is met een i5).

De notebookcheck test lijkt nogal zwaar te zijn, daarom vraag ik ook altijd bevestiging. Tot ik die heb raad ik een dergelijke laptop altijd af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2012 @ 16:07:
Klopt, maar bij zowel de N53, N55 als XPS 15 heb ik bevestiging gevraagd aan gebruikers of het probleem onder reallistische load voorkwam. Dat was niet het geval. Deze 3 laptops klokken ook niet echt ver terug, de MSI gaat meteen naar 800mhz. De XPS waar jij naar links draait nog steeds in spec (toegeven, dat is met een i5).

De notebookcheck test lijkt nogal zwaar te zijn, daarom vraag ik ook altijd bevestiging. Tot ik die heb raad ik een dergelijke laptop altijd af.
Het schijnt dat MSI dus met een BIOS update de throttling heeft aangepast. Ik ga dit vanavond testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vocalise
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-09 14:00
Beerkeeper schreef op maandag 27 februari 2012 @ 16:27:
[...]

Het schijnt dat MSI dus met een BIOS update de throttling heeft aangepast. Ik ga dit vanavond testen.
Ik zit met dezelfde laptop met een extra koeling standaard eronder maar heeft die update gewerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook even navragen: heeft de update gewerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
Kort gehouden: Nee.

Dit is met prime95 en de GPU volledig belast (welke een GT635M is geworden):

Afbeeldingslocatie: http://beerkeeper.nl/temps-laptop.png

Grappige is wel dat ik merk dat de fan harder kan blazen, maar dat throttling eerder ingrijpt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Duidelijk. Terugsturen en een andere notebook nemen. Dit is _niet_ acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeMoederr
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-08 23:13
Ik zou hier ook gierend gek van worden
Pagina: 1