Realtek netwerkadapter WakeOnLan werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-02 08:49
ik neem even aan dat netwerkcontrollers ook onder I/O vallen, zoniet graag een move :)

Ik heb op mijn werk een MSI Wind Box, DE500-025NE, met Atom 510 aangeschaft, deze computers staan in een netwerk en worden normaal aangezet via WakeOnLan maar nu is het zo dat bij de Wind Box je WoL niet aan kan zetten in de bios, dit moet via de driver van de Realtek PCIE GBe Familiy Controller. Ok vaag, maar na wat pielen vind ik de opties in apparaaatbeheer:
Afbeeldingslocatie: http://www.home-network-help.com/images/network-card-wake-on-lan-feature.jpg

De relevante opties (volgens mij) en hun instellingen nu:
code:
1
2
3
4
-Shutdown wake on lan: disabled
-Wake on magic packet: enabled
-Wake on pattern match: enabled
-WOL & Shutdown link speed: 10Mbps first.

Maar als ik nu de computer uit zet gaat het lampje van de netwerkkaart nog steeds uit evenals het lampje op de switch, volgens mij krijgt de netwerkkaart dus geen stroom als deze uit is. WoL werkt nu iig niet. Ik heb nog verder gezocht in de BIOS maar hier was echt niets relevants te vinden (suspend state staat op S3, ook S1 geprobeerd, maar volgens mij is dit ook niet relevant. Ik ben nog verder gaan zoeken en heb in Windows uitgezet dat Windows de controller uit kan zetten om energie te besparen, ook heb ik de PCIe powersafe features uitgezet maar volgens mij werken deze opties alleen in slaap stand en niet als de computer echt uit staat. Ik ben heb geen idee waar ik verder nog naar kan kijken, iemand tips?

Edit:

Het systeem is W7 64bit HP, maar ik denk ook niet dat dit uit maakt.

~ Mijn prog blog!

Verwijderd

Staat WOL enabled in je BIOS? Geen support enabled in BIOS betekent ook geen WOL functionaliteit, meen ik.

En I/O staat voor disk Input/Output. Networking is geen I/O maar hoort thuis op zijn eigen forum, genaamd:
Netwerken

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2012 11:06 ]

• roy-t
Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2012 @ 11:05:
Staat WOL enabled in je BIOS? Geen support enabled in BIOS betekent ook geen WOL functionaliteit, meen ik.
Er is geen WOL optie in de bios, er is zelfs geen WOT (wake on timer) optie in de bios.

~ Mijn prog blog!

Verwijderd

Dan heb je je eigen vraag beantwoord. Want hoe kan je PC aangaan als je BIOS dit niet ondersteunt? De standby voltage moet ook aan je netwerkkaart geleverd worden, en deze moet een seintje sturen zodra een 'magic packet' is ontdekt en de PC dus laten booten terwijl hij eigenlijk uit staat. Ik denk dat dat nooit gaat lukken zonder expliciete BIOS support.

• roy-t
Dat is ontzettend vaag, zou dan de allereerste computer zijn die ik ken die geen WOL ondersteund. Maar het feit is wel dat het nog niet werkt :(. 2 Computers voor niets gekocht lijkt het, hoewel ik nog even door ga met zoeken.

~ Mijn prog blog!

Verwijderd

Als deze functionaliteit zo cruciaal was had je daar vooraf natuurlijk meer aandacht aan moeten schenken, voordat je een computer koopt, zeker een OEM-computer waar je één partij voor vragen & support hebt.

En dat brengt mij tot mijn laatste suggestie: vraag je leverancier. Dell zou je prima moeten kunnen vertellen of die computer(s) WOL ondersteunen en of er een BIOS-update beschikbaar is die deze ondersteuning wellicht toevoegt voor jouw computers.

• roy-t
Tsja als ik een computer bestel dan check ik niet of de meeste rudimentaire opties die iedere pc heeft die ik ooit heb gezien, zoals WoL, WoT en een klok wel present zijn, hoeveel PCs ken jij die geen WoL hebben. Verder staat WoL support meestal niet in de specsheets. Ik zal iig even contact opnemen met de leverancier en onderleverancier.

[ Voor 8% gewijzigd door roy-t op 27-02-2012 11:24 ]

~ Mijn prog blog!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:39

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

roy-t schreef op maandag 27 februari 2012 @ 11:19:
Tsja als ik een computer bestel dan check ik niet of de meeste rudimentaire opties die iedere pc heeft die ik ooit heb gezien, zoals WoL, WoT en een klok wel present zijn, hoeveel PCs ken jij die geen WoL hebben. Verder staat WoL support meestal niet in de specsheets. Ik zal iig even contact opnemen met de leverancier en onderleverancier.
Een andere optie zou zijn om een losse netwerkkaart aan te sluiten, die dit wel ondersteund.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Verwijderd

Dan nog dient er BIOS support te zijn; Wake on PCI device ofzo.

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:39

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2012 @ 12:15:
Dan nog dient er BIOS support te zijn; Wake on PCI device ofzo.
Vroeger waren er 3Com kaartjes met een (programmeerbare) chip erop (zie bijvoorbeeld 3C905-TX zo uit het hoofd). Hierbij kreeg je een "echte" WOL kaartje. Er was dan ook een kabel die rechtstreeks op een powerconnector werd aangesloten. Ik kan niet zo snel een voorbeeld vinden, maar het lijkt op:

Afbeeldingslocatie: https://www.jcl.co.uk/acatalog/tokenpci.jpg

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Verwijderd

Is dat niet van het 'AT' tijdperk waarbij je dus geen software power-on had maar een échte stroomknop (hard power-on/off) ? Als dat zo is kan ik dat kabeltje begrijpen, want nu werkt dat denk ik via BIOS-support via het PCI slot, wat van standby voltage wordt voorzien als het systeem (softwarematig) uitstaat maar het moederbord nog wel standby voltage krijgt van de voeding.

• roy-t
Ik heb inmiddels een reactie terug gehad van MSI, blijkbaar zorgt het aan staan van de EUP2013 optie (regelgeving over max verbruik als een apparaat uit staat) er voor dat WOL niet werkt, vanmiddag ga ik naar mijn werk om het te proberen maar ik ben op zijn minst hoopvol :).

Edit:

Even de totale fix

Nieuwste drivers + EUP uit + in de geavanceerde driver instellingen de optie 'shutdown wake on lan' op enabled werkt WOL prima. Maar met de combinatie van EUP met een dus super slecht verwoorde optie in de drivers heeft me dit dus meerdere dagen gekost :/. Achja nu werkt het!

[ Voor 36% gewijzigd door roy-t op 01-03-2012 12:53 ]

~ Mijn prog blog!

Pagina: 1