TFT-TV Problemen met resolutie

Pagina: 1
Acties:

• rethxoth
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-03-2023
Beste Tweakers,

Ik heb dus een TV die aangesloten is op mijn PC via een VGA kabel. Al die tijd heb ik met de resolutie 1360x768 gedraaid, want hoger kon hij (blijkbaar) niet. Met een HDMI aansluiting kreeg ik een te wazig beeld, dus heb ik maar besloten het bij VGA te houden.

Maar nou gebeurde er iets vaags eergister. Ik startte mijn computer op en tot mijn verbazing kon ik OPEENS een resolutie van 1600x1200 kiezen, super natuurlijk! Maar nou is het weer verdwenen 8)7... Heeft iemand enig idee hoe dit kan? Ik heb in ieder geval niks qua drivers of iets aangepast in de tussentijd, ook in m'n Windows Update zie ik niks bijzonders staan (Alleen een Security Essentials update).

Computer specs:
Core 2 Duo E6600 | ASUS P5QL-CM | 4GB @ 667Mhz | ATI Radeon HD4870 1GB | WIN 7 ULTIMATE |

Overigens is de TV waarop ik hem draai van een onbekend merk genaamd VESTEL.

Ik hoop hiermee voldoende informatie te hebben gegeven, mochten er nog vragen zijn..

Let me know!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Zoek eerst eens uit wat de resolutie is van de tv, want die resolutie moet je ook gaan draaien. Is ie HD-ready of Full-HD? 1600x1200 op een HD-ready heeft natuurlijk geen enkele zin.

Ik vermoed trouwens dat het een HD-ready tv is met de genoemde 1360x768 resolutie.

• rethxoth
HD-Ready ja.. maar alsnog, ik vond het echt super chill dat ik de afgelopen 2 dagen op 1600x1200 kon draaien, veel meer ruimte ook, en super handig voor video/audio editting.. Het is gewoon vaag dat hij het opeens die 2 dagen wel deed, en daarvoor/nu niet? :S

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Denk dat je pc je tv ff niet herkende en waardoor je de standaard resoluties zoals 1600x1200 kon gebruiken.

Vroegah (toen ik nog een CRT monitor had) gebruikte ik altijd Powerstrip om custom resoluties in te stellen.
Misschien werkt dat ook bij jouw LCD tv.

• rethxoth
Slogra schreef op maandag 27 februari 2012 @ 10:51:
Denk dat je pc je tv ff niet herkende en waardoor je de standaard resoluties zoals 1600x1200 kon gebruiken.

Vroegah (toen ik nog een CRT monitor had) gebruikte ik altijd Powerstrip om custom resoluties in te stellen.
Misschien werkt dat ook bij jouw LCD tv.
Heb het even geprobeerd, maar tevergeefs.. Ik heb hem overigens nu op HDMI aangesloten, nog steeds behoorlijk wazige tekst en zwarte randen om het beeld heen =/ Aanbevolen resolutie is 1920x1080.. Hoe verhelp ik dit? Wordt er langzamerhand gestoord van |:(

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-02 18:08

Mojo

The Power Within

Niet.

Je TV is HD-Ready. Dat betekend dat de TV een resolutie heeft van 1366 x 768 of 1360 x 768. Waarschijnlijk is de TV tijdelijk niet herkend en kon je 1600x1200 instellen.

Waarom je op een HD-ready TV een andere resolutie dan 1360x768 wilt hebben is mij een raadsel. De pixelmapping is met een andere resolutie fubar, alles is onscherp (zoals je krijgt via HDMI) en als je het nog eens via 1600x1200 instelt is je aspect ratio nog verkeerd ook nog.

Kortom: Beste beeld is via 1360x768. Je kan hoog en laag springen, maar dat is gewoon zo. Als je een beter beeld wilt, zal je een FullHD TV moeten kopen. Aansluiten via HDMI, 1:1 pixelmapping instellen en overscan op de videokaart uitzetten!

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Pagina: 1