Verkeerde ET-waarde?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-05 18:12

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Op Marktplaats heb ik een setje lichtmetalen velgen gekocht voor m'n Golf 5 Variant (2009).

Ik heb er nu stalen velgen onder met 205/55 R16 banden.

Deze lichtmetalen velgen hebben dezelfde maat en volgens de verkoper zijn ze voor Golf 5 en 6.

Maar op de velg staat een ET-waarde van 35, met breedte 7,5J.

Gaat dit passen? Op internet lees ik veel tegenstrijdige verhalen... En wat voor problemen kunnen ontstaan?

(heb ze er nog niet onder gehad, omdat m'n wielboutsleutel te 'dik' is)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Moeilijk te zeggen als je de huidige ET-waarde niet weet.
Staat ergens op je velg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Als het goed is, is zijn ET waarde nu 47.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Kan je niks over zeggen zonder alle info te hebben.

Allereerst wil je alle info over je oude velgen hebben.
Dan kan je met een meetlint gaan kijken hoeveel ruimte er is en kan je dus ook uitvogelen of het gaat passen.

Sowieso is de ET waarde maar een stukje van de puzzel.
Het is de afstand van de hartlijn (ET0) tot het montage deel (ET xx) en is gemeten in milimeters.
Is je oude velg b.v. ET45, en je nieuwe dus ET35, en de rest 100% gelijk, dan komen de nieuwe 1cm meer naar buiten te staan. (montage deel zit dichter bij de hartlijn, dus het bed van de velg waar de band op zit, komt naar buiten)
Als je die 1cm ruimte hebt, dan past het. Houd daarbij wel rekening met de eventuele boog in de wielkast (links naar rechts) want het kan dat de velg die bij stilstand past alsnog aanloopt bij inveren.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Ik heb geen idee wat er nu onder zit, de standaard af fabriek velgen in ieder geval. En volgens mij idd 47 (wat ik op andere fora lees).

Waar kan ik verder het beste info inwinnen? De dealer?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Galois schreef op maandag 27 februari 2012 @ 08:52:
Ik heb geen idee wat er nu onder zit, de standaard af fabriek velgen in ieder geval. En volgens mij idd 47 (wat ik op andere fora lees).

Waar kan ik verder het beste info inwinnen? De dealer?
Velg er af halen en de achterkant lezen. Daar staat alles op. Ook bij je nieuwe velgen.
Bij stalen velgen is het soms ook onder de wieldop ingestanst, dus dat is ook waard om even te bekijken.

Af-fabriek velgen zijn ook subject to change without notice trouwens.
Is afhankelijk van de uitvoering e.d.

[ Voor 10% gewijzigd door McKaamos op 27-02-2012 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

DopdeDouwer schreef op maandag 27 februari 2012 @ 08:43:
Moeilijk te zeggen als je de huidige ET-waarde niet weet.
Staat ergens op je velg.
Staat op je velg, achter je wieldop, in de velgrand van een stalen velg, etc etc.
De dealer zou je ook kunnen vragen.
McKaamos schreef op maandag 27 februari 2012 @ 08:45:
Sowieso is de ET waarde maar een stukje van de puzzel.
Het is de afstand van de hartlijn (ET0) tot het montage deel (ET xx) en is gemeten in milimeters.
Is je oude velg b.v. ET45, en je nieuwe dus ET35, en de rest 100% gelijk, dan komen de nieuwe 1cm meer naar buiten te staan. (montage deel zit dichter bij de hartlijn, dus het bed van de velg waar de band op zit, komt naar buiten)
Als je die 1cm ruimte hebt, dan past het. Houd daarbij wel rekening met de eventuele boog in de wielkast (links naar rechts) want het kan dat de velg die bij stilstand past alsnog aanloopt bij inveren.
Of het pas of niet zou ik niet als criterium gebruiken wat betreft ET-waarde. Die moet gewoon kloppen.
Je mag best een mm of 3 afwijken, maar 1cm ga je wel voelen met sturen/slijtage.

[ Voor 58% gewijzigd door DopdeDouwer op 27-02-2012 09:02 . Reden: toevoeging ETwaarde ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Deze site is ook wel handig:
http://www.steekmaat.nl/

Golf 5:
http://www.steekmaat.nl/s...=Golf+5+%282003+-+2008%29

ET=47

[ Voor 49% gewijzigd door 3dfx op 27-02-2012 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Ik heb net gekeken en op mijn huidige stalen velgen staat: ET50 met 6,5J.

Op het setje lichtmetalen dat ik gekocht heb, staat ET35 met 7,5J.

Ik wist tot vandaag helaas weinig (niets) af van ET-waardes en ben volledig op de verkoper afgegaan dat de velgen voor een Golf 5 en 6 zijn.
Ja, ze passen ook wel, maar echt bruikbaar (en veilig) waarschijnlijk niet!

GRRRR!!!! Iemand tips?

(heb ze gekocht met goede winterbanden (7 mm) voor 360 euro, klein beetje stoeprandschade, maar verder zien ze er keurig uit. Ik zal 'm straks bellen, hij neemt nu niet op, maar verwacht er weinig van. Ik denk dat hij zal zeggen: het stond op de advertentie dat ze ET35 waren (en dat klopt waarschijnlijk, er stond heel veel info op en ik heb mij blind gestaard op 'passen op mijn auto' |:( ). Misschien dat ik ze nog zelf op Marktplaats kan zetten anders... :(
Één pluspunt: ik weet nu hoe het zit met banden en velgen, alleen jammer dat deze les 360E kost :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-05 22:48
Galois schreef op maandag 27 februari 2012 @ 09:12:
...
Één pluspunt: ik weet nu hoe het zit met banden en velgen, alleen jammer dat deze les 360E kost :) )
Gewoon doorverkopen voor 400 euro MP prijs :P

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Volgens mij ook niet te duur betaald.
ET35 met steek 5x100 komt heel veel voor bij SEAT, audi, skoda, VW etc. Dus die raak je wel weer kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Steek is 5x112.

Ja, ik hoop dat ik ze kwijt kan inderdaad... :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-05 13:10

NoFearCreations

3DPrint the world!

Omdat de ET anders is, kunnen ze niet veilig op je auto? Whahahahahaha.... :F
Passen gewoon, zullen misschien wat breder uit komen. Heb je het überhaupt al geprobeerd?

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:13
Mwah, als de velgen wat meer uitsteken wordt de belasting op de assen en dergelijke groter, vandaar. Het rijdt wel, maar of het ook gezond is voor de auto, dat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
NoFearCreations schreef op maandag 27 februari 2012 @ 10:02:
Omdat de ET anders is, kunnen ze niet veilig op je auto? Whahahahahaha.... :F
Passen gewoon, zullen misschien wat breder uit komen. Heb je het überhaupt al geprobeerd?
Niet zo boos doen tegen iemand die er minder verstand van heeft dan jij :(

Ik heb geen idee... Ik lees op internet dat je 3 tot 5 mm kan afwijken, maar zeker niet meer vanwege mogelijke verkeerde belasting op de auto en dus schade en bij schade komt vaak de veiligheid in gevaar.

Maar dat is volgens jou niet zo?

Ik heb ze er niet onder gehad, omdat mij dat wordt afgeraden door vrijwel iedereen. En bovendien, al zou dat kunnen, dat ziet er toch niet uit op een familiebak als de Golf Variant?

Ze staan inmiddels op Marktplaats, en mocht iemand hier interesse hebben:
Maat: 205/55/R16
Steek: 5x112
ET-waarde: 35
Breedte: 7,5J
Banden: 2x Kleber Krisalp HP2 (7-8 mm) en 2x Goodyear Vector (7-8 mm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

van ET50 met 6,5J.
naar ET35 met 7,5J.
= band gaat aan de binnenkant 2.5mm verder van de auto af, en aan de buitenkant 2.8 cm naar buiten. eigenlijk dus ideaal, zo kom je niet dichter bij de ophanging aan de binnenkant, zolang je spatborden aan de buitenkant breed genoeg zijn om de velgen dr onder te laten passen, is er met deze overstap niet zoveel mis in mijn ogen.. :) maar als je t niet aandurft, dan kan je ze idd beter weer verkopen..

[ Voor 8% gewijzigd door AlexanderB op 27-02-2012 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Galois schreef op maandag 27 februari 2012 @ 09:12:
Ik heb net gekeken en op mijn huidige stalen velgen staat: ET50 met 6,5J.

Op het setje lichtmetalen dat ik gekocht heb, staat ET35 met 7,5J.

Ik wist tot vandaag helaas weinig (niets) af van ET-waardes en ben volledig op de verkoper afgegaan dat de velgen voor een Golf 5 en 6 zijn.
Ja, ze passen ook wel, maar echt bruikbaar (en veilig) waarschijnlijk niet!

GRRRR!!!! Iemand tips?

(heb ze gekocht met goede winterbanden (7 mm) voor 360 euro, klein beetje stoeprandschade, maar verder zien ze er keurig uit. Ik zal 'm straks bellen, hij neemt nu niet op, maar verwacht er weinig van. Ik denk dat hij zal zeggen: het stond op de advertentie dat ze ET35 waren (en dat klopt waarschijnlijk, er stond heel veel info op en ik heb mij blind gestaard op 'passen op mijn auto' |:( ). Misschien dat ik ze nog zelf op Marktplaats kan zetten anders... :(
ET waarde zegt weinig over bruikbaarheid en/of veiligheid.
Of ET35 kan ligt gewoon aan de auto.
Ja, het kan zijn dat je ET waarde zoveel afwijkt dat ze hartlijn niet meer om de wiellagers ligt. In dat geval gaat het wiel trekken aan de as als een hefboom. De lager krijgt dan een torsie kracht er op te staan met z'n binnenring tov de buitenring, en dan kunnen ze versneld slijten. Maargoed dat hoeft dus niet persé het geval te zijn.

Normaliter wordt aangeraden om niet meer als 1cm af te wijken. Het is afhankelijk van de breedte van de lagers of het daadwerkelijk nadelig is of niet.

When in doubt, gewoon binnen die 1cm blijven.

Verder, ik zou sowieso niet op marktplaats gaan kopen tenzij je weet waar je het over hebt. Daarbij kan je ook andermans ellende kopen. Kromme velgen bijvoorbeeld.
Dat is ook weer zoiets wat je moet checken, maar je moet wel weten hoe.
DopdeDouwer schreef op maandag 27 februari 2012 @ 08:59:
[...]

Staat op je velg, achter je wieldop, in de velgrand van een stalen velg, etc etc.
De dealer zou je ook kunnen vragen.

[...]

Of het pas of niet zou ik niet als criterium gebruiken wat betreft ET-waarde. Die moet gewoon kloppen.
Je mag best een mm of 3 afwijken, maar 1cm ga je wel voelen met sturen/slijtage.
1cm afwijken kan prima, zolang het binnen de breedte van je wiellagers blijft, als het om slijten gaat.
Geef je niet zoveel om een keertje extra je wiellagers vervangen, dan maakt het eigenlijk vrij weinig uit.
Voelen doe je het ook niet per definitie. Wat je vooral voelt zijn bredere banden, maar eigenlijk alleen maar als je geen stuurbekrachtiging hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door McKaamos op 27-02-2012 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-05 00:13
Het volgende gaat er gebeuren als je huidige velgen ET47 7.5J zijn, de velg komt 12mm naar buiten toe, dat is absoluut geen probleem. Ik gok alleen zomaar dat je huidige velgen 7J zijn en dan komt de boel 18mm naar buiten, dat is ook nog niet direct een ramp, maar het zou eventueel kunnen aanlopen. Slijtage aan lagers is allemaal leuk, maar dat is verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
ConZito schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 12:06:
Het volgende gaat er gebeuren als je huidige velgen ET47 7.5J zijn, de velg komt 12mm naar buiten toe, dat is absoluut geen probleem. Ik gok alleen zomaar dat je huidige velgen 7J zijn en dan komt de boel 18mm naar buiten, dat is ook nog niet direct een ramp, maar het zou eventueel kunnen aanlopen. Slijtage aan lagers is allemaal leuk, maar dat is verwaarloosbaar.
Huidige velgen zijn 6,5J, ET50.

Heb besloten ze op MP te zetten. Hopelijk raak ik ze snel kwijt. Heb geen idee hoe populair dit soort velgen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-05 00:13
Dan kom je 28mm naar buiten, dat loopt aan ;)
Pagina: 1